Γ.Δ.
1618.16 +0,04%
ACAG
-0,32%
6.16
AEM
+0,35%
4.545
AKTR
-0,55%
5.45
BOCHGR
-1,11%
5.34
CENER
+0,32%
9.5
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
+0,49%
8.24
EVR
+0,58%
1.745
NOVAL
+0,20%
2.54
OPTIMA
-0,43%
14.04
TITC
-0,83%
41.65
ΑΑΑΚ
0,00%
5
ΑΒΑΞ
+2,27%
2.25
ΑΒΕ
-3,60%
0.429
ΑΔΜΗΕ
-0,18%
2.815
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.75
ΑΛΜΥ
+1,29%
4.31
ΑΛΦΑ
+1,34%
1.89
ΑΝΔΡΟ
-0,31%
6.5
ΑΡΑΙΓ
+1,51%
11.4
ΑΣΚΟ
+0,63%
3.22
ΑΣΤΑΚ
-0,27%
7.28
ΑΤΕΚ
+2,72%
1.51
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.68
ΑΤΤ
-0,57%
0.698
ΑΤΤΙΚΑ
-1,64%
2.4
ΒΙΟ
-0,17%
5.83
ΒΙΟΚΑ
-0,26%
1.925
ΒΙΟΣΚ
-0,64%
1.55
ΒΙΟΤ
0,00%
0.27
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
+3,33%
2.48
ΓΕΒΚΑ
-0,63%
1.57
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
18.9
ΔΑΑ
-1,05%
8.312
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.42
ΔΕΗ
-0,67%
13.33
ΔΟΜΙΚ
-0,35%
2.82
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+4,11%
0.38
ΕΒΡΟΦ
+1,30%
1.955
ΕΕΕ
-0,76%
39.2
ΕΚΤΕΡ
-3,96%
2.06
ΕΛΒΕ
+2,80%
5.5
ΕΛΙΝ
-0,91%
2.18
ΕΛΛ
-1,33%
14.8
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-2,37%
2.265
ΕΛΠΕ
+0,82%
8.04
ΕΛΣΤΡ
+2,11%
2.42
ΕΛΤΟΝ
+0,87%
1.858
ΕΛΧΑ
-0,46%
2.165
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-1,75%
1.125
ΕΤΕ
+1,50%
8.648
ΕΥΑΠΣ
+0,29%
3.45
ΕΥΔΑΠ
+0,33%
6.06
ΕΥΡΩΒ
-0,72%
2.484
ΕΧΑΕ
-1,00%
4.95
ΙΑΤΡ
-0,49%
2.05
ΙΚΤΙΝ
-1,10%
0.36
ΙΛΥΔΑ
+0,86%
1.765
ΙΝΛΙΦ
-0,21%
4.85
ΙΝΛΟΤ
-1,65%
1.072
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.9
ΙΝΤΕΤ
-2,18%
1.12
ΙΝΤΚΑ
-1,52%
3.23
ΚΑΡΕΛ
0,00%
326
ΚΕΚΡ
-3,41%
1.275
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.94
ΚΟΡΔΕ
+1,77%
0.459
ΚΟΥΑΛ
-1,95%
1.31
ΚΟΥΕΣ
+0,64%
6.3
ΚΡΙ
-0,60%
16.5
ΚΤΗΛΑ
-1,00%
1.98
ΚΥΡΙΟ
+0,49%
1.02
ΛΑΒΙ
-0,73%
0.812
ΛΑΜΔΑ
-0,14%
6.99
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
+4,76%
1.1
ΛΕΒΚ
0,00%
0.23
ΛΕΒΠ
+4,42%
0.236
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.75
ΛΟΥΛΗ
-0,29%
3.4
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.802
ΜΕΒΑ
+1,53%
3.98
ΜΕΝΤΙ
-2,17%
2.25
ΜΕΡΚΟ
+3,13%
39.6
ΜΙΓ
0,00%
2.865
ΜΙΝ
0,00%
0.492
ΜΟΗ
+0,36%
22.4
ΜΟΝΤΑ
-0,53%
3.78
ΜΟΤΟ
-0,18%
2.825
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.63
ΜΠΕΛΑ
+0,36%
27.94
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.81
ΜΠΡΙΚ
-0,82%
2.42
ΜΠΤΚ
+5,13%
0.615
ΜΥΤΙΛ
+1,71%
36.96
ΝΑΚΑΣ
-1,88%
3.14
ΝΑΥΠ
+0,49%
0.828
ΞΥΛΚ
-1,87%
0.262
ΞΥΛΠ
+10,00%
0.396
ΟΛΘ
+1,79%
28.5
ΟΛΠ
+1,36%
33.65
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.6
ΟΠΑΠ
-1,44%
17.14
ΟΡΙΛΙΝΑ
-1,23%
0.8
ΟΤΕ
-0,40%
15
ΟΤΟΕΛ
-0,36%
11.06
ΠΑΙΡ
-4,29%
1.005
ΠΑΠ
-1,14%
2.61
ΠΕΙΡ
+1,26%
4.808
ΠΕΡΦ
-1,28%
5.4
ΠΕΤΡΟ
-0,99%
8
ΠΛΑΘ
-0,25%
4.05
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15.2
ΠΡΔ
-0,76%
0.262
ΠΡΕΜΙΑ
-0,16%
1.28
ΠΡΟΝΤΕΑ
-4,10%
5.85
ΠΡΟΦ
+1,74%
5.27
ΡΕΒΟΙΛ
-0,28%
1.755
ΣΑΡ
-1,72%
12.58
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.354
ΣΙΔΜΑ
-0,63%
1.565
ΣΠΕΙΣ
-1,40%
5.64
ΣΠΙ
+4,65%
0.63
ΣΠΥΡ
0,00%
0.151
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
20
ΤΖΚΑ
0,00%
1.48
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.3
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,95%
1.662
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.7
ΦΡΙΓΟ
+9,17%
0.238
ΦΡΛΚ
-1,27%
4.28
ΧΑΙΔΕ
+1,27%
0.8

Ναυτιλία: Μείωση του κόστους δανεισμού στο β’ εξάμηνο

Μείωση του κόστους δανεισμού για τη ναυτιλία προβλέπει για το δεύτερο εξάμηνο του 2023, η εξειδικευμένη πλατφόρμα ναυτιλιακών χρηματοδοτήσεων Οceanis από τη Γερμανία. Σε σχετική της έκθεση, επισημαίνει ότι οι προοπτικές του τομέα της ναυτιλιακής χρηματοδότησης παραμένουν θετικές για το υπόλοιπο 2023, καθώς επικρατεί πολύ έντονος ανταγωνισμός μεταξύ των τραπεζών και των υπολοίπων φορέων που δραστηριοποιούνται στη ναυτιλιακή χρηματοδότηση (π.χ. εταιρείες leasing, εναλλακτικά επενδυτικά funds), προκειμένου να μεγεθύνουν τα χαρτοφυλάκια δανείων τους και να αποκτήσουν μεγαλύτερη έκθεση στον κλάδο.

Η εξέλιξη αυτή αποτελεί ένα ιδιαίτερα χαρμόσυνο νέο, εν μέσω του υφιστάμενου περιβάλλοντος των υψηλών επιτοκίων, καθώς ανοίγει ένα σημαντικό «παράθυρο» εξασφάλισης χαμηλότερου κόστους χρηματοδότησης για τους πλοιοκτήτες, που αναζητούν κεφάλαια για τη μεγέθυνση, ή την ανανέωση του στόλου τους. Σύμφωνα με την έκθεση της γερμανικής πλατφόρμας, ο ανταγωνισμός μεταξύ των πιστωτών, αναμένεται να περιορίσει τα περιθώριά τους, μειώνοντας τελικά το επιτόκιο για τους πλοιοκτήτες.

Υπενθυμίζεται ότι κατά τη διάρκεια του 2022 και σύμφωνα με τα στοιχεία του μεγαλύτερου ναυλομεσιτικού οίκου παγκοσμίως, οι Έλληνες πλοιοκτήτες επένδυσαν 13,5 δισ. δολάρια τόσο για ναυπηγήσεις νέων πλοίων όσο και για αγορές μεταχειρισμένων πλοίων. Ειδικότερα, η αξία των παραγγελιών ανήλθε σε 7,9 δισ. δολάρια και αφορούσαν σε 100 πλοία συνολικής μεταφορικής ικανότητας 6,7 εκατ. dwt. Εξ αυτών, τα 38 ήταν πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, 22 φορτηγά πλοία και 18 ήταν δεξαμενόπλοια.

Αντίστοιχα, κατά την Allied Shipbroking αποκτήθηκαν 254 μεταχειρισμένα πλοία, αντί συνολικού ποσού 5,6 δισ. δολαρίων. Επίσης, κατά τη διάρκεια του φετινού πρώτου τριμήνου, τα ελληνικά συμφέροντα έχουν επενδύσει επιπλέον 4 δισ. ευρώ, εκ των οποίων 2,8 δισ. αφορούν νεότευκτα πλοία και 1,2 δισ. ευρώ αφορούν αγορές υφιστάμενων πλοίων.

Το μεγαλύτερο όφελος αναμένεται να έχει ο τομέας των δεξαμενόπλοιων, όπου κυριολεκτικά ο ανταγωνισμός μεταξύ των εταιρειών χρηματοδότησης θα είναι ανελέητος. Σύμφωνα με τον γενικό διευθυντή της Oceanis, Erlend Sommerfelt Hauge, «το εύρος των επιτοκίων δέχεται πολύ ισχυρή καθοδική πίεση, καθώς οι τράπεζες αναλαμβάνουν μεγαλύτερο ρίσκο, σε ό,τι αφορά τα δεξαμενόπλοια. Ευκαιρίες για τους πλοιοκτήτες θα υπάρξουν και στους τομείς των φορτηγών πλοίων και των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, αλλά θα είναι λιγότερες».

Η προτίμηση αυτή προς τα δεξαμενόπλοια έχει την εξήγησή της. Κατά τη διάρκεια των τελευταίων εβδομάδων, η συγκεκριμένη αγορά έχει ανακάμψει σημαντικά, παρά τις κατά καιρούς έντονες διακυμάνσεις της ναυλαγοράς. Ωστόσο, η σημαντική αύξηση των τιμών των πλοίων, έχει περιορίσει και το ποσοστό της διαθέσιμης χρηματοδότησης, καθώς κατά μέσο όρο χρηματοδοτείται περίπου το 65% της αξίας του -προς αγορά- πλοίου, από 70% στις αρχές του 2023. Η εικόνα αυτή όμως μπορεί να διαφοροποιηθεί άρδην, ανάλογα με τον τρόπο εκμετάλλευσης του πλοίου.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Oceanis, αν το πλοίο απασχοληθεί μέσω μεσοπρόθεσμης, ή και μακροπρόθεσμης χρονοναύλωσης, κάτι που εξασφαλίζει σταθερές και υψηλές ροές εσόδων, οι τράπεζες και άλλοι δανειστές διαφοροποιούν τη στρατηγική τους και επιτρέπουν πολύ υψηλά ποσοστά χρηματοδότησης της αγοράς, έως και 120% της διαχρονικής μέσης αξίας της εκάστοτε κατηγορίας πλοίου. Το στοιχείο αυτό προσφέρει μεγαλύτερη ευελιξία και στους πλοιοκτήτες, που επιχειρούν να χρηματοδοτήσουν τέτοιες αγορές, οι οποίες -μέχρι και πριν από έναν χρόνο- δεν θα μπορούσαν να εξασφαλίσουν πάνω από 70% της διαχρονικής μέσης αξίας.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!