Γ.Δ.
1603.96 0,00%
ACAG
0,00%
6.05
AEM
0,00%
4.5095
AKTR
0,00%
5.3
BOCHGR
0,00%
5.4
CENER
0,00%
9.44
CNLCAP
0,00%
7.15
DIMAND
0,00%
8.27
EVR
0,00%
1.715
NOVAL
0,00%
2.52
OPTIMA
0,00%
14.12
TITC
0,00%
40.95
ΑΑΑΚ
0,00%
5
ΑΒΑΞ
0,00%
2.255
ΑΒΕ
0,00%
0.428
ΑΔΜΗΕ
0,00%
2.825
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.755
ΑΛΜΥ
0,00%
4.285
ΑΛΦΑ
0,00%
1.8455
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.5
ΑΡΑΙΓ
0,00%
11.12
ΑΣΚΟ
0,00%
3.19
ΑΣΤΑΚ
0,00%
7.3
ΑΤΕΚ
0,00%
1.37
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.68
ΑΤΤ
0,00%
0.692
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.35
ΒΙΟ
0,00%
5.76
ΒΙΟΚΑ
0,00%
1.845
ΒΙΟΣΚ
0,00%
1.53
ΒΙΟΤ
0,00%
0.27
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.46
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.55
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
18.78
ΔΑΑ
0,00%
8.98
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.42
ΔΕΗ
0,00%
12.99
ΔΟΜΙΚ
0,00%
2.785
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.378
ΕΒΡΟΦ
0,00%
1.915
ΕΕΕ
0,00%
40
ΕΚΤΕΡ
0,00%
2.015
ΕΛΒΕ
0,00%
5.4
ΕΛΙΝ
0,00%
2.17
ΕΛΛ
0,00%
14.65
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
0,00%
2.27
ΕΛΠΕ
0,00%
7.86
ΕΛΣΤΡ
0,00%
2.39
ΕΛΤΟΝ
0,00%
1.834
ΕΛΧΑ
0,00%
2.13
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.115
ΕΤΕ
0,00%
8.39
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.4
ΕΥΔΑΠ
0,00%
6.08
ΕΥΡΩΒ
0,00%
2.474
ΕΧΑΕ
0,00%
4.95
ΙΑΤΡ
0,00%
2
ΙΚΤΙΝ
0,00%
0.36
ΙΛΥΔΑ
0,00%
1.745
ΙΝΛΙΦ
0,00%
4.77
ΙΝΛΟΤ
0,00%
1.07
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.89
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.085
ΙΝΤΚΑ
0,00%
3.14
ΚΑΡΕΛ
0,00%
320
ΚΕΚΡ
0,00%
1.27
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.94
ΚΟΡΔΕ
0,00%
0.454
ΚΟΥΑΛ
0,00%
1.306
ΚΟΥΕΣ
0,00%
6.22
ΚΡΙ
0,00%
16.25
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.95
ΚΥΡΙΟ
0,00%
1.02
ΛΑΒΙ
0,00%
0.794
ΛΑΜΔΑ
0,00%
6.8
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
0,00%
1.06
ΛΕΒΚ
0,00%
0.23
ΛΕΒΠ
0,00%
0.236
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.75
ΛΟΥΛΗ
0,00%
3.33
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.802
ΜΕΒΑ
0,00%
3.98
ΜΕΝΤΙ
0,00%
2.24
ΜΕΡΚΟ
0,00%
39.2
ΜΙΓ
0,00%
2.845
ΜΙΝ
0,00%
0.492
ΜΟΗ
0,00%
22.26
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.84
ΜΟΤΟ
0,00%
2.76
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.62
ΜΠΕΛΑ
0,00%
27.38
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.81
ΜΠΡΙΚ
0,00%
2.39
ΜΠΤΚ
0,00%
0.615
ΜΥΤΙΛ
0,00%
36.76
ΝΑΚΑΣ
0,00%
3.1
ΝΑΥΠ
0,00%
0.81
ΞΥΛΚ
0,00%
0.261
ΞΥΛΠ
0,00%
0.374
ΟΛΘ
0,00%
28.4
ΟΛΠ
0,00%
33.65
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.59
ΟΠΑΠ
0,00%
16.87
ΟΡΙΛΙΝΑ
0,00%
0.8
ΟΤΕ
0,00%
14.9
ΟΤΟΕΛ
0,00%
11.02
ΠΑΙΡ
0,00%
0.966
ΠΑΠ
0,00%
2.57
ΠΕΙΡ
0,00%
4.73
ΠΕΡΦ
0,00%
5.3
ΠΕΤΡΟ
0,00%
7.84
ΠΛΑΘ
0,00%
3.965
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15.1
ΠΡΔ
0,00%
0.262
ΠΡΕΜΙΑ
0,00%
1.276
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6
ΠΡΟΦ
0,00%
5.17
ΡΕΒΟΙΛ
0,00%
1.71
ΣΑΡ
0,00%
12.36
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.352
ΣΙΔΜΑ
0,00%
1.59
ΣΠΕΙΣ
0,00%
5.64
ΣΠΙ
0,00%
0.61
ΣΠΥΡ
0,00%
0.151
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
20
ΤΖΚΑ
0,00%
1.48
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.31
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.648
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.7
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.256
ΦΡΛΚ
0,00%
4.19
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.75

Πλοία – φαντάσματα: 443 τάνκερ χωρίς ασφαλιστική κάλυψη

Εντείνονται οι ανησυχίες των ασφαλιστικών εταιρειών της ναυτιλίας, τα λεγόμενα P&I Clubs (όμιλοι αλληλασφάλισης), για τυχόν κυρώσεις σε δεκάδες ή ακόμα και εκατοντάδες πλοία, εξαιτίας του ορίου των 60 δολαρίων/βαρέλι που έχει τεθεί στη διακίνηση ρωσικού αργού πετρελαίου (και 100 δολαρίων/βαρέλι για βενζίνες και ντίζελ). Φορτία υψηλότερης αξίας απαγορεύεται να μεταφερθούν από πλοία τα οποία καλύπτονται ασφαλιστικά από ένα από τα 12 P&I Clubs που λειτουργούν, κάτι που περιπλέκει σαφώς την κατάσταση, δεδομένου ότι τις περισσότερες φορές είναι εξαιρετικά δύσκολο να εξακριβωθεί η πραγματική αξία του κάθε φορτίου.

Όπως προειδοποίησαν πριν από μερικές ημέρες οι ασφαλιστικοί φορείς, τα έγγραφα που φέρουν τα πλοία μπορούν πολύ εύκολα να συμπληρωθούν με εσφαλμένα στοιχεία, με αποτέλεσμα ακόμα και οι πλοιοκτήτες να μην είναι σε θέση να γνωρίζουν την πραγματική αξία. Εφόσον λοιπόν η δηλωθείσα αξία μεταξύ του εισαγωγέα και του εξαγωγέα, π.χ. μιας ινδικής εταιρείας πετρελαίου και της αντίστοιχης ρωσικής, είναι κάτω από το όριο των 60 δολαρίων/βαρέλι, το φορτίο πληροί τις απαιτούμενες νόρμες, κάτι που εξασφαλίζει στο πλοίο και τον πλοιοκτήτη πρόσβαση σε ασφαλιστική κάλυψη και παροχή εγγυητικών επιστολών από δυτικές εταιρείες. Δεν αποκλείεται, όμως, εφόσον η Ρωσία επιθυμεί να πουλήσει το πετρέλαιό της σε υψηλότερη τιμή, η πραγματική τιμή να είναι υψηλότερη από τη δηλωθείσα, κατόπιν σχετικής συνεννόησης μεταξύ των δύο πλευρών, κάτι που δεν μπορεί να γνωρίζει ο πλοιοκτήτης ή ο ναυλωτής του πλοίου.

Αυτήν την περίοδο, μετά και την πρόσφατη αύξηση των τιμών του Brent πάνω από τα 80 δολάρια/βαρέλι, το ρωσικό πετρέλαιο Urals έχει ξεπεράσει τα 60 δολάρια/βαρέλι, ενώ το ESPO blend, που εξάγεται από το λιμάνι του Κοζμίνο στην ανατολική Ρωσία, επίσης εμπορεύεται πάνω από τα 60 δολάρια/βαρέλι. Ακόμα και πριν από την επιβολή του εν λόγω πλαφόν, όμως, ήταν πρακτικά αδύνατον να εξακριβωθεί η πραγματική αξία του φορτίου. Είναι συνήθης πρακτική ένα φορτίο πετρελαίου να αγοράζεται και να πωλείται εν πλω, ανάλογα με τη διακύμανση των τιμών. Έτσι, ούτε οι πλοιοκτήτες, ούτε και οι ασφαλιστικοί φορείς μπορούν να ξέρουν την πραγματική του αξία. Είναι συχνό το φαινόμενο το πλοίο να φορτώσει φορτίο για έναν προορισμό και στη συνέχεια να λάβει εντολή να το μεταφέρει σε κάποια άλλη περιοχή του κόσμου, γιατί εν τω μεταξύ ξαναπωλήθηκε. Μάλιστα, σε περιόδους έντονης διακύμανσης των τιμών αυτό μπορεί να συμβεί ακόμα και τρεις, τέσσερις φορές, έως ότου τελικά παραδοθεί το φορτίο.

Όλα τα παραπάνω γεννούν πραγματικούς κινδύνους, μια και σε περίπτωση κυρώσεων τα πλοία μπορεί να βρεθούν χωρίς ασφάλεια και χωρίς τη δυνατότητα να αποζημιωθούν για το μεταφορικό τους έργο, καθώς θα αποκλειστούν και από το διατραπεζικό σύστημα πληρωμών. Είναι ένα πρόβλημα που έχει τεθεί υπόψη των κυβερνήσεων, καθώς το να λειτουργούν πλοία με επικίνδυνα φορτία χωρίς ασφαλιστική κάλυψη είναι ένας σημαντικός κίνδυνος.

Την ίδια στιγμή, υπολογίζεται ότι περίπου το 10%-12% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων είναι ανασφάλιστο, καθώς τους προηγούμενους μήνες εταιρείες από την Ινδία, την Κίνα και άλλες χώρες προχώρησαν σε μαζικές αγορές πλοίων, προκειμένου να μπορούν να μεταφέρουν το ρωσικό πετρέλαιο. Πρόκειται για την απάντηση στις κυρώσεις των δυτικών χωρών. Σε πρόσφατη ανάλυσή της, η S&P Market Intelligence ανέφερε ότι τουλάχιστον 443 τάνκερ λειτουργούν ως πλοία-φαντάσματα», χωρίς κάποια κάλυψη. Παράλληλα, συνολικά 1.900 δεξαμενόπλοια που ανήκουν σε πλειάδα ξένων εταιρειών της Δύσης τελούν υπό την απειλή κυρώσεων, καθώς έχουν πραγματοποιήσει προσεγγίσεις σε ρωσικά λιμάνια ή έχουν αντλήσει πετρέλαιο εν πλω από άλλα πλοία (ship-to-ship transfer). Τέτοιες μεταφορτώσεις πραγματοποιήθηκαν κατά κόρον στη Θέουτα, μια ισπανική αυτόνομη περιοχή στη Μεσόγειο, που συνορεύει με το Μαρόκο. Τα πλοία-φαντάσματα συνιστούν μια μεγάλη απειλή για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας, καθώς δεν πληρούν τις απαιτούμενες νόρμες, αυξάνοντας έτσι τον κίνδυνο ατυχημάτων και προσκρούσεων με άλλα πλοία.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!