Γ.Δ.
1618.16 +0,04%
ACAG
-0,32%
6.16
AEM
+0,35%
4.545
AKTR
-0,55%
5.45
BOCHGR
-1,11%
5.34
CENER
+0,32%
9.5
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
+0,49%
8.24
EVR
+0,58%
1.745
NOVAL
+0,20%
2.54
OPTIMA
-0,43%
14.04
TITC
-0,83%
41.65
ΑΑΑΚ
0,00%
5
ΑΒΑΞ
+2,27%
2.25
ΑΒΕ
-3,60%
0.429
ΑΔΜΗΕ
-0,18%
2.815
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.75
ΑΛΜΥ
+1,29%
4.31
ΑΛΦΑ
+1,34%
1.89
ΑΝΔΡΟ
-0,31%
6.5
ΑΡΑΙΓ
+1,51%
11.4
ΑΣΚΟ
+0,63%
3.22
ΑΣΤΑΚ
-0,27%
7.28
ΑΤΕΚ
+2,72%
1.51
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.68
ΑΤΤ
-0,57%
0.698
ΑΤΤΙΚΑ
-1,64%
2.4
ΒΙΟ
-0,17%
5.83
ΒΙΟΚΑ
-0,26%
1.925
ΒΙΟΣΚ
-0,64%
1.55
ΒΙΟΤ
0,00%
0.27
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
+3,33%
2.48
ΓΕΒΚΑ
-0,63%
1.57
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
18.9
ΔΑΑ
-1,05%
8.312
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.42
ΔΕΗ
-0,67%
13.33
ΔΟΜΙΚ
-0,35%
2.82
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+4,11%
0.38
ΕΒΡΟΦ
+1,30%
1.955
ΕΕΕ
-0,76%
39.2
ΕΚΤΕΡ
-3,96%
2.06
ΕΛΒΕ
+2,80%
5.5
ΕΛΙΝ
-0,91%
2.18
ΕΛΛ
-1,33%
14.8
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-2,37%
2.265
ΕΛΠΕ
+0,82%
8.04
ΕΛΣΤΡ
+2,11%
2.42
ΕΛΤΟΝ
+0,87%
1.858
ΕΛΧΑ
-0,46%
2.165
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-1,75%
1.125
ΕΤΕ
+1,50%
8.648
ΕΥΑΠΣ
+0,29%
3.45
ΕΥΔΑΠ
+0,33%
6.06
ΕΥΡΩΒ
-0,72%
2.484
ΕΧΑΕ
-1,00%
4.95
ΙΑΤΡ
-0,49%
2.05
ΙΚΤΙΝ
-1,10%
0.36
ΙΛΥΔΑ
+0,86%
1.765
ΙΝΛΙΦ
-0,21%
4.85
ΙΝΛΟΤ
-1,65%
1.072
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.9
ΙΝΤΕΤ
-2,18%
1.12
ΙΝΤΚΑ
-1,52%
3.23
ΚΑΡΕΛ
0,00%
326
ΚΕΚΡ
-3,41%
1.275
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.94
ΚΟΡΔΕ
+1,77%
0.459
ΚΟΥΑΛ
-1,95%
1.31
ΚΟΥΕΣ
+0,64%
6.3
ΚΡΙ
-0,60%
16.5
ΚΤΗΛΑ
-1,00%
1.98
ΚΥΡΙΟ
+0,49%
1.02
ΛΑΒΙ
-0,73%
0.812
ΛΑΜΔΑ
-0,14%
6.99
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
+4,76%
1.1
ΛΕΒΚ
0,00%
0.23
ΛΕΒΠ
+4,42%
0.236
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.75
ΛΟΥΛΗ
-0,29%
3.4
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.802
ΜΕΒΑ
+1,53%
3.98
ΜΕΝΤΙ
-2,17%
2.25
ΜΕΡΚΟ
+3,13%
39.6
ΜΙΓ
0,00%
2.865
ΜΙΝ
0,00%
0.492
ΜΟΗ
+0,36%
22.4
ΜΟΝΤΑ
-0,53%
3.78
ΜΟΤΟ
-0,18%
2.825
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.63
ΜΠΕΛΑ
+0,36%
27.94
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.81
ΜΠΡΙΚ
-0,82%
2.42
ΜΠΤΚ
+5,13%
0.615
ΜΥΤΙΛ
+1,71%
36.96
ΝΑΚΑΣ
-1,88%
3.14
ΝΑΥΠ
+0,49%
0.828
ΞΥΛΚ
-1,87%
0.262
ΞΥΛΠ
+10,00%
0.396
ΟΛΘ
+1,79%
28.5
ΟΛΠ
+1,36%
33.65
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.6
ΟΠΑΠ
-1,44%
17.14
ΟΡΙΛΙΝΑ
-1,23%
0.8
ΟΤΕ
-0,40%
15
ΟΤΟΕΛ
-0,36%
11.06
ΠΑΙΡ
-4,29%
1.005
ΠΑΠ
-1,14%
2.61
ΠΕΙΡ
+1,26%
4.808
ΠΕΡΦ
-1,28%
5.4
ΠΕΤΡΟ
-0,99%
8
ΠΛΑΘ
-0,25%
4.05
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15.2
ΠΡΔ
-0,76%
0.262
ΠΡΕΜΙΑ
-0,16%
1.28
ΠΡΟΝΤΕΑ
-4,10%
5.85
ΠΡΟΦ
+1,74%
5.27
ΡΕΒΟΙΛ
-0,28%
1.755
ΣΑΡ
-1,72%
12.58
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.354
ΣΙΔΜΑ
-0,63%
1.565
ΣΠΕΙΣ
-1,40%
5.64
ΣΠΙ
+4,65%
0.63
ΣΠΥΡ
0,00%
0.151
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
20
ΤΖΚΑ
0,00%
1.48
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.3
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,95%
1.662
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.7
ΦΡΙΓΟ
+9,17%
0.238
ΦΡΛΚ
-1,27%
4.28
ΧΑΙΔΕ
+1,27%
0.8

Ναυτιλία: Το ιστορικό χαμηλό στις απώλειες πλοίων και οι νέοι κίνδυνοι

Ιστορικό χαμηλό απωλειών πλοίων καταγράφηκε το 2022, σύμφωνα με την τελευταία ετήσια έκθεση της γερμανικής Allianz, Safety & Shipping Review 2023. Σύμφωνα με τα σχετικά στοιχεία, το 2022 σημειώθηκαν απώλειες 38 μεγάλων πλοίων, ένας αριθμός μειωμένος κατά 1/3 σε σχέση με τον προηγούμενο χρόνο, όταν είχαν καταγραφεί 59 απώλειες πλοίων.

Μάλιστα, αποτελεί τον χαμηλότερο αριθμό από τότε που ξεκίνησε να δημοσιεύεται η εν λόγω έρευνα, πριν από 12 χρόνια. Είναι χαρακτηριστικό ότι σε σχέση με το 2013, δηλαδή πριν από 10 χρόνια, η πτώση αγγίζει το 65%, καθώς τότε είχαν σημειωθεί 109 απώλειες πλοίων. Για να αντιληφθεί κανείς το μέγεθος της βελτίωσης που παρατηρείται, πριν από 30 χρόνια οι ετήσιες απώλειες ξεπερνούσαν τα 200 πλοία.

Ωστόσο, παρά τη θετική αυτή εξέλιξη και τη σημαντική πρόοδο που έχει συντελεστεί σε σχέση με το παρελθόν, στην έκθεση της Allianz επισημαίνονται νέοι πιθανοί κίνδυνοι για τη ναυσιπλοΐα. Πηγές προβληματισμού για την εταιρεία αποτελούν οι κίνδυνοι πρόκλησης πυρκαγιάς εν πλω, οι κίνδυνοι που απορρέουν από την πολεμική σύρραξη στην Ουκρανία και το πώς αυτή έχει επηρεάσει τις ροές φορτίων, οι προκλήσεις σε σχέση με την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας, η οικονομική αβεβαιότητα και το αυξανόμενο κόστος των ασφαλιστικών απαιτήσεων (claims). Τα παραπάνω θα συνθέσουν τα βασικότερα εμπόδια που θα πρέπει να υπερκεράσει ο κλάδος της ναυτιλίας κατά τη διάρκεια των επόμενων 12 μηνών.

Σύμφωνα με την Allianz, κατά τη διάρκεια της τελευταίας δεκαετίας έχουν απολεσθεί 807 πλοία. Οι περισσότερες από τις απώλειες αυτές εντοπίζονται στις θαλάσσιες περιοχές της Νότιας Κίνας, της Ινδοκίνας, της Ινδονησίας και των Φιλιππίνων. Στα σημεία αυτά συγκεντρώνονται οι 204 απώλειες, ενώ η τάση αυτή διατηρήθηκε και το 2022, καθώς εκεί εντοπίστηκαν οι 10 από τις 38 απώλειες, δηλαδή σχεδόν το 20%. Οι βασικοί λόγοι για την εξέλιξη αυτήν είναι η πολύ υψηλή εμπορική δραστηριότητα στις περιοχές αυτές, η συμφόρηση στα λιμάνια τους, η μεγάλη ηλικία των στόλων που δραστηριοποιούνται εκεί και οι ακραίες καιρικές συνθήκες. Η Δυτική Μεσόγειος, ο Αραβικός Κόλπος και οι Βρετανικές Νήσοι αποτελούν τις επόμενες πιο επικίνδυνες περιοχές.

Το 2022 οι βυθίσεις αποτέλεσαν τον βασικότερο λόγο απωλειών πλοίων (20), καταλαμβάνοντας το 50% του συνόλου. Ο  δεύτερος πιο κοινός λόγος είναι οι πυρκαγιές, καθώς αυτές ευθύνονται για οκτώ απώλειες πλοίων, ενώ ακολούθησαν οι προσκρούσεις μεταξύ πλοίων.

Ανησυχητικό είναι το γεγονός ότι ο αριθμός των απωλειών ζωής ή των ατυχημάτων παρέμεινε σχετικά σταθερός πέρυσι, αγγίζοντας τα 3.032 περιστατικά, από 3.000 το 2021. Ο μεγαλύτερος αριθμός εντοπίστηκε στις Βρετανικές Νήσους, με 679. Η προβληματική λειτουργία και οι ζημιές στον εξοπλισμό των πλοίων ήταν ο βασικότερος λόγος για την πρόκληση ατυχημάτων ή δυστυχημάτων παγκοσμίως (1.478 περιστατικά οφείλονταν σε αυτό). Το 2022 καταγράφηκαν και 209 πυρκαγιές, ο υψηλότερος αριθμός της τελευταίας δεκαετίας, σηματοδοτώντας και ετήσια αύξηση της τάξεως του 17%.

Σύμφωνα με την ανάλυση της Allianz, το 2022 πράγματι παρατηρήθηκε το καλύτερο αποτέλεσμα από πλευράς απωλειών πλοίων, από τότε που ξεκίνησε η σχετική έκθεση, απόδειξη ότι οι σχετικές πρωτοβουλίες έχουν αποδώσει καρπούς. Τα προγράμματα ασφάλειας κι εκπαίδευσης προσωπικού, η βελτίωση του σχεδιασμού των πλοίων και η αυστηροποίηση των κανονισμών έχουν βελτιώσει σημαντικά την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας.

Ωστόσο, όπως αναφέρει ο καπετάνιος Ραούλ Κάνα, επικεφαλής του τομέα συμβουλών κινδύνων ναυτιλίας για λογαριασμό της Allianz: «Η κατάσταση δεν είναι ανέφελη σε ό,τι αφορά το μέλλον. Έναν και πλέον χρόνο μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, η σημαντική μεγέθυνση του σκιώδους στόλου από δεξαμενόπλοια, που χρησιμοποιούνται για τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου, αποτελεί τη νέα πρόκληση που θα πρέπει να αντιμετωπίσουν οι πλοιοκτήτες, τα πληρώματα και οι ασφαλιστικοί φορείς». Επίσης, η πυρασφάλεια και το πρόβλημα της εσφαλμένης διαχείρισης επικίνδυνων φορτίων αποτελούν δύο ακόμα ζητήματα που θα πρέπει να αντιμετωπιστούν.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!