Γ.Δ.
1398.42 +0,06%
ACAG
-1,12%
5.31
BOCHGR
0,00%
4.38
CENER
+1,34%
8.35
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
-1,20%
8.2
NOVAL
+1,54%
2.31
OPTIMA
-0,31%
12.72
TITC
+1,21%
37.55
ΑΑΑΚ
-9,82%
4.04
ΑΒΑΞ
0,00%
1.378
ΑΒΕ
+0,88%
0.458
ΑΔΜΗΕ
-0,64%
2.335
ΑΚΡΙΤ
-0,73%
0.68
ΑΛΜΥ
-1,23%
3.615
ΑΛΦΑ
-1,57%
1.538
ΑΝΔΡΟ
-1,87%
6.3
ΑΡΑΙΓ
+1,11%
9.55
ΑΣΚΟ
-1,18%
2.51
ΑΣΤΑΚ
+1,16%
6.98
ΑΤΕΚ
-9,86%
0.384
ΑΤΡΑΣΤ
-0,68%
8.7
ΑΤΤ
+4,75%
0.618
ΑΤΤΙΚΑ
-0,47%
2.13
ΒΙΟ
0,00%
5.17
ΒΙΟΚΑ
-0,29%
1.735
ΒΙΟΣΚ
-1,09%
1.36
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.04
ΓΕΒΚΑ
+0,38%
1.305
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+1,71%
17.88
ΔΑΑ
+0,85%
8.048
ΔΑΙΟΣ
-2,73%
3.56
ΔΕΗ
-0,09%
11.74
ΔΟΜΙΚ
-1,64%
2.705
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-1,69%
0.291
ΕΒΡΟΦ
+1,45%
1.4
ΕΕΕ
+1,03%
33.44
ΕΚΤΕΡ
-0,56%
1.416
ΕΛΒΕ
0,00%
4.66
ΕΛΙΝ
-0,76%
1.955
ΕΛΛ
-1,12%
13.2
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,74%
1.632
ΕΛΠΕ
-1,91%
6.67
ΕΛΣΤΡ
+0,99%
2.04
ΕΛΤΟΝ
+1,12%
1.808
ΕΛΧΑ
+1,22%
1.822
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-0,44%
1.125
ΕΤΕ
-1,85%
6.906
ΕΥΑΠΣ
-0,32%
3.12
ΕΥΔΑΠ
-0,87%
5.7
ΕΥΡΩΒ
-0,74%
2.025
ΕΧΑΕ
-0,93%
4.27
ΙΑΤΡ
+0,33%
1.53
ΙΚΤΙΝ
-0,65%
0.3055
ΙΛΥΔΑ
-2,87%
1.695
ΙΝΚΑΤ
+0,85%
4.73
ΙΝΛΙΦ
-0,23%
4.28
ΙΝΛΟΤ
-0,80%
0.873
ΙΝΤΕΚ
+0,18%
5.65
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.46
ΙΝΤΕΤ
-4,24%
0.972
ΙΝΤΚΑ
-0,19%
2.615
ΚΑΡΕΛ
+0,60%
338
ΚΕΚΡ
+2,56%
1.2
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
-1,69%
1.455
ΚΟΡΔΕ
+5,82%
0.418
ΚΟΥΑΛ
+1,58%
1.026
ΚΟΥΕΣ
-0,18%
5.55
ΚΡΙ
-1,74%
14.1
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
-1,95%
0.904
ΛΑΒΙ
-0,55%
0.722
ΛΑΜΔΑ
-1,79%
7.15
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.85
ΛΕΒΚ
-3,91%
0.246
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.25
ΛΟΥΛΗ
-0,73%
2.72
ΜΑΘΙΟ
-8,92%
0.592
ΜΕΒΑ
0,00%
3.62
ΜΕΝΤΙ
+3,48%
2.08
ΜΕΡΚΟ
0,00%
41
ΜΙΓ
-0,33%
3.015
ΜΙΝ
0,00%
0.51
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-0,57%
19.21
ΜΟΝΤΑ
-4,21%
3.64
ΜΟΤΟ
+0,81%
2.485
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.65
ΜΠΕΛΑ
+1,24%
24.5
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.69
ΜΠΡΙΚ
-2,39%
2.04
ΜΠΤΚ
-8,06%
0.57
ΜΥΤΙΛ
+0,19%
31.46
ΝΑΚΑΣ
+1,37%
2.96
ΝΑΥΠ
0,00%
0.83
ΞΥΛΚ
-0,79%
0.252
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
-0,48%
20.7
ΟΛΠ
0,00%
30
ΟΛΥΜΠ
-1,30%
2.27
ΟΠΑΠ
+2,22%
15.64
ΟΡΙΛΙΝΑ
-1,39%
0.78
ΟΤΕ
+1,20%
15.19
ΟΤΟΕΛ
-1,17%
10.12
ΠΑΙΡ
+1,64%
0.99
ΠΑΠ
-0,43%
2.32
ΠΕΙΡ
-1,71%
3.568
ΠΕΡΦ
0,00%
5.28
ΠΕΤΡΟ
+0,77%
7.84
ΠΛΑΘ
+0,13%
3.97
ΠΛΑΚΡ
+5,04%
14.6
ΠΡΔ
-4,00%
0.24
ΠΡΕΜΙΑ
+0,17%
1.174
ΠΡΟΝΤΕΑ
-0,81%
6.15
ΠΡΟΦ
-0,98%
5.05
ΡΕΒΟΙΛ
+1,27%
1.6
ΣΑΡ
-2,03%
10.6
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-1,21%
0.327
ΣΙΔΜΑ
-1,63%
1.505
ΣΠΕΙΣ
-0,36%
5.58
ΣΠΙ
+1,19%
0.51
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
-0,05%
19.8
ΤΖΚΑ
-3,55%
1.36
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.62
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
-3,64%
0.212
ΦΡΛΚ
-0,56%
3.55
ΧΑΙΔΕ
-8,20%
0.56

Ναυτιλία: Αύξηση της ζήτησης και των ναύλων το 2023

Θετικές προδιαγράφονται οι προοπτικές της ποντοπόρου ναυτιλίας για το 2023, τόσο στην αγορά φορτηγών πλοίων και ακόμα περισσότερο σε εκείνη των δεξαμενόπλοιων. Σύμφωνα με τις τελευταίες προβλέψεις της BIMCΟ, της μεγαλύτερης ένωσης πλοιοκτητών παγκοσμίως, στον τομέα του ξηρού χύδην φορτίου που διεξάγεται μέσω φορτηγών πλοίων, ναι μεν η ζήτηση φορτίων δεν αναμένεται να αυξηθεί σημαντικά το 2023 (0-1%), πλην όμως, η προσφορά πλοίων προβλέπεται να υποχωρήσει αντίστοιχα κατά 0-1%, με αποτέλεσμα τα θεμελιώδη της αγοράς να κρίνονται θετικά.

Σύμφωνα με την BIMCO, ο στόλος των φορτηγών πλοίων αναμένεται να αυξηθεί κατά 2,1% το 2023 και 1,8% το 2024. Ωστόσο, η επιβολή νέων μέτρων ενεργειακής απόδοσης των πλοίων (EEXI και CII), που θα καταμετρούν τις εκπομπές ρύπων, αναμένεται να οδηγήσει τους πλοιοκτήτες σε σημαντική μείωση της μέσης ταχύτητας πλοήγησης, με αποτέλεσμα στην πράξη, να παρατηρηθεί μείωση των διαθέσιμων πλοίων, ακριβώς λόγω της αύξησης της διάρκειας του κάθε ταξιδιού. Με βάση τις σημερινές εκτιμήσεις, η χαμηλή ζήτηση, απόρροια του υφεσιακού κλίματος που έχει διαμορφωθεί στην παγκόσμια οικονομία, αναμένεται να επηρεάσει αρνητικά την ναυλαγορά, ιδίως κατά το πρώτο εξάμηνο του 2023, ενώ η κατάσταση αναμένεται να βελτιωθεί σημαντικά κατά το δεύτερο μισό του έτους, όταν προβλέπεται να ξεκινήσει και η σταδιακή ανάκαμψη της παγκόσμιας οικονομίας.

Αντιθέτως, στον τομέα των δεξαμενόπλοιων, τόσο εκείνων που μεταφέρουν αργό πετρέλαιο, όσο και εκείνων που μεταφέρουν προϊόντα πετρελαιοειδών, η εικόνα προδιαγράφεται ιδιαίτερα ρόδινη, το 2023. Ήδη άλλωστε, κατά την διάρκεια των τελευταίων τριών μηνών, ο δείκτης Baltic Exchange Dirty Index (BDTI) που καταγράφει την ναυλαγορά των δεξαμενόπλοιων αργού πετρελαίου, έχει σημειώσει αύξηση κατά 64%.

Με βάση την ανάλυση της BIMCO, για το 2023, προβλέπεται αύξηση της ζήτησης φορτίων αργού κατά 0,5%-1,5% και πετρελαιοειδών κατά 2-3%, ως αποτέλεσμα των εκτιμώμενων μεταβολών στην παραγωγή και κατανάλωση πετρελαίου. Αντίστοιχα, ο παγκόσμιος στόλος δεν αναμένεται να αυξηθεί περισσότερο από 1%. Πρακτικά όμως, η διαθεσιμότητα πλοίων θα υποχωρήσει κατά 1-2% το 2023, λόγω της μείωσης της ταχύτητας των πλοίων κατά 2-3%, ακριβώς λόγω της ανάγκης μείωσης των εκπομπών ρύπων. Ο τομέας των πετρελαιοειδών αναμένεται να είναι ο πλέον ωφελημένος πάντως, λόγω της δομικής μεταβολής των ροών φορτίων που βρίσκεται εν εξελίξει και της κατακόρυφης αύξησης της ζήτησης για διυλισμένα προϊόντα κατά 5,5-6,5%.

Στο πλαίσιο αυτό, η BIMCO κάνει λόγο για σημαντική άνοδο των ναύλων για δεξαμενόπλοια, τόσο σε ότι αφορά τις χρονοναυλώσεις (μεγαλύτερης διάρκειας συμφωνίες), όσο και την ναυλαγορά σποτ φορτίων. Παράλληλα, αναμένεται και σημαντική αύξηση των τιμών των δεξαμενόπλοιων. Ασφαλώς, τυχόν επιβράδυνση της ζήτησης φορτίων θα περιορίσει και την άνοδο των ναύλων. Παράλληλα, ο μόνος τρόπος για να αυξηθεί η προσφορά σε σχέση με τις εκτιμήσεις που έχει λάβει υπόψη της η BIMCO, θα είναι να σταματήσει εξ ολοκλήρου η διάλυση παλιότερων δεξαμενόπλοιων.

Υπενθυμίζεται ότι η Κίνα, που είναι και η σημαντικότερη οικονομία για το ξηρό φορτίο και μία από τις σημαντικότερες για εκείνη των δεξαμενόπλοιων, προβλέπεται να αναπτυχθεί με ετήσιο ρυθμό της τάξεως του 4,4% το 2023 και 4,5% το 2024. Ωστόσο, τυχόν νέα μέτρα για τον περιορισμό της πανδημίας, είναι πιθανό να ανατρέψουν τις προβλέψεις αυτές, ενώ πιθανός παράγοντας κινδύνου, τόσο για την οικονομία, όσο και για την ναυτιλία, αποτελεί η αβεβαιότητα γύρω από τον ιδιαίτερα κρίσιμο τομέα της αγοράς ακινήτων και των κατασκευών, δεδομένου ότι μεγάλος όγκος των εισαγωγών πρώτων υλών αφορά τον συγκεκριμένο κλάδο.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!