Γ.Δ.
1397.63 0,00%
ACAG
0,00%
5.37
BOCHGR
0,00%
4.38
CENER
0,00%
8.24
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
0,00%
8.3
NOVAL
0,00%
2.275
OPTIMA
0,00%
12.76
TITC
0,00%
37.1
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
0,00%
1.378
ΑΒΕ
0,00%
0.454
ΑΔΜΗΕ
0,00%
2.35
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.685
ΑΛΜΥ
0,00%
3.66
ΑΛΦΑ
0,00%
1.5625
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.42
ΑΡΑΙΓ
0,00%
9.445
ΑΣΚΟ
0,00%
2.54
ΑΣΤΑΚ
0,00%
6.9
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
0,00%
0.59
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.14
ΒΙΟ
0,00%
5.17
ΒΙΟΚΑ
0,00%
1.74
ΒΙΟΣΚ
0,00%
1.375
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.04
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.3
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
17.58
ΔΑΑ
0,00%
7.98
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.66
ΔΕΗ
0,00%
11.75
ΔΟΜΙΚ
0,00%
2.75
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.296
ΕΒΡΟΦ
0,00%
1.38
ΕΕΕ
0,00%
33.1
ΕΚΤΕΡ
0,00%
1.424
ΕΛΒΕ
0,00%
4.66
ΕΛΙΝ
0,00%
1.97
ΕΛΛ
0,00%
13.35
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
0,00%
1.62
ΕΛΠΕ
0,00%
6.8
ΕΛΣΤΡ
0,00%
2.02
ΕΛΤΟΝ
0,00%
1.788
ΕΛΧΑ
0,00%
1.8
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.13
ΕΤΕ
0,00%
7.036
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.13
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.75
ΕΥΡΩΒ
0,00%
2.04
ΕΧΑΕ
0,00%
4.31
ΙΑΤΡ
0,00%
1.525
ΙΚΤΙΝ
0,00%
0.3075
ΙΛΥΔΑ
0,00%
1.745
ΙΝΚΑΤ
0,00%
4.69
ΙΝΛΙΦ
0,00%
4.29
ΙΝΛΟΤ
0,00%
0.88
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.64
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.46
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.015
ΙΝΤΚΑ
0,00%
2.62
ΚΑΡΕΛ
0,00%
336
ΚΕΚΡ
0,00%
1.17
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
0,00%
1.48
ΚΟΡΔΕ
0,00%
0.395
ΚΟΥΑΛ
0,00%
1.01
ΚΟΥΕΣ
0,00%
5.56
ΚΡΙ
0,00%
14.35
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
0,00%
0.922
ΛΑΒΙ
0,00%
0.726
ΛΑΜΔΑ
0,00%
7.28
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.85
ΛΕΒΚ
0,00%
0.256
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.25
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.74
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.65
ΜΕΒΑ
0,00%
3.62
ΜΕΝΤΙ
0,00%
2.01
ΜΕΡΚΟ
0,00%
41
ΜΙΓ
0,00%
3.025
ΜΙΝ
0,00%
0.51
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
0,00%
19.32
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.8
ΜΟΤΟ
0,00%
2.465
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.65
ΜΠΕΛΑ
0,00%
24.2
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.69
ΜΠΡΙΚ
0,00%
2.09
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
0,00%
31.4
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.92
ΝΑΥΠ
0,00%
0.83
ΞΥΛΚ
0,00%
0.254
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
0,00%
20.8
ΟΛΠ
0,00%
30
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.3
ΟΠΑΠ
0,00%
15.3
ΟΡΙΛΙΝΑ
0,00%
0.791
ΟΤΕ
0,00%
15.01
ΟΤΟΕΛ
0,00%
10.24
ΠΑΙΡ
0,00%
0.974
ΠΑΠ
0,00%
2.33
ΠΕΙΡ
0,00%
3.63
ΠΕΡΦ
0,00%
5.28
ΠΕΤΡΟ
0,00%
7.78
ΠΛΑΘ
0,00%
3.965
ΠΛΑΚΡ
0,00%
13.9
ΠΡΔ
0,00%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
0,00%
1.172
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.2
ΠΡΟΦ
0,00%
5.1
ΡΕΒΟΙΛ
0,00%
1.58
ΣΑΡ
0,00%
10.82
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.331
ΣΙΔΜΑ
0,00%
1.53
ΣΠΕΙΣ
0,00%
5.6
ΣΠΙ
0,00%
0.504
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
19.81
ΤΖΚΑ
0,00%
1.41
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.62
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.22
ΦΡΛΚ
0,00%
3.57
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.61

Ναυτιλία: Απανθρακοποίηση με δέσμευση άνθρακα

«Κερδίζει έδαφος» η τεχνολογία δέσμευσης άνθρακα, ως ένα αποτελεσματικό μέσο για τη μείωση των εκπομπών ρύπων της ναυτιλίας και κυρίως ως μια βιώσιμη εναλλακτική λύση στο πρόβλημα της επιλογής του κατάλληλου καυσίμου για κάθε πλοίο και κάθε ανάγκη. Σε πρόσφατη ανάλυσή της, ο μεγαλύτερος νηογνώμονας παγκοσμίως, η ολλανδική DNV, αναφέρει ότι «σε αυτήν την αποφασιστική δεκαετία για την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας, δεν πρέπει να αφήσουμε ανέγγιχτη καμία πέτρα, ώστε να διασφαλίσουμε το μέλλον που χρειαζόμαστε και θέλουμε».

Σύμφωνα με τον επικεφαλής σύμβουλο ναυτιλίας του DNV, κ. Έιρικ Όβρουμ, ο οποίος είναι και ο συντάκτης της ετήσιας έκθεσης του DNV για το μέλλον της ναυτιλίας έως το 2050, «η έρευνά μας καταγράφει τις συνθήκες κάτω από τις οποίες, τεχνολογίες, όπως η δέσμευση άνθρακα, αλλά και η πυρηνική ενέργεια, θα μπορούσαν να συνδράμουν στο κλείσιμο της ψαλίδας ανάμεσα στα βραχυπρόθεσμα μέτρα μείωσης των εκπομπών ρύπων και την εντατικοποίηση των σχετικών προσπαθειών από την επόμενη δεκαετία και μετά, έως το 2050».

Σύμφωνα με την ανάλυση του DNV, ένα σύστημα δέσμευσης άνθρακα μπορεί, υπό προϋποθέσεις, να αποτελέσει μια πραγματικά βιώσιμη εναλλακτική για την ναυτιλία, τουλάχιστον για τα αμέσως επόμενα χρόνια. Το βασικό πλεονέκτημα μιας τέτοιας επιλογής, πέραν ασφαλώς της σχέσης κόστους/οφέλους που προσφέρει, είναι ότι μπορεί να απαλλάξει τον κλάδο της ναυτιλίας, από την υποχρέωση να ανταγωνιστεί με άλλους τομείς της οικονομίας, όπως η βιομηχανία και οι ενεργειακοί όμιλοι, για την προμήθεια «πράσινων» καυσίμων. Στην τελευταία έκθεση του DNV, προκύπτει ότι η παγκόσμια παραγωγή καυσίμων ουδέτερου ανθρακικού αποτυπώματος (με βάση τα έργα και τις επενδύσεις που έχουν ανακοινωθεί και οδεύουν προς υλοποίηση τα επόμενα χρόνια), δεν επαρκεί για την κάλυψη όλων των αναγκών. Είναι χαρακτηριστικό, ότι μόνο για τις ανάγκες της παγκόσμιας ναυτιλίας, θα πρέπει να απορροφηθεί έως το 40% της μελλοντικής παραγωγής «πράσινων» καυσίμων, κάτι που είναι πρακτικά αδύνατο.

Ουσιαστικά, αυτό που προκύπτει είναι ότι η παραγωγή εναλλακτικών καυσίμων δεν επαρκεί για την μετάβαση της ναυτιλίας προς την απανθρακοποίηση και ως εκ τούτου για την επίτευξη των στόχων μείωσης των εκπομπών ρύπων, που έχουν ψηφιστεί. Ως εκ τούτου, θα χρειαστούν κι άλλες λύσεις, με την δέσμευση άνθρακα να φαντάζει ως μια ρεαλιστική πρόταση, ιδίως αν τα σχετικά συστήματα μπορέσουν να είναι ανταγωνιστικά, ως προς το κόστος προμήθειάς τους, κάτι που το DNV εκτιμά ότι είναι εφικτό. Ακόμα όμως κι αν ληφθεί υπόψη το χειρότερο σενάριο, δηλαδή του ακριβού κόστους και των υψηλών τιμών των συμβατικών ναυτιλιακών καυσίμων, η λύση της δέσμευσης άνθρακα κατατάσσεται περίπου στο μέσο όρο του αντίστοιχου κόστους υιοθέτησης ενός «πράσινου» καυσίμου, όπως η μεθανόλη, ή η αμμωνία.

Ελληνική εταιρεία αναπτύσσει σύστημα δέσμευσης άνθρακα

Τα συστήματα δέσμευσης και αποθήκευσης διοξειδίου του άνθρακα, βρίσκονται υπό ανάπτυξη και στοχεύουν σε αυτό ακριβώς, να περιορίσουν την έκλυση βλαβερών ρύπων στην ατμόσφαιρα, μέσω της χρήσης ειδικών «φίλτρων» και εν συνεχεία ασφαλούς αποθήκευσής τους εντός του πλοίου. Μάλιστα, μία από τις λύσεις που αναπτύσσονται αυτήν την περίοδο, έχει και αμιγώς ελληνικό «χρώμα», καθώς η ERMA FIRST, έλαβε πριν από μερικές ημέρες σχετική πιστοποίηση από την Lloyd’s Register για το σύστημα που αναπτύσσει.

Πρόκειται για ένα σύστημα δέσμευσης (CCS-Carbon Capture System), που βασίζεται στην απορρόφηση αμίνης. Ειδικότερα, το σύστημα της ERMA FIRST χρησιμοποιεί τεχνολογία απορρόφησης για την ανάμειξη των καυσαερίων CO2 (διοξείδιο του άνθρακα) με έναν ιδιόκτητο διαλύτη αμίνης, ο οποίος στη συνέχεια θερμαίνεται για να παραχθεί μια χημική αντίδραση που αντιστρέφει την απορρόφηση και διαχωρίζει το CO2 από τον διαλύτη. Το CO2 από τη διαδικασία αυτή υγροποιείται και αποθηκεύεται υπό κρυογονικές συνθήκες στο πλοίο, ενώ ο διαλύτης είναι έτοιμος να χρησιμοποιηθεί ξανά στην ίδια διαδικασία, δημιουργώντας έναν αναγεννητικό βρόχο για το CCS. Η εξασφάλιση της σχετικής πιστοποίησης από την Lloyd’s, σημαίνει ότι η ERMA FIRST θα μπορέσει να προχωρήσει σε πιλοτικές δοκιμές της εφαρμογής επί του πλοίου.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!