THEPOWERGAME
Αδυνατεί να ανακάμψει η διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων στο λιμάνι του Πειραιά, καθώς το αρνητικό σερί συνεχίστηκε και κατά τον Φεβρουάριο. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Cosco Shipping Ports, τον προηγούμενο μήνα από τις Προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ διακινήθηκαν 322,6 χιλιάδες εμπορευματοκιβώτια, αριθμός που ήταν κατά 7,7% χαμηλότερος σε σχέση με τον αντίστοιχο περσινό μήνα. Το γεγονός, μάλιστα, ότι πέρυσι η Κίνα είχε γιορτάσει τον συγκεκριμένο μήνα την άφιξη του νέου έτους (ενώ φέτος αυτό συνέβη τον Ιανουάριο) καταδεικνύει την αρνητική εικόνα της εν λόγω δραστηριότητας.
Υπενθυμίζεται ότι και τον Ιανουάριο σημειώθηκε πτώση της τάξεως του 16,6% σε ετήσια βάση, καθώς διακινήθηκαν 322,8 χιλιάδες εμπορευματοκιβώτια. Η σημαντική πτώση του πρώτου μήνα του 2023 είχε αρχικά αποδοθεί στο γεγονός ότι συνέπεσε με τον εορτασμό του νέου έτους στην Κίνα, με αποτέλεσμα να περιοριστούν οι εξαγωγές και συνεπώς και τα φορτία προς την Ευρώπη. Ωστόσο, όπως φαίνεται, τα προβλήματα είναι βαθύτερα και δεν φαίνεται πως θα αντιστραφεί η τρέχουσα τάση. Συνολικά, το φετινό δίμηνο έχουν περάσει από το ελληνικό λιμάνι 645,4 χιλιάδες εμπορευματοκιβώτια, αριθμός που είναι κατά 12,3% χαμηλότερος σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα.
Είναι χαρακτηριστικό ότι το ελληνικό λιμάνι κινείται… με την «όπισθεν» την τελευταία τριετία, με αποτέλεσμα να έχει αρχίσει να χάνει μέρος της «λάμψης» του, μαζί και την πρώτη θέση μεταξύ των μεσογειακών λιμανιών διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων, αλλά και την πέμπτη θέση συνολικά. Ο σχετικός «τίτλος» ανήκει από πέρυσι στο λιμάνι της Βαλένθια, ενώ, αν συνεχιστεί η πτώση, δεν αποκλείεται να χαθούν κι άλλες θέσεις στην πανευρωπαϊκή κατάταξη.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το 2022 σηματοδότησε το τρίτο διαδοχικό έτος υποχώρησης και ολοκληρώθηκε με ετήσια μείωση κατά 7,3% του αριθμού των εμπορευματοκιβωτίων (Προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ) σε 4,35 εκατ., από 4,69 εκατ. το 2021, 4,9 εκατ. το 2020 και 5,15 το 2019. Σε σχέση δηλαδή με το 2019, το τελευταίο έτος πριν από την πανδημία, καταγράφεται συνολική μείωση της τάξεως του 15,5% ή 800.000 «κουτιά».
Μια μικρή «αναλαμπή» καταγράφηκε κατά το τέταρτο τρίμηνο του 2022, καθώς ο αριθμός των εμπορευματοκιβωτίων αυξήθηκε κατά 4%, σε 1,07 εκατ., σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2021. Ήταν η πρώτη αύξηση σε επίπεδο τριμήνου για όλο το 2022, αλλά, όπως φάνηκε εκ των υστερών, ήταν ακριβώς αυτό, μια αναλαμπή και τίποτε περισσότερο. Όπως φαίνεται, τα προβλήματα είναι βαθύτερα κι άπτονται τόσο της γενικότερης πορείας του διεθνούς εμπορίου και δη της Κίνας, όσο και ειδικότερα της Cosco, η οποία εφαρμόζει μια στρατηγική διάχυσης των φορτίων σε διάφορα λιμάνια της Μεσογείου και της Β. Ευρώπης, θέλοντας να περιορίσει το ρίσκο της και να ενισχύσει όλες τις δραστηριότητές της, καθώς έχει αποκτήσει μερίδια σε πλειάδα λιμανιών στην Ευρώπη, τη Β. Αφρική και την Τουρκία.
Η τελευταία προσθήκη αφορά την απόκτηση μειοψηφικού μεριδίου της τάξεως του 25% στο λιμάνι της Sokhna (Σόκνα) στην Αίγυπτο, 120 χιλιόμετρα ανατολικά του Καΐρου, νότια της εισόδου της Διώρυγας του Σουέζ. Εκεί θα δημιουργηθεί ένας νέος σταθμός διαχείρισης εμπορευματοκιβωτίων. Πρόκειται για μια επένδυση συνολικού ύψους 370 εκατ. ευρώ, η οποία όταν ολοκληρωθεί θα δημιουργήσει ένα λιμάνι με ετήσια δυναμικότητα 1,7 εκατ. εμπορευματοκιβωτίων.
Εκτός από το εν λόγω λιμάνι, η Cosco έχει επίσης ποσοστό στον τερματικό σταθμό Suez Canal Container Terminal στο Σουέζ της Αιγύπτου, αλλά και το Red Sea Gateway Terminal στην Τζέντα της Σαουδικής Αραβίας. Επιπλέον, έχει αποκτήσει το λιμάνι Kumport στην Τουρκία, ενώ στην Ευρώπη, πέραν του Πειραιά, ελέγχει ποσοστά σε τερματικούς σταθμούς διαχείρισης εμπορευματοκιβωτίων, στην Αμβέρσα και την Μπριζ του Βελγίου, το Ρότερνταμ της Ολλανδίας, τη Βαλένθια στην Ισπανία, αλλά και το Βάντο της Ιταλίας, σε συνεργασία με την APM Terminals. Στα παραπάνω αναμένεται να προστεθεί και ένα ποσοστό της τάξεως του 25% στο λιμάνι του Αμβούργου, καθώς η σχετική συμφωνία προχωρεί κανονικά και βρίσκεται κοντά στο στάδιο της ολοκλήρωσης.
Στο πλαίσιο αυτό, κρίσιμο ρόλο για την ανάκαμψη της διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων στο λιμάνι του Πειραιά φαίνεται πως θα διαδραματίσει η ανάκαμψη της ευρωπαϊκής οικονομίας, που θα ενισχύσει τη ροή εισαγωγών από την Κίνα, αλλά και συνολικά το διεθνές εμπόριο. Από την άλλη πλευρά, ο ΟΛΠ, που ελέγχεται πλειοψηφικά από τον κινεζικό όμιλο, κατέγραψε ιστορικά υψηλή κερδοφορία το 2022. Τα κέρδη μετά από φόρους ανήλθαν σε 52,9 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 43,9% σε σχέση με το 2021. Επομένως, δεν είναι σαφές αν υπάρχει και το σχετικό κίνητρο για δυναμικότερη ροή φορτίων προς τον Πειραιά, ιδίως από τη στιγμή που το σχέδιο που έχουν προτείνει οι Κινέζοι για περαιτέρω ενδυνάμωση της ετήσιας δυναμικότητας, μέσω της επένδυσης για την κατασκευή μιας νέας Προβλήτας, ύψους 300 εκατ. ευρώ, εμφανίζεται «παγωμένο». Η υποδοχή του, άλλωστε, από την πλευρά της κυβέρνησης ήταν «χλιαρή», ενώ δεν έλειψαν και οι αντιδράσεις τοπικών αρχόντων και φορέων.