Γ.Δ.
1530.68 -0,57%
ACAG
-0,17%
6
BOCHGR
-0,79%
5.04
CENER
+1,77%
9.75
CNLCAP
0,00%
7.05
DIMAND
-0,98%
8.11
EVR
-0,33%
1.49
NOVAL
+3,04%
2.37
OPTIMA
+0,46%
13
TITC
+2,25%
45.5
ΑΑΑΚ
0,00%
4.8
ΑΒΑΞ
-3,40%
1.82
ΑΒΕ
+0,66%
0.46
ΑΔΜΗΕ
+0,73%
2.76
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.775
ΑΛΜΥ
+4,94%
4.25
ΑΛΦΑ
-2,80%
1.718
ΑΝΔΡΟ
+1,25%
6.5
ΑΡΑΙΓ
+3,10%
10.99
ΑΣΚΟ
0,00%
3.3
ΑΣΤΑΚ
-1,93%
7.12
ΑΤΕΚ
0,00%
0.655
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
0,00%
0.778
ΑΤΤΙΚΑ
+0,92%
2.19
ΒΙΟ
+0,70%
5.72
ΒΙΟΚΑ
-0,26%
1.935
ΒΙΟΣΚ
+0,32%
1.585
ΒΙΟΤ
0,00%
0.25
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
+3,54%
2.34
ΓΕΒΚΑ
+0,35%
1.42
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+1,08%
18.72
ΔΑΑ
+3,73%
8.4
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.44
ΔΕΗ
-0,86%
12.7
ΔΟΜΙΚ
+0,51%
2.945
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-3,26%
0.356
ΕΒΡΟΦ
-1,95%
1.76
ΕΕΕ
-1,08%
32.88
ΕΚΤΕΡ
+6,29%
1.86
ΕΛΒΕ
-5,00%
4.94
ΕΛΙΝ
+1,36%
2.24
ΕΛΛ
-0,35%
14.15
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,45%
2.245
ΕΛΠΕ
-0,66%
7.5
ΕΛΣΤΡ
+6,13%
2.25
ΕΛΤΟΝ
-0,43%
1.848
ΕΛΧΑ
-0,24%
2.085
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-0,84%
1.18
ΕΤΕ
-1,58%
8.34
ΕΥΑΠΣ
-0,59%
3.38
ΕΥΔΑΠ
+0,17%
5.95
ΕΥΡΩΒ
-3,39%
2.392
ΕΧΑΕ
+2,12%
4.825
ΙΑΤΡ
+2,14%
1.67
ΙΚΤΙΝ
+2,86%
0.36
ΙΛΥΔΑ
+0,57%
1.76
ΙΝΚΑΤ
+1,05%
4.8
ΙΝΚΑΤΔ
0,00%
0.0055
ΙΝΛΙΦ
-0,22%
4.6
ΙΝΛΟΤ
+0,56%
1.076
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.98
ΙΝΤΕΤ
-0,43%
1.15
ΙΝΤΚΑ
+0,93%
3.25
ΚΑΡΕΛ
+0,61%
332
ΚΕΚΡ
+1,50%
1.35
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.75
ΚΟΡΔΕ
+0,22%
0.449
ΚΟΥΑΛ
+0,72%
1.392
ΚΟΥΕΣ
+0,49%
6.19
ΚΡΙ
0,00%
16
ΚΤΗΛΑ
+0,55%
1.82
ΚΥΡΙΟ
0,00%
1.015
ΛΑΒΙ
+0,50%
0.797
ΛΑΜΔΑ
-1,53%
7.09
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.2
ΛΑΝΑΚ
0,00%
1.03
ΛΕΒΚ
0,00%
0.274
ΛΕΒΠ
+2,40%
0.256
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.63
ΛΟΥΛΗ
+0,33%
3.08
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.606
ΜΕΒΑ
+1,86%
3.83
ΜΕΝΤΙ
0,00%
2.3
ΜΕΡΚΟ
0,00%
39
ΜΙΓ
-1,06%
2.805
ΜΙΝ
0,00%
0.515
ΜΟΗ
-1,12%
21.26
ΜΟΝΤΑ
+1,34%
3.79
ΜΟΤΟ
0,00%
2.83
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.66
ΜΠΕΛΑ
+0,23%
25.9
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.76
ΜΠΡΙΚ
0,00%
2.26
ΜΠΤΚ
0,00%
0.59
ΜΥΤΙΛ
-1,34%
33.84
ΝΑΚΑΣ
+0,67%
3.02
ΝΑΥΠ
+1,54%
0.79
ΞΥΛΚ
0,00%
0.29
ΞΥΛΠ
0,00%
0.316
ΟΛΘ
-0,35%
28.4
ΟΛΠ
+2,49%
30.85
ΟΛΥΜΠ
+1,96%
2.6
ΟΠΑΠ
+1,06%
16.15
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,13%
0.783
ΟΤΕ
-0,80%
14.83
ΟΤΟΕΛ
+0,71%
11.28
ΠΑΙΡ
+0,96%
1.05
ΠΑΠ
+2,01%
2.54
ΠΕΙΡ
-2,41%
4.26
ΠΕΡΦ
-0,55%
5.4
ΠΕΤΡΟ
-0,95%
8.38
ΠΛΑΘ
0,00%
4.15
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.8
ΠΡΔ
0,00%
0.28
ΠΡΕΜΙΑ
+0,49%
1.23
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.45
ΠΡΟΦ
+1,13%
5.36
ΡΕΒΟΙΛ
-1,19%
1.655
ΣΑΡ
+0,37%
10.96
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.358
ΣΙΔΜΑ
+0,96%
1.575
ΣΠΕΙΣ
-1,36%
5.8
ΣΠΙ
+1,34%
0.606
ΣΠΥΡ
0,00%
0.151
ΤΕΝΕΡΓ
-0,10%
20.02
ΤΖΚΑ
0,00%
1.535
ΤΡΑΣΤΟΡ
+3,28%
1.26
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,61%
1.652
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.8
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.19
ΦΡΛΚ
+0,13%
3.98
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.58

Γιατί… τρελάθηκαν οι αγοραστές λιμανιών της χώρας

Πριν από λίγες ημέρες άνοιξαν οι οικονομικές προσφορές για την πώληση του 67% του Οργανισμού Λιμένος Βόλου (ΟΛΒ). Ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ), με μια προσφορά που ξεπέρασε κάθε προσδοκία, κατάφερε να αναδειχτεί προσωρινός προτιμητέος επενδυτής με 51 εκατ. ευρώ. Ο ΟΛΘ του Ιβάν Σαββίδη αποτίμησε την αξία του λιμένα Βόλου σε περίπου 76 εκατ. ευρώ (για το 100% των μετοχών του).

Το τελευταίο ποσό, με βάση τα αποτελέσματα του ΟΛΒ για το 2023, αντιστοιχεί:

  • σε 14 φορές τον τζίρο του (5,44 εκατ. ευρώ),
  • σε 45 φορές τα λειτουργικά κέρδη (EBITDA) (1,69 εκατ. ευρώ)
  • και σε 107 φορές τα καθαρά προ φόρων κέρδη του (0,72 εκατ. ευρώ).

Με βάση τους πολλαπλασιαστές αυτούς, ο επενδυτής θα πρέπει να αναμένει 107 χρόνια για να πάρει πίσω τα λεφτά του. Πρόκειται δηλαδή για αποτιμήσεις εσόδων και κερδών που «χτυπούν» επάξια τις αποτιμήσεις των εταιρειών Διαδικτύου (.com) ή και των start-ups σήμερα.

Έχει ακόμη ενδιαφέρον να αναφερθεί ότι η προσφορά της OΛΘ για τον ΟΛΒ ήταν σχεδόν διπλάσια από τον επόμενο ενδιαφερόμενο (Ομιλος Goldair), που διέθεσε 26 εκατ. ευρώ και τουλάχιστον τρεις φορές πάνω από τις προσφορές που υπέβαλαν οι δύο παρεπόμενοι, οι οποίοι φημολογείται ότι υπέβαλαν προσφορές 17 εκατ. ευρώ και 14 εκατ. ευρώ. Και είναι περιττό να αναφέρουμε ότι η προσφορά της ΟΛΘ ήταν πολύ υψηλότερη και από την αποτίμηση που έκανε ο σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ για τον ΟΛΒ.

Κάτι αντίστοιχο είχε συμβεί λίγους μήνες πριν, τόσο στην πώληση του 67% στον Οργανισμό Λιμένος Ηγουμενίτσας (ΟΛΗΓ), όσο και στην αντίστοιχη πώληση του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου (ΟΛΗ). Αμφοτέρους τους λιμένες απέκτησε ο όμιλος Grimaldi κατά τους τελευταίους 12 μήνες, προσφέροντας υπέρογκα τιμήματα. Για παράδειγμα, ο ιταλικός όμιλος πρόσφερε τίμημα 84 εκατ. ευρώ για τον ΟΛΗΓ, όταν ο σύμβουλος αποτίμησης του λιμένα που προσέλαβε το ΤΑΙΠΕΔ, σύμφωνα με πληροφορίες, έδωσε αποτίμηση της τάξης των 30 εκατ. ευρώ.

Τα τιμήματα είναι τέτοια, που κάποιοι θα μπορούσαν να ισχυριστούν ότι οι επενδυτές… τρελάθηκαν.

Δεν ισχύει όμως κάτι τέτοιο. Ο ΟΛΘ, με το υπερτίμημα των 51 εκατ. ευρώ, στοχεύει να εμποδίσει κάποιον να έρθει σε 200 χιλιόμετρα απόσταση από τις προβλήτες του στη Θεσσαλονίκη να τον ανταγωνιστεί. Πιθανώς, μάλιστα, να έχει και σημαντικές συνέργειες με το λιμάνι αυτό. Επομένως, έχει μεγαλύτερη σημασία για τον ΟΛΘ ο ΟΛΒ, απ’ ό,τι π.χ. ο λιμένας της Μάλτας.

Κάτι αντίστοιχο ισχύει για τον όμιλο Grimaldi, που πήρε δύο λιμάνια με τα οποία κάνει μεγάλες δουλειές. Κι επειδή η εμπειρία του ομίλου Grimaldi από τον ΟΛΠ είναι νωπή και «αλμυρή», έτρεξε να πάρει τα λιμάνια που τον ενδιαφέρουν, ξοδεύοντας πολλά χρήματα, πριν τα πάρει κάποιος άλλος και του… αλλάξει τα φώτα στις χρεώσεις. Εδώ αξίζει να αναφερθεί ότι οι αποτιμήσεις των περιφερειακών λιμένων της χώρας γίνονται με λιμενικά τέλη τα οποία ισχύουν 10 ή και 20 χρόνια μέχρι σήμερα. Με άλλα λόγια, τα έσοδα και τα κέρδη που πραγματοποιούν τα λιμάνια αυτά αντιστοιχούν σε μια άλλη εποχή.

Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι η προσόρμιση ενός πλοίου στο λιμάνι του Πειραιά κοστίζει 3 έως 20 φορές ακριβότερα σε σχέση με εκείνη που γίνεται στον Βόλο, ανάλογα με τον τύπο του πλοίου.

Συγκεκριμένα:

  • η προσόρμιση ενός επιβατηγού στο λιμάνι του Πειραιά είναι τρεις φορές πιο ακριβή από το Βόλο. Στον Πειραιά καταβάλλονται 2,8 eurocents ανά τόνο χωρητικότητας του πλοίου που προσορμίζεται, έναντι 0,9 eurocents στον Βόλο,
  • η προσόρμιση ενός φορτηγού ή RoPax πλοίου στον Πειραιά είναι 11 φορές πιο ακριβή από τον Βόλο. Στον Πειραιά καταβάλλονται 5,3 eurocents ανά τόνο χωρητικότητας του πλοίου, έναντι 0,5 eurocents στον Βόλο και,
  • η προσόρμιση ενός κρουαζιερόπλοιου στον Πειραιά είναι 19 φορές πιο ακριβή από τον Βόλο. Στον Πειραιά καταβάλλονται 18,0 eurocents, έναντι 0,94 eurocents στον Βόλο ανά τόνο χωρητικότητας του πλοίου.

Θεωρείται φυσιολογικό ένα λιμάνι με κίνηση να έχει περισσότερο αυξημένα τιμολόγια από ένα άλλο λιμάνι με λιγότερη κίνηση, αλλά οι διαφορές των τιμών είναι τουλάχιστον υπέρμετρες. Οι Κινέζοι της Cosco έχουν στόχο το κέρδος και αυτό δείχνουν με τα αποτελέσματα που ανακοινώνουν κάθε φορά. Αντίθετα, ο δημόσιος ΟΛΒ, ΟΛΗΓ και ΟΛΗ δεν είχαν μέχρι τώρα στόχο το κέρδος. Πολλοί δε ισχυρίζονται ότι τα εφαρμοζόμενα τέλη στα περιφερειακά λιμάνια της χώρας έχουν καθοριστεί από τη δεκαετία του 2000 και είναι τα ίδια μέχρι και σήμερα.

Έτσι, για τα περισσότερα περιφερειακά και δημόσια λιμάνια ο ετήσιος τζίρος σπανίως ξεπέρασε τα 5 εκατ. ευρώ, ενώ για τον ΟΛΠ ο τζίρος φέτος εκτιμάται ότι θα φτάσει τα 200 εκατ. ευρώ. Το πιο σημαντικό είναι ότι τα καθαρά κέρδη στα περιφερειακά λιμάνια σπανίως ξεπερνούν τις μερικές εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ, ενώ στον ΟΛΠ φέτος αναμένεται να ξεπεράσουν τα 70 εκατ. ευρώ.

Με αυτά ως δεδομένα, οι επενδυτές πιθανώς να μην πήραν πολύ ακριβά τα λιμάνια της χώρας. Μια αλλαγή των λιμενικών τους τελών μπορεί να τα καταστήσει περισσότερο κερδοφόρα απ’ ό,τι σήμερα, ικανά να φέρουν τα καταβαλλόμενα τιμήματα των ΟΛΘ και Ομίλου Grimaldi πολύ νωρίτερα απ’ ό,τι δείχνουν οι αριθμοδείκτες. Αυτό, άλλωστε, δείχνει και η εμπειρία στον ΟΛΠ και τον ΟΛΘ.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!