Γ.Δ.
1399.66 +0,65%
ACAG
-0,37%
5.35
BOCHGR
+0,24%
4.23
CENER
-0,68%
8.71
CNLCAP
+0,72%
6.95
DIMAND
0,00%
9.2
NOVAL
-0,80%
2.48
OPTIMA
-0,16%
12.78
TITC
+0,76%
33
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
+0,14%
1.408
ΑΒΕ
-0,42%
0.476
ΑΔΜΗΕ
-1,27%
2.33
ΑΚΡΙΤ
+0,71%
0.71
ΑΛΜΥ
+2,77%
3.34
ΑΛΦΑ
+0,96%
1.4145
ΑΝΔΡΟ
-0,31%
6.4
ΑΡΑΙΓ
+0,46%
9.8
ΑΣΚΟ
+0,38%
2.63
ΑΣΤΑΚ
-1,12%
7.06
ΑΤΕΚ
0,00%
0.392
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.74
ΑΤΤ
-2,16%
6.34
ΑΤΤΔ
0,00%
1.495
ΑΤΤΙΚΑ
-0,47%
2.1
ΒΙΟ
-0,19%
5.25
ΒΙΟΚΑ
+3,63%
1.715
ΒΙΟΣΚ
+0,68%
1.485
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.132
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.14
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.285
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,47%
17.14
ΔΑΑ
+0,97%
7.886
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.5
ΔΕΗ
+0,17%
12.05
ΔΟΜΙΚ
-1,34%
2.585
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+3,97%
0.288
ΕΒΡΟΦ
-0,35%
1.415
ΕΕΕ
+0,06%
33.06
ΕΚΤΕΡ
+0,14%
1.456
ΕΛΒΕ
0,00%
4.86
ΕΛΙΝ
+2,02%
2.02
ΕΛΛ
0,00%
13.1
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+2,45%
1.754
ΕΛΠΕ
+0,30%
6.75
ΕΛΣΤΡ
-0,49%
2.03
ΕΛΤΟΝ
+0,80%
1.766
ΕΛΧΑ
+0,91%
1.766
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
+0,91%
1.11
ΕΤΕ
+2,85%
7.518
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.25
ΕΥΔΑΠ
+0,17%
5.78
ΕΥΡΩΒ
+1,55%
1.97
ΕΧΑΕ
+1,29%
4.315
ΙΑΤΡ
0,00%
1.48
ΙΚΤΙΝ
+2,30%
0.2895
ΙΛΥΔΑ
+2,34%
1.75
ΙΝΚΑΤ
-0,31%
4.83
ΙΝΛΙΦ
+0,47%
4.32
ΙΝΛΟΤ
+3,89%
1.016
ΙΝΤΕΚ
-0,50%
5.95
ΙΝΤΕΡΚΟ
+5,08%
2.48
ΙΝΤΕΤ
+3,47%
1.045
ΙΝΤΚΑ
+3,15%
2.785
ΚΑΡΕΛ
+0,58%
346
ΚΕΚΡ
+3,20%
1.29
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.92
ΚΛΜ
-2,88%
1.52
ΚΟΡΔΕ
+0,24%
0.419
ΚΟΥΑΛ
+2,08%
1.078
ΚΟΥΕΣ
0,00%
5.58
ΚΡΙ
0,00%
13.65
ΚΤΗΛΑ
-1,76%
1.67
ΚΥΡΙΟ
-2,57%
0.91
ΛΑΒΙ
+1,24%
0.735
ΛΑΜΔΑ
-1,09%
7.29
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.89
ΛΕΒΚ
-8,96%
0.244
ΛΕΒΠ
-11,76%
0.3
ΛΟΓΟΣ
-0,78%
1.28
ΛΟΥΛΗ
+0,37%
2.75
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.65
ΜΕΒΑ
0,00%
3.62
ΜΕΝΤΙ
-0,92%
2.15
ΜΕΡΚΟ
0,00%
40
ΜΙΓ
-1,70%
3.185
ΜΙΝ
-4,76%
0.5
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,31%
19.58
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.74
ΜΟΤΟ
-0,38%
2.645
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.69
ΜΠΕΛΑ
-1,14%
24.2
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.68
ΜΠΡΙΚ
+1,48%
2.06
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
+0,50%
32.1
ΝΑΚΑΣ
0,00%
3.12
ΝΑΥΠ
+1,79%
0.908
ΞΥΛΚ
-0,37%
0.267
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
+0,96%
21
ΟΛΠ
-0,68%
29
ΟΛΥΜΠ
+1,27%
2.39
ΟΠΑΠ
+0,20%
15.28
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,12%
0.802
ΟΤΕ
+1,24%
15.47
ΟΤΟΕΛ
-0,90%
10.96
ΠΑΙΡ
0,00%
1.01
ΠΑΠ
0,00%
2.37
ΠΕΙΡ
+1,58%
3.655
ΠΕΡΦ
-0,34%
5.84
ΠΕΤΡΟ
-0,75%
7.9
ΠΛΑΘ
+0,83%
3.665
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15
ΠΡΔ
+4,80%
0.262
ΠΡΕΜΙΑ
0,00%
1.142
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.2
ΠΡΟΦ
-0,19%
5.17
ΡΕΒΟΙΛ
-0,92%
1.62
ΣΑΡ
-1,27%
10.86
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
+2,41%
0.34
ΣΙΔΜΑ
+2,27%
1.58
ΣΠΕΙΣ
-1,34%
5.9
ΣΠΙ
-0,71%
0.56
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
+0,05%
19.7
ΤΖΚΑ
0,00%
1.39
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,12%
1.608
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.05
ΦΡΙΓΟ
-1,90%
0.206
ΦΡΛΚ
-0,40%
3.72
ΧΑΙΔΕ
+1,71%
0.595

Ναυτιλία: Αντιμέτωπη με ακόμα μία γεωπολιτική κρίση

Αντιμέτωπη με μία ακόμα γεωπολιτική κρίση βρίσκεται η ποντοπόρος ναυτιλία, η οποία μάλιστα έρχεται αμέσως μετά τον πόλεμο στην Ουκρανία, αλλά και νωρίτερα την πανδημική κρίση, επιβεβαιώνοντας εκείνους που ανέφεραν ότι ο κλάδος θα πρέπει να προσαρμοστεί σε ένα περιβάλλον διαδοχικών κρίσεων.

Μέχρι στιγμής, οι πρώτες εκτιμήσεις αναλυτών αναφέρουν ότι ο πόλεμος στην Μέση Ανατολή, θα έχει άμεση επίπτωση στην ναυλαγορά, ιδίως μάλιστα αν επεκταθεί σε περιφερειακό επίπεδο. Ο λόγος είναι ότι στην περιοχή βρίσκονται δύο από τους σημαντικότερους κόμβους της παγκόσμιας ναυτιλίας, η Διώρυγα του Σουέζ και τα στενά του Χορμούζ.

Σύμφωνα με τους ειδικούς, εφόσον επεκταθεί η σύρραξη, η Διώρυγα του Σουέζ είναι πιθανό να κλείσει για ένα διάστημα. Αυτό είχε συμβεί και στο παρελθόν, τόσο στην περίπτωση του πολέμου του 1956, όσο και σε εκείνον της περιόδου 1967-75. Σε ένα τέτοιο σενάριο, τα πλοία, κυρίως φορτηγά και μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, θα χρειαστεί να ακολουθήσουν εναλλακτικές διαδρομές, γύρω από την Αφρική, προκειμένου να προσεγγίσουν την Ευρώπη και τις αγορές της Μεσογείου.

Αυτό σημαίνει, ότι τα πλοία θα χρειάζονται περισσότερες ημέρες για να ολοκληρώσουν το ίδιο ταξίδι, με αποτέλεσμα να μειωθεί η προσφορά τονάζ και συνεπώς να αυξηθούν οι ναύλοι. Από την άλλη πλευρά, επισημαίνεται ότι ειδικά σε ό,τι αφορά τις μεταφορές εμπορευματοκιβωτίων, ο κίνδυνος για μεγάλη διατάραξη της εφοδιαστικής αλυσίδας, τουλάχιστον σε διεθνές επίπεδο, είναι σχετικά περιορισμένος.

Τα δύο βασικά λιμάνια του Ισραήλ, το Άσντοντ και η Χάιφα είναι υπεύθυνα για μόλις το 0,4% της συνολικής διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων, κάτι που σημαίνει ότι προς το παρόν, δεν απειλείται συνολικά το εμπόριο στην περιοχή. Αυτό ασφαλώς θα αλλάξει άρδην, αν ο πόλεμος επεκταθεί και σε γύρω χώρες, όπως π.χ. η Αίγυπτος και χρειαστεί να σταματήσει η λειτουργία της Διώρυγας του Σουέζ.

Ιδιαίτερης μνείας χρήζει και η περίπτωση της ΖΙΜ, της μεγαλύτερης ναυτιλιακής εταιρείας του Ισραήλ και της 10ης μεγαλύτερης εταιρείας μεταφορών εμπορευματοκιβωτίων παγκοσμίως. Η εταιρεία είναι εισηγμένη στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης και εδρεύει στην Χάιφα. Όπως ανέφερε στα μέσα της εβδομάδας, οι υπηρεσίες της στο Ισραήλ πιθανώς να αντιμετωπίσουν πρόβλημα, όχι μόνο λόγω της ανασφάλειας στα λιμάνια, αλλά κι επειδή η ΖΙΜ απασχολεί εργαζόμενους, που αναμένεται να κληθούν να πολεμήσουν.

Σημειωτέον, ότι το κράτος του Ισραήλ διατηρεί μια «χρυσή» μετοχή στην ΖΙΜ, που του επιτρέπει να χρησιμοποιεί τα πλοία της για λόγους εθνικής ασφάλειας, ή προκειμένου να αντιμετωπιστούν έκτακτες συνθήκες, όπως η υφιστάμενη. Προς το παρόν πάντως, η κυβέρνηση δεν έχει κάνει χρήση του δικαιώματος αυτού.

Δύσκολη «εξίσωση» για την ποντοπόρο ναυτιλία τα Στενά του Χορμούζ

Σε αντίθεση με τη Διώρυγα του Σουέζ, τα στενά του Χορμούζ είναι μια κλειστή ζώνη, η οποία αν κλείσει, θα εγκλωβίσει τις εξαγωγές ενός σημαντικού ποσοστού της παγκόσμιας παραγωγής πετρελαίου, καθώς από εκεί περνά το μεγαλύτερο μέρος των φορτίων της Μέσης Ανατολής. Εκ των πραγμάτων, μια τέτοια εξέλιξη, θα αυξήσει κατακόρυφα τις τιμές του πετρελαίου και παράλληλα θα περιορίσει σημαντικά την παγκόσμια προσφορά πετρελαίου.

Οι χώρες που εισάγουν πετρέλαιο από τη Μέση Ανατολή θα αναζητήσουν άλλες αγορές για να καλύψουν τις ανάγκες τους, κάτι που πιθανώς να λειτουργήσει θετικά για την ναυλαγορά, ωστόσο, τα φορτία αυτά δεν μπορούν να αντικατασταθούν πλήρως από άλλες αγορές. Αυτό σημαίνει ότι θα περιοριστεί η ζήτηση φορτίων και μάλιστα σε βαθμό μεγαλύτερο από το όποιο όφελος θα προκύψει από την ανάγκη κάλυψης μεγαλύτερων αποστάσεων από τα πλοία.

Ωστόσο, μια πιο πιθανή εξέλιξη, τουλάχιστον άμεσα, θεωρείται από αρκετούς η αυστηρότερη επιτήρηση από τις ΗΠΑ των εξαγωγών πετρελαίου από το Ιράν, που θα έχει θετικό αντίκτυπο στους ναύλους των δεξαμενόπλοιων. Η διακυβέρνηση Μπάιντεν έχει δεχθεί κριτική για την χαλάρωση των κυρώσεων προς το Ιράν, που έχει επιτρέψει την αύξηση των εξαγωγών του, άρα και των εσόδων του, με τα οποία, όπως υποστηρίζουν κάποιοι, έχουν χρηματοδοτηθεί οι εχθροί του Ισραήλ.

Όπως ανέφερε στις αρχές της εβδομάδας, ο ναυλομεσιτικός οίκος BRS, «η αμερικανική κυβέρνηση είχε χαλαρώσει την στάση της προς το Ιράν το τελευταίο διάστημα, επιτρέποντας την αύξηση των εξαγωγών ιρανικού πετρελαίου κατά 600.000 βαρέλια/ημέρα, από τις αρχές του χρόνου και μέχρι σήμερα». Κατά τους αναλυτές του BRS, αν μειωθούν οι εξαγωγές πετρελαίου από το Ιράν, λόγω των δεσμών του με την Χαμάς, το πιθανότερο είναι να αλλάξει στρατηγική η Σαουδική Αραβία και να διαφοροποιήσει την μέχρι σήμερα στάση της, για εθελοντικό περιορισμό της ημερήσιας παραγωγής πετρελαίου.

Μια τέτοια αλλαγή θα ήταν θετική για τους ναύλους στην σποτ αγορά για τα δεξαμενόπλοια αργού πετρελαίου, που μεταφέρουν το πετρέλαιο της Σαουδικής Αραβίας και δεν εμπλέκονται στο εμπόριο με το Ιράν.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!