Maersk: Παρέλαβε το πρώτο πλοίο με πράσινη μεθανόλη

Η Maersk στοχεύει σε κλιματική ουδετερότητα με μηδενικές εκπομπές άνθρακα μέχρι το 2040, επενδύοντας στην πράσινη μεθανόλη

Ο CEO της Maersk, Vincent Clerc

Το πρώτο πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που κινείται με πράσινη μεθανόλη παρουσίασε η Maersk. Πρόκειται για το πρώτο πλοίο του «πράσινου» στόλου που ετοιμάζει ο ναυτιλιακός γίγαντας με ορίζοντα το 2040, όταν -βάσει σχεδιασμού- στοχεύει σε μηδενικές εκπομπές άνθρακα στις θαλάσσιες μεταφορές.

Η παραγγελία είχε γίνει το 2021. Το πλοίο διαθέτει δύο μηχανές: Η μία κινείται με τα παραδοσιακά καύσιμα και η άλλη με πράσινη μεθανόλη. Πρόκειται για καύσιμο που βασίζεται σε βιομάζα ή σε δεσμευμένο από την ατμόσφαιρα άνθρακα ή σε υδρογόνο από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Σε επίπεδο αριθμών το νέο πλοίο της Maersk εκπέμπει 100 τόνους διοξειδίου του άνθρακα λιγότερους την ημέρα σε σύγκριση με τα πλοία που χρησιμοποιούν ντίζελ.

«Είναι μια πραγματικά συμβολική ημέρα για την ενεργειακή μας μετάβαση, η οποία γίνεται πραγματικότητα. Κάτι συγκεκριμένο που μπορούμε πραγματικά να αποδείξουμε, όχι μόνο δεσμεύσεις και σκληρή δουλειά, αλλά πραγματικά κάτι που όλοι μπορούν να δουν» δήλωσε ο CEO της Maersk, Vincent Clerc, μιλώντας στο CNBC.

Και πρόσθεσε: «Πρόκειται για το πρώτο βήμα τόσο για τη Maersk όσο και για ολόκληρο τον κλάδο των θαλάσσιων μεταφορών. Είναι το πρώτο πλοίο του είδους του. Παράλληλα, έχουμε παραγγείλει άλλα 25 πλοία στο πλαίσιο της ενεργειακής μας μετάβασης».

Εκτός από τη Maersk και η Evergreen, όπως και άλλες κορυφαίες ναυτιλιακές εταιρείες, έχουν παραγγείλει πλοία που κινούνται με πράσινη μεθανόλη στο πλαίσιο των δεσμεύσεών τους για ενεργειακή ουδετερότητα ως προς τον άνθρακα. Ο στόλος της δανέζικης εταιρείας αριθμεί πάνω από 700 πλοία, με το σήμα της σε εμπορευματοκιβώτια να εμφανίζεται σε όλα τα μεγάλα λιμάνια του κόσμου.

Η ενεργειακή μετάβαση στις θαλάσσιες μεταφορές και ο φόρος ναυτιλίας

Τα στοιχεία δείχνουν ότι η εμπορική ναυτιλία ευθύνεται για το 3% των παγκόσμιων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα. Η μετάβαση στην «πράσινη» ενέργεια αποτελεί μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις του κλάδου. Σύμφωνα με τον Οργανισμό Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης, περίπου το 90% των εμπορευμάτων που διακινούνται στον κόσμο, μεταφέρονται μέσω της ποντοπόρου ναυτιλίας.

Τον Ιούνιο έπεσε στο τραπέζι η πρόταση για την επιβολή φόρου στις εκπομπές άνθρακα που προέρχονται από τις θαλάσσιες μεταφορές. Ωστόσο, η Κίνα, η Αργεντινή και η Βραζιλία μεταξύ άλλων κρατών εξέφρασαν ανοιχτά τη διαφωνία τους και το σχέδιο παραμένει στα χαρτιά. Η Maersk, πάντως, υποστηρίζει τον λεγόμενο «φόρο ναυτιλίας», καθώς -όπως αναφέρει- μπορεί να βοηθήσει στην ταχύτερη απαλλαγή από τον άνθρακα.

«Υποστηρίζουμε εδώ και καιρό την εφαρμογή ενός φόρου άνθρακα για να εξισωθούν πραγματικά οι όροι ανταγωνισμού και να δοθούν τα κατάλληλα οικονομικά κίνητρα στις εταιρείες ώστε να στραφούν ουσιαστικά στην πράσινη μετάβαση» συνέχισε ο CEO της Maersk. Και πρόσθεσε: «Ανησυχώ για τη ρητορική ότι η ενεργειακή μετάβαση είναι ένα μειονέκτημα και όχι πραγματικά μια μεγάλη ευκαιρία».

Η Maersk έχει υπογράψει τουλάχιστον εννέα συμφωνίες με προμηθευτές πράσινης μεθανόλης, ωστόσο ο προβληματισμός για την επάρκεια του συγκεκριμένου καυσίμου είναι μεγάλος, καθώς μέχρι στιγμής η παραγωγή είναι χαμηλή.

ΙΛΥΔΑ
6.14%
1.73
AKTR
5.47%
4.73
ΔΕΗ
5.11%
12.97
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0.26%
3.86
ΕΛΠΕ
4.39%
7.37
ΠΕΤΡΟ
7.18%
8.36
ΟΛΠ
1.23%
37.00
TITC
5.16%
38.75
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
4.41%
18.00
ΕΥΑΠΣ
3.23%
3.20
ΛΟΥΛΗ
3.74%
3.05
ΛΕΒΠ
0.00%
0.00
ΠΡΕΜΙΑ
3.56%
1.22
NOVAL
6.57%
2.27
ΙΝΤΚΑ
6.27%
2.71
ΧΑΙΔΕ
0.00%
0.00
ΔΡΟΜΕ
3.57%
0.29
ACAG
1.91%
5.87
ΑΣΚΟ
0.59%
3.42
ΚΥΡΙΟ
0.69%
0.88
ΣΑΤΟΚ
0.00%
0.00
ΛΕΒΚ
0.00%
0.00
ΝΑΚΑΣ
0.00%
0.00
BOCHGR
7.78%
5.54
ΚΕΚΡ
5.71%
1.11
ΠΛΑΘ
4.03%
3.87
ΡΕΒΟΙΛ
1.62%
1.57
ΕΛΛ
4.38%
14.30
ΥΑΛΚΟ
0.00%
0.00
ΙΚΤΙΝ
0.77%
0.33
ΟΠΑΠ
2.08%
18.14
ΜΥΤΙΛ
6.71%
39.46
ΔΟΜΙΚ
11.59%
2.31
ΦΡΛΚ
6.58%
3.89
ΜΕΡΚΟ
1.18%
34.20
ΣΑΡ
2.49%
12.36
ΟΤΟΕΛ
-5.84%
11.28
ΚΡΙ
4.12%
15.16
ΙΑΤΡ
5.09%
1.76
ΠΑΙΡ
2.87%
0.72
ΜΟΤΟ
4.82%
2.61
ΣΠΕΙΣ
5.56%
5.70
ΚΟΡΔΕ
1.29%
0.39
ΠΡΟΦ
4.66%
5.17
ΒΟΣΥΣ
0.93%
2.16
ΕΛΙΝ
3.68%
1.97
OPTIMA
3.00%
14.42
ΑΚΡΙΤ
3.85%
0.81
ΤΕΝΕΡΓ
0.00%
0.00
ΚΕΠΕΝ
0.00%
0.00
ΔΟΥΡΟ
0.00%
0.00
ΠΡΔ
7.55%
0.23
ΑΑΑΚ
0.00%
0.00
ΑΤΡΑΣΤ
1.16%
8.70
ΒΙΟΚΑ
4.35%
1.56
ΠΑΠ
1.67%
2.44
ΙΝΤΕΤ
0.88%
1.15
ΠΕΙΡ
6.30%
4.64
ΜΙΝ
0.00%
0.00
ΕΤΕ
5.03%
8.76
ΒΙΟΤ
0.00%
0.00
ΑΛΜΥ
5.11%
4.94
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
3.56%
1.60
ΜΕΝΤΙ
1.02%
1.98
ΜΟΗ
3.31%
20.30
ΟΛΘ
2.17%
28.30
ΣΕΝΤΡ
0.59%
0.34
ΕΕΕ
4.81%
41.00
ΚΟΥΕΣ
5.36%
5.90
ΕΥΔΑΠ
2.15%
5.69
ΜΙΓ
5.19%
2.43
ΦΛΕΞΟ
0.00%
0.00
ΦΡΙΓΟ
10.00%
0.22
ΔΑΙΟΣ
0.00%
0.00
ΦΑΙΣ
6.50%
3.46
ΛΑΝΑΚ
-3.49%
0.83
CENER
7.99%
8.51
ΝΑΥΠ
0.00%
0.70
ΙΝΤΕΚ
4.76%
5.94
ΜΑΘΙΟ
-7.50%
0.56
ΚΑΡΕΛ
1.29%
314.00
ΑΤΤ
5.91%
0.75
ΑΤΤΙΚΑ
3.94%
2.11
ΕΣΥΜΒ
3.12%
1.03
ΕΥΡΩΒ
4.51%
2.30
ΚΤΗΛΑ
0.00%
0.00
ΕΛΣΤΡ
0.97%
2.08
ΑΔΜΗΕ
3.66%
2.84
DIMAND
1.50%
8.12
ΒΙΟΣΚ
5.69%
1.30
ΑΒΑΞ
7.36%
1.95
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
7.14%
1.38
ΠΛΑΚΡ
0.00%
0.00
ΛΑΒΙ
6.69%
0.77
EVR
2.03%
1.51
ΓΕΒΚΑ
2.40%
1.28
ΑΛΦΑ
7.26%
2.05
ΟΤΕ
2.49%
15.24
ΜΕΒΑ
2.56%
4.00
ΑΣΤΑΚ
1.91%
6.40
ΞΥΛΠ
0.00%
0.00
ΙΝΛΟΤ
7.61%
0.99
CNLCAP
3.08%
6.70
ΑΤΕΚ
0.00%
0.00
ΛΑΜΨΑ
0.00%
0.00
ΕΚΤΕΡ
6.63%
1.77
ΔΑΑ
2.48%
9.11
ΑΝΔΡΟ
2.86%
6.48
ΞΥΛΚ
2.03%
0.25
ΠΡΟΝΤΕΑ
2.61%
5.90
ΜΠΕΛΑ
3.38%
24.44
ΚΟΥΑΛ
5.04%
1.08
ΕΛΒΕ
0.00%
0.00
ΤΖΚΑ
2.90%
1.24
ΕΛΧΑ
6.50%
1.87
ΑΡΑΙΓ
2.68%
11.48
ΕΠΙΛΚ
0.00%
0.00
ΜΟΝΤΑ
7.53%
4.00
ΜΟΥΖΚ
0.00%
0.00
ΙΝΛΙΦ
0.67%
4.50
ΟΛΥΜΠ
3.72%
2.23
ΑΒΕ
2.39%
0.43
ΛΟΓΟΣ
0.00%
0.00
ΠΕΡΦ
6.78%
5.20
ΤΡΑΣΤΟΡ
0.00%
1.16
ΕΛΤΟΝ
0.63%
1.60
ΣΠΥΡ
0.00%
0.00
ΣΑΡΑΝ
0.00%
0.00
ΛΑΜΔΑ
2.84%
6.15
AEM
3.65%
4.14
ΒΙΟ
8.28%
5.10
ΜΠΤΚ
0.00%
0.00
ΕΧΑΕ
7.16%
5.09
ΟΡΙΛΙΝΑ
2.38%
0.77
ΣΙΔΜΑ
2.78%
1.30
ΣΠΙ
8.87%
0.54
ΕΒΡΟΦ
0.30%
1.70
ΜΠΡΙΚ
3.20%
2.58