THEPOWERGAME
Σημαντική πορεία ανάπτυξης παρουσιάζει τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα ο κλάδος της κρουαζιέρας. Οι επενδύσεις που έχουν πραγματοποιηθεί στα ελληνικά λιμάνια, αλλά και σε τουριστικές υποδομές στην ξηρά και η αυξημένη ζήτηση των τουριστών για ταξίδια στη χώρα μας, έχουν οδηγήσει τις μεγάλες εταιρείες κρουαζιέρας να εντάσσουν όλο και περισσότερο τους ελληνικούς προορισμούς στα προγράμματά τους.
Ήδη, ο κλάδος της κρουαζιέρας στην Ελλάδα συνεισφέρει περισσότερα από 1,1 δισ. ευρώ ετησίως και υποστηρίζει χιλιάδες θέσεις εργασίας, όπως σημειώνει η Μαρία Δεληγιάννη, Διευθύντρια Ανατολικής Μεσογείου της Διεθνούς Ένωσης Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA), η οποία μαζί με τη Γενική Διευθύντρια της Ένωσης, Μαρί Καρολίν Λορέντ και στελέχη από εταιρείες–μέλη, συναντήθηκαν με Έλληνες υπουργούς. Στο επίκεντρο των συζητήσεων τέθηκε ο τρόπος με τον οποίο η Ελλάδα θα μεγιστοποιήσει τα οφέλη από την κρουαζιέρα και πώς θα ξεκλειδώσουν οι δυνατότητες βιώσιμης ανάπτυξης της χώρας ως κόμβου κρουαζιέρας.
Άλλωστε, φέτος το νέο ρεκόρ που σημείωσαν τα ελληνικά λιμάνια στις προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων, ανέδειξε τη δυναμική που έχει η Ελλάδα να αποτελέσει κόμβο της κρουαζιέρας στη Μεσόγειο. Έπειτα από μια άνοδο της τάξης του 20% που σημειώθηκε πέρυσι έναντι του 2019, το 2023 εκτιμάται ότι θα κλείσει με περαιτέρω αύξηση της τάξης του 15%. Ο πόλεμος Ισραήλ-Χαμάς έστειλε εκτάκτως και πολλά επιπλέον δρομολόγια προς ελληνικά νησιά. Είναι χαρακτηριστικό ότι στο λιμάνι της Σούδας έχουν αφιχθεί τον Νοέμβριο 15 κρουαζιερόπλοια με συνολικά 16.758 επιβάτες, ενώ αφίξεις κρουαζιερόπλοιων έχουν προγραμματιστεί και για τον Δεκέμβριο.
Τα λιμάνια του Πειραιά, της Μυκόνου και της Σαντορίνης συγκεντρώνουν τη συντριπτική πλειοψηφία των προσεγγίσεων, προσελκύοντας φέτος περίπου 750 κρουαζιερόπλοια έκαστο. Περίπου οι μισοί επιβάτες που έρχονται στη χώρα μας, περνούν από τα τρία αυτά λιμάνια. Ωστόσο μόνο ο Πειραιάς έχει καταφέρει να αποτελεί homeport, με τα κρουαζιερόπλοια που ξεκινούν από το κεντρικό ελληνικό λιμάνι να είναι περίπου τα μισά από όσα δρομολόγια περνούν από εκεί.
Η Μύκονος και η Σαντορίνη όμως βρίσκονται στα όριά τους καθώς η έλλειψη ελέγχου των ροών επιβαρύνει τις ήδη πεπερασμένες υποδομές τους.
Ανοδική πορεία σημειώνει πλέον και το λιμάνι της Θεσσαλονίκης ενώ πολύ καλές επιδόσεις έχουν και τα λιμάνια της Κρήτης.
Κρουαζιέρα: Οι πρακτικές διαχείρισης προορισμών στο επίκεντρο της CLIA
Η ανάγκη λιμενικών υποδομών και επενδύσεων για την ανάπτυξη δραστηριοτήτων homeporting και την ανάδειξη νέων προορισμών τέθηκε στο επίκεντρο των συζητήσεων της αντιπροσωπείας της CLIA με τον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Χρήστο Στυλιανίδη. Η Ένωση παρουσίασε στον Υπουργό το πενταετές Σχέδιο Δράσης του κλάδου της κρουαζιέρας για την Ελλάδα.
«Με μεγάλο σεβασμό για την Ελληνική κοινότητα που υποστηρίζει τον τομέα της κρουαζιέρας, αναγνωρίζουμε ότι αυτή η ανάπτυξη πρέπει να πραγματοποιηθεί με βιώσιμους όρους. Συνεχίζουμε λοιπόν να συνεργαζόμαστε με εθνικούς και τοπικούς φορείς για τη βελτιστοποίηση των δρομολογίων, των λιμενικών λειτουργιών και πρακτικών διαχείρισης προορισμών, ώστε να παρέχουμε βιώσιμες, βέλτιστες εμπειρίες για τις τοπικές κοινωνίες και τους επισκέπτες», τόνισε η κα Δεληγιάννη.
Οι συζητήσεις επικεντρώθηκαν, ακόμα, στην ανάγκη λιμενικών υποδομών που να ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις της νομοθεσίας EU Fit For 55 και στην παραγωγή και προμήθεια βιώσιμων καυσίμων πλοίων σε σημαντικά ελληνικά λιμάνια. Επιπλέον, συζητήθηκε πώς η πρόσφατη επαναλειτουργία των ναυπηγείων στην Ελλάδα θα μπορούσε να ανοίξει τον δρόμο για την ναυπήγηση κρουαζιερόπλοιων δημιουργώντας μία νέα επιχειρηματική ευκαιρία για τη χώρα. Τέλος, η CLIA παρουσίασε στον Υπουργό τις δράσεις της για ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των νέων σχετικά με τις ευκαιρίες σταδιοδρομίας στον τομέα της κρουαζιέρας, μέσω εκπαιδευτικών επισκέψεων Ελλήνων φοιτητών σε κρουαζιερόπλοια.