THEPOWERGAME
Σε τροχιά ανάκαμψης, για πρώτη φορά από το 2019, φαίνεται πως έχει εισέλθει κατά τη διάρκεια της φετινής χρονιάς η διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων στο λιμάνι του Πειραιά.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της μητρικής Cosco Shipping Ports, κατά το φετινό πρώτο εξάμηνο του 2023, μέσω των Προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ, έχουν διακινηθεί 2,24 εκατ. εμπορευματοκιβώτια, αριθμός που είναι κατά 4,9% υψηλότερος σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του προηγούμενου έτους. Μάλιστα, κατά το δεύτερο τρίμηνο καταγράφεται ακόμα καλύτερη εικόνα, καθώς διακινήθηκαν 1,197 εκατ. εμπορευματοκιβώτια, αριθμός που ήταν κατά 14,5% υψηλότερος σε σχέση με την αντίστοιχή περίοδο του 2022.
Μόνο τον Ιούνιο η ΣΕΠ (Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά), θυγατρική της Cosco, κατέγραψε 407,6 χιλιάδες εμπορευματοκιβώτια, αριθμός που ξεπέρασε τον αντίστοιχο περσινό μήνα κατά 14%. Αξίζει να σημειωθεί ότι αν ήταν το ίδιο θετικοί και οι δύο πρώτοι μήνες του 2023, η φετινή ανάκαμψη θα ήταν ακόμα εντονότερη. Υπενθυμίζεται ότι το 2022 αποτέλεσε τον τρίτο διαδοχικό χρόνο υποχώρησης της διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων, καθώς ολοκληρώθηκε με πτώση κατά 7,3% σε 4,35 εκατ. Το 2021 είχαν διακινηθεί 4,69 εκατ. εμπορευματοκιβώτια και το 2020, παρά το ξέσπασμα της πανδημίας, 4,9 εκατ. εμπορευματοκιβώτια.
Σε κάθε περίπτωση, πρόκειται για μια θετική εξέλιξη, ιδίως αν συνεκτιμηθεί ότι η κινεζική οικονομία ακόμα δεν έχει κατορθώσει να επιστρέψει σε τροχιά πλήρους ανάκαμψης, μετά την πανδημία και τη χαλάρωση των μέτρων για τον περιορισμό της, στο τέλος του 2022.
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία που ανακοινώθηκαν, κατά το φετινό δεύτερο τρίμηνο η αύξηση του κινεζικού ΑΕΠ έναντι του πρώτου τριμήνου περιορίστηκε σε 0,8%, έναντι αύξησης κατά 2,2% που είχε καταγραφεί κατά την ίδια περίοδο σύγκρισης το 2022. Πάντως, σε ετήσια βάση καταγράφεται επιτάχυνση του ρυθμού ανάπτυξης σε 6,3%, από 4,5% κατά το πρώτο τρίμηνο. Η πρόβλεψη, πάντως, έκανε λόγο για ανάπτυξη της τάξεως του 7,3%. Σύμφωνα με οικονομικούς αναλυτές, ένας από τους παράγοντες που συγκρατούν την περαιτέρω επιτάχυνση της οικονομικής ανάπτυξης της Κίνας είναι «οι χαμηλές πτήσεις» της ιδιωτικής κατανάλωσης, καθώς σε ονομαστική βάση η αύξηση των λιανικών πωλήσεων κατά το δίμηνο του Απριλίου και του Μαΐου δεν ξεπέρασε το 3,1% σε ετήσια βάση.
Σε κάθε περίπτωση, όπως δείχνουν τα σχετικά στοιχεία, φαίνεται πως η σημαντική μείωση του μεταφορικού κόστους από την Κίνα προς την ΕΕ, σε επίπεδο χαμηλότερο ακόμα και συγκριτικά με την περίοδο πριν από την πανδημία, έχει συντελέσει στην αύξηση του εισαγωγικού εμπορίου, τόσο προς την Ελλάδα, όσο και προς άλλες αγορές της Ευρώπης, αυξάνοντας αντίστοιχα και τον αριθμό των εμπορευματοκιβωτίων που εισέρχονται στον Πειραιά.
Σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας αναλύσεων Drewry, το μέσο κόστος για τη μεταφορά ενός κοντέινερ από τη Σαγκάη προς τη Μεσόγειο έχει υποχωρήσει σε μόλις 1.932 δολάρια, 83% χαμηλότερα σε σχέση με πριν από 12 μήνες. Σημειωτέον ότι στο απόγειο της διατάραξης της εφοδιαστικής αλυσίδας, το αντίστοιχο κόστος ήταν σχεδόν δεκαπλάσιο!
Ρόλο στην εκ νέου ενίσχυση του ρόλου του λιμανιού του Πειραιά μεταξύ των υπόλοιπων λιμένων του «χαρτοφυλακίου» της Cosco ενδέχεται να διαδραματίσει μία ακόμα σημαντική εξέλιξη. Όπως έγινε γνωστό τον προηγούμενο μήνα, η Cosco έχει συμφωνήσει για την πώληση του 49% του ποσοστού που ελέγχει στον τερματικό σταθμό διαχείρισης εμπορευματοκιβωτίων CSP Iberian Valencia, στο ομώνυμο ισπανικό λιμάνι της Βαλένθια.
Αγοραστής του μεριδίου του κινεζικού ομίλου είναι η γαλλική ναυτιλιακή εταιρεία τακτικών γραμμών CMA CGM, εκ των βασικότερων ανταγωνιστών της Cosco Shipping. Έτσι, ο Πειραιάς θα αποτελεί πλέον τη μεγαλύτερη λιμενική εγκατάσταση του κινεζικού ομίλου στη Μεσόγειο, εξέλιξη που ενδεχομένως να διαδραματίσει και αυτή τον ρόλο της στη μελλοντική ανάπτυξη του ελληνικού λιμανιού.