Γ.Δ.
1452.5 -0,26%
ACAG
+0,52%
5.84
BOCHGR
0,00%
4.54
CENER
-0,11%
9.11
CNLCAP
-2,68%
7.25
DIMAND
-2,25%
7.82
NOVAL
-0,65%
2.285
OPTIMA
-2,33%
12.56
TITC
-1,00%
39.6
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
-2,23%
1.494
ΑΒΕ
+0,22%
0.449
ΑΔΜΗΕ
0,00%
2.6
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.69
ΑΛΜΥ
-0,87%
4.56
ΑΛΦΑ
-0,47%
1.5795
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.4
ΑΡΑΙΓ
-1,66%
10.07
ΑΣΚΟ
0,00%
2.83
ΑΣΤΑΚ
-3,51%
7.14
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
0,00%
0.67
ΑΤΤΙΚΑ
-1,35%
2.19
ΒΙΟ
-3,30%
5.27
ΒΙΟΚΑ
-0,27%
1.865
ΒΙΟΣΚ
-0,62%
1.6
ΒΙΟΤ
-3,01%
0.258
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.18
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.39
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-1,19%
18.2
ΔΑΑ
0,00%
8
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.58
ΔΕΗ
-0,60%
11.6
ΔΟΜΙΚ
-4,32%
2.77
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.308
ΕΒΡΟΦ
-1,96%
1.755
ΕΕΕ
-0,74%
32.18
ΕΚΤΕΡ
-1,02%
1.75
ΕΛΒΕ
0,00%
4.78
ΕΛΙΝ
+2,83%
2.18
ΕΛΛ
+1,75%
14.5
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
0,00%
1.938
ΕΛΠΕ
+0,27%
7.3
ΕΛΣΤΡ
+0,97%
2.08
ΕΛΤΟΝ
-1,07%
1.856
ΕΛΧΑ
-0,74%
1.88
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.185
ΕΤΕ
+0,80%
7.84
ΕΥΑΠΣ
-0,62%
3.21
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.8
ΕΥΡΩΒ
+0,63%
2.25
ΕΧΑΕ
-1,54%
4.47
ΙΑΤΡ
-3,23%
1.5
ΙΚΤΙΝ
-0,30%
0.334
ΙΛΥΔΑ
-0,25%
1.975
ΙΝΚΑΤ
+1,05%
4.83
ΙΝΛΙΦ
-0,21%
4.75
ΙΝΛΟΤ
+2,46%
0.998
ΙΝΤΕΚ
+0,17%
5.86
ΙΝΤΕΡΚΟ
+2,50%
2.46
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.05
ΙΝΤΚΑ
-0,35%
2.86
ΚΑΡΕΛ
-1,18%
336
ΚΕΚΡ
+1,26%
1.21
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
0,00%
1.5
ΚΟΡΔΕ
-0,46%
0.429
ΚΟΥΑΛ
+1,72%
1.18
ΚΟΥΕΣ
+0,17%
5.86
ΚΡΙ
+0,33%
15.35
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.91
ΚΥΡΙΟ
0,00%
0.99
ΛΑΒΙ
-0,27%
0.737
ΛΑΜΔΑ
0,00%
7.17
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.9
ΛΕΒΚ
0,00%
0.27
ΛΕΒΠ
0,00%
0.26
ΛΟΓΟΣ
-3,80%
1.52
ΛΟΥΛΗ
-0,69%
2.86
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.61
ΜΕΒΑ
+1,79%
3.99
ΜΕΝΤΙ
-1,86%
2.11
ΜΕΡΚΟ
0,00%
40
ΜΙΓ
-1,21%
2.855
ΜΙΝ
0,00%
0.494
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,78%
20.56
ΜΟΝΤΑ
-1,11%
3.56
ΜΟΤΟ
-0,37%
2.69
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.605
ΜΠΕΛΑ
-0,79%
25.18
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,27%
3.75
ΜΠΡΙΚ
+0,93%
2.16
ΜΠΤΚ
0,00%
0.55
ΜΥΤΙΛ
-1,18%
33.4
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.82
ΝΑΥΠ
+0,24%
0.822
ΞΥΛΚ
0,00%
0.271
ΞΥΛΠ
0,00%
0.334
ΟΛΘ
0,00%
22
ΟΛΠ
-0,17%
30.05
ΟΛΥΜΠ
+1,30%
2.34
ΟΠΑΠ
-0,25%
15.69
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,63%
0.798
ΟΤΕ
+0,61%
14.85
ΟΤΟΕΛ
-1,33%
10.36
ΠΑΙΡ
+3,33%
0.992
ΠΑΠ
0,00%
2.37
ΠΕΙΡ
-1,04%
3.891
ΠΕΡΦ
+0,19%
5.39
ΠΕΤΡΟ
-1,20%
8.24
ΠΛΑΘ
-0,25%
3.92
ΠΛΑΚΡ
+2,08%
14.7
ΠΡΔ
+8,70%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
+1,53%
1.198
ΠΡΟΝΤΕΑ
-5,07%
6.55
ΠΡΟΦ
+0,77%
5.24
ΡΕΒΟΙΛ
0,00%
1.71
ΣΑΡ
+0,19%
10.74
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-0,30%
0.334
ΣΙΔΜΑ
+1,61%
1.575
ΣΠΕΙΣ
+1,71%
5.94
ΣΠΙ
+0,39%
0.52
ΣΠΥΡ
0,00%
0.138
ΤΕΝΕΡΓ
+0,96%
20.02
ΤΖΚΑ
-1,67%
1.475
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.05
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,12%
1.636
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
-0,61%
8.1
ΦΡΙΓΟ
+4,55%
0.23
ΦΡΛΚ
-1,86%
3.7
ΧΑΙΔΕ
+1,69%
0.6

Ναυτιλία: Απανθρακοποίηση με δέσμευση άνθρακα

«Κερδίζει έδαφος» η τεχνολογία δέσμευσης άνθρακα, ως ένα αποτελεσματικό μέσο για τη μείωση των εκπομπών ρύπων της ναυτιλίας και κυρίως ως μια βιώσιμη εναλλακτική λύση στο πρόβλημα της επιλογής του κατάλληλου καυσίμου για κάθε πλοίο και κάθε ανάγκη. Σε πρόσφατη ανάλυσή της, ο μεγαλύτερος νηογνώμονας παγκοσμίως, η ολλανδική DNV, αναφέρει ότι «σε αυτήν την αποφασιστική δεκαετία για την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας, δεν πρέπει να αφήσουμε ανέγγιχτη καμία πέτρα, ώστε να διασφαλίσουμε το μέλλον που χρειαζόμαστε και θέλουμε».

Σύμφωνα με τον επικεφαλής σύμβουλο ναυτιλίας του DNV, κ. Έιρικ Όβρουμ, ο οποίος είναι και ο συντάκτης της ετήσιας έκθεσης του DNV για το μέλλον της ναυτιλίας έως το 2050, «η έρευνά μας καταγράφει τις συνθήκες κάτω από τις οποίες, τεχνολογίες, όπως η δέσμευση άνθρακα, αλλά και η πυρηνική ενέργεια, θα μπορούσαν να συνδράμουν στο κλείσιμο της ψαλίδας ανάμεσα στα βραχυπρόθεσμα μέτρα μείωσης των εκπομπών ρύπων και την εντατικοποίηση των σχετικών προσπαθειών από την επόμενη δεκαετία και μετά, έως το 2050».

Σύμφωνα με την ανάλυση του DNV, ένα σύστημα δέσμευσης άνθρακα μπορεί, υπό προϋποθέσεις, να αποτελέσει μια πραγματικά βιώσιμη εναλλακτική για την ναυτιλία, τουλάχιστον για τα αμέσως επόμενα χρόνια. Το βασικό πλεονέκτημα μιας τέτοιας επιλογής, πέραν ασφαλώς της σχέσης κόστους/οφέλους που προσφέρει, είναι ότι μπορεί να απαλλάξει τον κλάδο της ναυτιλίας, από την υποχρέωση να ανταγωνιστεί με άλλους τομείς της οικονομίας, όπως η βιομηχανία και οι ενεργειακοί όμιλοι, για την προμήθεια «πράσινων» καυσίμων. Στην τελευταία έκθεση του DNV, προκύπτει ότι η παγκόσμια παραγωγή καυσίμων ουδέτερου ανθρακικού αποτυπώματος (με βάση τα έργα και τις επενδύσεις που έχουν ανακοινωθεί και οδεύουν προς υλοποίηση τα επόμενα χρόνια), δεν επαρκεί για την κάλυψη όλων των αναγκών. Είναι χαρακτηριστικό, ότι μόνο για τις ανάγκες της παγκόσμιας ναυτιλίας, θα πρέπει να απορροφηθεί έως το 40% της μελλοντικής παραγωγής «πράσινων» καυσίμων, κάτι που είναι πρακτικά αδύνατο.

Ουσιαστικά, αυτό που προκύπτει είναι ότι η παραγωγή εναλλακτικών καυσίμων δεν επαρκεί για την μετάβαση της ναυτιλίας προς την απανθρακοποίηση και ως εκ τούτου για την επίτευξη των στόχων μείωσης των εκπομπών ρύπων, που έχουν ψηφιστεί. Ως εκ τούτου, θα χρειαστούν κι άλλες λύσεις, με την δέσμευση άνθρακα να φαντάζει ως μια ρεαλιστική πρόταση, ιδίως αν τα σχετικά συστήματα μπορέσουν να είναι ανταγωνιστικά, ως προς το κόστος προμήθειάς τους, κάτι που το DNV εκτιμά ότι είναι εφικτό. Ακόμα όμως κι αν ληφθεί υπόψη το χειρότερο σενάριο, δηλαδή του ακριβού κόστους και των υψηλών τιμών των συμβατικών ναυτιλιακών καυσίμων, η λύση της δέσμευσης άνθρακα κατατάσσεται περίπου στο μέσο όρο του αντίστοιχου κόστους υιοθέτησης ενός «πράσινου» καυσίμου, όπως η μεθανόλη, ή η αμμωνία.

Ελληνική εταιρεία αναπτύσσει σύστημα δέσμευσης άνθρακα

Τα συστήματα δέσμευσης και αποθήκευσης διοξειδίου του άνθρακα, βρίσκονται υπό ανάπτυξη και στοχεύουν σε αυτό ακριβώς, να περιορίσουν την έκλυση βλαβερών ρύπων στην ατμόσφαιρα, μέσω της χρήσης ειδικών «φίλτρων» και εν συνεχεία ασφαλούς αποθήκευσής τους εντός του πλοίου. Μάλιστα, μία από τις λύσεις που αναπτύσσονται αυτήν την περίοδο, έχει και αμιγώς ελληνικό «χρώμα», καθώς η ERMA FIRST, έλαβε πριν από μερικές ημέρες σχετική πιστοποίηση από την Lloyd’s Register για το σύστημα που αναπτύσσει.

Πρόκειται για ένα σύστημα δέσμευσης (CCS-Carbon Capture System), που βασίζεται στην απορρόφηση αμίνης. Ειδικότερα, το σύστημα της ERMA FIRST χρησιμοποιεί τεχνολογία απορρόφησης για την ανάμειξη των καυσαερίων CO2 (διοξείδιο του άνθρακα) με έναν ιδιόκτητο διαλύτη αμίνης, ο οποίος στη συνέχεια θερμαίνεται για να παραχθεί μια χημική αντίδραση που αντιστρέφει την απορρόφηση και διαχωρίζει το CO2 από τον διαλύτη. Το CO2 από τη διαδικασία αυτή υγροποιείται και αποθηκεύεται υπό κρυογονικές συνθήκες στο πλοίο, ενώ ο διαλύτης είναι έτοιμος να χρησιμοποιηθεί ξανά στην ίδια διαδικασία, δημιουργώντας έναν αναγεννητικό βρόχο για το CCS. Η εξασφάλιση της σχετικής πιστοποίησης από την Lloyd’s, σημαίνει ότι η ERMA FIRST θα μπορέσει να προχωρήσει σε πιλοτικές δοκιμές της εφαρμογής επί του πλοίου.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!