Γ.Δ.
1435.81 +0,86%
ACAG
-0,34%
5.88
CENER
-0,30%
9.87
CNLCAP
-1,35%
7.3
DIMAND
+1,06%
8.59
NOVAL
-0,72%
2.7
OPTIMA
+0,17%
11.86
TITC
+0,69%
29.1
ΑΑΑΚ
0,00%
6.45
ΑΒΑΞ
+1,12%
1.442
ΑΒΕ
-1,10%
0.448
ΑΔΜΗΕ
-0,89%
2.215
ΑΚΡΙΤ
+11,36%
0.98
ΑΛΜΥ
+0,75%
2.685
ΑΛΦΑ
+1,02%
1.6265
ΑΝΔΡΟ
+0,62%
6.5
ΑΡΑΙΓ
+2,95%
11.86
ΑΣΚΟ
-0,67%
2.96
ΑΣΤΑΚ
+0,90%
6.76
ΑΤΕΚ
0,00%
0.418
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.5
ΑΤΤ
+1,36%
11.2
ΑΤΤΙΚΑ
+0,77%
2.61
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+2,02%
6.05
ΒΙΟΚΑ
+1,22%
2.48
ΒΙΟΣΚ
-0,39%
1.29
ΒΙΟΤ
-9,48%
0.21
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.4
ΓΕΒΚΑ
+0,68%
1.48
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,24%
16.64
ΔΑΑ
+0,08%
7.766
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.32
ΔΕΗ
+0,53%
11.38
ΔΟΜΙΚ
+0,79%
3.84
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+0,31%
0.324
ΕΒΡΟΦ
0,00%
1.505
ΕΕΕ
-0,06%
31.98
ΕΚΤΕΡ
+2,02%
4.29
ΕΛΒΕ
0,00%
5
ΕΛΙΝ
+2,17%
2.35
ΕΛΛ
0,00%
13.35
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+2,36%
2.6
ΕΛΠΕ
+0,83%
7.915
ΕΛΣΤΡ
+5,99%
2.3
ΕΛΤΟΝ
+1,07%
1.704
ΕΛΧΑ
+1,39%
1.896
ΕΝΤΕΡ
+1,27%
7.95
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.13
ΕΠΣΙΛ
+0,33%
12.04
ΕΣΥΜΒ
+2,36%
1.3
ΕΤΕ
+1,75%
7.916
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.1
ΕΥΔΑΠ
+2,21%
5.54
ΕΥΡΩΒ
+3,16%
2.12
ΕΧΑΕ
-0,21%
4.745
ΙΑΤΡ
+2,29%
1.565
ΙΚΤΙΝ
0,00%
0.36
ΙΛΥΔΑ
-0,57%
1.73
ΙΝΚΑΤ
-1,19%
5
ΙΝΛΙΦ
-1,69%
4.65
ΙΝΛΟΤ
+2,67%
1.232
ΙΝΤΕΚ
+1,98%
5.66
ΙΝΤΕΡΚΟ
+3,31%
2.5
ΙΝΤΕΤ
-0,40%
1.25
ΙΝΤΚΑ
+3,76%
3.45
ΚΑΡΕΛ
+2,96%
348
ΚΕΚΡ
+2,59%
1.385
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.82
ΚΛΜ
+0,64%
1.58
ΚΟΡΔΕ
+0,21%
0.48
ΚΟΥΑΛ
-1,15%
1.2
ΚΟΥΕΣ
-0,76%
5.24
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
+1,31%
11.6
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.8
ΚΥΡΙΟ
+2,19%
1.165
ΛΑΒΙ
+1,75%
0.874
ΛΑΜΔΑ
+3,19%
7.12
ΛΑΜΨΑ
0,00%
36
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.94
ΛΕΒΚ
-2,03%
0.29
ΛΕΒΠ
0,00%
0.286
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.4
ΛΟΥΛΗ
+0,38%
2.61
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.812
ΜΕΒΑ
+0,25%
4
ΜΕΝΤΙ
+0,75%
2.69
ΜΕΡΚΟ
0,00%
40.8
ΜΙΓ
+0,41%
3.645
ΜΙΝ
-1,64%
0.6
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,26%
23.06
ΜΟΝΤΑ
+4,91%
3.42
ΜΟΤΟ
+0,92%
2.75
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.675
ΜΠΕΛΑ
+0,37%
27.2
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,29%
3.44
ΜΠΡΙΚ
-1,07%
1.855
ΜΠΤΚ
-9,48%
0.525
ΜΥΤΙΛ
+0,11%
36.44
ΝΑΚΑΣ
+5,30%
2.78
ΝΑΥΠ
+4,26%
0.98
ΞΥΛΚ
+3,82%
0.272
ΞΥΛΠ
+2,82%
0.51
ΟΛΘ
-0,96%
20.7
ΟΛΠ
+1,78%
25.75
ΟΛΥΜΠ
+2,44%
2.52
ΟΠΑΠ
+0,68%
14.9
ΟΡΙΛΙΝΑ
-0,45%
0.89
ΟΤΕ
-2,54%
13.45
ΟΤΟΕΛ
+1,74%
11.68
ΠΑΙΡ
0,00%
1.13
ΠΑΠ
-1,61%
2.44
ΠΕΙΡ
+1,45%
3.644
ΠΕΤΡΟ
+3,58%
8.68
ΠΛΑΘ
-0,26%
3.815
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.9
ΠΡΔ
0,00%
0.26
ΠΡΕΜΙΑ
+2,82%
1.168
ΠΡΟΝΤΕΑ
+0,73%
6.9
ΠΡΟΦ
+4,74%
4.865
ΡΕΒΟΙΛ
+4,00%
2.08
ΣΑΡ
+0,73%
10.98
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.034
ΣΕΝΤΡ
+2,95%
0.349
ΣΙΔΜΑ
+3,85%
1.62
ΣΠΕΙΣ
+0,92%
6.6
ΣΠΙ
+3,40%
0.67
ΣΠΥΡ
-9,68%
0.14
ΤΕΝΕΡΓ
-0,51%
19.6
ΤΖΚΑ
+3,69%
1.545
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.2
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,98%
1.62
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
-1,86%
7.9
ΦΡΙΓΟ
+3,48%
0.238
ΦΡΛΚ
+1,41%
3.955
ΧΑΙΔΕ
+3,88%
0.67

Ναυτιλία: Αυξάνεται το ρίσκο στο εμπόριο πετρελαίου

Διατηρείται σε ασυνήθιστα υψηλό επίπεδο το ρίσκο στο εμπόριο πετρελαίου, επηρεάζοντας άμεσα και την αγορά των δεξαμενόπλοιων. Οι πολεμικές συρράξεις σε διάφορα μέρη του κόσμου και ασφαλώς τα γεωπολιτικά παιχνίδια έχουν βάλει στο στόχαστρό τους και το πετρέλαιο, λόγω της οικονομικής του δύναμης. Σε μια σχετική του ανάλυση, ο ναυλομεσιτικός οίκος Gibson επισήμανε τους κινδύνους διατάραξης της ναυλαγοράς δεξαμενόπλοιων, εξαιτίας των γεωπολιτικών «παιγνίων» που εκτυλίσσονται το τελευταίο διάστημα σε διάφορα κρίσιμα «σταυροδρόμια» για το διεθνές εμπόριο πετρελαίου.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η πρόσφατη «κόντρα» μεταξύ της Τουρκίας, των Κούρδων του Ιράκ και της ίδιας της Βαγδάτης, που έχει αποτέλεσμα τη διακοπή όλων των εξαγωγών μέσω του αγωγού Κιρκούκ – Τσεϊχάν. Πρόκειται για τη βασική «γραμμή» των εξαγωγών του ιρακινού πετρελαίου προς τη Δύση, μήκους σχεδόν 1.000 χιλιομέτρων. Συνδέει το πετρέλαιο της αραβικής χώρας με τη Μεσόγειο, απ’ όπου μεταφορτώνεται σε δεξαμενόπλοια για άλλους προορισμούς. Σήμερα έχει σταματήσει η ροή πετρελαίου μέσω του κρίσιμου αυτού αγωγού, εξαιτίας της διαμάχης που έχει προκύψει μετά την προσφυγή του Ιράκ στη διεθνή διαιτησία, διεκδικώντας αποζημιώσεις. Το Διεθνές Δικαστήριο αναγνώρισε την επικυριαρχία της Βαγδάτης στην περιοχή και συνεπώς και το δικαίωμά της στην εκμετάλλευση του παραγόμενου πετρελαίου, σε μια περιοχή που βρίσκεται εντός των ορίων της αυτόνομης περιοχής του Κουρδιστάν. Το Ιράκ επιθυμεί να αναλάβει τη διαχείριση του αγωγού η κρατική εταιρεία πετρελαίου SOMO και στη συνέχεια να αποδίδει τα σχετικά έσοδα στην τοπική αυτόνομη κυβέρνηση. Το ζήτημα είναι ιδιαίτερα ευαίσθητο και για την Τουρκία, από την οποία περνά ο αγωγός, μέχρι να φτάσει στο Τσεϊχάν, λόγω των τεταμένων σχέσεων της τουρκικής κυβέρνησης με τους Κούρδους.

Ως εκ τούτου, μόλις έγινε γνωστή η σχετική απόφαση πριν από περίπου δύο μήνες, η Τουρκία προχώρησε στην αναστολή της λειτουργίας του αγωγού από τα σύνορά της και μετά, διακόπτοντας ουσιαστικά τη λειτουργία του. Σήμερα, παρ’ ότι όλες οι πλευρές (Κούρδοι, Τούρκοι, Ιρακινοί και Αμερικανοί μεσολαβητές) φαίνεται πως έχουν καταλήξει σε συμφωνία, ο αγωγός παραμένει μη λειτουργικός, καθώς εκκρεμεί και το ζήτημα της αποζημίωσης ύψους 1,5 δισ. δολαρίων, που έχει επιδικαστεί στο Ιράκ (για μη αποδοθέντα έσοδα από τη λειτουργία του αγωγού), την οποία η Τουρκία αμφισβητεί.

Στην αγορά των δεξαμενόπλοιων τα παραπάνω μεταφράζονται σε απώλειες ροών 400.000 βαρελιών πετρελαίου σε ημερήσια βάση, επηρεάζοντας αρνητικά κυρίως τις κατηγορίες των Aframax και Suezmax δεξαμενόπλοιων, δηλαδή πλοίων μεταφορικής ικανότητας από 80.000 έως 120.000 τόνων αργού πετρελαίου και από 120.000 έως 200.000 τόνων αντίστοιχα. Τα φορτία αυτά εξάγονται κυρίως προς προορισμούς στην Μεσόγειο.

Μια ακόμα περιοχή που μαστίζεται από διαμάχες, αυτήν τη φορά δυστυχώς εμφυλιοπολεμικού χαρακτήρα, είναι ασφαλώς το Σουδάν στην Αφρική. Η περιοχή του νότιου Σουδάν αυτονομήθηκε πριν από μερικά χρόνια και το πετρέλαιο που παράγεται εκεί εξάγεται στη Ερυθρά Θάλασσα μέσω του Σουδάν. Μέχρι σήμερα οι εξαγωγές αυτές, ύψους της τάξεως των 110.000 βαρελιών/ημέρα, δεν φαίνεται να έχουν επηρεαστεί, αλλά η κατάσταση αυτή μπορεί να αλλάξει από μέρα σε μέρα, καθώς ο αγωγός βρίσκεται κοντά σε περιοχές πολύ κοντά στα σημεία, όπου μαίνονται οι μάχες. Στην πράξη, το Σουδάν, απ’ όπου περνά ο αγωγός, έχει τη δυνατότητα να ασκήσει πολιτική πίεση στο νότιο Σουδάν, σταματώντας τη ροή πετρελαίου.

Μία ακόμα κρίσιμη υποδομή για τη ροή φορτίων στην αγορά των δεξαμενόπλοιων είναι και ο αγωγός CPC (Caspian Pipeline Consortium), μήκους 1.500 χιλιομέτρων. Ο αγωγός αυτός μεταφέρει 1,4 εκατ. βαρέλια/ημέρα του πετρελαίου που παράγεται στην περιοχή της Κασπίας, στο Καζακστάν, στην περιοχή του Νοβοροσίσκ, στο ομώνυμο ρωσικό λιμάνι της Μαύρης Θάλασσας. Μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, ο αγωγός αυτός έχει σταματήσει σε αρκετές περιπτώσεις τις ροές, είτε για έργα συντήρησης, είτε λόγω απειλών για τοποθέτηση εκρηκτικών. Παρά το γεγονός ότι μέχρι σήμερα δεν υπάρχει σημαντικός περιορισμός στις πετρελαϊκές ροές, στην αγορά υπάρχει έκδηλη ανησυχία για τις προθέσεις της Ρωσίας, η οποία θα μπορούσε να περιορίσει ανά πάσα στιγμή τα φορτία, επηρεάζοντας αρνητικά την αγορά των δεξαμενόπλοιων. Μέχρι σήμερα το Καζακστάν προσπαθεί να έχει αναζητήσει εναλλακτική οδό, μέσω της Κασπίας Θάλασσας, χρησιμοποιώντας τον αγωγό Μπακού-Τμπίλισι-Τσεϊχάν. Ωστόσο, μέχρι σήμερα έχουν μεταφερθεί από εκεί μόνο 1-2 φορτία τον μήνα, χωρίς προοπτική περαιτέρω αύξησης, λόγω του υψηλού κόστους.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!