THEPOWERGAME
Ένα ισχυρό και αξιόλογο χαρτοφυλάκιο μαρινών στοχεύει να δημιουργήσει μέσα στα επόμενα χρόνια η Lamda Marinas Investments, η θυγατρική της Lamda Development, έχοντας στο στόχαστρό της τους διαγωνισμούς που αναμένεται να προκηρύξει το ΤΑΙΠΕΔ. Όπως υποστήριξε ο Σταύρος Κατσικάδης, managing director της Lamda Marinas, η εταιρεία αναμένεται να προχωρήσει σε επενδύσεις άνω των 80 εκατ. ευρώ και για τις τρεις μαρίνες (Φλοίσβου, Αγίου Κοσμά, Κέρκυρας) που διαθέτει μέχρι στιγμής. Παράλληλα, μακροπρόθεσμος στόχος της διοίκησης είναι, εφόσον αποκτηθεί ένας ικανοποιητικός αριθμός μαρινών, να εξεταστεί σοβαρά το ενδεχόμενο για την εισαγωγή της εταιρείας στο Χρηματιστήριο.
Σύμφωνα με όσα δήλωσε ο κ. Κατσικάδης, κατά τη διάρκεια εκδήλωσης για τα 20 χρόνια της μαρίνας Φλοίσβου, η εταιρεία επικεντρώνεται κυρίως σε περιοχές όπου οι αναπτύξεις σε μαρίνες μπορούν να είναι βιώσιμες. Αρχικά θα εξετάσει την περίπτωση της Θεσσαλονίκης και συγκεκριμένα τη μαρίνα της Καλαμαριάς, η οποία εμφανίζει πρόσθετο ενδιαφέρον λόγω της απουσίας σύγχρονου λιμανιού σκαφών αναψυχής, σε μια περιφέρεια με υψηλό τουριστικό ενδιαφέρον, εξαιτίας και της Χαλκιδικής. Σήμερα η εν λόγω μαρίνα διαθέτει 388 θέσεις ελλιμενισμού για σκάφη μέχρι 30 μ. μήκος και έχει χερσαία ζώνη 76 στρεμμάτων. Η εταιρεία περιμένει την έναρξη νέου διαγωνισμού για την εκμετάλλευσή της μόλις εγκριθεί η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) της νέας χωροθέτησης. Επιπλέον, στο στόχαστρο της εταιρείας έχει μπει και η Λευκάδα, αλλά και όλες οι υφιστάμενες μαρίνες στα Δωδεκάνησα.
Σε ό,τι αφορά τις μαρίνες που διαθέτει ήδη η θυγατρική της Lamda Development, η μαρίνα Φλοίσβου μαζί με του Αγίου Κοσμά στο Ελληνικό έσπασαν ρεκόρ κερδοφορίας, αγγίζοντας τα 13,9 εκατ. ευρώ το εννεάμηνο του 2023, ενώ η πληρότητά τους φτάνει το 100%. Για τη Μαρίνα της Κέρκυρας, ο ίδιος επισήμανε ότι το αμέσως επόμενο διάστημα, μπορεί και μέχρι το τέλος του έτους, αναμένεται να πέσουν και επισήμως οι υπογραφές για τη σύμβαση παραχώρησης με το ΤΑΙΠΕΔ. Η Lamda Marinas θα επενδύσει συνολικά πάνω από 50 εκατ. ευρώ, με σκοπό την κατασκευή 98 θέσεων σκαφών μήκους 30 έως 140 μέτρων και τη δημιουργία εμπορικών καταστημάτων, εστίασης, ξενοδοχείων και γραφείων έως 7.800 τετραγωνικών.
Σχετικά με τη μαρίνα του Αγίου Κοσμά, που θα αναπτυχθεί στο μεγάλο έργο του Ελληνικού, ο ίδιος υποστηρίζει ότι «ο κύριος στόχος είναι να γίνει μια μαρίνα υψηλών προδιαγραφών». Αυτήν τη στιγμή βρίσκεται στην πρώτη φάση κατασκευής και η ολοκλήρωσή της υπολογίζεται στα τέλη του 2025 με αρχές του 2026. Η συγκεκριμένη μαρίνα αναμένεται να αναβαθμιστεί, τόσο από πλευράς χωρητικότητας όσο και υπηρεσιών, με 300 θέσεις ελλιμενισμού και δυνατότητα φιλοξενίας για σκάφη έως 80 μέτρα. Η εταιρεία, μάλιστα, θα επενδύσει συνολικά πάνω από 25 εκατ. ευρώ για την αναβάθμισή της.
Το ισχυρότερο χαρτί της εταιρείας αποτελεί η Μαρίνα Φλοίσβου, η οποία έχει ετήσιο τζίρο 22 εκατ. ευρώ, με λειτουργική κερδοφορία περίπου 3,5 εκατ. ευρώ. Με μερίδιο που φτάνει πλέον το 21% της εγχώριας αγοράς, η μαρίνα Φλοίσβου καταλαμβάνει την πρώτη θέση, βάσει κύκλου εργασιών, ανάμεσα στους τουριστικούς λιμένες στην Ελλάδα και αποτελεί έναν από τους κορυφαίους προορισμούς για mega yachts απ’ όλο τον κόσμο. Παράλληλα, ο κ. Κατσικάδης ανέφερε ότι στη Μαρίνα Φλοίσβου θα εγκατασταθούν οπτική ίνα, δίκτυο 5G, δίκτυο φόρτισης ηλεκτροκίνητων σκαφών, καθώς θα γίνουν και επενδύσεις σε φωτοβολταϊκά, ώστε να μειωθεί το κόστος ενέργειας. Σημαντικό ρόλο για να προχωρήσουν οι επενδύσεις θα παίξουν τα κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης, καθώς υπάρχει πρόβλεψη για 139 εκατ. ευρώ, που θα κατευθυνθούν στην αναβάθμιση για τις μαρίνες.
Οι εκκρεμότητες του ΤΑΙΠΕΔ στις μαρίνες
Το ΤΑΙΠΕΔ, ωστόσο, έχει έναν σημαντικό αριθμό μαρινών στο χαρτοφυλάκιό του, που σχεδιάζει το προσεχές διάστημα να βγάλει σε διαγωνισμό. Ειδική περίπτωση αποτελεί η μαρίνα της Πύλου, που, αν και στις 30 Μαρτίου 2023 πέρασε στα «χέρια» του σχήματος D Marinas (μέλος του ομίλου D Marin) – ΤΕΜΕS για 40 χρόνια, έναντι συνολικού τιμήματος 1,5 εκατ. ευρώ, έχει μπει σε έναν κλοιό προσφυγών, καθώς ο Δήμος Πύλου Νέστορος κατέθεσε, διεκδικώντας τμήμα της χερσαίας ζώνης της μαρίνας.
Σε σχέση με τη μαρίνα Αργοστολίου, το ΤΑΙΠΕΔ παρέλαβε μία προσφορά στον διαγωνισμό για την παραχώρησή της. Η προσφορά υποβλήθηκε από την εταιρεία Yacht Trade Consortium. Η διάρκεια της παραχώρησης ανέρχεται σε 40 έτη, με δυνατότητα παράτασης για επιπλέον 10 έτη κατά το μέγιστο. Η δυναμικότητά της εκτιμάται σε 174 θέσεις, με την έκταση της χερσαίας ζώνης να ανέρχεται σε περίπου 46.000 τ.μ.
Σημαντική προτεραιότητα για το ΤΑΙΠΕΔ φαίνεται πως είναι και η μαρίνα της Μυκόνου, καθώς η διαγωνιστική διαδικασία για τη μακροχρόνια παραχώρησή της αναμένεται να ξεκινήσει κατά το α’ τρίμηνο του επόμενου έτους. Επιπλέον, κατά τους πρώτους μήνες του 2024 θα ξεκινήσει εκ νέου και η διαγωνιστική διαδικασία για την αξιοποίηση της μαρίνας Ζακύνθου, η οποία σημειώνεται ότι έχει έκταση 37 στρεμμάτων περίπου και δυνατότητα ελλιμενισμού περίπου 275 σκαφών. Παράλληλα, τον ίδιο καιρό θα προκηρυχθεί και ο διαγωνισμός για την εκμετάλλευση της μαρίνας Λευκίμμης, που βρίσκεται στη Νότια Κέρκυρα, η οποία εξυπηρετεί την ακτοπλοϊκή σύνδεση της Νότιας Κέρκυρας με την Ηγουμενίτσα και ανήκει στη διοικητική αρμοδιότητα του Οργανισμού Λιμένος Κέρκυρας (ΟΛΚΕ).
Για τη μαρίνα της Ρόδου αναμένεται η δημόσια διαβούλευση και το χρονοδιάγραμμα για τον διαγωνισμό αξιοποίησης, για τη Σκιάθο έχουν ξεκινήσει απαραίτητες τεχνικές και περιβαλλοντικές μελέτες προς την αξιοποίησή της. Τέλος, για τη μαρίνα Νέας Επιδαύρου αναφέρεται η αξιολόγηση χρονοδιαγράμματος για την εκκίνηση διαγωνισμού αξιοποίησης και η έγκριση από το ΔΣ του ΤΑΙΠΕΔ.