Γ.Δ.
1530.68 -0,57%
ACAG
-0,17%
6
BOCHGR
-0,79%
5.04
CENER
+1,77%
9.75
CNLCAP
0,00%
7.05
DIMAND
-0,98%
8.11
EVR
-0,33%
1.49
NOVAL
+3,04%
2.37
OPTIMA
+0,46%
13
TITC
+2,25%
45.5
ΑΑΑΚ
0,00%
4.8
ΑΒΑΞ
-3,40%
1.82
ΑΒΕ
+0,66%
0.46
ΑΔΜΗΕ
+0,73%
2.76
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.775
ΑΛΜΥ
+4,94%
4.25
ΑΛΦΑ
-2,80%
1.718
ΑΝΔΡΟ
+1,25%
6.5
ΑΡΑΙΓ
+3,10%
10.99
ΑΣΚΟ
0,00%
3.3
ΑΣΤΑΚ
-1,93%
7.12
ΑΤΕΚ
0,00%
0.655
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
0,00%
0.778
ΑΤΤΙΚΑ
+0,92%
2.19
ΒΙΟ
+0,70%
5.72
ΒΙΟΚΑ
-0,26%
1.935
ΒΙΟΣΚ
+0,32%
1.585
ΒΙΟΤ
0,00%
0.25
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
+3,54%
2.34
ΓΕΒΚΑ
+0,35%
1.42
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+1,08%
18.72
ΔΑΑ
+3,73%
8.4
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.44
ΔΕΗ
-0,86%
12.7
ΔΟΜΙΚ
+0,51%
2.945
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-3,26%
0.356
ΕΒΡΟΦ
-1,95%
1.76
ΕΕΕ
-1,08%
32.88
ΕΚΤΕΡ
+6,29%
1.86
ΕΛΒΕ
-5,00%
4.94
ΕΛΙΝ
+1,36%
2.24
ΕΛΛ
-0,35%
14.15
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,45%
2.245
ΕΛΠΕ
-0,66%
7.5
ΕΛΣΤΡ
+6,13%
2.25
ΕΛΤΟΝ
-0,43%
1.848
ΕΛΧΑ
-0,24%
2.085
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-0,84%
1.18
ΕΤΕ
-1,58%
8.34
ΕΥΑΠΣ
-0,59%
3.38
ΕΥΔΑΠ
+0,17%
5.95
ΕΥΡΩΒ
-3,39%
2.392
ΕΧΑΕ
+2,12%
4.825
ΙΑΤΡ
+2,14%
1.67
ΙΚΤΙΝ
+2,86%
0.36
ΙΛΥΔΑ
+0,57%
1.76
ΙΝΚΑΤ
+1,05%
4.8
ΙΝΚΑΤΔ
0,00%
0.0055
ΙΝΛΙΦ
-0,22%
4.6
ΙΝΛΟΤ
+0,56%
1.076
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.98
ΙΝΤΕΤ
-0,43%
1.15
ΙΝΤΚΑ
+0,93%
3.25
ΚΑΡΕΛ
+0,61%
332
ΚΕΚΡ
+1,50%
1.35
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.75
ΚΟΡΔΕ
+0,22%
0.449
ΚΟΥΑΛ
+0,72%
1.392
ΚΟΥΕΣ
+0,49%
6.19
ΚΡΙ
0,00%
16
ΚΤΗΛΑ
+0,55%
1.82
ΚΥΡΙΟ
0,00%
1.015
ΛΑΒΙ
+0,50%
0.797
ΛΑΜΔΑ
-1,53%
7.09
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.2
ΛΑΝΑΚ
0,00%
1.03
ΛΕΒΚ
0,00%
0.274
ΛΕΒΠ
+2,40%
0.256
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.63
ΛΟΥΛΗ
+0,33%
3.08
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.606
ΜΕΒΑ
+1,86%
3.83
ΜΕΝΤΙ
0,00%
2.3
ΜΕΡΚΟ
0,00%
39
ΜΙΓ
-1,06%
2.805
ΜΙΝ
0,00%
0.515
ΜΟΗ
-1,12%
21.26
ΜΟΝΤΑ
+1,34%
3.79
ΜΟΤΟ
0,00%
2.83
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.66
ΜΠΕΛΑ
+0,23%
25.9
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.76
ΜΠΡΙΚ
0,00%
2.26
ΜΠΤΚ
0,00%
0.59
ΜΥΤΙΛ
-1,34%
33.84
ΝΑΚΑΣ
+0,67%
3.02
ΝΑΥΠ
+1,54%
0.79
ΞΥΛΚ
0,00%
0.29
ΞΥΛΠ
0,00%
0.316
ΟΛΘ
-0,35%
28.4
ΟΛΠ
+2,49%
30.85
ΟΛΥΜΠ
+1,96%
2.6
ΟΠΑΠ
+1,06%
16.15
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,13%
0.783
ΟΤΕ
-0,80%
14.83
ΟΤΟΕΛ
+0,71%
11.28
ΠΑΙΡ
+0,96%
1.05
ΠΑΠ
+2,01%
2.54
ΠΕΙΡ
-2,41%
4.26
ΠΕΡΦ
-0,55%
5.4
ΠΕΤΡΟ
-0,95%
8.38
ΠΛΑΘ
0,00%
4.15
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.8
ΠΡΔ
0,00%
0.28
ΠΡΕΜΙΑ
+0,49%
1.23
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.45
ΠΡΟΦ
+1,13%
5.36
ΡΕΒΟΙΛ
-1,19%
1.655
ΣΑΡ
+0,37%
10.96
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.358
ΣΙΔΜΑ
+0,96%
1.575
ΣΠΕΙΣ
-1,36%
5.8
ΣΠΙ
+1,34%
0.606
ΣΠΥΡ
0,00%
0.151
ΤΕΝΕΡΓ
-0,10%
20.02
ΤΖΚΑ
0,00%
1.535
ΤΡΑΣΤΟΡ
+3,28%
1.26
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,61%
1.652
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.8
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.19
ΦΡΛΚ
+0,13%
3.98
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.58

Ερυθρά Θάλασσα και Διώρυγα του Σουέζ βγάζουν εκτός ρότας το διεθνές εμπόριο

Διακόπτεται η ομαλή ροή της ποντοπόρου ναυτιλίας και κατ’ επέκταση του παγκόσμιου εμπορίου, λόγω της επικινδυνότητας στην Ερυθρά Θάλασσα από τις επιθέσεις των Χούθι της Υεμένης, ενώ επιμένει και η δυσκολία διέλευσης των πλοίων από τη Διώρυγα του Παναμά, εξαιτίας της ξηρασίας και της μείωσης της στάθμης του νερού. Οι ανησυχίες για τις αλυσιδωτές αντιδράσεις στην παγκόσμια οικονομία καθρεπτίζονται από τις έντονες διακυμάνσεις των τιμών του πετρελαίου και του φυσικού αερίου στις δυο πλευρές του Ατλαντικού εν μέσω της εβδομάδας.

Για τους πλοιοκτήτες, οι εξελίξεις αυτές ναι μεν ενισχύουν τη διαπραγματευτική ισχύ τους και τονώνουν τα ναύλα, αλλά μεγενθύνουν τις δαπάνες μεταφοράς και οδηγούν σε καθυστερήσεις των δρομολογίων. Τα οφέλη διαφέρουν από τα φορτία των πλοίων. Με την τιμή του πετρελαίου μπρεντ να οδηγείται πάνω από τα 80 δολάρια το βαρέλι αυτήν την Τετάρτη, οι μετοχές της δανέζικης A.P. Moller-Maersk, ενός από τους μεγαλύτερους μεταφορείς εμπορευματοκιβωτίων, υποχωρούσε κατά 3%. Αντίθετα της Dorian LPG, μιας από τις μεγαλύτερες εταιρείες στη μεταφορά LNG (Liquefied Petroleum Gas), αναρριχήθηκε 2%, αναφέρει η Wall Street Journal.

Μετά την απόφαση ισχυρών ομίλων της ποντοπόρου ναυτιλίας -συμπεριλαμβανομένων των Maersk, Hapag-Lloyd και MSC- να αποφύγουν τη θαλάσσια οδό από την Ερυθρά Θάλασσα και να χαράξουν δρομολόγια από το Ακρωτήρι της Καλής Ελπίδας στην θαλάσσια περιοχή της Αφρικής, ακολούθησε και ο πετρελαϊκός κολοσσός της ΒΡ μέσα στην εβδομάδα. Αν και το πολεμικό ναυτικό των ΗΠΑ ηγείται μια πολυεθνικής δύναμης για την προστασία των εμπορικών πλοίων, οι Χούθι δεν φαίνεται να υπαναχωρούν από τον σκοπό τους που δεν είναι άλλος από το να ασκήσουν πιέσεις στο Ισραήλ να παύσει τις επιθέσεις κατά της Χαμάς στη Λωρίδα της Γάζας.

Ο Γκάϊ Πλάτεν, γενικός γραμματέας του Διεθνούς Επιμελητηρίου Ναυτιλίας, δήλωσε την Τρίτη πως η κατάσταση θα ξεκαθαρίσει από την επίδραση της ναυτικής δύναμης στην περιοχή. Οι Χούθι, οι οποίοι ελέγχουν ένα μεγάλο τμήμα της Υεμένης, στηρίζονται από το Ιράν μαζί με τη Χαμάς και την Χεζμπολάχ. Κάτω από αυτήν τη συγκυρία, η παράδοση φορτίων μέσω θαλάσσης γίνεται δαπανηρή και χρονοβόρα. Ένα τάνκερ από τη Μέση Ανατολή χρειάζεται 17 ημέρες για να φθάσει στην Ευρώπη από τη Διώρυγα του Σουέζ και 42 ημέρες για να περάσει από την Αφρική.

Αβέβαιο το μέγεθος των συνεπειών στο παγκόσμιο εμπόριο

Το μέγεθος των επιπτώσεων από την αναθεώρηση των δρομολογίων στην Ερυθρά Θάλασσα θα αποσαφηνιστεί μέσα στις επόμενες εβδομάδες, αλλά οι εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων βρίσκονται σε δυσμενέστερη από όσες κατέχουν στόλους πετρελαιοφόρων και μεταφοράς φορτίων LNG, τονίζουν ειδήμονες. Ακόμη πιο περίπλοκο γίνεται το σκηνικό, εάν ληφθούν υπόψην οι δυσκολίες στη λειτουργία της Διώρυγας του Παναμά.

Από τη Διώρυγα του Παναμά, η οποία εγκαινιάστηκε το 1914 για να ενώσει τον Ατλαντικό με τον Ειρηνικό Ωκεανό, διέρχεται το 55% των εμπορευματοκιβωτίων από την Ασία προς τις ΗΠΑ. Αποτελεί, παράλληλα, μία από τις βασικές αρτηρίες για την προμήθεια των ασιατικών αγορών με υγροποιημένο φυσικό αέριο από τις ΗΠΑ.

Αλλά η παρατεταμένη ξηρασία ως αποτέλεσμα ενός εντονότερου Ελ Νίνιο, του καιρικού φαινομένου που πηγάζει από τον Ειρηνικό Ωκεανό και επηρεάζει όλο τον πλανήτη, ανάγκασε τις αρχές της Διώρυγας του Παναμά να μειώσουν τη διέλευση των πλοίων από περίπου 40 πλοία την ημέρα σε 30 τον Οκτώβριο, 25 τον Νοέμβριο και 20 τον Δεκέμβριο, σύμφωνα με πληροφορίες της Wall Street Journal. Περαιτέρω μείωση σε 20 πλοία την ημέρα αναμένεται να ισχύσει τον Ιανουάριο και σε 18 τον Φεβρουάριο.

Αν και ο Παναμάς ήταν η 5η πιο βροχερή χώρα του κόσμου, εδώ και μια 20ετία οι βροχοπτώσεις μειώνονται βαθμιαία. Σήμερα, η στάθμη του νερού στη Διώρυγα είναι χαμηλότερη κατά δέκα πόδια ή κάτι παραπάνω από τρία μέτρα, μια διαφορά που επηρεάζει τη διέλευση των πλοίων με φορτία που μπορεί να φθάνουν έως και τα 16.000 εμπορευματοκιβώτια. Λόγω της ξηρασίας το καλοκαίρι, οι καθυστερήσεις στα δρομολόγια των πλοίων έφθαναν ακόμη και τις 20 ημέρες. Ο επικεφαλής της διώρυγας, Ρικουάρτε Βάσκες Μοράλες, επιβεβαίωσε πως οι καιρικές συνθήκες εξακολουθούν να δυσχεραίνουν την ομαλή λειτουργία της διώρυγας.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!