Γ.Δ.
1482.43 +1,23%
ACAG
+0,51%
5.86
CENER
+0,94%
9.7
CNLCAP
-3,42%
7.05
DIMAND
-2,09%
8.89
NOVAL
+0,36%
2.77
OPTIMA
+1,17%
12.1
TITC
-0,16%
30.75
ΑΑΑΚ
0,00%
5.85
ΑΒΑΞ
+3,10%
1.464
ΑΒΕ
0,00%
0.457
ΑΔΜΗΕ
-0,88%
2.255
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.945
ΑΛΜΥ
+3,19%
3.07
ΑΛΦΑ
+2,65%
1.7225
ΑΝΔΡΟ
+0,30%
6.62
ΑΡΑΙΓ
+0,59%
11.89
ΑΣΚΟ
+0,36%
2.79
ΑΣΤΑΚ
-4,68%
6.92
ΑΤΕΚ
0,00%
0.418
ΑΤΡΑΣΤ
+0,47%
8.64
ΑΤΤ
-25,41%
9.1
ΑΤΤΙΚΑ
-1,17%
2.54
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+1,87%
5.98
ΒΙΟΚΑ
0,00%
2.37
ΒΙΟΣΚ
+4,92%
1.385
ΒΙΟΤ
0,00%
0.24
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.36
ΓΕΒΚΑ
-0,31%
1.63
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,44%
18.1
ΔΑΑ
+0,60%
7.998
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.06
ΔΕΗ
-0,35%
11.5
ΔΟΜΙΚ
+7,37%
3.64
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+0,31%
0.321
ΕΒΡΟΦ
+0,65%
1.55
ΕΕΕ
+1,65%
33.22
ΕΚΤΕΡ
+5,62%
4.32
ΕΛΒΕ
0,00%
5.5
ΕΛΙΝ
+4,65%
2.25
ΕΛΛ
+0,36%
13.95
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,48%
2.09
ΕΛΠΕ
+1,33%
7.62
ΕΛΣΤΡ
-1,75%
2.25
ΕΛΤΟΝ
-1,02%
1.752
ΕΛΧΑ
+2,05%
1.892
ΕΝΤΕΡ
0,00%
8
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.128
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
+1,97%
1.295
ΕΤΕ
+1,37%
8.414
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.37
ΕΥΔΑΠ
-0,34%
5.78
ΕΥΡΩΒ
+2,33%
2.24
ΕΧΑΕ
+1,15%
4.82
ΙΑΤΡ
0,00%
1.74
ΙΚΤΙΝ
+1,95%
0.419
ΙΛΥΔΑ
+0,58%
1.73
ΙΝΚΑΤ
-0,10%
4.99
ΙΝΛΙΦ
+1,18%
5.14
ΙΝΛΟΤ
+0,80%
1.26
ΙΝΤΕΚ
+1,68%
6.07
ΙΝΤΕΡΚΟ
+2,48%
2.48
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.26
ΙΝΤΚΑ
0,00%
3.41
ΚΑΡΕΛ
-2,31%
338
ΚΕΚΡ
-5,35%
1.505
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.75
ΚΛΜ
-0,33%
1.505
ΚΟΡΔΕ
+2,05%
0.497
ΚΟΥΑΛ
-2,12%
1.198
ΚΟΥΕΣ
+3,50%
5.33
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
-0,44%
11.35
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
-1,71%
1.15
ΛΑΒΙ
-0,67%
0.894
ΛΑΜΔΑ
-0,27%
7.41
ΛΑΜΨΑ
+1,11%
36.6
ΛΑΝΑΚ
-2,06%
0.95
ΛΕΒΚ
0,00%
0.294
ΛΕΒΠ
0,00%
0.276
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.37
ΛΟΥΛΗ
-1,11%
2.67
ΜΑΘΙΟ
-0,23%
0.85
ΜΕΒΑ
0,00%
4
ΜΕΝΤΙ
+1,14%
2.67
ΜΕΡΚΟ
0,00%
45.2
ΜΙΓ
-1,06%
3.73
ΜΙΝ
-6,35%
0.59
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+2,52%
23.58
ΜΟΝΤΑ
+5,71%
3.7
ΜΟΤΟ
+3,50%
2.81
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.675
ΜΠΕΛΑ
-0,55%
25.2
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.5
ΜΠΡΙΚ
+0,77%
1.97
ΜΠΤΚ
0,00%
0.58
ΜΥΤΙΛ
+1,50%
36.5
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.72
ΝΑΥΠ
+1,31%
0.93
ΞΥΛΚ
-0,72%
0.276
ΞΥΛΠ
+3,40%
0.426
ΟΛΘ
-0,47%
21.2
ΟΛΠ
+1,29%
27.55
ΟΛΥΜΠ
+2,38%
2.58
ΟΠΑΠ
+1,27%
16.01
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,11%
0.899
ΟΤΕ
+2,83%
14.55
ΟΤΟΕΛ
+0,86%
11.7
ΠΑΙΡ
0,00%
1.1
ΠΑΠ
-0,42%
2.37
ΠΕΙΡ
+2,28%
3.989
ΠΕΤΡΟ
0,00%
8.86
ΠΛΑΘ
+4,30%
4.245
ΠΛΑΚΡ
+1,35%
15
ΠΡΔ
0,00%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
+0,69%
1.168
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.15
ΠΡΟΦ
-0,38%
5.18
ΡΕΒΟΙΛ
+2,37%
1.945
ΣΑΡ
+0,90%
11.18
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
+0,58%
0.345
ΣΙΔΜΑ
+0,90%
1.675
ΣΠΕΙΣ
0,00%
6.9
ΣΠΙ
-0,60%
0.666
ΣΠΥΡ
0,00%
0.145
ΤΕΝΕΡΓ
-0,21%
19.22
ΤΖΚΑ
0,00%
1.5
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.14
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,25%
1.622
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.95
ΦΡΙΓΟ
-3,67%
0.21
ΦΡΛΚ
+3,16%
4.075
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.665

Ναυτιλία: Τα σχέδια για την υιοθέτηση καθαρότερων καυσίμων

Η ανάδειξη πολλών επιμέρους εναλλακτικών καυσίμων χαμηλών εκπομπών ρύπων και όχι η επικράτηση μιας κυρίαρχης λύσης, φαίνεται πως θα είναι το πιο ρεαλιστικό σενάριο για την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας τα επόμενα χρόνια. Στο συμπέρασμα αυτό φαίνεται να καταλήγει όλο και μεγαλύτερος αριθμός εμπλεκομένων και είναι και το βασικό αποτέλεσμα που προέκυψε από πρόσφατη έρευνα που πραγματοποίησε η McKinsey, μέσω του Maersk McKinsey Center for Zero Carbon Shipping και σε συνεργασία με το παγκόσμιο κέντρο για την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας (Global Center for Maritime Decarbonization).

Στην έρευνα συμμετείχαν επαγγελματίες από 29 ναυτιλιακές εταιρείες και όπως φάνηκε από τις απαντήσεις τους σχετικά με τα σχέδιά τους για την υιοθέτηση καθαρότερων καυσίμων και τεχνολογιών αύξησης της ενεργειακής απόδοσης των πλοίων τους, το μέλλον προδιαγράφεται ιδιαίτερα σύνθετο. Μέχρι και το 2050, στον ναυτιλιακό κλάδο θα υπάρχουν πολλές και διαφορετικές επιλογές καυσίμων. Αυτό μεταφράζεται σε πολλαπλές εφοδιαστικές αλυσίδες για την προμήθεια των επιμέρους καυσίμων, κάτι που θα απαιτήσει πολύ υψηλό επίπεδο συντονισμού και οργάνωσης, προκειμένου να είναι εφικτό. Σε διαφορετική περίπτωση, μοιάζει πολύ πιθανή η καθυστέρηση στην επίτευξη των στόχων που έχουν τεθεί.

Αυτό που θα πρέπει να καταστεί σαφές είναι ότι η κλίμακα της μετάβασης σε πιο «καθαρά» καύσιμα είναι τεράστια. Για να γίνει περισσότερο σαφές, μέσω της ναυτιλίας πραγματοποιείται το 90% του παγκόσμιου εμπορίου. Σήμερα, το 95% των πλοίων κινούνται με συμβατικά ορυκτά καύσιμα, τα οποία έχουν ως βάση τους το πετρέλαιο. Μόλις το 5% προέρχεται από εναλλακτικές πηγές, το μεγαλύτερο μέρος των οποίων είναι ένα ακόμα ορυκτό καύσιμα, το φυσικό αέριο, που θεωρείται ότι θα διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο ως ένα καύσιμο «μετάβασης», δηλαδή θα είναι ένας ενδιάμεσος σταθμός έως ότου αναπτυχθούν και ωριμάσουν τα πραγματικά καθαρά καύσιμα.

Εκτός όμως από το LNG, τα επόμενα χρόνια πρόκειται να χρησιμοποιηθούν καύσιμα, όπως το μεθάνιο και η αμμωνία, ή ακόμα και το υδρογόνο. Ωστόσο, τα καύσιμα με βάση το μεθάνιο, όπως η μεθανόλη και η αμμωνία θεωρούνται περισσότερο βιώσιμες λύσεις και αναμένεται να υιοθετηθούν ταυτόχρονα από διάφορα πλοία. Αυτό εκτιμά το 45% των ειδικών που συμμετείχαν στην έρευνα της McKinsey. Ο λόγος είναι ότι κάθε καύσιμο εμφανίζει τα δικά του προτερήματα και μειονεκτήματα, εξυπηρετώντας διαφορετικά σενάρια χρήσης. Δεν υπάρχει δηλαδή μία λύση που να ικανοποιεί όλα τα σχετικά κριτήρια, δηλαδή να είναι φθηνό, ευρέως διαθέσιμο, εύκολο στην παραγωγή και ασφαλώς ενεργειακά αποδοτικό και «πράσινο».

Αυτό στο οποίο όμως συμφωνούν οι ειδικοί του κλάδου, είναι ότι για να επιτευχθεί ο στόχος των μηδενικών εκπομπών ρύπων απαιτείται ένα πιο φιλόδοξο κανονιστικό πλαίσιο, με ξεκάθαρους στόχους μείωσης των ρύπων και υποστηρικτικών πολιτικών, ώστε να μειωθεί η απόσταση ανάμεσα στο πολύ υψηλό κόστος των καθαρών καυσίμων, σε σχέση με τα συμβατικά. Όπως αναφέρει η διευθύνουσα σύμβουλος του Global Maritime Forum (GMF), κ. Γιοχάνα Κρίστενσεν, «όσο πιο νωρίς ξεκαθαρίσουν οι στόχοι και οι πολιτικές και τεθούν σε ισχύ, τόσο ευκολότερο θα είναι για τις εταιρείες να αναπτύξουν στρατηγικές για το πώς θα επιτύχουν τους στόχους αυτούς. Ο ρόλος των αρχών είναι καθοριστικός για την διαδικασία αυτή, ιδίως σε επίπεδο ΙΜΟ». Το GMFείναι μια ευρεία συμμαχία φορείων της ναυτιλίας, της ενέργειας και ερευνητικά ιδρύματα, ώστε να αναπτυχθούν λύσεις και πολιτικές για τον κλάδο, όχι μόνο για την απανθρακοποίηση.

Ασφαλώς, εκτός από τους νομοθέτες, οι πρωτοβουλίες που θα αναλάβουν οι «κολοσσοί» του κλάδου, θα έχουν επίσης πολύ μεγάλη επίδραση. Για παράδειγμα, οι αποφάσεις που θα λάβουν τα μεγάλα ναυπηγεία της Samsung, της Daewoo, της Hyundai και της Mitsubishi, για τις τεχνολογίες που θα υιοθετήσουν, σε συνεργασία με ναυτιλιακούς ομίλους, όπως η Maersk, η MSC και η Cosco, επίσης θα δημιουργήσουν την απαιτούμενη «μαγιά» πρωτοπόρων, που θα υποχρεώσουν και τους μικρότερους «παίκτες» να ακολουθήσουν το παράδειγμά τους.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!