Γ.Δ.
1530.68 -0,57%
ACAG
-0,17%
6
BOCHGR
-0,79%
5.04
CENER
+1,77%
9.75
CNLCAP
0,00%
7.05
DIMAND
-0,98%
8.11
EVR
-0,33%
1.49
NOVAL
+3,04%
2.37
OPTIMA
+0,46%
13
TITC
+2,25%
45.5
ΑΑΑΚ
0,00%
4.8
ΑΒΑΞ
-3,40%
1.82
ΑΒΕ
+0,66%
0.46
ΑΔΜΗΕ
+0,73%
2.76
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.775
ΑΛΜΥ
+4,94%
4.25
ΑΛΦΑ
-2,80%
1.718
ΑΝΔΡΟ
+1,25%
6.5
ΑΡΑΙΓ
+3,10%
10.99
ΑΣΚΟ
0,00%
3.3
ΑΣΤΑΚ
-1,93%
7.12
ΑΤΕΚ
0,00%
0.655
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
0,00%
0.778
ΑΤΤΙΚΑ
+0,92%
2.19
ΒΙΟ
+0,70%
5.72
ΒΙΟΚΑ
-0,26%
1.935
ΒΙΟΣΚ
+0,32%
1.585
ΒΙΟΤ
0,00%
0.25
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
+3,54%
2.34
ΓΕΒΚΑ
+0,35%
1.42
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+1,08%
18.72
ΔΑΑ
+3,73%
8.4
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.44
ΔΕΗ
-0,86%
12.7
ΔΟΜΙΚ
+0,51%
2.945
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-3,26%
0.356
ΕΒΡΟΦ
-1,95%
1.76
ΕΕΕ
-1,08%
32.88
ΕΚΤΕΡ
+6,29%
1.86
ΕΛΒΕ
-5,00%
4.94
ΕΛΙΝ
+1,36%
2.24
ΕΛΛ
-0,35%
14.15
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,45%
2.245
ΕΛΠΕ
-0,66%
7.5
ΕΛΣΤΡ
+6,13%
2.25
ΕΛΤΟΝ
-0,43%
1.848
ΕΛΧΑ
-0,24%
2.085
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-0,84%
1.18
ΕΤΕ
-1,58%
8.34
ΕΥΑΠΣ
-0,59%
3.38
ΕΥΔΑΠ
+0,17%
5.95
ΕΥΡΩΒ
-3,39%
2.392
ΕΧΑΕ
+2,12%
4.825
ΙΑΤΡ
+2,14%
1.67
ΙΚΤΙΝ
+2,86%
0.36
ΙΛΥΔΑ
+0,57%
1.76
ΙΝΚΑΤ
+1,05%
4.8
ΙΝΚΑΤΔ
0,00%
0.0055
ΙΝΛΙΦ
-0,22%
4.6
ΙΝΛΟΤ
+0,56%
1.076
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.98
ΙΝΤΕΤ
-0,43%
1.15
ΙΝΤΚΑ
+0,93%
3.25
ΚΑΡΕΛ
+0,61%
332
ΚΕΚΡ
+1,50%
1.35
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.75
ΚΟΡΔΕ
+0,22%
0.449
ΚΟΥΑΛ
+0,72%
1.392
ΚΟΥΕΣ
+0,49%
6.19
ΚΡΙ
0,00%
16
ΚΤΗΛΑ
+0,55%
1.82
ΚΥΡΙΟ
0,00%
1.015
ΛΑΒΙ
+0,50%
0.797
ΛΑΜΔΑ
-1,53%
7.09
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.2
ΛΑΝΑΚ
0,00%
1.03
ΛΕΒΚ
0,00%
0.274
ΛΕΒΠ
+2,40%
0.256
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.63
ΛΟΥΛΗ
+0,33%
3.08
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.606
ΜΕΒΑ
+1,86%
3.83
ΜΕΝΤΙ
0,00%
2.3
ΜΕΡΚΟ
0,00%
39
ΜΙΓ
-1,06%
2.805
ΜΙΝ
0,00%
0.515
ΜΟΗ
-1,12%
21.26
ΜΟΝΤΑ
+1,34%
3.79
ΜΟΤΟ
0,00%
2.83
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.66
ΜΠΕΛΑ
+0,23%
25.9
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.76
ΜΠΡΙΚ
0,00%
2.26
ΜΠΤΚ
0,00%
0.59
ΜΥΤΙΛ
-1,34%
33.84
ΝΑΚΑΣ
+0,67%
3.02
ΝΑΥΠ
+1,54%
0.79
ΞΥΛΚ
0,00%
0.29
ΞΥΛΠ
0,00%
0.316
ΟΛΘ
-0,35%
28.4
ΟΛΠ
+2,49%
30.85
ΟΛΥΜΠ
+1,96%
2.6
ΟΠΑΠ
+1,06%
16.15
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,13%
0.783
ΟΤΕ
-0,80%
14.83
ΟΤΟΕΛ
+0,71%
11.28
ΠΑΙΡ
+0,96%
1.05
ΠΑΠ
+2,01%
2.54
ΠΕΙΡ
-2,41%
4.26
ΠΕΡΦ
-0,55%
5.4
ΠΕΤΡΟ
-0,95%
8.38
ΠΛΑΘ
0,00%
4.15
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.8
ΠΡΔ
0,00%
0.28
ΠΡΕΜΙΑ
+0,49%
1.23
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.45
ΠΡΟΦ
+1,13%
5.36
ΡΕΒΟΙΛ
-1,19%
1.655
ΣΑΡ
+0,37%
10.96
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.358
ΣΙΔΜΑ
+0,96%
1.575
ΣΠΕΙΣ
-1,36%
5.8
ΣΠΙ
+1,34%
0.606
ΣΠΥΡ
0,00%
0.151
ΤΕΝΕΡΓ
-0,10%
20.02
ΤΖΚΑ
0,00%
1.535
ΤΡΑΣΤΟΡ
+3,28%
1.26
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,61%
1.652
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.8
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.19
ΦΡΛΚ
+0,13%
3.98
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.58

Ναυτιλία: Αντιμέτωπη με ακόμα μία γεωπολιτική κρίση

Αντιμέτωπη με μία ακόμα γεωπολιτική κρίση βρίσκεται η ποντοπόρος ναυτιλία, η οποία μάλιστα έρχεται αμέσως μετά τον πόλεμο στην Ουκρανία, αλλά και νωρίτερα την πανδημική κρίση, επιβεβαιώνοντας εκείνους που ανέφεραν ότι ο κλάδος θα πρέπει να προσαρμοστεί σε ένα περιβάλλον διαδοχικών κρίσεων.

Μέχρι στιγμής, οι πρώτες εκτιμήσεις αναλυτών αναφέρουν ότι ο πόλεμος στην Μέση Ανατολή, θα έχει άμεση επίπτωση στην ναυλαγορά, ιδίως μάλιστα αν επεκταθεί σε περιφερειακό επίπεδο. Ο λόγος είναι ότι στην περιοχή βρίσκονται δύο από τους σημαντικότερους κόμβους της παγκόσμιας ναυτιλίας, η Διώρυγα του Σουέζ και τα στενά του Χορμούζ.

Σύμφωνα με τους ειδικούς, εφόσον επεκταθεί η σύρραξη, η Διώρυγα του Σουέζ είναι πιθανό να κλείσει για ένα διάστημα. Αυτό είχε συμβεί και στο παρελθόν, τόσο στην περίπτωση του πολέμου του 1956, όσο και σε εκείνον της περιόδου 1967-75. Σε ένα τέτοιο σενάριο, τα πλοία, κυρίως φορτηγά και μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, θα χρειαστεί να ακολουθήσουν εναλλακτικές διαδρομές, γύρω από την Αφρική, προκειμένου να προσεγγίσουν την Ευρώπη και τις αγορές της Μεσογείου.

Αυτό σημαίνει, ότι τα πλοία θα χρειάζονται περισσότερες ημέρες για να ολοκληρώσουν το ίδιο ταξίδι, με αποτέλεσμα να μειωθεί η προσφορά τονάζ και συνεπώς να αυξηθούν οι ναύλοι. Από την άλλη πλευρά, επισημαίνεται ότι ειδικά σε ό,τι αφορά τις μεταφορές εμπορευματοκιβωτίων, ο κίνδυνος για μεγάλη διατάραξη της εφοδιαστικής αλυσίδας, τουλάχιστον σε διεθνές επίπεδο, είναι σχετικά περιορισμένος.

Τα δύο βασικά λιμάνια του Ισραήλ, το Άσντοντ και η Χάιφα είναι υπεύθυνα για μόλις το 0,4% της συνολικής διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων, κάτι που σημαίνει ότι προς το παρόν, δεν απειλείται συνολικά το εμπόριο στην περιοχή. Αυτό ασφαλώς θα αλλάξει άρδην, αν ο πόλεμος επεκταθεί και σε γύρω χώρες, όπως π.χ. η Αίγυπτος και χρειαστεί να σταματήσει η λειτουργία της Διώρυγας του Σουέζ.

Ιδιαίτερης μνείας χρήζει και η περίπτωση της ΖΙΜ, της μεγαλύτερης ναυτιλιακής εταιρείας του Ισραήλ και της 10ης μεγαλύτερης εταιρείας μεταφορών εμπορευματοκιβωτίων παγκοσμίως. Η εταιρεία είναι εισηγμένη στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης και εδρεύει στην Χάιφα. Όπως ανέφερε στα μέσα της εβδομάδας, οι υπηρεσίες της στο Ισραήλ πιθανώς να αντιμετωπίσουν πρόβλημα, όχι μόνο λόγω της ανασφάλειας στα λιμάνια, αλλά κι επειδή η ΖΙΜ απασχολεί εργαζόμενους, που αναμένεται να κληθούν να πολεμήσουν.

Σημειωτέον, ότι το κράτος του Ισραήλ διατηρεί μια «χρυσή» μετοχή στην ΖΙΜ, που του επιτρέπει να χρησιμοποιεί τα πλοία της για λόγους εθνικής ασφάλειας, ή προκειμένου να αντιμετωπιστούν έκτακτες συνθήκες, όπως η υφιστάμενη. Προς το παρόν πάντως, η κυβέρνηση δεν έχει κάνει χρήση του δικαιώματος αυτού.

Δύσκολη «εξίσωση» για την ποντοπόρο ναυτιλία τα Στενά του Χορμούζ

Σε αντίθεση με τη Διώρυγα του Σουέζ, τα στενά του Χορμούζ είναι μια κλειστή ζώνη, η οποία αν κλείσει, θα εγκλωβίσει τις εξαγωγές ενός σημαντικού ποσοστού της παγκόσμιας παραγωγής πετρελαίου, καθώς από εκεί περνά το μεγαλύτερο μέρος των φορτίων της Μέσης Ανατολής. Εκ των πραγμάτων, μια τέτοια εξέλιξη, θα αυξήσει κατακόρυφα τις τιμές του πετρελαίου και παράλληλα θα περιορίσει σημαντικά την παγκόσμια προσφορά πετρελαίου.

Οι χώρες που εισάγουν πετρέλαιο από τη Μέση Ανατολή θα αναζητήσουν άλλες αγορές για να καλύψουν τις ανάγκες τους, κάτι που πιθανώς να λειτουργήσει θετικά για την ναυλαγορά, ωστόσο, τα φορτία αυτά δεν μπορούν να αντικατασταθούν πλήρως από άλλες αγορές. Αυτό σημαίνει ότι θα περιοριστεί η ζήτηση φορτίων και μάλιστα σε βαθμό μεγαλύτερο από το όποιο όφελος θα προκύψει από την ανάγκη κάλυψης μεγαλύτερων αποστάσεων από τα πλοία.

Ωστόσο, μια πιο πιθανή εξέλιξη, τουλάχιστον άμεσα, θεωρείται από αρκετούς η αυστηρότερη επιτήρηση από τις ΗΠΑ των εξαγωγών πετρελαίου από το Ιράν, που θα έχει θετικό αντίκτυπο στους ναύλους των δεξαμενόπλοιων. Η διακυβέρνηση Μπάιντεν έχει δεχθεί κριτική για την χαλάρωση των κυρώσεων προς το Ιράν, που έχει επιτρέψει την αύξηση των εξαγωγών του, άρα και των εσόδων του, με τα οποία, όπως υποστηρίζουν κάποιοι, έχουν χρηματοδοτηθεί οι εχθροί του Ισραήλ.

Όπως ανέφερε στις αρχές της εβδομάδας, ο ναυλομεσιτικός οίκος BRS, «η αμερικανική κυβέρνηση είχε χαλαρώσει την στάση της προς το Ιράν το τελευταίο διάστημα, επιτρέποντας την αύξηση των εξαγωγών ιρανικού πετρελαίου κατά 600.000 βαρέλια/ημέρα, από τις αρχές του χρόνου και μέχρι σήμερα». Κατά τους αναλυτές του BRS, αν μειωθούν οι εξαγωγές πετρελαίου από το Ιράν, λόγω των δεσμών του με την Χαμάς, το πιθανότερο είναι να αλλάξει στρατηγική η Σαουδική Αραβία και να διαφοροποιήσει την μέχρι σήμερα στάση της, για εθελοντικό περιορισμό της ημερήσιας παραγωγής πετρελαίου.

Μια τέτοια αλλαγή θα ήταν θετική για τους ναύλους στην σποτ αγορά για τα δεξαμενόπλοια αργού πετρελαίου, που μεταφέρουν το πετρέλαιο της Σαουδικής Αραβίας και δεν εμπλέκονται στο εμπόριο με το Ιράν.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!