Γ.Δ.
1618.16 +0,04%
ACAG
-0,32%
6.16
AEM
+0,35%
4.545
AKTR
-0,55%
5.45
BOCHGR
-1,11%
5.34
CENER
+0,32%
9.5
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
+0,49%
8.24
EVR
+0,58%
1.745
NOVAL
+0,20%
2.54
OPTIMA
-0,43%
14.04
TITC
-0,83%
41.65
ΑΑΑΚ
0,00%
5
ΑΒΑΞ
+2,27%
2.25
ΑΒΕ
-3,60%
0.429
ΑΔΜΗΕ
-0,18%
2.815
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.75
ΑΛΜΥ
+1,29%
4.31
ΑΛΦΑ
+1,34%
1.89
ΑΝΔΡΟ
-0,31%
6.5
ΑΡΑΙΓ
+1,51%
11.4
ΑΣΚΟ
+0,63%
3.22
ΑΣΤΑΚ
-0,27%
7.28
ΑΤΕΚ
+2,72%
1.51
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.68
ΑΤΤ
-0,57%
0.698
ΑΤΤΙΚΑ
-1,64%
2.4
ΒΙΟ
-0,17%
5.83
ΒΙΟΚΑ
-0,26%
1.925
ΒΙΟΣΚ
-0,64%
1.55
ΒΙΟΤ
0,00%
0.27
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
+3,33%
2.48
ΓΕΒΚΑ
-0,63%
1.57
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
18.9
ΔΑΑ
-1,05%
8.312
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.42
ΔΕΗ
-0,67%
13.33
ΔΟΜΙΚ
-0,35%
2.82
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+4,11%
0.38
ΕΒΡΟΦ
+1,30%
1.955
ΕΕΕ
-0,76%
39.2
ΕΚΤΕΡ
-3,96%
2.06
ΕΛΒΕ
+2,80%
5.5
ΕΛΙΝ
-0,91%
2.18
ΕΛΛ
-1,33%
14.8
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-2,37%
2.265
ΕΛΠΕ
+0,82%
8.04
ΕΛΣΤΡ
+2,11%
2.42
ΕΛΤΟΝ
+0,87%
1.858
ΕΛΧΑ
-0,46%
2.165
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-1,75%
1.125
ΕΤΕ
+1,50%
8.648
ΕΥΑΠΣ
+0,29%
3.45
ΕΥΔΑΠ
+0,33%
6.06
ΕΥΡΩΒ
-0,72%
2.484
ΕΧΑΕ
-1,00%
4.95
ΙΑΤΡ
-0,49%
2.05
ΙΚΤΙΝ
-1,10%
0.36
ΙΛΥΔΑ
+0,86%
1.765
ΙΝΛΙΦ
-0,21%
4.85
ΙΝΛΟΤ
-1,65%
1.072
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.9
ΙΝΤΕΤ
-2,18%
1.12
ΙΝΤΚΑ
-1,52%
3.23
ΚΑΡΕΛ
0,00%
326
ΚΕΚΡ
-3,41%
1.275
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.94
ΚΟΡΔΕ
+1,77%
0.459
ΚΟΥΑΛ
-1,95%
1.31
ΚΟΥΕΣ
+0,64%
6.3
ΚΡΙ
-0,60%
16.5
ΚΤΗΛΑ
-1,00%
1.98
ΚΥΡΙΟ
+0,49%
1.02
ΛΑΒΙ
-0,73%
0.812
ΛΑΜΔΑ
-0,14%
6.99
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
+4,76%
1.1
ΛΕΒΚ
0,00%
0.23
ΛΕΒΠ
+4,42%
0.236
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.75
ΛΟΥΛΗ
-0,29%
3.4
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.802
ΜΕΒΑ
+1,53%
3.98
ΜΕΝΤΙ
-2,17%
2.25
ΜΕΡΚΟ
+3,13%
39.6
ΜΙΓ
0,00%
2.865
ΜΙΝ
0,00%
0.492
ΜΟΗ
+0,36%
22.4
ΜΟΝΤΑ
-0,53%
3.78
ΜΟΤΟ
-0,18%
2.825
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.63
ΜΠΕΛΑ
+0,36%
27.94
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.81
ΜΠΡΙΚ
-0,82%
2.42
ΜΠΤΚ
+5,13%
0.615
ΜΥΤΙΛ
+1,71%
36.96
ΝΑΚΑΣ
-1,88%
3.14
ΝΑΥΠ
+0,49%
0.828
ΞΥΛΚ
-1,87%
0.262
ΞΥΛΠ
+10,00%
0.396
ΟΛΘ
+1,79%
28.5
ΟΛΠ
+1,36%
33.65
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.6
ΟΠΑΠ
-1,44%
17.14
ΟΡΙΛΙΝΑ
-1,23%
0.8
ΟΤΕ
-0,40%
15
ΟΤΟΕΛ
-0,36%
11.06
ΠΑΙΡ
-4,29%
1.005
ΠΑΠ
-1,14%
2.61
ΠΕΙΡ
+1,26%
4.808
ΠΕΡΦ
-1,28%
5.4
ΠΕΤΡΟ
-0,99%
8
ΠΛΑΘ
-0,25%
4.05
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15.2
ΠΡΔ
-0,76%
0.262
ΠΡΕΜΙΑ
-0,16%
1.28
ΠΡΟΝΤΕΑ
-4,10%
5.85
ΠΡΟΦ
+1,74%
5.27
ΡΕΒΟΙΛ
-0,28%
1.755
ΣΑΡ
-1,72%
12.58
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.354
ΣΙΔΜΑ
-0,63%
1.565
ΣΠΕΙΣ
-1,40%
5.64
ΣΠΙ
+4,65%
0.63
ΣΠΥΡ
0,00%
0.151
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
20
ΤΖΚΑ
0,00%
1.48
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.3
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,95%
1.662
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.7
ΦΡΙΓΟ
+9,17%
0.238
ΦΡΛΚ
-1,27%
4.28
ΧΑΙΔΕ
+1,27%
0.8

Ερυθρά Θάλασσα: Συναγερμός και στα ελληνικά πλοία λόγω των Χούθι

Συναγερμός έχει σημάνει και για τα ελληνικά πλοία μετά τις πολλαπλές επιθέσεις των ανταρτών Χούθι σε πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα. Tο Λιμενικό απέστειλε επείγον σήμα προς τα ελληνικά καράβια που βρίσκονται στην περιοχή, προκειμένου να επαγρυπνούν κατά τη διέλευσή τους.

Πιο αναλυτικά, η Διεύθυνση Ποντοπόρου Ναυτιλίας του Λιμενικού εξέδωσε επείγον σήμα το Σάββατο (17 Δεκεμβρίου) προς τα υπό ελληνική σημαία ή ελληνικών συμφερόντων πλοία που κινούνται στη νότια Ερυθρά Θάλασσα και τον Κόλπο του Αντεν, με συστάσεις, ώστε να επαγρυπνούν κατά τη διέλευσή τους από τα ύδατα της Υεμένης λόγω των Χούθι. Η επείγουσα ειδοποίηση έρχεται σε συνέχεια της κλιμάκωσης επιθετικών ενεργειών κατά εμπορικών πλοίων στην περιοχή, που έχει οδηγήσει πολλές ναυτιλιακές-κολοσσούς σε απόγνωση.

Η αρμόδια διεύθυνση του Λιμενικού στο σήμα της που κοινοποίησε στα υπουργεία Εξωτερικών και Αμυνας (αν και δεν υπάρχουν ελληνικά πολεμικά πλοία στην περιοχή), συστήνει ακόμα στα πλοία, να παραμένει στη γέφυρα του πλοίου μόνο το απαραίτητο πλήρωμα, τα μέλη του πληρώματος να παραμένουν όσο το δυνατόν πιο μακριά από τα εξωτερικά μέρη του πλοίου, να διεξάγεται άσκηση πυρκαγιάς πριν το πλοίο φτάσει στις ακτές της Υεμένης και να γίνεται έλεγχος στον εξοπλισμό ασφαλείας.

Διευκρινίζεται πάντως, ότι από το υπουργείο Ναυτιλίας δεν έχει εκδοθεί έως τώρα καμία οδηγία προς τα ελληνόκτητα πλοία ή τα πλοία με ελληνική σημαία που κινούνται στη θαλάσσια περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας, παρά μόνο οι συστάσεις που έγιναν από τη Διεύθυνση Ποντοπόρου Ναυτιλίας του Λιμενικού Σώματος.

Σε σημερινή ερώτηση του ΑΠΕ-ΜΠΕ προς τον αρμόδιο υπουργό Χρήστο Στυλιανίδη αν το υπουργείο Ναυτιλίας έχει εκδώσει κάποια σχετική οδηγία για το θέμα των ελληνόκτητων πλοίων και τα πλοία με ελληνική σημαία, ο ίδιος ανέφερε ότι η Ελλάδα όπως και άλλες χώρες δεν έχουν εκδώσει κάποια συγκεκριμένη οδηγία, αφού οι ναυτιλιακές εταιρείες αποφασίζουν από μόνες τους αν θα πραγματοποιήσουν διελεύσεις από το σημείο. Τόνισε ότι ήδη υπάρχουν πολεμικά πλοία χωρών στην περιοχή εξασφαλίζοντας προς το παρόν τη διέλευση.

Στυλιανίδης: Μείζον πρόβλημα για τη διεθνή οικονομία οι επιθέσεις στην Ερυθρά Θάλασσα

Με βάση τις εξελίξεις, ο υπουργός Ναυτιλίας, Χρήστος Στυλιανίδης, έκανε σήμερα την εκτίμηση ότι η κατάσταση στη θαλάσσια περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας θα ελεγχθεί λόγω των αποφασιστικών πρωτοβουλιών που λαμβάνονται από τη διεθνή κοινότητα. Σε συνάντησή του με δημοσιογράφους και σχολιάζοντας τις κλιμακούμενες επιθέσεις των ανταρτών Χούθι της Υεμένης σε εμπορικά πλοία στην περιοχή, είπε ότι πρόκειται για ένα μείζον ζήτημα, προσθέτοντας ότι η Ελλάδα είναι έτοιμη να συμμετάσχει σε οποιαδήποτε διεθνή πρωτοβουλία για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας.

Αναφερόμενος στην απόφαση των μεγαλύτερων ναυτιλιακών εταιρειών να επαναδρομολογήσουν κάποια πλοία γύρω από τη νότια Αφρική αναστέλλοντας προσωρινά για λόγους ασφαλείας τις διελεύσεις των πλοίων από το σημείο, εκτίμησε ότι κάτι τέτοιο θα ανεβάσει σημαντικά το λειτουργικό κόστος των πλοίων με αύξηση της τιμής των προϊόντων προς τον τελικό καταναλωτή, ανατρέποντας την έως τώρα συζήτηση και τα δεδομένα για το πώς θα τιθασεύσουμε τον παγκόσμιο πληθωρισμό.

Για την απόφαση της αμερικανικής πλευράς να ανακοινώσει τη Δευτέρα τον σχηματισμό στην Ερυθρά Θάλασσα μια συμμαχίας 10 χωρών για την αντιμετώπιση των επανειλημμένων επιθέσεων των σιιτών ανταρτών σε εμπορικά πλοία, είπε ότι το υπουργείο Ναυτιλίας έχει ήδη επαφές για το θέμα αυτό με αξιωματούχους της ΕΕ και των ΗΠΑ. Ανακοίνωσε ότι η χώρα μας δεν είναι στην πρώτη φάση, αλλά είναι έτοιμη στο να συμμετάσχει σε μια διεθνή πρωτοβουλία, καθώς η Ελλάδα είναι πρωταγωνίστρια χώρα στη ναυτιλία.

Οι αναταράξεις στο διεθνές εμπόριο από τις επιθέσεις

Αφού η Maesk, η Euronav και άλλοι ισχυροί παίκτες της ποντοπόρου ναυτιλίας αναστέλλουν δρομολόγια από την Ερυθρά Θάλασσα, οι ενεργειακοί όμιλοι ΒΡ και Equinor επίσης ματαιώνουν τη μεταφορά φορτίων με πετρέλαιο καθώς οι επιθέσεις των Χούθι, οι οποίοι διατηρούν τον έλεγχο σημαντικών περιοχών της Υεμένης και της πρωτεύουσας Σαναά, γίνονται όλο και συχνότερες.

Οι Χούθι συμπαραστέκονται στη Χαμάς, η οποία δέχεται σφοδρές επιθέσεις από τους Ισραηλινούς στη Λωρίδα της Γάζας μετά τις επιθέσεις της 7ης Οκτωβρίου. Με τις εξελίξεις αυτές ενισχύονται οι φόβοι για μια ανάφλεξη στην ευρύτερη περιοχή καθώς ο ισραηλινός στρατός δεν ανακόπτει τις επιχειρήσεις του στη Γάζα παρά τις εκκλήσεις της διεθνούς κοινότητας για παύση των εχθροπραξιών.

Οι Χούθι, οι οποίοι επικοινωνούν με την Ουάσιγκτον μέσω του Ομάν και άλλων διαμεσολαβητών, έχουν ξεκαθαρίσει πως δεν θα σταματήσουν τις επιθέσεις σε εμπορικά πλοία μέχρι να παύσει ο πόλεμος στη Γάζα, σύμφωνα με πηγές του Bloomberg. Καθώς δε οι ΗΠΑ καταλαμβάνουν διπλωματικές προσπάθειες για να διαμορφώσουν ένα κοινό μέτωπο με τα αραβικά κράτη ως προς τη διαχείριση των Χούθι, η Σαουδική Αραβία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα  διαφωνούν ως προς τη χάραξη μιας λύσης.

Κάτω από αυτές τις συνθήκες, ο παράγοντας της μεταβλητότητας επέστρεψε στις αγορές. Στο Λονδίνο, η τιμή του πετρελαίου μπρεντ αναρριχήθηκε 2,8% τη Δευτέρα πάνω από τα 78 δολάρια, το βαρέλι, και η τιμή του αργού πετρελαίου στις ΗΠΑ ενισχύθηκε 3,79% στα 74,12 δολάρια, αντίστοιχα. Παράλληλα, η τιμή του φυσικού αερίου στην ολλανδική αγορά TTF κινήθηκε ανοδικά στα 37 ευρώ τη μεγαβατώρα.

Επί του παρόντος, ειδήμονες είναι καθησυχαστικοί σ’ ότι αφορά απότομες ανατιμήσεις στην ενέργεια. Οι τιμές του μαύρου χρυσού παραμένουν 20% χαμηλότερες από τα επίπεδα που ίσχυαν τέλη Σεπτεμβρίου και 10% από τις αρχές του έτους χάρις στη σημαντική αύξηση της προσφοράς σχιστολιθικού πετρελαίου από τις ΗΠΑ. Στην Ευρώπη, ταυτόχρονα, τα αποθέματα φυσικού αερίου βρίσκονται σε ιστορικά υψηλά επίπεδα χάρις στη συσσώρευση LNG μετά την ρωσική εισβολή στην Ουκρανία και τον ήπιο χειμώνα.

Οι Χούθι κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου στις ναυτιλιακές εταιρείες να μην συναλλάσσονται με το Ισραήλ, θέτοντας σε στόχο πάσης φύσεως εμπορικά πλοία και αυξάνοντας τις πιθανότητες μιας κλιμάκωσης της κατάστασης. Από την περασμένη εβδομάδα οι αντάρτες της Υεμένης ενέτειναν τις επιθετικές ενέργειες, με το πολεμικό ναυτικό των ΗΠΑ και της Βρετανίας να καταρρίπτει 15 μη επανδρωμένα αεροσκάφη (drone) από περιοχές της Υεμένης που ελέγχονται από τους Χούθι. Μεταξύ των εμπορικών πλοίων που δέχτηκαν επιθέσεις ήταν και ένα της Maesk.

Τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα ασκούν πιέσεις για στρατιωτική παρέμβαση, ενώ η Σαουδική Αραβία τάσσεται υπέρ μιας πιο μετριοπαθούς στάσης, φοβούμενη πως διαφορετικά οι Χούθι θα γίνουν ακόμη πιο επιθετικοί. Μέχρι και την ανακωχή που επιτεύχθηκε το 2022, οι Χούθι είχαν διεξάγει μεγάλες επιθέσεις σε κρίσιμες υποδομές της Σαουδικής Αραβίας και των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων.

Μέσα από την Ερυθρά Θάλασσα διέρχεται το 12% του όγκου εμπορευμάτων που μεταφέρεται δια θαλάσσης -και το 5% μέσα από τη Διώρυγα του Παναμά. Τώρα πια, όμως, η ασφαλέστερη οδός είναι γύρω από την Αφρική μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας αντί της Ερυθράς Θάλασσας, με αποτέλεσμα τα δρομολόγια να γίνονται μακρύτερα, το κόστος τους να αυξάνεται λόγω της μεγαλύτερης κατανάλωσης καυσίμων και να παρατείνεται η παράδοση φορτίων.

Αναλυτές της αγοράς εκφράζουν ανησυχίες για την πρόκληση αλυσιδωτών αντιδράσεων στο παγκόσμιο εμπόριο. Όπως επισημαίνει το πρακτορείο Bloomberg, η δανέζικη Maersk διαθέτει έναν εμπορικό στόλο 300 πλοίων. Η γερμανική Hapag-Lloyd κατέχει την όγδοη θέση στις μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρίες του κόσμου, σύμφωνα με την Clarkson Research Services και το Bloomberg. Τη Δευτέρα, η επιτροπή Joint War Committee, όπου συμμετέχουν όλοι οι όμιλοι αντασφάλισης της ποντοπόρου ναυτιλίας, αποφάσισε να συμπεριλάβει στη ζώνη υψηλού κινδύνου ένα τμήμα της Ερυθράς Θάλασσας.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!