Γ.Δ.
1401.58 +0,28%
ACAG
-0,37%
5.35
BOCHGR
-0,46%
4.36
CENER
+1,94%
8.4
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
-1,20%
8.2
NOVAL
+1,54%
2.31
OPTIMA
-0,31%
12.72
TITC
+1,48%
37.65
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
+1,31%
1.396
ΑΒΕ
+1,32%
0.46
ΑΔΜΗΕ
-0,21%
2.345
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.685
ΑΛΜΥ
0,00%
3.66
ΑΛΦΑ
-2,05%
1.5305
ΑΝΔΡΟ
-0,62%
6.38
ΑΡΑΙΓ
+1,43%
9.58
ΑΣΚΟ
-0,39%
2.53
ΑΣΤΑΚ
-0,29%
6.88
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
-0,23%
8.74
ΑΤΤ
+4,07%
0.614
ΑΤΤΙΚΑ
+1,40%
2.17
ΒΙΟ
+0,39%
5.19
ΒΙΟΚΑ
+0,86%
1.755
ΒΙΟΣΚ
-0,73%
1.365
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.04
ΓΕΒΚΑ
+1,15%
1.315
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+1,82%
17.9
ΔΑΑ
+0,13%
7.99
ΔΑΙΟΣ
-1,64%
3.6
ΔΕΗ
-0,85%
11.65
ΔΟΜΙΚ
-1,82%
2.7
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-2,03%
0.29
ΕΒΡΟΦ
+2,17%
1.41
ΕΕΕ
+1,93%
33.74
ΕΚΤΕΡ
+1,54%
1.446
ΕΛΒΕ
0,00%
4.66
ΕΛΙΝ
+0,51%
1.98
ΕΛΛ
-1,87%
13.1
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,74%
1.632
ΕΛΠΕ
-1,84%
6.675
ΕΛΣΤΡ
+1,49%
2.05
ΕΛΤΟΝ
+2,80%
1.838
ΕΛΧΑ
0,00%
1.8
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.13
ΕΤΕ
-1,59%
6.924
ΕΥΑΠΣ
+0,32%
3.14
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.75
ΕΥΡΩΒ
-0,20%
2.036
ΕΧΑΕ
-0,23%
4.3
ΙΑΤΡ
+0,98%
1.54
ΙΚΤΙΝ
-0,65%
0.3055
ΙΛΥΔΑ
-0,29%
1.74
ΙΝΚΑΤ
+1,28%
4.75
ΙΝΛΙΦ
-0,23%
4.28
ΙΝΛΟΤ
+1,14%
0.89
ΙΝΤΕΚ
+0,53%
5.67
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.46
ΙΝΤΕΤ
-4,04%
0.974
ΙΝΤΚΑ
+1,15%
2.65
ΚΑΡΕΛ
0,00%
336
ΚΕΚΡ
0,00%
1.17
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
-2,03%
1.45
ΚΟΡΔΕ
+3,80%
0.41
ΚΟΥΑΛ
+0,99%
1.02
ΚΟΥΕΣ
-0,72%
5.52
ΚΡΙ
-0,35%
14.3
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
+0,22%
0.924
ΛΑΒΙ
-0,96%
0.719
ΛΑΜΔΑ
-0,14%
7.27
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
-3,53%
0.82
ΛΕΒΚ
0,00%
0.256
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.25
ΛΟΥΛΗ
-0,37%
2.73
ΜΑΘΙΟ
-8,62%
0.594
ΜΕΒΑ
0,00%
3.62
ΜΕΝΤΙ
+0,50%
2.02
ΜΕΡΚΟ
0,00%
41
ΜΙΓ
-1,82%
2.97
ΜΙΝ
0,00%
0.51
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-0,62%
19.2
ΜΟΝΤΑ
-1,32%
3.75
ΜΟΤΟ
-0,61%
2.45
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.65
ΜΠΕΛΑ
+1,90%
24.66
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,27%
3.7
ΜΠΡΙΚ
-0,48%
2.08
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
+0,96%
31.7
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.92
ΝΑΥΠ
0,00%
0.83
ΞΥΛΚ
+0,79%
0.256
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
+0,48%
20.9
ΟΛΠ
-0,50%
29.85
ΟΛΥΜΠ
-2,17%
2.25
ΟΠΑΠ
+3,27%
15.8
ΟΡΙΛΙΝΑ
-0,13%
0.79
ΟΤΕ
+1,33%
15.21
ΟΤΟΕΛ
-1,37%
10.1
ΠΑΙΡ
-2,26%
0.952
ΠΑΠ
+2,15%
2.38
ΠΕΙΡ
-1,13%
3.589
ΠΕΡΦ
+1,89%
5.38
ΠΕΤΡΟ
+1,03%
7.86
ΠΛΑΘ
-0,13%
3.96
ΠΛΑΚΡ
0,00%
13.9
ΠΡΔ
0,00%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
+0,17%
1.174
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.2
ΠΡΟΦ
+0,59%
5.13
ΡΕΒΟΙΛ
+0,95%
1.595
ΣΑΡ
-0,92%
10.72
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-1,21%
0.327
ΣΙΔΜΑ
-0,33%
1.525
ΣΠΕΙΣ
+0,71%
5.64
ΣΠΙ
+2,78%
0.518
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
-0,05%
19.8
ΤΖΚΑ
+0,71%
1.42
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.62
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
-3,64%
0.212
ΦΡΛΚ
-0,56%
3.55
ΧΑΙΔΕ
-8,20%
0.56

Βόσπορος: Κλιμακώνεται η κρίση – Τάνκερ με πετρέλαιο επιστρέφουν πίσω

Κλιμακώνεται η κρίση που έχει προκύψει στα Στενά του Βοσπόρου και τα Δαρδανέλια της γειτονικής Τουρκίας, η οποία έχει οδηγήσει στο «μπλόκο» σε σχεδόν 30 δεξαμενόπλοια, τα οποία βρίσκονται εγκλωβισμένα στη Μαύρη Θάλασσα ή στη Θάλασσα του Μαρμαρά, χωρίς να τους επιτρέπεται ο διάπλους. Χθες οι τουρκικές αρχές ανακοίνωσαν ότι θα επιτρέψουν το πέρασμα σε τέσσερα δεξαμενόπλοια, τα οποία μεταφέρουν περίπου 475.000 τόνους πετρελαίου, καθώς είχαν εξασφαλίσει τα απαιτούμενα έγγραφα, που έχει ζητήσει από τις αρχές του μήνα η Τουρκία. Αντιθέτως, πέντε δεξαμενόπλοια τα οποία βρίσκονταν στα Δαρδανέλια υποχρεώθηκαν σε μεταστροφή, καθώς δεν μπόρεσαν να εξασφαλίσουν τις απαιτούμενες άδειες που ζητεί η Τουρκία.

Η κρίση οφείλεται στην απόφαση της τουρκικής κυβέρνησης να απαιτήσει από τα δεξαμενόπλοια που επιχειρούν τον σχετικό διάπλου να παράσχουν εγγύηση από τον φορέα αλληλασφάλισής τους, ότι θα παράσχει κάλυψη ακόμα κι αν το φορτίο που μεταφέρεται ενδέχεται να υπόκειται σε κυρώσεις, βάσει της πρόσφατης απόφασης ΕΕ, G7 και ΗΠΑ για τη μη μεταφορά και πώληση ρωσικού πετρελαίου, το οποίο θα έχει πουληθεί σε τιμή υψηλότερη των 60 δολαρίων/βαρέλι. Στο πλαίσιο αυτό, απαγορεύεται στους φορείς αντασφάλισης, τα λεγόμενα P&I Clubs, τα οποία ασφαλίζουν πάνω από το 80% του στόλου της ποντοπόρου ναυτιλίας, να παρέχουν ασφαλιστική κάλυψη σε φορτία και πλοία που δεν συμμορφώνονται με το όριο των 60 δολαρίων/βαρέλι.

Ως εκ τούτου, η κίνηση της Τουρκίας να τους ζητήσει την παροχή κάλυψης «απέναντι σε οποιονδήποτε κίνδυνο» θα εξέθετε τους ασφαλιστικούς φορείς σε πιθανές κυρώσεις, πρόστιμα και αποζημιώσεις, σε περίπτωση που κάποιο από τα πλοία που ασφαλίζουν μεταφέρει παράνομο φορτίο, είτε με δόλο είτε άδολα. Σημειωτέον, δε, ότι τα P&I Clubs δεν λειτουργούν όπως μια τυπική ασφαλιστική εταιρεία. Πρόκειται για φορείς αλληλασφάλισης, που το κάθε πλοίο συνεισφέρει ένα ποσό για την ασφάλιση του συνόλου των πλοίων που είναι εγγεγραμμένα στον φορέα. Έτσι, ο κάθε πλοιοκτήτης έχει ευθύνη απέναντι στα υπόλοιπα μέλη του φορέα αλληλασφάλισης. Επομένως, είναι ακόμα δυσκολότερο να παρασχεθούν οι σχετικές εγγυήσεις, καθώς θα εγείρονταν σημαντικές αντιδράσεις από άλλα μέλη του Club, που ενδεχομένως να μη δραστηριοποιούνται στις μεταφορές πετρελαίου.

Το πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί από τη στάση της Τουρκίας έχει προκαλέσει μεγάλη ανησυχία στους ναυτιλιακούς κύκλους, καθώς στην ουσία μπλοκάρονται πλοία που μεταφέρουν πετρέλαιο από το Καζακστάν, το οποίο απλώς έχει φορτωθεί σε ρωσικό λιμάνι. Δεν πρόκειται δηλαδή για ρωσικό πετρέλαιο, που υπόκειται στις σχετικές κυρώσεις. Στο πλαίσιο αυτό, εκφράζεται ο φόβος το ζήτημα να εξελιχθεί σε μια ευρύτερη γεωπολιτική κρίση, καθώς «ποινικοποιείται» το πετρέλαιο μιας τρίτης χώρας, που εξάγει πλέον μεγάλες ποσότητες πετρελαίου προς την ΕΕ.

Με τη σειρά τους, οι πλοιοκτήτες που αντιπροσωπεύουν τα P&I Clubs σημειώνουν ότι αυτή η κατάσταση δεν οφείλεται στην επιβολή πλαφόν στο ρωσικό πετρέλαιο, καθώς, ούτως ή άλλως, αυτό δεν υπόκειται σε κυρώσεις για περίοδο 45 ημερών, δηλαδή έως τις 19 Ιανουαρίου, εφόσον έχει πωληθεί πριν από τις 5 Δεκεμβρίου, κάτι που ισχύει για όλα τα πλοία που έχουν μπλοκαριστεί στον Βόσπορο.

Μέχρι και χθες πάντως, η Τουρκία δεν φαινόταν διατεθειμένη να υιοθετήσει μια πιο διπλωματική στάση, παρά τη διεθνή πίεση που της έχει ασκηθεί τις τελευταίες ημέρες. Αντιθέτως, διαμηνύει ότι θα χρειαστεί χρόνο, προκειμένου να ολοκληρώσει τους ελέγχους στα εισερχόμενα δεξαμενόπλοια. Με τον τρόπο αυτό, η Άγκυρα εμφανίζεται ως αντίπαλος, τόσο της Ε.Ε., όσο και της Αστάνα (Καζακστάν).

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!