THEPOWERGAME
Ρίσκο «εμφράγματος» διατρέχει εκ νέου η παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα, εξαιτίας των απεργιών που έχουν ξεκινήσει τις τελευταίες ημέρες κατά μήκος των δυτικών ακτών των ΗΠΑ.
Σύμφωνα με το Εμπορικό Επιμελητήριο των ΗΠΑ, 29 λιμάνια, από το Σιάτλ στον Βορρά μέχρι το Λος Άντζελες και το Λονγκ Μπιτς στον νότο, τελούν υπό «ομηρία», καθώς συνεχίζονται οι διαπραγματεύσεις μεταξύ των διοικήσεων των λιμένων και των εταιρειών τακτικών γραμμών (Pacific Maritime Association) και της ένωσης λιμενεργατών (International Longshore and Warehouse Union-ILWU), σχετικά με τους όρους της νέας Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας (ΣΣΕ). Η ILWU εκπροσωπεί περί τους 15.500 εργαζομένους.
Σημειωτέον ότι οι σχετικές συζητήσεις έχουν ξεκινήσει από τον Μάιο του 2022, έχοντας μάλιστα σημειώσει και κάποια πρόοδο σε ζητήματα όπως οι παροχές υγείας. Ωστόσο, το τελευταίο διάστημα φαίνεται πως έχει καταγραφεί σημαντική απόσταση μεταξύ των δύο πλευρών, πυροδοτώντας τη σκλήρυνση της στάσης των εργαζομένων, που έχουν ξεκινήσει αποχές από την εργασία και απεργίες, δημιουργώντας σημαντικά προβλήματα στην ομαλή ροή των φορτίων.
Μάλιστα, υπολογίζεται ότι η φετινή αναταραχή είναι χειρότερη από εκείνη του 2015, καθώς έχει ήδη ξεπεράσει τον έναν χρόνο συζητήσεων. Το βασικό «εμπόδιο» είναι το πώς θα επιμεριστούν τα κολοσσιαία κέρδη που δημιουργήθηκαν την περίοδο της πανδημίας, ώστε και οι εργαζόμενοι να έχουν το σχετικό όφελος. Οι διαπραγματεύσεις έχουν καταστεί πιο δύσκολες, εξαιτίας του γεγονός ότι σήμερα η αγορά είναι στο χειρότερο σημείο των τελευταίων ετών, καθώς οι ναύλοι μειώθηκαν κατακόρυφα, υποχωρώντας στο προ πανδημίας, ιδιαίτερα χαμηλό, επίπεδο.
Σύμφωνα με σχετικά δημοσιεύματα, η αιτία της κατάρρευσης των συζητήσεων είναι το ότι η ένωση των εργαζομένων ζητεί μια αύξηση της τάξεως του 100% στις μισθολογικές τους απολαβές, που αντιστοιχεί σε 7,5 δολάρια/ώρα περισσότερα απ’ όσα λαμβάνουν μέχρι σήμερα. Μάλιστα, ζητούν η αύξηση αυτή να ισχύσει καθ’ όλη τη διάρκεια της νέας ΣΣΕ, η οποία θα είναι διάρκειας έξι ετών. Η πλευρά των εργοδοτών και των εταιρειών τακτικών γραμμών αντιτείνει ότι τα υπερκέρδη της περιόδου της πανδημίας δεν είχαν την ίδια χρονική διάρκεια, καθώς κράτησαν για δύο χρόνια περίπου.
Από τα λιμάνια της δυτικής ακτής των ΗΠΑ διακινείται περίπου το 50% του εισαγωγικού εμπορίου των ΗΠΑ. Είναι λοιπόν προφανές το μέγεθος του προβλήματος που δημιουργείται. Όπως όμως φάνηκε με τον πλέον ξεκάθαρο τρόπο μετά την πανδημία, κάθε καθυστέρηση στην αλυσίδα εφοδιασμού προκαλεί αλυσιδωτές αντιδράσεις και σε άλλα σημεία. Ήδη, όπως αναφέρουν επίσημοι φορείς, η αποχή από την εργασία σε διάφορα κρίσιμα λιμάνια έχει προκαλέσει σημαντικά προβλήματα στην ομαλή ροή των φορτίων, που αναμένεται μάλιστα να επιδεινωθούν τις επόμενες ημέρες.
Σήμερα υπολογίζεται ότι μόνο στα λιμάνια της Καλιφόρνια (Όκλαντ, Λονγκ Μπιτς και Λος Άντζελες) βρίσκονται ήδη φορτία αξίας 5,2 δισ. δολαρίων, που περιμένουν να ξεφορτωθούν. Πρόκειται για συνολικά 86.381 εμπορευματοκιβώτια, αριθμός που έχει αυξηθεί κάθετα σε σχέση με πριν από μία εβδομάδα. Συγκεκριμένα, στο Λος Άντζελες και το Λονγκ Μπιτς ο μέσος όρος των εμπορευματοκιβωτίων που βρίσκονταν σε αναμονή για να εξυπηρετηθούν υπερδιπλασιάστηκε, από 21.297 σε 51.228. Στο Όκλαντ ο αντίστοιχος αριθμός αυξήθηκε σε 35.153 από 25.266 την εβδομάδα που προηγήθηκε. Αντίστοιχα, έχει αυξηθεί και το διάστημα αναμονής για τα φορτηγά οχήματα, που περιμένουν να παραλάβουν ένα μέρος των εμπορευματοκιβωτίων, προκειμένου να τα μεταφέρουν στην ενδοχώρα.
Το ζήτημα αυτό έχει θορυβήσει ασφαλώς τις μεγάλες εμπορικές αλυσίδες, όπως Target Corp. Best Buy και Home Depot, που δεν θα ήθελαν να επαναληφθούν τα φαινόμενα που είχαν παρατηρηθεί κυρίως το 2021, όταν αδυνατούσαν να αναπληρώσουν τα αποθέματά τους, εν όψει της πιο δραστήριας περιόδου του έτους, δηλαδή από τον Σεπτέμβριο έως και το τέλος του χρόνου. Το πρόβλημα, μάλιστα, γίνεται ακόμα πιο περίπλοκο, καθώς δεν είναι εύκολη και η αναζήτηση εναλλακτικών λύσεων. Για παράδειγμα, μια επιλογή είναι να γίνει αναδρομολόγηση των φορτίων που έρχονται από την Ασία, προκειμένου αυτά να διασχίσουν το Κανάλι του Παναμά, ώστε να μεταφερθούν στα λιμάνια της ανατολικής ακτής των ΗΠΑ και να εισαχθούν από εκεί στη χώρα.
Ωστόσο, κάτι τέτοιο είναι πλέον δύσκολο, εξαιτίας των περιορισμών που έχει επιβάλει στον διάπλου των πλοίων ο Παναμάς. Η ξηρασία που μαστίζει τη χώρα έχει μειώσει το βάθος στη Διώρυγα, με αποτέλεσμα να είναι δυσκολότερος ο διάπλους των μεγάλων πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Έτσι, οι Αρχές έχουν μειώσει το μέγιστο επιτρεπόμενο βύθισμα ανά πλοίο, κάτι που σημαίνει ότι επιτρέπεται ο διάπλους είτε μικρότερων πλοίων, είτε ελαφρύτερων πλοίων, που δεν αξιοποιούν δηλαδή τη μέγιστη μεταφορική τους ικανότητα.
Όπως γίνεται εύλογα αντιληπτό και με δεδομένο ότι η ΣΣΕ των λιμενεργατών λήγει την 1η Ιουλίου, οι επόμενες εβδομάδες θα είναι ιδιαίτερα κρίσιμες, προκειμένου να αποφευχθεί μια νέα κρίση της εφοδιαστικής αλυσίδας, η οποία, παρ’ ότι τοπικού χαρακτήρα αρχικά, θα έχει αρνητική επίδραση σε παγκόσμιο επίπεδο, μεταφέροντας το πρόβλημα και στις χώρες εξαγωγής των προϊόντων που προορίζονταν αρχικά για τις ΗΠΑ, π.χ. στην Κίνα, την Ταϊβάν, την Ιαπωνία και άλλες χώρες της Ασίας.