Γ.Δ.
1432.6 -0,24%
ACAG
-0,84%
5.9
CENER
-0,10%
9.92
CNLCAP
0,00%
6.9
DIMAND
+0,10%
9.88
NOVAL
0,00%
2.71
OPTIMA
-0,50%
12.02
TITC
-0,90%
32.95
ΑΑΑΚ
0,00%
5.5
ΑΒΑΞ
-1,87%
1.366
ΑΒΕ
0,00%
0.451
ΑΔΜΗΕ
+0,24%
2.125
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.81
ΑΛΜΥ
+0,52%
2.88
ΑΛΦΑ
-0,31%
1.589
ΑΝΔΡΟ
-0,92%
6.44
ΑΡΑΙΓ
-0,63%
10.98
ΑΣΚΟ
+0,36%
2.79
ΑΣΤΑΚ
-3,38%
7.44
ΑΤΕΚ
0,00%
0.418
ΑΤΡΑΣΤ
-0,47%
8.56
ΑΤΤ
-1,92%
8.16
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.47
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+1,01%
6
ΒΙΟΚΑ
+3,00%
2.06
ΒΙΟΣΚ
-1,49%
1.655
ΒΙΟΤ
0,00%
0.238
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
+0,85%
2.36
ΓΕΒΚΑ
+0,93%
1.635
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-0,11%
17.66
ΔΑΑ
-0,61%
7.8
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.28
ΔΕΗ
+0,26%
11.6
ΔΟΜΙΚ
+0,15%
3.395
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+0,92%
0.329
ΕΒΡΟΦ
+0,31%
1.595
ΕΕΕ
+0,69%
32.02
ΕΚΤΕΡ
-2,04%
1.92
ΕΛΒΕ
0,00%
5.6
ΕΛΙΝ
-0,91%
2.18
ΕΛΛ
+1,09%
13.85
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-1,43%
2.07
ΕΛΠΕ
-0,56%
7.1
ΕΛΣΤΡ
-1,81%
2.17
ΕΛΤΟΝ
+1,29%
1.724
ΕΛΧΑ
+0,44%
1.834
ΕΝΤΕΡ
0,00%
8
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.12
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
-1,20%
1.24
ΕΤΕ
-0,42%
8.118
ΕΥΑΠΣ
-2,15%
3.18
ΕΥΔΑΠ
-2,48%
5.51
ΕΥΡΩΒ
-0,62%
2.077
ΕΧΑΕ
-0,75%
4.625
ΙΑΤΡ
-1,23%
1.6
ΙΚΤΙΝ
-1,17%
0.3795
ΙΛΥΔΑ
-0,58%
1.71
ΙΝΚΑΤ
-0,19%
5.17
ΙΝΛΙΦ
-0,61%
4.86
ΙΝΛΟΤ
+1,77%
1.148
ΙΝΤΕΚ
-0,85%
5.8
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.44
ΙΝΤΕΤ
-1,20%
1.235
ΙΝΤΚΑ
-0,80%
3.115
ΚΑΡΕΛ
0,00%
340
ΚΕΚΡ
-1,34%
1.47
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.6
ΚΛΜ
-1,65%
1.49
ΚΟΡΔΕ
+0,22%
0.457
ΚΟΥΑΛ
-1,17%
1.18
ΚΟΥΕΣ
-0,38%
5.25
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
+1,23%
12.3
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.75
ΚΥΡΙΟ
-3,06%
1.11
ΛΑΒΙ
+0,59%
0.854
ΛΑΜΔΑ
-0,98%
7.07
ΛΑΜΨΑ
0,00%
39
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.94
ΛΕΒΚ
0,00%
0.278
ΛΕΒΠ
0,00%
0.262
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
-0,69%
1.44
ΛΟΥΛΗ
-1,12%
2.64
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.704
ΜΕΒΑ
-4,57%
3.76
ΜΕΝΤΙ
-1,24%
2.39
ΜΕΡΚΟ
0,00%
46.6
ΜΙΓ
0,00%
3.45
ΜΙΝ
+4,17%
0.625
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-2,58%
21.14
ΜΟΝΤΑ
+1,55%
3.92
ΜΟΤΟ
+0,96%
2.63
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.605
ΜΠΕΛΑ
-0,88%
22.6
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,28%
3.55
ΜΠΡΙΚ
0,00%
1.97
ΜΠΤΚ
0,00%
0.68
ΜΥΤΙΛ
+1,34%
34.9
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.76
ΝΑΥΠ
0,00%
0.85
ΞΥΛΚ
+1,51%
0.269
ΞΥΛΠ
-3,66%
0.368
ΟΛΘ
+0,97%
20.9
ΟΛΠ
+1,34%
26.4
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.39
ΟΠΑΠ
-0,25%
16.15
ΟΡΙΛΙΝΑ
0,00%
0.845
ΟΤΕ
-2,14%
14.62
ΟΤΟΕΛ
-1,96%
11
ΠΑΙΡ
-1,94%
1.01
ΠΑΠ
-0,41%
2.42
ΠΕΙΡ
+1,88%
3.894
ΠΕΡΦ
0,00%
6.7
ΠΕΤΡΟ
+1,00%
8.1
ΠΛΑΘ
-0,25%
3.97
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.7
ΠΡΔ
0,00%
0.228
ΠΡΕΜΙΑ
+0,32%
1.24
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.15
ΠΡΟΦ
-1,51%
4.58
ΡΕΒΟΙΛ
+5,22%
1.915
ΣΑΡ
-0,78%
10.12
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
+1,52%
0.335
ΣΙΔΜΑ
+0,30%
1.645
ΣΠΕΙΣ
0,00%
6.52
ΣΠΙ
-1,52%
0.65
ΣΠΥΡ
0,00%
0.132
ΤΕΝΕΡΓ
+0,10%
19.16
ΤΖΚΑ
0,00%
1.345
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.2
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,12%
1.636
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.9
ΦΡΙΓΟ
-2,75%
0.212
ΦΡΛΚ
+1,74%
3.81
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.64

Έως και 14,5 δισ. το επιπλέον κόστος στις θαλάσσιες μεταφορές το 2024

Έως και 14,5 δισ. δολάρια προβλέπεται να αυξηθεί το θαλάσσιο μεταφορικό κόστος στην Ευρωπαϊκή Ένωση, αρχής γενομένης από το 2024. Στην πρόβλεψη αυτή προχώρησε πρόσφατα η βρετανική Drewry, εταιρεία που ειδικεύεται στις μελέτες γύρω από την εμπορική ναυτιλία.

Η επιβολή φόρων «άνθρακα», αρχής γενομένης από το 2024 (με βάση τα σημερινά δεδομένα), αναμένεται να εκτινάξει το κόστος για τις ναυτιλιακές εταιρείες, οι οποίες με την σειρά τους, θα το μετακυλίσουν στους τελικούς καταναλωτές, δηλαδή στις εισαγωγικές κι εξαγωγικές εταιρείες.

Όπως εξηγεί η Drewry, η Ε.Ε. θα είναι η πρώτη περιοχή, η οποία θα επιβάλλει σχετικές επιβαρύνσεις στη ναυτιλία, μέσω του Συστήματος Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών της ΕΕ (Emission Trading System). Ουσιαστικά, οι ναυτιλιακές εταιρείες ή οι ναυλωτές των πλοίων, θα υποχρεώνονται στην καταβολή ενός ειδικού τέλους, σε περίπτωση που το πλοίο τους χρησιμοποιεί συμβατικά ορυκτά καύσιμα. Μάλιστα, το τέλος αυτό θα επιβάλλεται όχι μόνο στα φορτία που διακινούνται εντός Ε.Ε., αλλά στο σύνολο των φορτίων που εισέρχονται κι εξέρχονται των ευρωπαϊκών χωρικών υδάτων.

Προκειμένου να αποφύγουν τα σχετικά τέλη, οι πλοιοκτήτες και οι ναυλωτές θα υποχρεωθούν να στραφούν σε εναλλακτικά καύσιμα, όπως το LNG (υγροποιημένο φυσικό αέριο), η «πράσινη» μεθανόλη και η «πράσινη» αμμωνία. Δεδομένου όμως ότι η διαθεσιμότητα και οι υποδομές ανεφοδιασμού με τις δύο τελευταίες μορφές καυσίμων, βρίσκονται ακόμα σε «εμβρυακό» στάδιο, το πιθανότερο είναι οι περισσότεροι πλοιοκτήτες να στραφούν στην χρήση LNG. Πέραν φυσικά του υψηλότερου κόστους μιας τέτοιας κίνησης, αρκετές εταιρείες ενδέχεται να αποφύγουν να προχωρήσουν στις απαραίτητες μετατροπές που απαιτούνται στα υφιστάμενα πλοία τους, προκειμένου να μπορούν να χρησιμοποιήσουν LNG ως καύσιμο. Άλλωστε, δεν είναι οικονομικά βιώσιμο κάτι τέτοιο σε όλα τα πλοία, ούτε εφικτό από πρακτικής πλευράς.

Στο πλαίσιο αυτό, η Drewry εκτιμά ότι η μετάβαση αυτή σε πλοία χαμηλών και αργότερα ακόμα και μηδενικών εκπομπών ρύπων, θα είναι ιδιαίτερα δαπανηρή ως διαδικασία και θα οδηγήσει σε υψηλότερο μεταφορικό κόστος. Με βάση τα μοντέλα που έχει «τρέξει» η εταιρεία, για το ύψος των φόρων που θα επιβάλλει η Ε.Ε. και το είδος των καυσίμων που θα επιλέξουν οι πλοιοκτήτες, η Drewry καταλήγει στο συμπέρασμα ότι για το 2024, το επιπλέον κόστος στις μεταφορές θα κυμανθεί μεταξύ 3,5 και 14,5 δισ. δολαρίων, ανάλογα με τον βαθμό στροφής προς το LNG και άλλα «πράσινα» πλοία και τεχνολογίες. Σημαντικός παράγοντας ασφαλώς θα είναι και οι τιμές του LNG στο μέλλον.

Ήδη πάντως, οι μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες της Ευρώπης, προειδοποιούν για σημαντικές αυξήσεις. Η δανέζικη Maersk ανακοίνωσε πριν από μερικούς μήνες ότι σχεδιάζει την εισαγωγή προσαυξήσεων της τάξεως των 170 ευρώ για την μεταφορά κάθε εμπορευματοκιβωτίου από την Ασία στην Β. Ευρώπη και 185 ευρώ για τα κοντέινερ από την Βόρεια Ευρώπη προς τις ΗΠΑ, ως απάντηση στους νέους κανονισμούς που θα ισχύσουν στην Ε.Ε. Πριν από μερικές ημέρες, η ελβετική MSC ανέφερε και αυτή ότι σχεδιάζει την εισαγωγή προσαυξήσεων ύψους 138 ευρώ για κάθε κοντέινερ που θα μεταφέρει από την Ασία προς την Β. Ευρώπη.

Όπως είναι σαφές λοιπόν, το κόστος για την «πράσινη» μετάβαση της ναυτιλίας θα είναι αρκετά υψηλό. Το θετικό είναι ότι οι ναύλοι έχουν υποχωρήσει στο επίπεδο του 2019, πριν το ξέσπασμα της πανδημίας, με το μεταφορικό κόστος να έχει ολοκληρώσει τον ανοδικό «κύκλο» της προηγούμενης διετίας.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!