Γ.Δ.
1482.43 +1,23%
ACAG
+0,51%
5.86
CENER
+0,94%
9.7
CNLCAP
-3,42%
7.05
DIMAND
-2,09%
8.89
NOVAL
+0,36%
2.77
OPTIMA
+1,17%
12.1
TITC
-0,16%
30.75
ΑΑΑΚ
0,00%
5.85
ΑΒΑΞ
+3,10%
1.464
ΑΒΕ
0,00%
0.457
ΑΔΜΗΕ
-0,88%
2.255
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.945
ΑΛΜΥ
+3,19%
3.07
ΑΛΦΑ
+2,65%
1.7225
ΑΝΔΡΟ
+0,30%
6.62
ΑΡΑΙΓ
+0,59%
11.89
ΑΣΚΟ
+0,36%
2.79
ΑΣΤΑΚ
-4,68%
6.92
ΑΤΕΚ
0,00%
0.418
ΑΤΡΑΣΤ
+0,47%
8.64
ΑΤΤ
-25,41%
9.1
ΑΤΤΙΚΑ
-1,17%
2.54
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+1,87%
5.98
ΒΙΟΚΑ
0,00%
2.37
ΒΙΟΣΚ
+4,92%
1.385
ΒΙΟΤ
0,00%
0.24
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.36
ΓΕΒΚΑ
-0,31%
1.63
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,44%
18.1
ΔΑΑ
+0,60%
7.998
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.06
ΔΕΗ
-0,35%
11.5
ΔΟΜΙΚ
+7,37%
3.64
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+0,31%
0.321
ΕΒΡΟΦ
+0,65%
1.55
ΕΕΕ
+1,65%
33.22
ΕΚΤΕΡ
+5,62%
4.32
ΕΛΒΕ
0,00%
5.5
ΕΛΙΝ
+4,65%
2.25
ΕΛΛ
+0,36%
13.95
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,48%
2.09
ΕΛΠΕ
+1,33%
7.62
ΕΛΣΤΡ
-1,75%
2.25
ΕΛΤΟΝ
-1,02%
1.752
ΕΛΧΑ
+2,05%
1.892
ΕΝΤΕΡ
0,00%
8
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.128
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
+1,97%
1.295
ΕΤΕ
+1,37%
8.414
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.37
ΕΥΔΑΠ
-0,34%
5.78
ΕΥΡΩΒ
+2,33%
2.24
ΕΧΑΕ
+1,15%
4.82
ΙΑΤΡ
0,00%
1.74
ΙΚΤΙΝ
+1,95%
0.419
ΙΛΥΔΑ
+0,58%
1.73
ΙΝΚΑΤ
-0,10%
4.99
ΙΝΛΙΦ
+1,18%
5.14
ΙΝΛΟΤ
+0,80%
1.26
ΙΝΤΕΚ
+1,68%
6.07
ΙΝΤΕΡΚΟ
+2,48%
2.48
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.26
ΙΝΤΚΑ
0,00%
3.41
ΚΑΡΕΛ
-2,31%
338
ΚΕΚΡ
-5,35%
1.505
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.75
ΚΛΜ
-0,33%
1.505
ΚΟΡΔΕ
+2,05%
0.497
ΚΟΥΑΛ
-2,12%
1.198
ΚΟΥΕΣ
+3,50%
5.33
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
-0,44%
11.35
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
-1,71%
1.15
ΛΑΒΙ
-0,67%
0.894
ΛΑΜΔΑ
-0,27%
7.41
ΛΑΜΨΑ
+1,11%
36.6
ΛΑΝΑΚ
-2,06%
0.95
ΛΕΒΚ
0,00%
0.294
ΛΕΒΠ
0,00%
0.276
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.37
ΛΟΥΛΗ
-1,11%
2.67
ΜΑΘΙΟ
-0,23%
0.85
ΜΕΒΑ
0,00%
4
ΜΕΝΤΙ
+1,14%
2.67
ΜΕΡΚΟ
0,00%
45.2
ΜΙΓ
-1,06%
3.73
ΜΙΝ
-6,35%
0.59
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+2,52%
23.58
ΜΟΝΤΑ
+5,71%
3.7
ΜΟΤΟ
+3,50%
2.81
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.675
ΜΠΕΛΑ
-0,55%
25.2
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.5
ΜΠΡΙΚ
+0,77%
1.97
ΜΠΤΚ
0,00%
0.58
ΜΥΤΙΛ
+1,50%
36.5
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.72
ΝΑΥΠ
+1,31%
0.93
ΞΥΛΚ
-0,72%
0.276
ΞΥΛΠ
+3,40%
0.426
ΟΛΘ
-0,47%
21.2
ΟΛΠ
+1,29%
27.55
ΟΛΥΜΠ
+2,38%
2.58
ΟΠΑΠ
+1,27%
16.01
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,11%
0.899
ΟΤΕ
+2,83%
14.55
ΟΤΟΕΛ
+0,86%
11.7
ΠΑΙΡ
0,00%
1.1
ΠΑΠ
-0,42%
2.37
ΠΕΙΡ
+2,28%
3.989
ΠΕΤΡΟ
0,00%
8.86
ΠΛΑΘ
+4,30%
4.245
ΠΛΑΚΡ
+1,35%
15
ΠΡΔ
0,00%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
+0,69%
1.168
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.15
ΠΡΟΦ
-0,38%
5.18
ΡΕΒΟΙΛ
+2,37%
1.945
ΣΑΡ
+0,90%
11.18
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
+0,58%
0.345
ΣΙΔΜΑ
+0,90%
1.675
ΣΠΕΙΣ
0,00%
6.9
ΣΠΙ
-0,60%
0.666
ΣΠΥΡ
0,00%
0.145
ΤΕΝΕΡΓ
-0,21%
19.22
ΤΖΚΑ
0,00%
1.5
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.14
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,25%
1.622
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.95
ΦΡΙΓΟ
-3,67%
0.21
ΦΡΛΚ
+3,16%
4.075
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.665

Η χρυσή ευκαιρία των ελληνικών ναυπηγείων – H διεθνής συγκυρία

Χρυσή ευκαιρία έχει ο «ασθμαίνων» κλάδος της ναυπηγοεπισκευής στην Ελλάδα, προκειμένου να εξελιχθεί σε βασικό παράγοντα παραγωγής προστιθέμενης αξίας στην ελληνική οικονομία, έπειτα από δεκαετίες αβεβαιότητας. Επί χρόνια παράγοντες του ναυτιλιακού κλάδου επισημαίνουν την τεράστια χαμένη ευκαιρία της χώρας να εκμεταλλευτεί τη θέση της στο παγκόσμιο στερέωμα της ποντοπόρου ναυτιλίας, ώστε να προσελκύσει εργασίες ύψους εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ, που πραγματοποιούν σε ετήσια βάση τα πλοία ελληνικών συμφερόντων, σχεδόν αποκλειστικά εκτός συνόρων.

Ο τομέας της ναυπηγοεπισκευής αποτελεί έναν από τους ταχύτερα αναπτυσσόμενους τα τελευταία χρόνια, καθώς μια σειρά από νέους κανονισμούς ωθούν τους πλοιοκτήτες σε δαπάνες ύψους δισεκατομμυρίων  ευρώ, προκειμένου να εγκαταστήσουν νέα συστήματα και τεχνολογίες στα υφιστάμενα πλοία τους, ώστε αυτά να είναι συμβατά με τις εν λόγω νόρμες.

Από συστήματα πλυντηρίδων (scrubbers) μέχρι μονάδες διαχείρισης έρματος (ballast water treatment systems) και πλέον και συστήματα καύσης εναλλακτικών καυσίμων ή άλλες «πράσινες» τεχνολογίες, το «στοίχημα» για τα ναυπηγεία δεν αφορά πλέον την επιβίωση, αλλά την επέκταση, ώστε να καλυφθεί η ζήτηση αυτή.

Στο πλαίσιο αυτό, η συμφωνία για την ανάδειξη των Ναυπηγείων Ελευσίνας (ONEX) σε κέντρο καινοτομίας και ανάπτυξης για τη μετατροπή και αναβάθμιση πλοίων συμβατικής τεχνολογίας σε φιλικότερα προς το περιβάλλον αποκτά ιδιαίτερη σημασία. Ειδικότερα, τα ελληνικά ναυπηγεία θα συμμετέχουν στο ερευνητικό πρόγραμμα του Korea Evaluation Institute of Industrial Technology Aerospace & Shipbuilding Team. Το εν λόγω πρόγραμμα χρηματοδοτείται εξ ολοκλήρου από το υπουργείο Βιομηχανίας Εμπορίου κι Ενέργειας της Ν. Κορέας και αναμένεται να ξεκινήσει στο τέλος Ιουνίου.

Σύμφωνα με πρόσφατη ανάλυση του ναυλομεσιτικού οίκου Intermodal, ήδη τα περισσότερα ναυπηγεία στην Ευρώπη, τη Μεσόγειο και τη Μαύρη Θάλασσα είναι πλήρως «κλεισμένα» για όλο το 2023. Πέραν των τυπικών ετήσιων συντηρήσεων κι επισκευών των πλοίων, καταγράφονται και δεκάδες νέα project για την εφαρμογή λύσεων φιλικών προς το περιβάλλον, στο πλαίσιο των προσπαθειών των πλοιοκτητών να αναβαθμίσουν τα πλοία τους και να επεκτείνουν τη διάρκεια ζωής τους, έως ότου αρχίσουν να υιοθετούνται οι νέες τεχνολογίες καυσίμων σε πιο ευρεία κλίμακα.

Ενδεικτικό της ζήτησης για χώρους είναι ότι μόλις πριν από μερικές εβδομάδες το φορτηγό πλοίο Star Cleo, συμφερόντων της Star Bulk Carriers, του κ. Πέτρου Παππά, κατέπλευσε στα Ναυπηγεία Ελευσίνας για επισκευές και συντήρηση. Ήταν το πρώτο πλοίο που βρέθηκε στις εν λόγω εγκαταστάσεις τα τελευταία πέντε χρόνια. Ενδεικτικές του «παραπόνου» των Ελλήνων πλοιοκτητών ήταν και οι δηλώσεις του Έλληνα εφοπλιστή, ο οποίος ελέγχει έναν από τους μεγαλύτερους στόλους φορτηγών πλοίων παγκοσμίως, με 127 πλοία διάφορων κατηγοριών, τονίζοντας ότι «επιτέλους δίνεται η ευκαιρία στους Έλληνες εφοπλιστές να επισκευάσουμε τα πλοία μας στην Ελλάδα, να βάλουμε τα λεφτά μας εδώ και να μη χρειάζεται να πηγαίνουμε σε γειτονικές χώρες».

Αυτές ακριβώς οι χώρες, ιδίως σε Μέση Ανατολή και Τουρκία, είναι που έχουν κατορθώσει να αναπτυχθούν ραγδαία τα προηγούμενα χρόνια, αποτελώντας σήμερα υπολογίσιμες δυνάμεις στον τομέα της ναυπηγοεπισκευής, σε σημείο μάλιστα που μερικά «ονόματα» προβάλλουν ως υποψήφιοι διαχειριστές των εγκαταστάσεων των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, που πλέον λειτουργούν υπό τη διοίκηση του Έλληνα πλοιοκτήτη Γιώργου Προκοπίου. Μεταξύ εκείνων που φέρονται να εξετάζονται ως πιθανοί διαχειριστές είναι η ολλανδική Damen, αλλά και ο όμιλος ASRY (Arab Shipbuilding and Repair Yard Company), που εδρεύει στο Μπαχρέιν. Στην πράξη πρόκειται για μια εταιρεία-προϊόν του συνόλου του αραβικού κόσμου, καθώς σε αυτήν συμμετέχουν και τα επτά μέλη του OAPEC, δηλαδή το Μπαχρέιν, το Κουβέιτ, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, το Ιράκ, το Κατάρ, η Σαουδική Αραβία και η Λιβύη.

Η ASRY κλείνει φέτος 45 χρόνια ζωής κι έχει αναδειχθεί σε παγκόσμια δύναμη στον χώρο της ναυπηγοεπισκευής, ξεκινώντας από την εξυπηρέτηση της τοπικής αγοράς και πλέον και της παγκόσμιας. Το γεγονός ασφαλώς ότι η περιοχή του αραβικού κόλπου αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους κόμβους στην παγκόσμια διακίνηση αργού πετρελαίου αποτέλεσε στρατηγικό πλεονέκτημα, καθώς αξιοποιήθηκε αυτή ακριβώς η συγκυρία, δεδομένου ότι κάθε χρόνο είναι χιλιάδες τα δεξαμενόπλοια και τα πλοία μεταφοράς φυσικού αερίου που καταπλέουν στην περιοχή. Επομένως, οι εγκαταστάσεις της ASRY είναι πρώτη επιλογή τους για επισκευές, συντηρήσεις ή έργα μετατροπής.

Η Drydocks World, με έδρα το Ντουμπάι, αποτελεί επίσης έναν από τους σημαντικότερους ομίλους στην περιοχή, διαθέτοντας κι ένα από τα μεγαλύτερα κέντρα ναυπηγοεπισκευής στην ευρύτερη περιοχή. Μεταξύ των δυνατοτήτων της, περιλαμβάνεται και η μετατροπή δεξαμενόπλοιων σε πλωτές μονάδες παραγωγής και αποθήκευσης πετρελαίου (FPSO), όπως επίσης και η αναβάθμιση/εγκατάσταση νέων συστημάτων σε υφιστάμενα πλοία.

Είναι χαρακτηριστικό ότι η εταιρεία έχει υπογράψει και στρατηγική συμφωνία με τη βρετανική Silverstream Technologies για την τοποθέτηση της τεχνολογίας της τελευταίας σε πλοία που αναβαθμίζονται ενεργειακή. Η Silverstream έχει αναπτύξει μια τεχνολογία λίπανσης με αέρα, η οποία έχει αρχίσει να κερδίζει σημαντικό έδαφος μεταξύ διάφορων τύπων πλοίων, καθώς θεωρείται πιο οικολογική, αποφεύγοντας τη χρήση ορυκτών καυσίμων.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!