THEPOWERGAME
«Ούριους ανέμους» προβλέπει η BIMCO τόσο για την ναυλαγορά ξηρού χύδην φορτηγών πλοίων, όσο και για εκείνη των δεξαμενόπλοιων, καθώς το ισοζύγιο προσφοράς και ζήτησης, θα συνεχίσει, εν πολλοίς να παραμένει υπέρ των πλοιοκτητών. Σύμφωνα με την ανάλυση του μεγαλύτερου φορέα εκπροσώπησης των ναυτιλιακών εταιρειών διεθνώς, στο ξηρό φορτίο, οι συνθήκες αναμένεται να παραμείνουν ιδιαίτερα ευνοϊκές, τόσο φέτος, όσο και την επόμενη διετία, δηλαδή έως το τέλος του 2025, ενώ θετικές είναι οι προοπτικές και για τον τομέα των δεξαμενόπλοιων.
Συγκεκριμένα, σε ό,τι αφορά τον τομέα των φορτηγών πλοίων, οι συνθήκες χαμηλής προσφοράς αναμένεται να διατηρηθούν. Το 2023 αναμένεται να ολοκληρωθεί με αύξηση της προσφοράς κατά 2%-3%, τη στιγμή που η ζήτηση αναμένεται να ενισχυθεί με ετήσιο ρυθμό της τάξεως του 3,5% – 4,5%. Όπως αναφέρει η BIMCO στην ανάλυσή της, παρότι ο δείκτης Baltic Dry Index (BDI), που καταγράφει την πορεία της ναυλαγοράς ξηρού φορτίου διατηρήθηκε χαμηλά για μεγάλο μέρος του 2023, ιδίως τους καλοκαιρινούς μήνες, από τον Σεπτέμβριο και μετά έχει καταγράψει μεγάλη αύξηση, ιδίως για τα μεγαλύτερα πλοία της κλάσης Capesize. Ο σχετικός δείκτης για τα πλοία Capesize βρίσκεται πλέον στο υψηλότερο σημείο του από τον Μάιο του 2022, ενώ συνολικά ο δείκτης BDI βρίσκεται στο υψηλότερο σημείο των τελευταίων 18 μηνών, πλησίον των 2.400 μονάδων.
Για το επόμενο διάστημα και κατά το 2024, η BIMCO εκτιμά ότι οι ναύλοι θα διατηρηθούν στο σημερινό υψηλό τους επίπεδο, ή και ακόμα υψηλότερα. Σύμφωνα με τα ναυτιλιακά συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης (FFAs), προβλέπεται ελαφρά βελτίωση των μέσων ναύλων για όλες τις κατηγορίες φορτηγών πλοίων, με εξαίρεση τα panamax. Για το 2025, αναμένεται ακόμα καλύτερη επίδοση για το σύνολο του κλάδου, λόγω της σημαντικής ανόδου της ζήτησης και την διατήρηση της προσφοράς σε χαμηλό επίπεδο. Σύμφωνα με την BIMCO, το 2024 αναμένεται εξισορρόπηση του ισοζυγίου προσφοράς ζήτησης, καθώς η μεν προσφορά θα αυξηθεί κατά 1%-2%, όσο δηλαδή και η ζήτηση. Ωστόσο, το 2025 αυτό θα αλλάξει, με την προσφορά πλοίων να ενισχύεται πάλι κατά 1%-2%, αλλά την ζήτηση να αυξάνεται κατά 1,5% – 2,5%.
Ο κύριος λόγος της μειωμένης προσφοράς φορτηγών πλοίων, ιδίως στην κατηγορία Capesize, είναι ασφαλώς ο χαμηλός όγκος παραγγελιών νεότευκτων τα προηγούμενα χρόνια, κάτι που δεν αναμένεται να διαφοροποιηθεί αισθητά, τουλάχιστον όχι στο άμεσο μέλλον. Κατά την BIMCO, ειδικά τα μικρότερα πλοία, των κλάσεων supramax και handysize, αναμένεται να επωφεληθούν από την ισχυρή ζήτηση σιτηρών και άλλων χύδην φορτίων (π.χ. τσιμέντο, ξυλεία κτλ.).
Στον αντίποδα, τα πλοία panamax, όπου ο άνθρακας αφορά σε περίπου 50% της ζήτησης φορτίων, η BIMCO είναι λιγότερο αισιόδοξη, καθώς αναμένει πτώση της ζήτησης, αρχής γενομένης από το 2024. Ασφαλώς, δεν προβλέπεται κατάρρευση της ναυλαγοράς, αλλά η μειωμένη ζήτηση θα αποτελέσει την κυρίαρχη τάση.
Στα δεξαμενόπλοια, η BIMCO επισημαίνει ότι τα ναυλοσύμφωνα παραμένουν σήμερα κοντά στο υψηλό επίπεδο που είχαν βρεθεί το 2022, ενώ ανοδικά κινούνται και οι τιμές των μεταχειρισμένων πλοίων. Ασφαλώς, τόσο η ναυλαγορά αργού πετρελαίου, όσο και εκείνη των προϊόντων πετρελαίου, έχουν παραμείνει ιδιαίτερα ευμετάβλητες, με έντονες διακυμάνσεις, ωστόσο, το συνολικό πρόσημο εξακολουθεί να είναι θετικό.
Η BIMCO εμφανίζεται ιδιαίτερα αισιόδοξη για τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς αργού, όπου η προσφορά αναμένεται να διατηρηθεί σε πολύ χαμηλό επίπεδο. Έτσι, ακόμα και αν η ζήτηση αποδειχθεί τελικά χαμηλότερη των υφιστάμενων προβλέψεων, οι ναυτιλιακές εταιρείες θα περιορίσουν την ταχύτητα πλεύσης, εξισορροπώντας εκ νέου την αγορά προς όφελός τους. Συνολικά πάντως, η BIMCO προβλέπει ότι η διετία 2024-2025 θα είναι ιδιαίτερα θετική, από πλευράς εσόδων για τα δεξαμενόπλοια.