Γ.Δ.
1603.96 -0,88%
ACAG
-1,79%
6.05
AEM
-0,78%
4.5095
AKTR
-2,75%
5.3
BOCHGR
+1,12%
5.4
CENER
-0,63%
9.44
CNLCAP
-1,38%
7.15
DIMAND
+0,36%
8.27
EVR
-1,72%
1.715
NOVAL
-0,79%
2.52
OPTIMA
+0,57%
14.12
TITC
-1,68%
40.95
ΑΑΑΚ
0,00%
5
ΑΒΑΞ
+0,22%
2.255
ΑΒΕ
-0,23%
0.428
ΑΔΜΗΕ
+0,36%
2.825
ΑΚΡΙΤ
+0,67%
0.755
ΑΛΜΥ
-0,58%
4.285
ΑΛΦΑ
-2,35%
1.8455
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.5
ΑΡΑΙΓ
-2,46%
11.12
ΑΣΚΟ
-0,93%
3.19
ΑΣΤΑΚ
+0,27%
7.3
ΑΤΕΚ
-9,27%
1.37
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.68
ΑΤΤ
-0,86%
0.692
ΑΤΤΙΚΑ
-2,08%
2.35
ΒΙΟ
-1,20%
5.76
ΒΙΟΚΑ
-4,16%
1.845
ΒΙΟΣΚ
-1,29%
1.53
ΒΙΟΤ
0,00%
0.27
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
-0,81%
2.46
ΓΕΒΚΑ
-1,27%
1.55
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-0,63%
18.78
ΔΑΑ
+8,04%
8.98
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.42
ΔΕΗ
-2,55%
12.99
ΔΟΜΙΚ
-1,24%
2.785
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-0,53%
0.378
ΕΒΡΟΦ
-2,05%
1.915
ΕΕΕ
+2,04%
40
ΕΚΤΕΡ
-2,18%
2.015
ΕΛΒΕ
-1,82%
5.4
ΕΛΙΝ
-0,46%
2.17
ΕΛΛ
-1,01%
14.65
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,22%
2.27
ΕΛΠΕ
-2,24%
7.86
ΕΛΣΤΡ
-1,24%
2.39
ΕΛΤΟΝ
-1,29%
1.834
ΕΛΧΑ
-1,62%
2.13
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-0,89%
1.115
ΕΤΕ
-2,98%
8.39
ΕΥΑΠΣ
-1,45%
3.4
ΕΥΔΑΠ
+0,33%
6.08
ΕΥΡΩΒ
-0,40%
2.474
ΕΧΑΕ
0,00%
4.95
ΙΑΤΡ
-2,44%
2
ΙΚΤΙΝ
0,00%
0.36
ΙΛΥΔΑ
-1,13%
1.745
ΙΝΛΙΦ
-1,65%
4.77
ΙΝΛΟΤ
-0,19%
1.07
ΙΝΤΕΚ
-0,17%
5.89
ΙΝΤΕΤ
-3,13%
1.085
ΙΝΤΚΑ
-2,79%
3.14
ΚΑΡΕΛ
-1,84%
320
ΚΕΚΡ
-0,39%
1.27
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.94
ΚΟΡΔΕ
-1,09%
0.454
ΚΟΥΑΛ
-0,31%
1.306
ΚΟΥΕΣ
-1,27%
6.22
ΚΡΙ
-1,52%
16.25
ΚΤΗΛΑ
-1,52%
1.95
ΚΥΡΙΟ
0,00%
1.02
ΛΑΒΙ
-2,22%
0.794
ΛΑΜΔΑ
-2,72%
6.8
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
-3,64%
1.06
ΛΕΒΚ
0,00%
0.23
ΛΕΒΠ
0,00%
0.236
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.75
ΛΟΥΛΗ
-2,06%
3.33
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.802
ΜΕΒΑ
0,00%
3.98
ΜΕΝΤΙ
-0,44%
2.24
ΜΕΡΚΟ
-1,01%
39.2
ΜΙΓ
-0,70%
2.845
ΜΙΝ
0,00%
0.492
ΜΟΗ
-0,63%
22.26
ΜΟΝΤΑ
+1,59%
3.84
ΜΟΤΟ
-2,30%
2.76
ΜΟΥΖΚ
-1,59%
0.62
ΜΠΕΛΑ
-2,00%
27.38
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.81
ΜΠΡΙΚ
-1,24%
2.39
ΜΠΤΚ
0,00%
0.615
ΜΥΤΙΛ
-0,54%
36.76
ΝΑΚΑΣ
-1,27%
3.1
ΝΑΥΠ
-2,17%
0.81
ΞΥΛΚ
-0,38%
0.261
ΞΥΛΠ
-5,56%
0.374
ΟΛΘ
-0,35%
28.4
ΟΛΠ
0,00%
33.65
ΟΛΥΜΠ
-0,38%
2.59
ΟΠΑΠ
-1,58%
16.87
ΟΡΙΛΙΝΑ
0,00%
0.8
ΟΤΕ
-0,67%
14.9
ΟΤΟΕΛ
-0,36%
11.02
ΠΑΙΡ
-3,88%
0.966
ΠΑΠ
-1,53%
2.57
ΠΕΙΡ
-1,62%
4.73
ΠΕΡΦ
-1,85%
5.3
ΠΕΤΡΟ
-2,00%
7.84
ΠΛΑΘ
-2,10%
3.965
ΠΛΑΚΡ
-0,66%
15.1
ΠΡΔ
0,00%
0.262
ΠΡΕΜΙΑ
-0,31%
1.276
ΠΡΟΝΤΕΑ
+2,56%
6
ΠΡΟΦ
-1,90%
5.17
ΡΕΒΟΙΛ
-2,56%
1.71
ΣΑΡ
-1,75%
12.36
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-0,57%
0.352
ΣΙΔΜΑ
+1,60%
1.59
ΣΠΕΙΣ
0,00%
5.64
ΣΠΙ
-3,17%
0.61
ΣΠΥΡ
0,00%
0.151
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
20
ΤΖΚΑ
0,00%
1.48
ΤΡΑΣΤΟΡ
+0,77%
1.31
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,84%
1.648
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.7
ΦΡΙΓΟ
+7,56%
0.256
ΦΡΛΚ
-2,10%
4.19
ΧΑΙΔΕ
-6,25%
0.75

Ναυτιλία: Μεγαλύτερες διαδρομές και υψηλότερο κόστος για τη μεταφορά πετρελαίου

Πλήρης είναι πλέον ο ανασχεδιασμός του παγκόσμιου χάρτη ναυτιλίας, σε ό,τι αφορά στα φορτία διυλισμένων προϊόντων πετρελαίου, μέσα σε μόλις δύο μήνες από την έναρξη της απαγόρευσης των εισαγωγών από την Ρωσία προς την ΕΕ. Αυτή και μόνο η αλλαγή ήταν αρκετή ώστε να απαιτείται πλέον έως τέσσερις φορές περισσότερος χρόνος, προκειμένου να φτάσουν στον τελικό τους προορισμό φορτία από ντίζελ, βενζίνες, καύσιμα αεροπλοΐας και νέφτι, που κυρίως μεταφέρονται διά θαλάσσης.

Σύμφωνα με τις αναφορές των ναυτιλιακών παραγόντων, οι παγκόσμιοι προμηθευτές καυσίμων υποχρεώνονται σε μεγαλύτερες διαδρομές, υψηλότερου κόστους, προκειμένου να καλύψουν τις ανάγκες των πελατών τους. Έτσι, για παράδειγμα, τα καύσιμα από την Ρωσία, αντί να μεταφέρονται κατά κύριο λόγο στην Ευρώπη, μέσα σε τέσσερις-έξι μέρες που απαιτούνταν πριν την απαγόρευση, πλέον αναδρομολογούνται προς άλλους προορισμούς, όπως η Βραζιλία, η Τουρκία, η Νιγηρία και το Μαρόκο. Αντίστοιχα, οι ευρωπαϊκές χώρες εισάγουν πλέον φορτία ντίζελ από την Μέση Ανατολή, τις ΗΠΑ, ή ακόμα και την Ασία. Σε αμφότερες τις περιπτώσεις, δηλαδή τόσο των ρωσικών εξαγωγών, όσο και των ευρωπαϊκών εισαγωγών, τα πλοία καλούνται να πραγματοποιήσουν ταξίδια που χρειάζονται από 16 έως και 18 ημέρες, δηλαδή τρεις και τέσσερις φορές περισσότερο χρόνο. Οι Ευρωπαίοι εισαγωγείς προϊόντων, όπως νέφτι, περίμεναν περί τις τέσσερις ημέρες για την άφιξή τους από τα ρωσικά λιμάνια, προς το λιμάνι της Αμβέρσας. Τώρα, απαιτείται αναμονή 18 ημερών για την εξασφάλιση εναλλακτικών προμηθειών από τις ΗΠΑ. Οι ΗΠΑ εξελίσσονται στον βασικό προμηθευτή νέφτι της ευρωπαϊκής αγοράς, την ίδια στιγμή που η Βραζιλία, ένας παραδοσιακός εισαγωγές αμερικανικού νέφτι, αυξάνει τις εισαγωγές από την Ρωσία, λόγω της χαμηλότερης τιμής (και παρά το υψηλότερο μεταφορικό κόστος). Την ίδια στιγμή, τα φορτία από την Ασία, που εξάγονταν κυρίως προς την Αφρική και την ανατολική Μεσόγειο, επίσης καταγράφουν πτώση, λόγω των φθηνότερων τιμών από την Ρωσία, με αποτέλεσμα να προωθούνται προς την Σιγκαπούρη, όπου αποθηκεύονται προσωρινά.

Πρόκειται για μια πλήρη μεταστροφή του παγκόσμιου ναυτιλιακού χάρτη, που έχει ως αποτέλεσμα τον διπλασιασμό του δείκτη ναύλων για προϊόντα διυλισμένου πετρελαίου (Clean Tanker Index), καθώς το μεταφορικό κόστος έχει αυξηθεί κατακόρυφα, ενώ τα πλοία που χρησιμοποιούνται, λείπουν από άλλα δρομολόγια, περιορίζοντας την προσφορά τονάζ και αυξάνοντας κι άλλο τους ναύλους. Για να αντιληφθεί κανείς την διαφορά, αρκεί να υπολογίσει ότι για 37.000 τόνους φορτίου (τυπικό μέγεθος), από την Ευρώπη προς την Δυτική Αφρική ανέρχεται σε σχεδόν 56 δολάρια/τόνο. Αντί όμως να γίνονται τέτοια δρομολόγια, πραγματοποιούνται ταξίδια από τα λιμάνια της Βαλτικής προς την Νιγηρία, με κόστος 174 δολάρια/τόνο. Το ίδιο ταξίδι, από την Ρωσία προς την Αίγυπτο κοστίζει 150 δολάρια/τόνος και προς το Μαρόκο 104 δολάρια/τόνος. Για να εξασφαλίσει πελάτες, η Ρωσία έχει μειώσει κατακόρυφα την τιμή του φορτίου.

Εκτός όμως από τα υψηλότερα κόστη, αλλά και τα υψηλότερα έσοδα για τα πλοία, υπάρχει αρνητική επίδραση και στο «μέτωπο» της περιβαλλοντικής επιβάρυνσης. Η εκτόξευση της αναλογίας όγκου φορτίων/διανυθείσα απόσταση, έχει ως αποτέλεσμα να αυξάνονται οι εκπομπές ρύπων από τα πλοία. Με βάση τα στοιχεία που ήταν γνωστά πριν την πανδημία, μια αύξηση της απόστασης των ταξιδιών κατά 10% (για τα δεξαμενόπλοια που προσεγγίζουν ή αναχωρούν από την Ευρώπη), οδηγεί σε αύξηση των ρύπων κατά περίπου 1,5 εκατ. τόνους διοξειδίου του άνθρακα. Πρόκειται για μια ποσότητα ίση με τις ετήσιες εκπομπές ρύπων 750.000 αυτοκινήτων στην Ευρώπη.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!