THEPOWERGAME
Βρέθηκε η λύση στο «μπλόκο» που είχε επιβάλλει η Τουρκία στον διάπλου έως και 28 δεξαμενόπλοιων που παρέμεναν εγκλωβισμένα στην Μαύρη Θάλασσα, στα στενά του Βοσπόρου, αλλά και νοτιότερα στα Δαρδανέλια, από το τέλος της προηγούμενης εβδομάδας.
Σύμφωνα με τα όσα αναφέρουν φορείς αλληλασφάλισης, όπως η Gard και η Skuld, επήλθε συμφωνία με τις τουρκικές αρχές, ως προς την διατύπωση του εγγράφου που θα χορηγήσουν στα πλοία που ασφαλίζουν, ώστε να ικανοποιηθεί και η πλευρά της γείτονος χώρας και να επιτραπεί η διέλευση των πλοίων.
Ήδη, τις τελευταίες ώρες έχουν αποχωρήσει από την περιοχή 22 δεξαμενόπλοια, καθώς έχουν εμφανίσει τα απαιτούμενα έγγραφα και την ασφαλιστική κάλυψη που ζητούνταν. Το πρόβλημα είχε προκύψει από τις αρχές του μήνα, λόγω της απαίτησης των τουρκικών αρχών, για εφοδιασμό όλων των πλοίων με γραπτή επιστολή-εγγύηση από τον ασφαλιστικό τους φορέα, βάσει της οποίας αυτός να κάνει αποδεκτή οποιαδήποτε επισφάλεια κατά το διάστημα διέλευσης του εκάστοτε πλοίου από τα τουρκικά χωρικά ύδατα. Κάτι τέτοιο όμως δεν μπορούσαν να γίνει δεκτό από τους φορείς αλληλασφάλισης, καθώς θα τους εξέθετε σε πιθανές κυρώσεις, πρόστιμα και αποζημιώσεις, σε περίπτωση που κάποιο από τα πλοία που ασφαλίζουν, μεταφέρει παράνομο φορτίο, είτε με δόλο, είτε αδόκητα. Αν π.χ. κάποιο πλοίο μετέφερε πετρέλαιο ρωσικής προέλευσης, το οποίο να έχει πουληθεί σε τιμή υψηλότερη του πρόσφατου «πλαφόν» των 60 δολαρίων/βαρέλι, ο ασφαλιστικός φορέας θα ήταν υπόλογος και θα έπρεπε να επωμιστεί το κόστος των σχετικών προστίμων.
Ως εκ τούτου, προέκυψε αδιέξοδο που οδήγησε στο μπλοκάρισμα δεκάδων πλοίων, μέχρι ότου βρεθεί κάποια λύση. Αυτή τελικά επιτεύχθηκε το μεσημέρι της Τρίτης, καθώς οι φορείς αλληλασφάλισης και οι τουρκικές αρχές, κατέληξαν σε μια αμοιβαία αποδεκτή διατύπωση των όρων του σχετικού εγγράφου. Βάσει αυτής, θα αναγράφεται ότι οι ασφαλιστικές εταιρείες δεν θα φέρουν ευθύνη για όλες ανεξαιρέτως τις περιστάσεις, κατά τις οποίες προκύπτουν παραβάσεις. Φορείς της αγοράς εκτιμούσαν ότι θα παρέχεται μεν κάλυψη για τυχόν περιβαλλοντικές ή αστικές ευθύνες των πλοίων, όπως συνηθίζεται άλλωστε, όχι όμως και για το ενδεχόμενο να προκύπτουν παραβάσεις για τις πρόσφατες κυρώσεις που έχουν επιβληθεί στα φορτία ρωσικού πετρελαίου. Σε κάθε περίπτωση, ακόμα και σε αυτήν την περίπτωση, εφόσον το πετρέλαιο έχει πουληθεί πριν την 5η Δεκεμβρίου, οπότε και τέθηκαν σε ισχύ τα σχετικά μέτρα, παρέχεται περίοδος χάριτος έως τις 19 Ιανουαρίου για την απρόσκοπτη μεταφορά του.