THEPOWERGAME
Με το υψηλότερο περιθώριο κέρδους μεταξύ όλων των κατηγοριών πλοίων, εξέρχονται του 2022, τα δεξαμενόπλοια, έχοντας διανύσει μία κατακόρυφη πορεία ανάκαμψης, με τους ναύλους να βρίσκονται πλέον στο υψηλότερο σημείο τους από τα μέσα της δεκαετίας του 2000. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία που ανακοίνωσε πριν από λίγες ημέρες η BIMCO, κατά μέσο όρο σήμερα, για κάθε 100 δολάρια εσόδων, τα 78 αποτελούν λειτουργικό κέρδος. Συγκεκριμένα, υπολογίζοντας το ύψος των ναύλων και αφαιρώντας τα ημερήσια έξοδα του πλοίου (αμοιβές πληρωμάτων, καύσιμα και λοιπές δαπάνες που σχετίζονται με την λειτουργία), το 78% των εσόδων επιστρέφουν στο «ταμείο» της εκάστοτε ναυτιλιακής εταιρείας.
Το αντίστοιχο ποσοστό στις αρχές του έτους δεν ξεπερνούσε το 45% και ήταν το χαμηλότερο μεταξύ των τριών βασικών κατηγοριών πλοίων. Η εξέλιξη αυτή, παρότι θετική για τους εφοπλιστές που δραστηριοποιούνται στη συγκεκριμένη αγορά, καταδεικνύει και το ότι η ναυλαγορά διανύει περίοδο πολύ έντονων διακυμάνσεων και μεταβολών, με σημαντικές διαφοροποιήσεις ανάλογα με το είδος του πλοίου. Πριν από ένα χρόνο, στο τέλος του 2021, τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων κατέγραφαν ιστορικά υψηλά έσοδα και κέρδη. Την ίδια περίοδο τα φορτηγά πλοία εισέπρατταν ακόμα υψηλούς ναύλους, έχοντας όμως σημειώσει τις καλύτερες επιδόσεις των τελευταίων ετών, νωρίτερα εντός του 2021.
Στον αντίποδα, τα δεξαμενόπλοια δεν είχαν κατορθώσει να επιδείξουν παρόμοιες αποδόσεις, παραμένοντας σε «πανδημικό» περιβάλλον, με την ζήτηση φορτίων στην αγορά να μην έχει ανακάμψει σημαντικά από το ξέσπασμα της πανδημίας και μετά. Ωστόσο, η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία στο τέλος του φετινού Φεβρουαρίου, άλλαξε τα πάντα κι έφερε κυριολεκτικά τα «πάνω-κάτω», καθώς ανέτρεψε την μέχρι τότε οικονομική ισορροπία, οδήγησε σε αύξηση του πληθωρισμού, ιδίως στην Ευρώπη και την Β. Αμερική και οι κεντρικές τράπεζες προχώρησαν σε διαδοχικές αυξήσεις επιτοκίων για να περιορίσουν τις πληθωριστικές πιέσεις, χωρίς σημαντικό αποτέλεσμα μέχρις στιγμής.
Κάπως, εν μέσω αυτού του μακροοικονομικού περιβάλλοντος, τα δεξαμενόπλοια έχουν εξελιχθεί στους «μεγάλους κερδισμένους» του 2022, καθώς το περιθώριο λειτουργικού κέρδους τους είναι το υψηλότερο μεταξύ των υπόλοιπων πλοίων. Κατά την διάρκεια του 2022, η παραγωγή πετρελαίου αυξήθηκε κατά 4%, ενώ την ίδια περίοδο αναδιαμορφώθηκε όλος ο «χάρτης» των ταξιδιών των δεξαμενόπλοιων, λόγω του πολέμου στην Ουκρανία.
Ο πόλεμος στην Ουκρανία, ώθησε την μεν Ε.Ε. να αναζητήσει νέες πηγές εισαγωγής πετρελαίου, κατά κανόνα από πιο μακρινές χώρες (άρα και με υψηλότερο μεταφορικό κόστος), ενώ η δε Ρωσία υποχρεώθηκε να πωλήσει το πετρέλαιό της, επίσης σε χώρες της Ασίας, όπως η Ινδία, που απείχαν περισσότερο. Κάπως έτσι, η μέση απόσταση των ταξιδιών των δεξαμενόπλοιων αυξήθηκε σημαντικά.
Αντιθέτως, μήνα με τον μήνα, το κόστος ναύλωσης εμπορευματοκιβωτίων υποχωρούσε, για να επιστρέψει πλέον στα προ πανδημίας επίπεδα, ενώ μια πρόσκαιρη ανάκαμψη της ναυλαγοράς ξηρού φορτίου την άνοιξη, αποδείχθηκε αυτό ακριβώς, πρόσκαιρη. Σήμερα, το περιθώριο λειτουργικού κέρδους των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων διαμορφώνεται σε 69%, από 90% που ήταν στις αρχές του 2022. Αντίστοιχα, για τα φορτηγά πλοία, το αντίστοιχο ποσοστό έχει υποχωρήσει από 76% σε 59% σήμερα.
Σύμφωνα με την BIMCO, το 2023, τα δεξαμενόπλοια θα συνεχίσουν να επωφελούνται από τις μεγαλύτερες αποστάσεις των ταξιδιών, τόσο για τις μεταφορές αργού πετρελαίου, όσο και για τις μεταφορές διυλισμένων προϊόντων. Άλλωστε, μετά την πρόσφατη πλήρη απαγόρευση μεταφοράς ρωσικού αργού πετρελαίου εντός ΕΕ, το ίδιο θα συμβεί από τις αρχές Φεβρουαρίου και με τα διυλισμένα προϊόντα πετρελαίου. Με δεδομένο ότι ο παγκόσμιος στόλος δεν πρόκειται να μεγεθυνθεί, η BIMCO προβλέπει ότι το νέο έτος, τα δεξαμενόπλοια θα αποδειχθούν οι «πρωταθλητές» της ποντοπόρου ναυτιλίας.