Γ.Δ.
1618.16 +0,04%
ACAG
-0,32%
6.16
AEM
+0,35%
4.545
AKTR
-0,55%
5.45
BOCHGR
-1,11%
5.34
CENER
+0,32%
9.5
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
+0,49%
8.24
EVR
+0,58%
1.745
NOVAL
+0,20%
2.54
OPTIMA
-0,43%
14.04
TITC
-0,83%
41.65
ΑΑΑΚ
0,00%
5
ΑΒΑΞ
+2,27%
2.25
ΑΒΕ
-3,60%
0.429
ΑΔΜΗΕ
-0,18%
2.815
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.75
ΑΛΜΥ
+1,29%
4.31
ΑΛΦΑ
+1,34%
1.89
ΑΝΔΡΟ
-0,31%
6.5
ΑΡΑΙΓ
+1,51%
11.4
ΑΣΚΟ
+0,63%
3.22
ΑΣΤΑΚ
-0,27%
7.28
ΑΤΕΚ
+2,72%
1.51
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.68
ΑΤΤ
-0,57%
0.698
ΑΤΤΙΚΑ
-1,64%
2.4
ΒΙΟ
-0,17%
5.83
ΒΙΟΚΑ
-0,26%
1.925
ΒΙΟΣΚ
-0,64%
1.55
ΒΙΟΤ
0,00%
0.27
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
+3,33%
2.48
ΓΕΒΚΑ
-0,63%
1.57
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
18.9
ΔΑΑ
-1,05%
8.312
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.42
ΔΕΗ
-0,67%
13.33
ΔΟΜΙΚ
-0,35%
2.82
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+4,11%
0.38
ΕΒΡΟΦ
+1,30%
1.955
ΕΕΕ
-0,76%
39.2
ΕΚΤΕΡ
-3,96%
2.06
ΕΛΒΕ
+2,80%
5.5
ΕΛΙΝ
-0,91%
2.18
ΕΛΛ
-1,33%
14.8
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-2,37%
2.265
ΕΛΠΕ
+0,82%
8.04
ΕΛΣΤΡ
+2,11%
2.42
ΕΛΤΟΝ
+0,87%
1.858
ΕΛΧΑ
-0,46%
2.165
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-1,75%
1.125
ΕΤΕ
+1,50%
8.648
ΕΥΑΠΣ
+0,29%
3.45
ΕΥΔΑΠ
+0,33%
6.06
ΕΥΡΩΒ
-0,72%
2.484
ΕΧΑΕ
-1,00%
4.95
ΙΑΤΡ
-0,49%
2.05
ΙΚΤΙΝ
-1,10%
0.36
ΙΛΥΔΑ
+0,86%
1.765
ΙΝΛΙΦ
-0,21%
4.85
ΙΝΛΟΤ
-1,65%
1.072
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.9
ΙΝΤΕΤ
-2,18%
1.12
ΙΝΤΚΑ
-1,52%
3.23
ΚΑΡΕΛ
0,00%
326
ΚΕΚΡ
-3,41%
1.275
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.94
ΚΟΡΔΕ
+1,77%
0.459
ΚΟΥΑΛ
-1,95%
1.31
ΚΟΥΕΣ
+0,64%
6.3
ΚΡΙ
-0,60%
16.5
ΚΤΗΛΑ
-1,00%
1.98
ΚΥΡΙΟ
+0,49%
1.02
ΛΑΒΙ
-0,73%
0.812
ΛΑΜΔΑ
-0,14%
6.99
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
+4,76%
1.1
ΛΕΒΚ
0,00%
0.23
ΛΕΒΠ
+4,42%
0.236
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.75
ΛΟΥΛΗ
-0,29%
3.4
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.802
ΜΕΒΑ
+1,53%
3.98
ΜΕΝΤΙ
-2,17%
2.25
ΜΕΡΚΟ
+3,13%
39.6
ΜΙΓ
0,00%
2.865
ΜΙΝ
0,00%
0.492
ΜΟΗ
+0,36%
22.4
ΜΟΝΤΑ
-0,53%
3.78
ΜΟΤΟ
-0,18%
2.825
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.63
ΜΠΕΛΑ
+0,36%
27.94
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.81
ΜΠΡΙΚ
-0,82%
2.42
ΜΠΤΚ
+5,13%
0.615
ΜΥΤΙΛ
+1,71%
36.96
ΝΑΚΑΣ
-1,88%
3.14
ΝΑΥΠ
+0,49%
0.828
ΞΥΛΚ
-1,87%
0.262
ΞΥΛΠ
+10,00%
0.396
ΟΛΘ
+1,79%
28.5
ΟΛΠ
+1,36%
33.65
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.6
ΟΠΑΠ
-1,44%
17.14
ΟΡΙΛΙΝΑ
-1,23%
0.8
ΟΤΕ
-0,40%
15
ΟΤΟΕΛ
-0,36%
11.06
ΠΑΙΡ
-4,29%
1.005
ΠΑΠ
-1,14%
2.61
ΠΕΙΡ
+1,26%
4.808
ΠΕΡΦ
-1,28%
5.4
ΠΕΤΡΟ
-0,99%
8
ΠΛΑΘ
-0,25%
4.05
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15.2
ΠΡΔ
-0,76%
0.262
ΠΡΕΜΙΑ
-0,16%
1.28
ΠΡΟΝΤΕΑ
-4,10%
5.85
ΠΡΟΦ
+1,74%
5.27
ΡΕΒΟΙΛ
-0,28%
1.755
ΣΑΡ
-1,72%
12.58
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.354
ΣΙΔΜΑ
-0,63%
1.565
ΣΠΕΙΣ
-1,40%
5.64
ΣΠΙ
+4,65%
0.63
ΣΠΥΡ
0,00%
0.151
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
20
ΤΖΚΑ
0,00%
1.48
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.3
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,95%
1.662
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.7
ΦΡΙΓΟ
+9,17%
0.238
ΦΡΛΚ
-1,27%
4.28
ΧΑΙΔΕ
+1,27%
0.8

Ερυθρά Θάλασσα και Διώρυγα του Σουέζ βγάζουν εκτός ρότας το διεθνές εμπόριο

Διακόπτεται η ομαλή ροή της ποντοπόρου ναυτιλίας και κατ’ επέκταση του παγκόσμιου εμπορίου, λόγω της επικινδυνότητας στην Ερυθρά Θάλασσα από τις επιθέσεις των Χούθι της Υεμένης, ενώ επιμένει και η δυσκολία διέλευσης των πλοίων από τη Διώρυγα του Παναμά, εξαιτίας της ξηρασίας και της μείωσης της στάθμης του νερού. Οι ανησυχίες για τις αλυσιδωτές αντιδράσεις στην παγκόσμια οικονομία καθρεπτίζονται από τις έντονες διακυμάνσεις των τιμών του πετρελαίου και του φυσικού αερίου στις δυο πλευρές του Ατλαντικού εν μέσω της εβδομάδας.

Για τους πλοιοκτήτες, οι εξελίξεις αυτές ναι μεν ενισχύουν τη διαπραγματευτική ισχύ τους και τονώνουν τα ναύλα, αλλά μεγενθύνουν τις δαπάνες μεταφοράς και οδηγούν σε καθυστερήσεις των δρομολογίων. Τα οφέλη διαφέρουν από τα φορτία των πλοίων. Με την τιμή του πετρελαίου μπρεντ να οδηγείται πάνω από τα 80 δολάρια το βαρέλι αυτήν την Τετάρτη, οι μετοχές της δανέζικης A.P. Moller-Maersk, ενός από τους μεγαλύτερους μεταφορείς εμπορευματοκιβωτίων, υποχωρούσε κατά 3%. Αντίθετα της Dorian LPG, μιας από τις μεγαλύτερες εταιρείες στη μεταφορά LNG (Liquefied Petroleum Gas), αναρριχήθηκε 2%, αναφέρει η Wall Street Journal.

Μετά την απόφαση ισχυρών ομίλων της ποντοπόρου ναυτιλίας -συμπεριλαμβανομένων των Maersk, Hapag-Lloyd και MSC- να αποφύγουν τη θαλάσσια οδό από την Ερυθρά Θάλασσα και να χαράξουν δρομολόγια από το Ακρωτήρι της Καλής Ελπίδας στην θαλάσσια περιοχή της Αφρικής, ακολούθησε και ο πετρελαϊκός κολοσσός της ΒΡ μέσα στην εβδομάδα. Αν και το πολεμικό ναυτικό των ΗΠΑ ηγείται μια πολυεθνικής δύναμης για την προστασία των εμπορικών πλοίων, οι Χούθι δεν φαίνεται να υπαναχωρούν από τον σκοπό τους που δεν είναι άλλος από το να ασκήσουν πιέσεις στο Ισραήλ να παύσει τις επιθέσεις κατά της Χαμάς στη Λωρίδα της Γάζας.

Ο Γκάϊ Πλάτεν, γενικός γραμματέας του Διεθνούς Επιμελητηρίου Ναυτιλίας, δήλωσε την Τρίτη πως η κατάσταση θα ξεκαθαρίσει από την επίδραση της ναυτικής δύναμης στην περιοχή. Οι Χούθι, οι οποίοι ελέγχουν ένα μεγάλο τμήμα της Υεμένης, στηρίζονται από το Ιράν μαζί με τη Χαμάς και την Χεζμπολάχ. Κάτω από αυτήν τη συγκυρία, η παράδοση φορτίων μέσω θαλάσσης γίνεται δαπανηρή και χρονοβόρα. Ένα τάνκερ από τη Μέση Ανατολή χρειάζεται 17 ημέρες για να φθάσει στην Ευρώπη από τη Διώρυγα του Σουέζ και 42 ημέρες για να περάσει από την Αφρική.

Αβέβαιο το μέγεθος των συνεπειών στο παγκόσμιο εμπόριο

Το μέγεθος των επιπτώσεων από την αναθεώρηση των δρομολογίων στην Ερυθρά Θάλασσα θα αποσαφηνιστεί μέσα στις επόμενες εβδομάδες, αλλά οι εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων βρίσκονται σε δυσμενέστερη από όσες κατέχουν στόλους πετρελαιοφόρων και μεταφοράς φορτίων LNG, τονίζουν ειδήμονες. Ακόμη πιο περίπλοκο γίνεται το σκηνικό, εάν ληφθούν υπόψην οι δυσκολίες στη λειτουργία της Διώρυγας του Παναμά.

Από τη Διώρυγα του Παναμά, η οποία εγκαινιάστηκε το 1914 για να ενώσει τον Ατλαντικό με τον Ειρηνικό Ωκεανό, διέρχεται το 55% των εμπορευματοκιβωτίων από την Ασία προς τις ΗΠΑ. Αποτελεί, παράλληλα, μία από τις βασικές αρτηρίες για την προμήθεια των ασιατικών αγορών με υγροποιημένο φυσικό αέριο από τις ΗΠΑ.

Αλλά η παρατεταμένη ξηρασία ως αποτέλεσμα ενός εντονότερου Ελ Νίνιο, του καιρικού φαινομένου που πηγάζει από τον Ειρηνικό Ωκεανό και επηρεάζει όλο τον πλανήτη, ανάγκασε τις αρχές της Διώρυγας του Παναμά να μειώσουν τη διέλευση των πλοίων από περίπου 40 πλοία την ημέρα σε 30 τον Οκτώβριο, 25 τον Νοέμβριο και 20 τον Δεκέμβριο, σύμφωνα με πληροφορίες της Wall Street Journal. Περαιτέρω μείωση σε 20 πλοία την ημέρα αναμένεται να ισχύσει τον Ιανουάριο και σε 18 τον Φεβρουάριο.

Αν και ο Παναμάς ήταν η 5η πιο βροχερή χώρα του κόσμου, εδώ και μια 20ετία οι βροχοπτώσεις μειώνονται βαθμιαία. Σήμερα, η στάθμη του νερού στη Διώρυγα είναι χαμηλότερη κατά δέκα πόδια ή κάτι παραπάνω από τρία μέτρα, μια διαφορά που επηρεάζει τη διέλευση των πλοίων με φορτία που μπορεί να φθάνουν έως και τα 16.000 εμπορευματοκιβώτια. Λόγω της ξηρασίας το καλοκαίρι, οι καθυστερήσεις στα δρομολόγια των πλοίων έφθαναν ακόμη και τις 20 ημέρες. Ο επικεφαλής της διώρυγας, Ρικουάρτε Βάσκες Μοράλες, επιβεβαίωσε πως οι καιρικές συνθήκες εξακολουθούν να δυσχεραίνουν την ομαλή λειτουργία της διώρυγας.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!