Γ.Δ.
1392.93 -0,34%
ACAG
-0,93%
5.32
BOCHGR
+0,46%
4.4
CENER
+0,49%
8.28
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
-1,33%
8.19
NOVAL
+0,44%
2.285
OPTIMA
-0,78%
12.66
TITC
+1,89%
37.8
ΑΑΑΚ
-9,82%
4.04
ΑΒΑΞ
-0,44%
1.372
ΑΒΕ
+0,44%
0.456
ΑΔΜΗΕ
-0,43%
2.34
ΑΚΡΙΤ
-0,73%
0.68
ΑΛΜΥ
-1,64%
3.6
ΑΛΦΑ
-2,21%
1.528
ΑΝΔΡΟ
-0,31%
6.4
ΑΡΑΙΓ
+0,32%
9.475
ΑΣΚΟ
-0,39%
2.53
ΑΣΤΑΚ
0,00%
6.9
ΑΤΕΚ
-9,86%
0.384
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
+2,37%
0.604
ΑΤΤΙΚΑ
+0,47%
2.15
ΒΙΟ
+0,19%
5.18
ΒΙΟΚΑ
+0,29%
1.745
ΒΙΟΣΚ
0,00%
1.375
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.04
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.3
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,91%
17.74
ΔΑΑ
-0,10%
7.972
ΔΑΙΟΣ
-2,73%
3.56
ΔΕΗ
-0,34%
11.71
ΔΟΜΙΚ
-1,09%
2.72
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+0,68%
0.298
ΕΒΡΟΦ
-0,72%
1.37
ΕΕΕ
+1,03%
33.44
ΕΚΤΕΡ
+0,84%
1.436
ΕΛΒΕ
0,00%
4.66
ΕΛΙΝ
-0,51%
1.96
ΕΛΛ
-0,75%
13.25
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,99%
1.636
ΕΛΠΕ
-0,81%
6.745
ΕΛΣΤΡ
+1,49%
2.05
ΕΛΤΟΝ
+2,24%
1.828
ΕΛΧΑ
+2,78%
1.85
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-0,89%
1.12
ΕΤΕ
-2,67%
6.848
ΕΥΑΠΣ
+0,64%
3.15
ΕΥΔΑΠ
-0,70%
5.71
ΕΥΡΩΒ
-1,96%
2
ΕΧΑΕ
-0,93%
4.27
ΙΑΤΡ
+0,33%
1.53
ΙΚΤΙΝ
-2,60%
0.2995
ΙΛΥΔΑ
0,00%
1.745
ΙΝΚΑΤ
+0,85%
4.73
ΙΝΛΙΦ
-1,17%
4.24
ΙΝΛΟΤ
-1,14%
0.87
ΙΝΤΕΚ
-0,89%
5.59
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.46
ΙΝΤΕΤ
+1,48%
1.03
ΙΝΤΚΑ
-0,57%
2.605
ΚΑΡΕΛ
0,00%
336
ΚΕΚΡ
-0,85%
1.16
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
-1,69%
1.455
ΚΟΡΔΕ
+4,30%
0.412
ΚΟΥΑΛ
+0,59%
1.016
ΚΟΥΕΣ
-0,18%
5.55
ΚΡΙ
-2,09%
14.05
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
+2,39%
0.944
ΛΑΒΙ
-0,28%
0.724
ΛΑΜΔΑ
-2,06%
7.13
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.85
ΛΕΒΚ
-6,25%
0.24
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.25
ΛΟΥΛΗ
-0,73%
2.72
ΜΑΘΙΟ
-9,54%
0.588
ΜΕΒΑ
0,00%
3.62
ΜΕΝΤΙ
0,00%
2.01
ΜΕΡΚΟ
0,00%
41
ΜΙΓ
-2,15%
2.96
ΜΙΝ
0,00%
0.51
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-1,29%
19.07
ΜΟΝΤΑ
-1,32%
3.75
ΜΟΤΟ
+0,81%
2.485
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.65
ΜΠΕΛΑ
+0,50%
24.32
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
-0,27%
3.68
ΜΠΡΙΚ
-1,44%
2.06
ΜΠΤΚ
-8,06%
0.57
ΜΥΤΙΛ
-0,25%
31.32
ΝΑΚΑΣ
+0,68%
2.94
ΝΑΥΠ
0,00%
0.83
ΞΥΛΚ
-1,57%
0.25
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
+0,96%
21
ΟΛΠ
0,00%
30
ΟΛΥΜΠ
-1,30%
2.27
ΟΠΑΠ
+1,83%
15.58
ΟΡΙΛΙΝΑ
-0,13%
0.79
ΟΤΕ
+0,67%
15.11
ΟΤΟΕΛ
-1,17%
10.12
ΠΑΙΡ
+2,05%
0.994
ΠΑΠ
-0,43%
2.32
ΠΕΙΡ
-2,20%
3.55
ΠΕΡΦ
0,00%
5.28
ΠΕΤΡΟ
-0,26%
7.76
ΠΛΑΘ
+0,38%
3.98
ΠΛΑΚΡ
0,00%
13.9
ΠΡΔ
-4,00%
0.24
ΠΡΕΜΙΑ
-0,51%
1.166
ΠΡΟΝΤΕΑ
-0,81%
6.15
ΠΡΟΦ
-1,18%
5.04
ΡΕΒΟΙΛ
+0,32%
1.585
ΣΑΡ
-1,48%
10.66
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-1,51%
0.326
ΣΙΔΜΑ
-1,31%
1.51
ΣΠΕΙΣ
+0,36%
5.62
ΣΠΙ
-0,79%
0.5
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
-0,05%
19.8
ΤΖΚΑ
-2,13%
1.38
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,49%
1.612
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
-3,64%
0.212
ΦΡΛΚ
-1,12%
3.53
ΧΑΙΔΕ
-8,20%
0.56

Ξηρασία στον Παναμά: Αλλάζει ο χάρτης των ναυτιλιακών ταξιδιών

Σε ανασχεδιασμό του παγκόσμιου χάρτη ναυτιλιακών ταξιδιών, ιδίως στα φορτηγά πλοία μικρότερων κλάσεων, στα δεξαμενόπλοια και στα πλοία μεταφοράς LNG, έχει υποχρεώσει το πρόβλημα ξηρασίας που πλήττει τον Παναμά και συνεπώς και τη Διώρυγα του Παναμά. Οι περιορισμοί που έχουν θέσει σε εφαρμογή οι αρμόδιες αρχές έχουν υποχρεώσει όσους εμπλέκονται στο εισαγωγικό-εξαγωγικό εμπόριο, αλλά και τους ναυλωτές και τους πλοιοκτήτες να «καταργήσουν» τις διελεύσεις από τον Παναμά, προκειμένου να αποφύγουν πολυήμερες καθυστερήσεις.

Σήμερα, επιτρέπονται μόλις 22 διελεύσεις την ημέρα από τη Διώρυγα, έναντι 35 που είναι το συνηθισμένο. Στο πλαίσιο αυτό, εφαρμόζεται ένα σύστημα κρατήσεων, όπου το κάθε πλοίο οφείλει να αξιοποιήσει, ώστε να εξασφαλίσει θέση διέλευσης και να αποφύγει να περιμένει «στην ουρά», προκειμένου να εξυπηρετηθεί. Το γεγονός αυτό, αλλά και το ότι πλέον τα περισσότερα πλοία (πλην των μεγάλων πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων), αποφεύγουν τον Παναμά, έχει εξομαλύνει τις διελεύσεις. Στα μέσα της εβδομάδας, ο αριθμός των πλοίων που περίμενε να εξυπηρετηθεί δεν ξεπερνούσε τα 23 (όσο δηλαδή μία ημέρα διελεύσεων). Παράλληλα, οι κρατήσεις αφορούν 76 πλοία, έναντι 163 τον προηγούμενο Αύγουστο, ένα ξεκάθαρο δείγμα της αλλαγής που έχει γίνει στα ταξίδια.

Αντίστοιχα, για τα πλοία χωρίς κράτηση με κατεύθυνση βόρεια (δηλαδή για πλοία που έρχονται από τη Μεσόγειο και την Ασία με προορισμό την Β. Αμερική), η αναμονή την εβδομάδα που ολοκληρώθηκε στις 6 Δεκεμβρίου διαμορφωνόταν σε 15,2 ημέρες, από μόλις 2,8 ημέρες στις αρχές Νοεμβρίου. Έκτοτε όμως καταγράφεται μείωση κατά 53% σε επτά ημέρες. Ανάλογη τάση παρατηρείται και στο νότιο σκέλος της Διώρυγας, όπου η αναμονή για τα πλοία χωρίς κράτηση έχει υποχωρήσει κατά 30% σε 8 ημέρες, συγκριτικά με τις 11,4 ημέρες που ήταν στις 5 Δεκεμβρίου.

Άλλη μια σημαντική εξέλιξη σε σχέση με τους προηγούμενους μήνες, είναι ότι πλέον «αρρυθμίες» παρατηρούνται όχι μόνο στο παλιό τμήμα της Διώρυγας, που εξυπηρετεί μικρότερα πλοία, κυρίως φορτηγά και δεξαμενόπλοια, αλλά και το νέο τμήμα που ξεκίνησε να λειτουργεί το 2016. Το νέο τμήμα της διαπλατυμένης Διώρυγας σχεδιάστηκε για να εξυπηρετεί τα μεγάλα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τα πλοία μεταφοράς LNG/LPG. Κατά το φετινό 10μηνο, παρά τα προβλήματα ξηρασίας, στο συγκεκριμένο τμήμα, οι διελεύσεις κινούνταν με ετήσιο ρυθμό αύξησης 4%. Τον Νοέμβριο όμως, σημειώθηκε πτώση κατά 25% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2022 και φαίνεται πως αυτή ήταν μόλις η αρχή.

Η διατάραξη αυτή έχει ήδη γίνει εμφανής σε διάφορους τομείς, με πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα, το εμπόριο σιτηρών. Η Διώρυγα του Παναμά αποτελεί τη βασικότερη αρτηρία για τη διέλευση των φορτηγών πλοίων, που μεταφέρουν τις σοδειές των ΗΠΑ στην Ασία. Οι περιορισμοί που επιβλήθηκαν στις διελεύσεις έφτασαν στο σημείο να προκαλέσουν καθυστερήσεις ακόμα και τριών εβδομάδων, με αποτέλεσμα πλέον να έχουν εκτραπεί όλα τα σχετικά δρομολόγια, κάτι που συνεπάγεται αυξημένο μεταφορικό κόστος, που προφανώς θα επηρεάσει και τις τιμές των σιτηρών παγκοσμίως. Τα πλοία που μεταφέρουν σιτηρά δεν είναι σε θέση να προχωρήσουν σε κράτηση θέσης διέλευσης στην Διώρυγα νωρίτερα από έξι ημέρες πριν την άφιξή τους, λόγω της φύσης του συγκεκριμένου εμπορίου, κάτι που δεν ισχύει π.χ. με τα κρουαζιερόπλοια, ή τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, που λειτουργούν με συγκεκριμένα δρομολόγια και συγκεκριμένους χρόνους, γνωρίζοντας πού θα βρίσκονται αρκετούς μήνες πριν.

Με δεδομένο ότι οι ειδικοί προβλέπουν διατάραξη του εμπορίου σιτηρών, τουλάχιστον έως τα μέσα του επόμενου έτους, ήδη έχουν εκτραπεί τα ταξίδια ακολουθώντας εναλλακτικές διαδρομές. Μία εξ αυτών είναι η πλεύση προς τα νότια, κάνοντας τον διάπλου της Νότιας Αμερικής ή της Αφρικής, ή περνώντας από την Διώρυγα του Σουέζ, ώστε να φτάσει το πλοίο στις αγορές της Ασίας. Ασφαλώς, τα ταξίδια αυτά αυξάνουν τον χρόνο του ταξιδιού έως και δύο εβδομάδες, αυξάνοντας τα λειτουργικά έξοδα σε καύσιμα, πληρώματα κτλ., κάτι που έχει ήδη αρχίσει να αποτυπώνεται και στην ναυλαγορά ξηρού φορτίου, που ενισχύθηκε σημαντικά τις προηγούμενες εβδομάδες, φτάνοντας σε υψηλό 18 μηνών στις αρχές Δεκεμβρίου.

Μια άλλη επιλογή είναι η μεταφορά των αμερικανικών σιτηρών προς τα βορειοδυτικά λιμάνια της χώρας στον Ειρηνικό Ωκεανό. Αλλά και αυτή η λύση συνεπάγεται υψηλότερο κόστος, λόγω του ότι απαιτούν μεταφορά με τον σιδηρόδρομο, που είναι πιο ακριβός από τις φορτηγίδες που χρησιμοποιούνται στα λιμάνια της ανατολικής ακτής των ΗΠΑ.
Εν τω μεταξύ, το βράδι της Παρασκευής, οι αρχές της Διώρυγας ανακοίνωσαν ότι τον Ιανουάριο θα αυξηθεί (αντί να μειωθεί) ο αριθμός των επιτρεπόμενων διελεύσεων, σε 24 (από 22 σήμερα) κι έναντι 20 που ήταν αρχικά προγραμματισμένο. Η αλλαγή αυτή κατέστη εφικτή χάρις στην καλύτερη εικόνα των βροχοπτώσεων κατά την διάρκεια του Νοεμβρίου (συγκριτικά με τις προβλέψεις των μετεωρολόγων), αλλά και την απόδοση που είχαν τα μέτρα εξοικονόμησης νερού, που έχουν τεθεί σε εφαρμογή τους τελευταίους μήνες.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!