Γ.Δ.
1419.26 +0,87%
ACAG
+1,21%
5.87
CENER
+0,82%
9.88
CNLCAP
0,00%
7.4
DIMAND
-0,12%
8.49
NOVAL
-0,74%
2.7
OPTIMA
-0,67%
11.82
TITC
+0,17%
28.7
ΑΑΑΚ
0,00%
6.45
ΑΒΑΞ
+1,00%
1.42
ΑΒΕ
-0,91%
0.438
ΑΔΜΗΕ
0,00%
2.235
ΑΚΡΙΤ
-1,37%
0.72
ΑΛΜΥ
+0,19%
2.665
ΑΛΦΑ
+2,72%
1.6025
ΑΝΔΡΟ
-1,87%
6.3
ΑΡΑΙΓ
+1,78%
11.46
ΑΣΚΟ
+1,69%
3
ΑΣΤΑΚ
+0,90%
6.7
ΑΤΕΚ
0,00%
0.418
ΑΤΡΑΣΤ
+0,24%
8.5
ΑΤΤ
+1,36%
11.15
ΑΤΤΙΚΑ
+5,00%
2.52
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+2,97%
5.9
ΒΙΟΚΑ
+0,40%
2.49
ΒΙΟΣΚ
+0,78%
1.3
ΒΙΟΤ
-9,48%
0.21
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
-3,20%
2.42
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.47
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+1,10%
16.58
ΔΑΑ
+0,70%
7.77
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.32
ΔΕΗ
+0,63%
11.25
ΔΟΜΙΚ
0,00%
3.86
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+0,30%
0.329
ΕΒΡΟΦ
+0,68%
1.49
ΕΕΕ
+0,63%
31.7
ΕΚΤΕΡ
-0,71%
4.17
ΕΛΒΕ
+1,00%
5.05
ΕΛΙΝ
+2,68%
2.3
ΕΛΛ
0,00%
13.35
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+1,61%
2.53
ΕΛΠΕ
+0,64%
7.89
ΕΛΣΤΡ
+6,16%
2.24
ΕΛΤΟΝ
+0,47%
1.704
ΕΛΧΑ
0,00%
1.86
ΕΝΤΕΡ
0,00%
7.95
ΕΠΙΛΚ
-10,00%
0.117
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
+0,79%
1.27
ΕΤΕ
+0,29%
7.72
ΕΥΑΠΣ
+1,62%
3.13
ΕΥΔΑΠ
+0,74%
5.45
ΕΥΡΩΒ
-0,72%
2.055
ΕΧΑΕ
-0,93%
4.8
ΙΑΤΡ
+2,61%
1.57
ΙΚΤΙΝ
-0,28%
0.359
ΙΛΥΔΑ
+0,29%
1.73
ΙΝΚΑΤ
-0,40%
5.02
ΙΝΛΙΦ
0,00%
4.75
ΙΝΛΟΤ
+2,58%
1.192
ΙΝΤΕΚ
+0,72%
5.56
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.4
ΙΝΤΕΤ
-2,06%
1.19
ΙΝΤΚΑ
+2,01%
3.295
ΚΑΡΕΛ
0,00%
338
ΚΕΚΡ
+0,37%
1.37
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.82
ΚΛΜ
-1,86%
1.58
ΚΟΡΔΕ
-0,63%
0.473
ΚΟΥΑΛ
+0,16%
1.232
ΚΟΥΕΣ
+0,19%
5.27
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
+1,33%
11.4
ΚΤΗΛΑ
-2,78%
1.75
ΚΥΡΙΟ
0,00%
1.12
ΛΑΒΙ
-1,28%
0.851
ΛΑΜΔΑ
+0,89%
6.8
ΛΑΜΨΑ
-0,56%
35.8
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.92
ΛΕΒΚ
0,00%
0.296
ΛΕΒΠ
+2,14%
0.286
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.39
ΛΟΥΛΗ
-2,23%
2.63
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.812
ΜΕΒΑ
+2,30%
4.01
ΜΕΝΤΙ
-1,11%
2.67
ΜΕΡΚΟ
0,00%
40.8
ΜΙΓ
-0,55%
3.6
ΜΙΝ
-3,03%
0.64
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,09%
23.08
ΜΟΝΤΑ
+2,90%
3.19
ΜΟΤΟ
-0,55%
2.69
ΜΟΥΖΚ
-2,90%
0.67
ΜΠΕΛΑ
+1,50%
27.12
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
-0,87%
3.4
ΜΠΡΙΚ
+1,35%
1.875
ΜΠΤΚ
0,00%
0.58
ΜΥΤΙΛ
+1,80%
36.1
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.64
ΝΑΥΠ
+1,08%
0.94
ΞΥΛΚ
+0,38%
0.261
ΞΥΛΠ
+7,36%
0.496
ΟΛΘ
+0,49%
20.6
ΟΛΠ
+0,99%
25.55
ΟΛΥΜΠ
-0,40%
2.47
ΟΠΑΠ
+0,89%
14.8
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,11%
0.903
ΟΤΕ
+1,84%
13.81
ΟΤΟΕΛ
-0,88%
11.3
ΠΑΙΡ
+2,33%
1.1
ΠΑΠ
+2,04%
2.5
ΠΕΙΡ
+1,54%
3.572
ΠΕΤΡΟ
+1,22%
8.28
ΠΛΑΘ
+1,57%
3.875
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.9
ΠΡΔ
0,00%
0.26
ΠΡΕΜΙΑ
+1,25%
1.136
ΠΡΟΝΤΕΑ
-9,87%
6.85
ΠΡΟΦ
+1,98%
4.625
ΡΕΒΟΙΛ
+2,00%
2.04
ΣΑΡ
-0,89%
11.1
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.034
ΣΕΝΤΡ
+1,18%
0.343
ΣΙΔΜΑ
+1,61%
1.58
ΣΠΕΙΣ
-0,92%
6.48
ΣΠΙ
+3,50%
0.65
ΣΠΥΡ
0,00%
0.155
ΤΕΝΕΡΓ
+0,46%
19.6
ΤΖΚΑ
-1,80%
1.365
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.14
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,50%
1.62
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.05
ΦΡΙΓΟ
-5,88%
0.224
ΦΡΛΚ
+0,52%
3.89
ΧΑΙΔΕ
+0,76%
0.665

Ερυθρά Θάλασσα και Διώρυγα του Σουέζ βγάζουν εκτός ρότας το διεθνές εμπόριο

Διακόπτεται η ομαλή ροή της ποντοπόρου ναυτιλίας και κατ’ επέκταση του παγκόσμιου εμπορίου, λόγω της επικινδυνότητας στην Ερυθρά Θάλασσα από τις επιθέσεις των Χούθι της Υεμένης, ενώ επιμένει και η δυσκολία διέλευσης των πλοίων από τη Διώρυγα του Παναμά, εξαιτίας της ξηρασίας και της μείωσης της στάθμης του νερού. Οι ανησυχίες για τις αλυσιδωτές αντιδράσεις στην παγκόσμια οικονομία καθρεπτίζονται από τις έντονες διακυμάνσεις των τιμών του πετρελαίου και του φυσικού αερίου στις δυο πλευρές του Ατλαντικού εν μέσω της εβδομάδας.

Για τους πλοιοκτήτες, οι εξελίξεις αυτές ναι μεν ενισχύουν τη διαπραγματευτική ισχύ τους και τονώνουν τα ναύλα, αλλά μεγενθύνουν τις δαπάνες μεταφοράς και οδηγούν σε καθυστερήσεις των δρομολογίων. Τα οφέλη διαφέρουν από τα φορτία των πλοίων. Με την τιμή του πετρελαίου μπρεντ να οδηγείται πάνω από τα 80 δολάρια το βαρέλι αυτήν την Τετάρτη, οι μετοχές της δανέζικης A.P. Moller-Maersk, ενός από τους μεγαλύτερους μεταφορείς εμπορευματοκιβωτίων, υποχωρούσε κατά 3%. Αντίθετα της Dorian LPG, μιας από τις μεγαλύτερες εταιρείες στη μεταφορά LNG (Liquefied Petroleum Gas), αναρριχήθηκε 2%, αναφέρει η Wall Street Journal.

Μετά την απόφαση ισχυρών ομίλων της ποντοπόρου ναυτιλίας -συμπεριλαμβανομένων των Maersk, Hapag-Lloyd και MSC- να αποφύγουν τη θαλάσσια οδό από την Ερυθρά Θάλασσα και να χαράξουν δρομολόγια από το Ακρωτήρι της Καλής Ελπίδας στην θαλάσσια περιοχή της Αφρικής, ακολούθησε και ο πετρελαϊκός κολοσσός της ΒΡ μέσα στην εβδομάδα. Αν και το πολεμικό ναυτικό των ΗΠΑ ηγείται μια πολυεθνικής δύναμης για την προστασία των εμπορικών πλοίων, οι Χούθι δεν φαίνεται να υπαναχωρούν από τον σκοπό τους που δεν είναι άλλος από το να ασκήσουν πιέσεις στο Ισραήλ να παύσει τις επιθέσεις κατά της Χαμάς στη Λωρίδα της Γάζας.

Ο Γκάϊ Πλάτεν, γενικός γραμματέας του Διεθνούς Επιμελητηρίου Ναυτιλίας, δήλωσε την Τρίτη πως η κατάσταση θα ξεκαθαρίσει από την επίδραση της ναυτικής δύναμης στην περιοχή. Οι Χούθι, οι οποίοι ελέγχουν ένα μεγάλο τμήμα της Υεμένης, στηρίζονται από το Ιράν μαζί με τη Χαμάς και την Χεζμπολάχ. Κάτω από αυτήν τη συγκυρία, η παράδοση φορτίων μέσω θαλάσσης γίνεται δαπανηρή και χρονοβόρα. Ένα τάνκερ από τη Μέση Ανατολή χρειάζεται 17 ημέρες για να φθάσει στην Ευρώπη από τη Διώρυγα του Σουέζ και 42 ημέρες για να περάσει από την Αφρική.

Αβέβαιο το μέγεθος των συνεπειών στο παγκόσμιο εμπόριο

Το μέγεθος των επιπτώσεων από την αναθεώρηση των δρομολογίων στην Ερυθρά Θάλασσα θα αποσαφηνιστεί μέσα στις επόμενες εβδομάδες, αλλά οι εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων βρίσκονται σε δυσμενέστερη από όσες κατέχουν στόλους πετρελαιοφόρων και μεταφοράς φορτίων LNG, τονίζουν ειδήμονες. Ακόμη πιο περίπλοκο γίνεται το σκηνικό, εάν ληφθούν υπόψην οι δυσκολίες στη λειτουργία της Διώρυγας του Παναμά.

Από τη Διώρυγα του Παναμά, η οποία εγκαινιάστηκε το 1914 για να ενώσει τον Ατλαντικό με τον Ειρηνικό Ωκεανό, διέρχεται το 55% των εμπορευματοκιβωτίων από την Ασία προς τις ΗΠΑ. Αποτελεί, παράλληλα, μία από τις βασικές αρτηρίες για την προμήθεια των ασιατικών αγορών με υγροποιημένο φυσικό αέριο από τις ΗΠΑ.

Αλλά η παρατεταμένη ξηρασία ως αποτέλεσμα ενός εντονότερου Ελ Νίνιο, του καιρικού φαινομένου που πηγάζει από τον Ειρηνικό Ωκεανό και επηρεάζει όλο τον πλανήτη, ανάγκασε τις αρχές της Διώρυγας του Παναμά να μειώσουν τη διέλευση των πλοίων από περίπου 40 πλοία την ημέρα σε 30 τον Οκτώβριο, 25 τον Νοέμβριο και 20 τον Δεκέμβριο, σύμφωνα με πληροφορίες της Wall Street Journal. Περαιτέρω μείωση σε 20 πλοία την ημέρα αναμένεται να ισχύσει τον Ιανουάριο και σε 18 τον Φεβρουάριο.

Αν και ο Παναμάς ήταν η 5η πιο βροχερή χώρα του κόσμου, εδώ και μια 20ετία οι βροχοπτώσεις μειώνονται βαθμιαία. Σήμερα, η στάθμη του νερού στη Διώρυγα είναι χαμηλότερη κατά δέκα πόδια ή κάτι παραπάνω από τρία μέτρα, μια διαφορά που επηρεάζει τη διέλευση των πλοίων με φορτία που μπορεί να φθάνουν έως και τα 16.000 εμπορευματοκιβώτια. Λόγω της ξηρασίας το καλοκαίρι, οι καθυστερήσεις στα δρομολόγια των πλοίων έφθαναν ακόμη και τις 20 ημέρες. Ο επικεφαλής της διώρυγας, Ρικουάρτε Βάσκες Μοράλες, επιβεβαίωσε πως οι καιρικές συνθήκες εξακολουθούν να δυσχεραίνουν την ομαλή λειτουργία της διώρυγας.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!