Γ.Δ.
1404.16 +0,18%
ACAG
-0,56%
5.32
BOCHGR
+2,06%
4.45
CENER
+0,71%
8.46
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
+1,10%
8.29
NOVAL
-1,30%
2.28
OPTIMA
+1,26%
12.88
TITC
+0,40%
37.8
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
-1,43%
1.376
ΑΒΕ
-1,09%
0.455
ΑΔΜΗΕ
-0,43%
2.335
ΑΚΡΙΤ
+1,46%
0.695
ΑΛΜΥ
-0,14%
3.655
ΑΛΦΑ
+0,03%
1.531
ΑΝΔΡΟ
+0,31%
6.4
ΑΡΑΙΓ
+1,30%
9.705
ΑΣΚΟ
+1,98%
2.58
ΑΣΤΑΚ
+2,03%
7.02
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
+0,46%
8.78
ΑΤΤ
-1,30%
0.606
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.17
ΒΙΟ
+1,16%
5.25
ΒΙΟΚΑ
+1,14%
1.775
ΒΙΟΣΚ
-0,37%
1.36
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
+1,96%
2.08
ΓΕΒΚΑ
-0,76%
1.305
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+1,56%
18.18
ΔΑΑ
+0,23%
8.008
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.6
ΔΕΗ
+0,34%
11.69
ΔΟΜΙΚ
-0,56%
2.685
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+2,76%
0.298
ΕΒΡΟΦ
-2,84%
1.37
ΕΕΕ
-0,12%
33.7
ΕΚΤΕΡ
+3,73%
1.5
ΕΛΒΕ
0,00%
4.66
ΕΛΙΝ
0,00%
1.98
ΕΛΛ
0,00%
13.1
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+3,19%
1.684
ΕΛΠΕ
+2,10%
6.815
ΕΛΣΤΡ
-2,44%
2
ΕΛΤΟΝ
+1,20%
1.86
ΕΛΧΑ
+1,89%
1.834
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-1,77%
1.11
ΕΤΕ
-1,21%
6.84
ΕΥΑΠΣ
-0,64%
3.12
ΕΥΔΑΠ
-0,52%
5.72
ΕΥΡΩΒ
+0,29%
2.042
ΕΧΑΕ
+1,28%
4.355
ΙΑΤΡ
-2,92%
1.495
ΙΚΤΙΝ
+0,33%
0.3065
ΙΛΥΔΑ
+3,45%
1.8
ΙΝΚΑΤ
+0,63%
4.78
ΙΝΛΙΦ
+0,93%
4.32
ΙΝΛΟΤ
+5,06%
0.935
ΙΝΤΕΚ
+0,35%
5.69
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.46
ΙΝΤΕΤ
0,00%
0.974
ΙΝΤΚΑ
+4,91%
2.78
ΚΑΡΕΛ
0,00%
336
ΚΕΚΡ
+1,71%
1.19
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
0,00%
1.45
ΚΟΡΔΕ
+2,93%
0.422
ΚΟΥΑΛ
+5,29%
1.074
ΚΟΥΕΣ
+1,27%
5.59
ΚΡΙ
-1,05%
14.15
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
+1,95%
0.942
ΛΑΒΙ
+0,97%
0.726
ΛΑΜΔΑ
-0,83%
7.21
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
-1,83%
0.805
ΛΕΒΚ
0,00%
0.256
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.25
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.73
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.594
ΜΕΒΑ
+0,83%
3.65
ΜΕΝΤΙ
+0,99%
2.04
ΜΕΡΚΟ
0,00%
41
ΜΙΓ
+2,36%
3.04
ΜΙΝ
0,00%
0.51
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+1,20%
19.43
ΜΟΝΤΑ
-1,33%
3.7
ΜΟΤΟ
+3,88%
2.545
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.65
ΜΠΕΛΑ
+0,24%
24.72
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
-0,27%
3.69
ΜΠΡΙΚ
0,00%
2.08
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
-1,26%
31.3
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.92
ΝΑΥΠ
-3,61%
0.8
ΞΥΛΚ
0,00%
0.256
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
+1,91%
21.3
ΟΛΠ
+2,35%
30.55
ΟΛΥΜΠ
+2,22%
2.3
ΟΠΑΠ
-0,32%
15.75
ΟΡΙΛΙΝΑ
-0,13%
0.789
ΟΤΕ
-1,12%
15.04
ΟΤΟΕΛ
0,00%
10.1
ΠΑΙΡ
+3,78%
0.988
ΠΑΠ
-1,68%
2.34
ΠΕΙΡ
-0,03%
3.588
ΠΕΡΦ
+0,74%
5.42
ΠΕΤΡΟ
+0,51%
7.9
ΠΛΑΘ
-1,01%
3.92
ΠΛΑΚΡ
-2,88%
13.5
ΠΡΔ
+8,00%
0.27
ΠΡΕΜΙΑ
-0,34%
1.17
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.2
ΠΡΟΦ
-0,19%
5.12
ΡΕΒΟΙΛ
-1,57%
1.57
ΣΑΡ
+0,56%
10.78
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-0,31%
0.326
ΣΙΔΜΑ
+1,97%
1.555
ΣΠΕΙΣ
0,00%
5.64
ΣΠΙ
-1,93%
0.508
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
19.8
ΤΖΚΑ
+1,41%
1.44
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,25%
1.624
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
+3,13%
8.25
ΦΡΙΓΟ
-1,89%
0.208
ΦΡΛΚ
+2,39%
3.635
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.56

Ναυτιλία: Τα δυσεύρετα κοντέινερ και τα νέα εργοστάσια παραγωγής στην Ασία

Σε έναν ακόμα τομέα απεξάρτησης από την Κίνα αναμένεται να εξελιχθεί η παραγωγή εμπορευματοκιβωτίων, των περίφημων «κουτιών», μέσω των οποίων πραγματοποιείται σήμερα το παγκόσμιο εμπόριο. Η κατασκευαστική «Ρώμη» της δεύτερης μεγαλύτερης οικονομίας του κόσμου την έχει καταστήσει σχεδόν αποκλειστικό παραγωγό των εμπορευματοκιβωτίων, καθώς οι κρατικά ελεγχόμενες εταιρείες της χώρας παράγουν το 95% των εμπορευματοκιβωτίων παγκοσμίως. Αυτό αποτέλεσε πρόβλημα κατά τη διάρκεια της περιόδου 2021-2022, όταν έγινε αισθητή η διατάραξη της παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας, εξαιτίας της πανδημίας και των μέτρων περιορισμού της.

Συγκεκριμένα, οι πολύ αυστηροί περιορισμοί της Κίνας είχαν αποτέλεσμα να εγκλωβιστούν εκατοντάδες χιλιάδες ή ακόμα και εκατομμύρια εμπορευματοκιβώτια στα λιμάνια της, κάτι που δημιούργησε σοβαρές ελλείψεις σε άλλους μεγάλους εμπορικούς κόμβους του κόσμου, όπως στις ΗΠΑ και την Ευρώπη. Από τη μία υπήρχαν εμπορευματοκιβώτια γεμάτα προϊόντα, τα οποία είχαν φτάσει στις χώρες προορισμού τους, αλλά καθυστερούσαν να μεταφερθούν στην ενδοχώρα λόγω έλλειψης ανθρώπινου δυναμικού, κι από την άλλη υπήρχαν άδεια «κουτιά», τα οποία δεν μπορούσαν να γεμίσουν με προϊόντα και να φορτωθούν σε πλοία, εξαιτίας των πολύ αυστηρών περιορισμών που είχαν επιβληθεί στην Κίνα.

Κάπως έτσι, δημιουργήθηκε «έμφραγμα» στην εφοδιαστική αλυσίδα, καθώς δεν υπήρχαν άλλες πηγές για να προμηθεύσουν με κοντέινερ την αγορά, πέραν της Κίνας. Μάλιστα, ακόμα και το γεγονός ότι η παραγωγή της Κίνας εκτοξεύτηκε σε περίπου 7 εκατ. εμπορευματοκιβώτια το 2021, ιστορικά υψηλό επίπεδο, δεν έφτανε για να περιορίσει τις συνέπειες. Το γεγονός αυτό, αλλά και η πρόσφατη ένταση της Κίνας με την Ταϊβάν, έχουν επισπεύσει τις κινήσεις για την απεξάρτηση του παγκόσμιου εμπορίου από την Κίνα. Σύμφωνα με στελέχη της FMC (Federal Maritime Commission), της ανεξάρτητης ρυθμιστικής Αρχής για τον κλάδο της ναυτιλίας στις ΗΠΑ, η κυριαρχία της Κίνας στην παραγωγή εμπορευματοκιβωτίων συνιστά ουσιαστικά ένα μονοπώλιο επί ενός αναγκαίου προϊόντος.

Η FMC πραγματοποίησε έρευνα, σύμφωνα με την οποία οι κινεζικοί όμιλοι καθυστέρησαν να αυξήσουν την παραγωγή εμπορευματοκιβωτίων κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Αυτό επέτεινε τις ελλείψεις στην αγορά, εκτοξεύοντας τελικά το μεταφορικό κόστος. Σήμερα φυσικά η εικόνα είναι αντίστροφη, καθώς υπάρχει υπερπροσφορά «κουτιών», λόγω της μειωμένης ζήτησης για εξαγωγές. Ωστόσο, αυτό δεν έχει διαφοροποιήσει τον σχεδιασμό για ενίσχυση της παραγωγής εκτός της Κίνας.

Στο πλαίσιο αυτό, το τελευταίο διάστημα η ναυτιλιακή βιομηχανία και μια σειρά χωρών έχουν προχωρήσει σε κινήσεις για τη δημιουργία νέων εργοστασίων παραγωγής εμπορευματοκιβωτίων εκτός της Κίνας, κυρίως σε άλλες χώρες της Ασίας, αλλά και στις ΗΠΑ. Όπως αναφέρουν ιδιοκτήτες εργοστασίων στο Βιετνάμ, που είναι μια από τις βασικές χώρες δημιουργίας νέων μονάδων, σταδιακά θα είναι σε θέση να παράγουν το 20% της παγκόσμιας παραγωγής. Σημαντική παραγωγική δυναμικότητα προστίθεται πλέον και στην Ινδία, σύμφωνα με σχετικό δημοσίευμα των FT.

Τον προηγούμενο Αύγουστο η βιετναμέζικη χαλυβουργία Hoa Phat παρέδωσε τα πρώτα της εμπορευματοκιβώτια. Η μονάδα της εταιρείας μπορεί να παράξει 200.000 «κουτιά» ετησίως, ενώ ο στόχος είναι σταδιακά το νούμερο αυτό να αυξηθεί σε 500.000. Κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 2010 η μέση ετήσια παραγωγή εμπορευματοκιβωτίων διαμορφώθηκε σε 3,2 εκατ. ετησίως. Μετά την εκτόξευση του 2021 (7,1 εκατ.), το 2022 το μέγεθος αυτό είχε υποχωρήσει σε 3,8 εκατ., σύμφωνα με σχετική ανάλυση της Drewry, ενός βρετανικού εξειδικευμένου ερευνητικού οίκου. Σε παγκόσμιο επίπεδο «κυκλοφορούν» περίπου 50 εκατ. εμπορευματοκιβώτια.

Από την άλλη πλευρά, πάντως, υπάρχει και αντίλογος, καθώς ορισμένοι αναλυτές είναι επιφυλακτικοί όσον αφορά το πόσο ρεαλιστική είναι η προσπάθεια να υποκατασταθεί η παραγωγή εμπορευματοκιβωτίων από την Κίνα. Όπως τονίζουν, δεν υπάρχει αγορά που να μπορεί να ανταγωνιστεί την Κίνα σε ό,τι αφορά το εργατικό κόστος και το κόστος παραγωγής χάλυβα. Έτσι, χρειάζονται κρατικές ενισχύσεις κι επιδοτήσεις, πρακτική που δεν είναι βιώσιμη μακροπρόθεσμα.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!