THEPOWERGAME
Συνολικές απώλειες της τάξεως του 15,5% έχει καταγράψει την τελευταία διετία της πανδημίας η δραστηριότητα της διακίνησης στο λιμάνι του Πειραιά. Ειδικότερα, με βάση τα σχετικά στοιχεία που ανακοίνωσε χθες η Cosco, το 2022 έκλεισε με πτώση της τάξεως του 7,3% σε σχέση με το 2021, καθώς διακινήθηκαν συνολικά 4,35 εκατ. κοντέινερ, έναντι 4,69 εκατ. το 2021 και 5,15 εκατ. το 2020. Ως εκ τούτου, από το 2020 μέχρι και το τέλος του 2022 έχουν «χαθεί» συνολικά 800.000 εμπορευματοκιβώτια, από τις Προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ που διαχειρίζεται η Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά, η εν Ελλάδι θυγατρική του κινεζικού ομίλου Cosco Shipping Ports.
Ωστόσο, πλέον αρχίζει να διακρίνεται «φως στο τούνελ», καθώς η άρση των περιορισμών γύρω από τον έλεγχο την πανδημίας στην Κίνα έχει διαμορφώσει νέα δεδομένα τον τελευταίο μήνα, αυξάνοντας σημαντικά τις ροές φορτίων. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Cosco, τον Δεκέμβριο του 2022 πέρασαν συνολικά 382,3 χιλιάδες εμπορευματοκιβώτια από το λιμάνι του Πειραιά. Πρόκειται για μια κατακόρυφη αύξηση της τάξεως του 25,2% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2021, όταν αντίστοιχα είχε σημειωθεί κάμψη κατά 25,2%. Αν η αύξηση αυτή συνεχιστεί και τον Ιανουάριο και ακόμα περισσότερο και τον Φεβρουάριο, είναι πιθανό το ελληνικό λιμάνι να επιστρέψει σε τροχιά ανόδου, όπως άλλωστε συνέβαινε σταθερά τα προηγούμενα χρόνια, έως το 2020 και το ξέσπασμα της υγειονομικής κρίσης.
Θετικό είναι και το γεγονός ότι συνολικά το τέταρτο τρίμηνο του 2022 ο αριθμός των εμπορευματοκιβωτίων που διακινήθηκε από το ελληνικό λιμάνι κατέγραψε αύξηση κατά 4% συγκριτικά με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2021, με τον συνολικό αριθμό να διαμορφώνεται σε 1,07 εκατ. εμπορευματοκιβώτια. Ήταν η πρώτη τριμηνιαία αύξηση όλου του 2022, που ίσως να σηματοδοτεί και μια συνολική ανάκαμψη τους επόμενους μήνες.
Σε κάθε περίπτωση, η επίδοση του 2022 δεν ήταν αρκετή για να βελτιώσει τη θέση του Πειραιά σε διεθνές επίπεδο. Υπενθυμίζεται ότι ήδη από πέρυσι ο Πειραιάς απώλεσε την 5η θέση στην πανευρωπαϊκή κατάταξη και την πρώτη σε όλη τη Μεσόγειο, από το λιμάνι της Βαλένθια. Η τάση αυτή διατηρήθηκε και το 2022, καθώς ακόμα και χωρίς να υπολογίζεται ο Δεκέμβριος, το ισπανικό λιμάνι εμφανίζει υψηλότερα νούμερα απ’ ό,τι ο Πειραιάς. Συγκεκριμένα, μέχρι και τον περσινό Νοέμβριο (11μηνο) η Βαλένθια είχε εξασφαλίσει συνολική διακίνηση 4,67 εκατ. εμπορευματοκιβωτίων, περισσότερα δηλαδή απ’ ό,τι ο Πειραιάς στο σύνολο του 2022. Πάντως, τα μεγέθη είναι κατά 9,5% χαμηλότερα και στη Βαλένθια, δείχνοντας ότι η πτωτική τάση δεν είναι ένα φαινόμενο που περιορίζεται αποκλειστικά στο ελληνικό λιμάνι, αλλά αποτελεί μια πραγματικότητα σε παγκόσμιο επίπεδο.