Γ.Δ.
1618.16 +0,04%
ACAG
-0,32%
6.16
AEM
+0,35%
4.545
AKTR
-0,55%
5.45
BOCHGR
-1,11%
5.34
CENER
+0,32%
9.5
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
+0,49%
8.24
EVR
+0,58%
1.745
NOVAL
+0,20%
2.54
OPTIMA
-0,43%
14.04
TITC
-0,83%
41.65
ΑΑΑΚ
0,00%
5
ΑΒΑΞ
+2,27%
2.25
ΑΒΕ
-3,60%
0.429
ΑΔΜΗΕ
-0,18%
2.815
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.75
ΑΛΜΥ
+1,29%
4.31
ΑΛΦΑ
+1,34%
1.89
ΑΝΔΡΟ
-0,31%
6.5
ΑΡΑΙΓ
+1,51%
11.4
ΑΣΚΟ
+0,63%
3.22
ΑΣΤΑΚ
-0,27%
7.28
ΑΤΕΚ
+2,72%
1.51
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.68
ΑΤΤ
-0,57%
0.698
ΑΤΤΙΚΑ
-1,64%
2.4
ΒΙΟ
-0,17%
5.83
ΒΙΟΚΑ
-0,26%
1.925
ΒΙΟΣΚ
-0,64%
1.55
ΒΙΟΤ
0,00%
0.27
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
+3,33%
2.48
ΓΕΒΚΑ
-0,63%
1.57
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
18.9
ΔΑΑ
-1,05%
8.312
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.42
ΔΕΗ
-0,67%
13.33
ΔΟΜΙΚ
-0,35%
2.82
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+4,11%
0.38
ΕΒΡΟΦ
+1,30%
1.955
ΕΕΕ
-0,76%
39.2
ΕΚΤΕΡ
-3,96%
2.06
ΕΛΒΕ
+2,80%
5.5
ΕΛΙΝ
-0,91%
2.18
ΕΛΛ
-1,33%
14.8
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-2,37%
2.265
ΕΛΠΕ
+0,82%
8.04
ΕΛΣΤΡ
+2,11%
2.42
ΕΛΤΟΝ
+0,87%
1.858
ΕΛΧΑ
-0,46%
2.165
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-1,75%
1.125
ΕΤΕ
+1,50%
8.648
ΕΥΑΠΣ
+0,29%
3.45
ΕΥΔΑΠ
+0,33%
6.06
ΕΥΡΩΒ
-0,72%
2.484
ΕΧΑΕ
-1,00%
4.95
ΙΑΤΡ
-0,49%
2.05
ΙΚΤΙΝ
-1,10%
0.36
ΙΛΥΔΑ
+0,86%
1.765
ΙΝΛΙΦ
-0,21%
4.85
ΙΝΛΟΤ
-1,65%
1.072
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.9
ΙΝΤΕΤ
-2,18%
1.12
ΙΝΤΚΑ
-1,52%
3.23
ΚΑΡΕΛ
0,00%
326
ΚΕΚΡ
-3,41%
1.275
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.94
ΚΟΡΔΕ
+1,77%
0.459
ΚΟΥΑΛ
-1,95%
1.31
ΚΟΥΕΣ
+0,64%
6.3
ΚΡΙ
-0,60%
16.5
ΚΤΗΛΑ
-1,00%
1.98
ΚΥΡΙΟ
+0,49%
1.02
ΛΑΒΙ
-0,73%
0.812
ΛΑΜΔΑ
-0,14%
6.99
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
+4,76%
1.1
ΛΕΒΚ
0,00%
0.23
ΛΕΒΠ
+4,42%
0.236
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.75
ΛΟΥΛΗ
-0,29%
3.4
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.802
ΜΕΒΑ
+1,53%
3.98
ΜΕΝΤΙ
-2,17%
2.25
ΜΕΡΚΟ
+3,13%
39.6
ΜΙΓ
0,00%
2.865
ΜΙΝ
0,00%
0.492
ΜΟΗ
+0,36%
22.4
ΜΟΝΤΑ
-0,53%
3.78
ΜΟΤΟ
-0,18%
2.825
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.63
ΜΠΕΛΑ
+0,36%
27.94
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.81
ΜΠΡΙΚ
-0,82%
2.42
ΜΠΤΚ
+5,13%
0.615
ΜΥΤΙΛ
+1,71%
36.96
ΝΑΚΑΣ
-1,88%
3.14
ΝΑΥΠ
+0,49%
0.828
ΞΥΛΚ
-1,87%
0.262
ΞΥΛΠ
+10,00%
0.396
ΟΛΘ
+1,79%
28.5
ΟΛΠ
+1,36%
33.65
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.6
ΟΠΑΠ
-1,44%
17.14
ΟΡΙΛΙΝΑ
-1,23%
0.8
ΟΤΕ
-0,40%
15
ΟΤΟΕΛ
-0,36%
11.06
ΠΑΙΡ
-4,29%
1.005
ΠΑΠ
-1,14%
2.61
ΠΕΙΡ
+1,26%
4.808
ΠΕΡΦ
-1,28%
5.4
ΠΕΤΡΟ
-0,99%
8
ΠΛΑΘ
-0,25%
4.05
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15.2
ΠΡΔ
-0,76%
0.262
ΠΡΕΜΙΑ
-0,16%
1.28
ΠΡΟΝΤΕΑ
-4,10%
5.85
ΠΡΟΦ
+1,74%
5.27
ΡΕΒΟΙΛ
-0,28%
1.755
ΣΑΡ
-1,72%
12.58
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.354
ΣΙΔΜΑ
-0,63%
1.565
ΣΠΕΙΣ
-1,40%
5.64
ΣΠΙ
+4,65%
0.63
ΣΠΥΡ
0,00%
0.151
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
20
ΤΖΚΑ
0,00%
1.48
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.3
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,95%
1.662
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.7
ΦΡΙΓΟ
+9,17%
0.238
ΦΡΛΚ
-1,27%
4.28
ΧΑΙΔΕ
+1,27%
0.8

Δεξαμενόπλοια: Στο ζενίθ ναύλοι και περιθώριο κέρδους

Με το υψηλότερο περιθώριο κέρδους μεταξύ όλων των κατηγοριών πλοίων, εξέρχονται του 2022, τα δεξαμενόπλοια, έχοντας διανύσει μία κατακόρυφη πορεία ανάκαμψης, με τους ναύλους να βρίσκονται πλέον στο υψηλότερο σημείο τους από τα μέσα της δεκαετίας του 2000. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία που ανακοίνωσε πριν από λίγες ημέρες η BIMCO, κατά μέσο όρο σήμερα, για κάθε 100 δολάρια εσόδων, τα 78 αποτελούν λειτουργικό κέρδος. Συγκεκριμένα, υπολογίζοντας το ύψος των ναύλων και αφαιρώντας τα ημερήσια έξοδα του πλοίου (αμοιβές πληρωμάτων, καύσιμα και λοιπές δαπάνες που σχετίζονται με την λειτουργία), το 78% των εσόδων επιστρέφουν στο «ταμείο» της εκάστοτε ναυτιλιακής εταιρείας.

Το αντίστοιχο ποσοστό στις αρχές του έτους δεν ξεπερνούσε το 45% και ήταν το χαμηλότερο μεταξύ των τριών βασικών κατηγοριών πλοίων. Η εξέλιξη αυτή, παρότι θετική για τους εφοπλιστές που δραστηριοποιούνται στη συγκεκριμένη αγορά, καταδεικνύει και το ότι η ναυλαγορά διανύει περίοδο πολύ έντονων διακυμάνσεων και μεταβολών, με σημαντικές διαφοροποιήσεις ανάλογα με το είδος του πλοίου. Πριν από ένα χρόνο, στο τέλος του 2021, τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων κατέγραφαν ιστορικά υψηλά έσοδα και κέρδη. Την ίδια περίοδο τα φορτηγά πλοία εισέπρατταν ακόμα υψηλούς ναύλους, έχοντας όμως σημειώσει τις καλύτερες επιδόσεις των τελευταίων ετών, νωρίτερα εντός του 2021.

Στον αντίποδα, τα δεξαμενόπλοια δεν είχαν κατορθώσει να επιδείξουν παρόμοιες αποδόσεις, παραμένοντας σε «πανδημικό» περιβάλλον, με την ζήτηση φορτίων στην αγορά να μην έχει ανακάμψει σημαντικά από το ξέσπασμα της πανδημίας και μετά. Ωστόσο, η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία στο τέλος του φετινού Φεβρουαρίου, άλλαξε τα πάντα κι έφερε κυριολεκτικά τα «πάνω-κάτω», καθώς ανέτρεψε την μέχρι τότε οικονομική ισορροπία, οδήγησε σε αύξηση του πληθωρισμού, ιδίως στην Ευρώπη και την Β. Αμερική και οι κεντρικές τράπεζες προχώρησαν σε διαδοχικές αυξήσεις επιτοκίων για να περιορίσουν τις πληθωριστικές πιέσεις, χωρίς σημαντικό αποτέλεσμα μέχρις στιγμής.

Κάπως, εν μέσω αυτού του μακροοικονομικού περιβάλλοντος, τα δεξαμενόπλοια έχουν εξελιχθεί στους «μεγάλους κερδισμένους» του 2022, καθώς το περιθώριο λειτουργικού κέρδους τους είναι το υψηλότερο μεταξύ των υπόλοιπων πλοίων. Κατά την διάρκεια του 2022, η παραγωγή πετρελαίου αυξήθηκε κατά 4%, ενώ την ίδια περίοδο αναδιαμορφώθηκε όλος ο «χάρτης» των ταξιδιών των δεξαμενόπλοιων, λόγω του πολέμου στην Ουκρανία.

Ο πόλεμος στην Ουκρανία, ώθησε την μεν Ε.Ε. να αναζητήσει νέες πηγές εισαγωγής πετρελαίου, κατά κανόνα από πιο μακρινές χώρες (άρα και με υψηλότερο μεταφορικό κόστος), ενώ η δε Ρωσία υποχρεώθηκε να πωλήσει το πετρέλαιό της, επίσης σε χώρες της Ασίας, όπως η Ινδία, που απείχαν περισσότερο. Κάπως έτσι, η μέση απόσταση των ταξιδιών των δεξαμενόπλοιων αυξήθηκε σημαντικά.

Αντιθέτως, μήνα με τον μήνα, το κόστος ναύλωσης εμπορευματοκιβωτίων υποχωρούσε, για να επιστρέψει πλέον στα προ πανδημίας επίπεδα, ενώ μια πρόσκαιρη ανάκαμψη της ναυλαγοράς ξηρού φορτίου την άνοιξη, αποδείχθηκε αυτό ακριβώς, πρόσκαιρη. Σήμερα, το περιθώριο λειτουργικού κέρδους των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων διαμορφώνεται σε 69%, από 90% που ήταν στις αρχές του 2022. Αντίστοιχα, για τα φορτηγά πλοία, το αντίστοιχο ποσοστό έχει υποχωρήσει από 76% σε 59% σήμερα.

Σύμφωνα με την BIMCO, το 2023, τα δεξαμενόπλοια θα συνεχίσουν να επωφελούνται από τις μεγαλύτερες αποστάσεις των ταξιδιών, τόσο για τις μεταφορές αργού πετρελαίου, όσο και για τις μεταφορές διυλισμένων προϊόντων. Άλλωστε, μετά την πρόσφατη πλήρη απαγόρευση μεταφοράς ρωσικού αργού πετρελαίου εντός ΕΕ, το ίδιο θα συμβεί από τις αρχές Φεβρουαρίου και με τα διυλισμένα προϊόντα πετρελαίου. Με δεδομένο ότι ο παγκόσμιος στόλος δεν πρόκειται να μεγεθυνθεί, η BIMCO προβλέπει ότι το νέο έτος, τα δεξαμενόπλοια θα αποδειχθούν οι «πρωταθλητές» της ποντοπόρου ναυτιλίας.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!