Γ.Δ.
1406.2 +0,33%
ACAG
0,00%
5.35
BOCHGR
+1,83%
4.44
CENER
+2,38%
8.6
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
+0,98%
8.28
NOVAL
-1,52%
2.275
OPTIMA
+2,36%
13.02
TITC
+0,93%
38
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
+0,14%
1.398
ΑΒΕ
-1,52%
0.453
ΑΔΜΗΕ
+1,07%
2.37
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.685
ΑΛΜΥ
-0,41%
3.645
ΑΛΦΑ
-0,52%
1.5225
ΑΝΔΡΟ
+0,63%
6.42
ΑΡΑΙΓ
+1,88%
9.76
ΑΣΚΟ
+2,77%
2.6
ΑΣΤΑΚ
+0,87%
6.94
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
+0,46%
8.78
ΑΤΤ
-2,28%
0.6
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.17
ΒΙΟ
+0,39%
5.21
ΒΙΟΚΑ
+1,99%
1.79
ΒΙΟΣΚ
+1,10%
1.38
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.04
ΓΕΒΚΑ
-0,76%
1.305
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+1,68%
18.2
ΔΑΑ
+0,88%
8.06
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.6
ΔΕΗ
+0,52%
11.71
ΔΟΜΙΚ
-0,37%
2.69
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+2,07%
0.296
ΕΒΡΟΦ
-2,84%
1.37
ΕΕΕ
+0,24%
33.82
ΕΚΤΕΡ
+3,04%
1.49
ΕΛΒΕ
0,00%
4.66
ΕΛΙΝ
-1,01%
1.96
ΕΛΛ
0,00%
13.1
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+2,94%
1.68
ΕΛΠΕ
+0,52%
6.71
ΕΛΣΤΡ
-1,46%
2.02
ΕΛΤΟΝ
+0,76%
1.852
ΕΛΧΑ
+2,56%
1.846
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-1,33%
1.115
ΕΤΕ
-0,61%
6.882
ΕΥΑΠΣ
-0,96%
3.11
ΕΥΔΑΠ
+0,52%
5.78
ΕΥΡΩΒ
+0,44%
2.045
ΕΧΑΕ
+0,23%
4.31
ΙΑΤΡ
0,00%
1.54
ΙΚΤΙΝ
-0,16%
0.305
ΙΛΥΔΑ
+6,90%
1.86
ΙΝΚΑΤ
+1,68%
4.83
ΙΝΛΙΦ
+0,93%
4.32
ΙΝΛΟΤ
+4,49%
0.93
ΙΝΤΕΚ
+0,53%
5.7
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.46
ΙΝΤΕΤ
+1,85%
0.992
ΙΝΤΚΑ
+3,96%
2.755
ΚΑΡΕΛ
0,00%
336
ΚΕΚΡ
+2,14%
1.195
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
0,00%
1.45
ΚΟΡΔΕ
+2,20%
0.419
ΚΟΥΑΛ
+4,12%
1.062
ΚΟΥΕΣ
+0,36%
5.54
ΚΡΙ
0,00%
14.3
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
+2,38%
0.946
ΛΑΒΙ
+0,97%
0.726
ΛΑΜΔΑ
-1,38%
7.17
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.82
ΛΕΒΚ
0,00%
0.256
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.25
ΛΟΥΛΗ
-1,10%
2.7
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.594
ΜΕΒΑ
-1,66%
3.56
ΜΕΝΤΙ
+0,99%
2.04
ΜΕΡΚΟ
+7,80%
44.2
ΜΙΓ
+2,36%
3.04
ΜΙΝ
0,00%
0.51
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,78%
19.35
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.75
ΜΟΤΟ
+3,88%
2.545
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.65
ΜΠΕΛΑ
+0,16%
24.7
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.7
ΜΠΡΙΚ
+0,96%
2.1
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
-0,57%
31.52
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.92
ΝΑΥΠ
-1,20%
0.82
ΞΥΛΚ
-1,56%
0.252
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
+1,91%
21.3
ΟΛΠ
+3,85%
31
ΟΛΥΜΠ
+2,22%
2.3
ΟΠΑΠ
-1,52%
15.56
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,13%
0.791
ΟΤΕ
-0,53%
15.13
ΟΤΟΕΛ
+0,20%
10.12
ΠΑΙΡ
+3,78%
0.988
ΠΑΠ
-0,84%
2.36
ΠΕΙΡ
+0,72%
3.615
ΠΕΡΦ
+1,49%
5.46
ΠΕΤΡΟ
+0,51%
7.9
ΠΛΑΘ
-0,63%
3.935
ΠΛΑΚΡ
-3,60%
13.4
ΠΡΔ
+8,00%
0.27
ΠΡΕΜΙΑ
-0,51%
1.168
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.2
ΠΡΟΦ
-0,19%
5.12
ΡΕΒΟΙΛ
-1,57%
1.57
ΣΑΡ
-0,37%
10.68
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
+0,61%
0.329
ΣΙΔΜΑ
-1,64%
1.5
ΣΠΕΙΣ
0,00%
5.64
ΣΠΙ
-3,09%
0.502
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
19.8
ΤΖΚΑ
-0,35%
1.415
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.62
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
-1,89%
0.208
ΦΡΛΚ
+1,69%
3.61
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.56

Η ιδανική γέφυρα για το πράσινο μέλλον της ποντοπόρου ναυτιλίας

Μπορεί το «πράσινο» μέλλον της ποντοπόρου ναυτιλίας να βρίσκεται στην χρήση εναλλακτικών μορφών καυσίμων, όπως π.χ. η μεθανόλη, η αμμωνία και το υδρογόνο, ωστόσο, με κάποιο τρόπο θα πρέπει να επιτευχθούν και οι άμεσοι στόχοι για την μείωση της ρύπανσης από τα πλοία. Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα ψηφίσματα του Παγκόσμιου Οργανισμού Ναυτιλίας (ΙΜΟ), τον Ιούλιο, εγκρίθηκε η επιτάχυνση και η αυστηροποίηση των στόχων μείωσης των εκπομπών αερίων ρύπων από τα πλοία. Ειδικότερα, έως το 2030, ο κλάδος θα πρέπει να πετύχει μείωση των ρύπων κατά τουλάχιστον 20%, στοχεύοντας όμως στο 30%, ενώ έως το 2040, ο στόχος που τέθηκε κάνει λόγο για ελάχιστη μείωση κατά 40%, αλλά για στόχευση μείωσης κατά 80%.

Στο πλαίσιο αυτό, φαίνεται πως μια από τις βασικές λύσεις, σε ό,τι αφορά τουλάχιστον το καύσιμο που θα χρησιμοποιηθεί κατά την διάρκεια της τρέχουσας δεκαετίας, είναι το LNG (υγροποιημένο φυσικό αέριο). Ουσιαστικά, αυτό που επιλέγεται είναι η ναυπήγηση πλοίων που να μπορούν να χρησιμοποιούν είτε συμβατικά καύσιμα, είτε LNG, καθώς η ευελιξία αυτή επιτρέπει την επιλογή του καυσίμου που είναι φθηνότερο ανά πάσα στιγμή, ενώ εξασφαλίζει και μείωση των ρύπων στο μέλλον, όταν αυτό θα είναι υποχρεωτικό.

Σύμφωνα με την οργάνωση SEA-LNG, που προωθεί τη χρήση LNG στην ναυτιλία, το συγκεκριμένο καύσιμο θα αποτελέσει την ιδανική «γέφυρα» για τον κλάδο, έως ότου ωριμάσουν τεχνικοοικονομικά οι νέες τεχνολογίες καυσίμων. Η γενική παραδοχή μεταξύ των επιστημόνων (με βάση άλλες σχετικές έρευνες), είναι πως το LNG εξασφαλίζει μείωση των ρύπων αερίων του θερμοκηπίου κατά 23% κατά την διάρκεια του συνόλου του κύκλου ζωής του καυσίμου (από την εξόρυξη έως την καύση), σε σχέση με τα συμβατικά ναυτιλιακά καύσιμα. Μάλιστα, το LNG θεωρείται μια προσιτή οικονομικά επιλογή για την συμμόρφωση με τις νέες ευρωπαϊκές νόρμες, όπως το FuelEU Maritime και το σύστημα εμπορίας ρύπων EU ETS, ή οποιονδήποτε μελλοντικό φόρο άνθρακα, προτείνει στο μέλλον ο ΙΜΟ. Σε βάθος χρόνου, είναι πιθανή ακόμα και η εξασφάλιση μηδενικού περιβαλλοντικού αποτυπώματος, μέσω της χρήσης LNG από πιο καθαρές πηγές (bio LNG), ή ακόμα και συνθετικού LNG.

Σύμφωνα με στοιχεία της Clarksons Research, συμπεριλαμβανομένων και των επιβατηγών πλοίων, σήμερα λειτουργούν 936 πλοία με δυνατότητα χρήσης LNG, ενώ επιπλέον 876 τέτοια πλοία βρίσκονται υπό ναυπήγηση. Επίσης, άλλα 413 πλοία του παγκόσμιου στόλου, έχουν τις σχετικές υποδομές, ώστε να μετατραπούν σε LNG στο μέλλον.

Τις μεγαλύτερες επενδύσεις έχουν πραγματοποιήσει οι εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων με 475 πλοία με δυνατότητα καύσης LNG (είτε σε λειτουργία, είτε υπό ναυπήγηση), αριθμός που ισοδυναμεί με το 3,6% του συνολικού στόλου πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και το 29,4%, μεταξύ των υπό ναυπήγηση πλοίων. Αντίστοιχα, σημαντικές κινήσεις έχουν γίνει και από τις ναυτιλιακές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο των δεξαμενόπλοιων, καθώς ο συνολικός αριθμός ανέρχεται σε 350. Οι περισσότερες παραγγελίες έγιναν το 2021 και το 2022.

Για παράδειγμα, η International Seaways, εισηγμένη εταιρεία που λειτουργεί δεξαμενόπλοια, έχει επιλέξει την επένδυση σε πλοία με συστήματα καύσης διπλού τύπου καυσίμων, δηλαδή και συμβατικά και LNG. Η εταιρεία ναυπηγεί τρία τέτοια πλοία, τα οποία έχει συμφωνήσει να ναυλώσει για τα επόμενα επτά χρόνια, η Shell. Ασφαλώς, το κόστος της επένδυσης είναι ιδιαίτερα μεγάλο, καθώς ένα νεότευκτο VLCC δεξαμενόπλοιο κοστίζει σήμερα περίπου 120 εκατ. δολάρια. Αν όμως επιλεγεί και η δυνατότητα καύσης LNG, το κόστος εκτινάσσεται κατά 15-20 εκατ. δολάρια. Στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, η αντίστοιχη δυνατότητα ανεβάζει την τελική τιμή κατά 20-25%.

Πρόκειται για πολύ μεγάλο κόστος, το οποίο μάλιστα φαίνεται να συνοδεύεται και με ερωτηματικά ως προς την αποτελεσματικότητά του και την εξασφάλιση της απαιτούμενης μελλοντικής συμμόρφωσης με τους κανονισμούς. Για παράδειγμα, κάποιες εξ αυτών κάνουν λόγο για έκλυση μεθανίου, που καθιστά το συγκεκριμένο καύσιμο το ίδιο «βρώμικο» με τον άνθρακα, ενώ άλλες μιλούν για πραγματικά οφέλη. Πρόσφατα, δημοσιεύτηκε κοινή μελέτη των αμερικανικών πανεπιστημίων Harvard, Duke και Brown, σε συνεργασία με την NASA, που υποστηρίζει ότι ο κίνδυνος από την έκλυση μεθανίου κατά την αλυσίδα παραγωγής, μεταφοράς και καύσης φυσικού αερίου, καθιστά το LNG σχεδόν το ίδιο ρυπογόνο (δυνητικά) με τον άνθρακα. Υπάρχουν σενάρια, όπου αν το επίπεδο της έκλυσης μεθανίου ξεπερνά μια συγκεκριμένη ποσότητα, ακυρώνονται τα περιβαλλοντικά οφέλη από την χρήση LNG.

Ασφαλώς, το ζητούμενο για τους πλοιοκτήτες προτού επενδύσουν, είναι να υπάρχει η βεβαιότητα ότι τα χρήματα που θα τοποθετήσουν για την αγορά πλοίων με δυνατότητα καύσης LNG, δεν θα αποτελέσουν ένα πανάκριβο «στοίχημα». Δυστυχώς, παρότι υπάρχουν τα σχετικά στοιχεία, ουδείς μπορεί να «βάλει το χέρι του στη φωτιά», ότι όσα λέγονται σήμερα, δεν θα αναιρεθούν δύο-τρία χρόνια αργότερα, λόγω π.χ. νέων επιστημονικών ευρημάτων. Το πρόβλημα έγκειται και στην αμφισημία των διεθνών κανονισμών, καθώς δεν καθορίζεται με ποιον τρόπο θα πρέπει να εξασφαλιστεί η μείωση των ρύπων, ούτε δίνεται κάποιος ξεκάθαρος οδικός χάρτης στους εμπλεκόμενους.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!