THEPOWERGAME
Έως και 14,5 δισ. δολάρια προβλέπεται να αυξηθεί το θαλάσσιο μεταφορικό κόστος στην Ευρωπαϊκή Ένωση, αρχής γενομένης από το 2024. Στην πρόβλεψη αυτή προχώρησε πρόσφατα η βρετανική Drewry, εταιρεία που ειδικεύεται στις μελέτες γύρω από την εμπορική ναυτιλία.
Η επιβολή φόρων «άνθρακα», αρχής γενομένης από το 2024 (με βάση τα σημερινά δεδομένα), αναμένεται να εκτινάξει το κόστος για τις ναυτιλιακές εταιρείες, οι οποίες με την σειρά τους, θα το μετακυλίσουν στους τελικούς καταναλωτές, δηλαδή στις εισαγωγικές κι εξαγωγικές εταιρείες.
Όπως εξηγεί η Drewry, η Ε.Ε. θα είναι η πρώτη περιοχή, η οποία θα επιβάλλει σχετικές επιβαρύνσεις στη ναυτιλία, μέσω του Συστήματος Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών της ΕΕ (Emission Trading System). Ουσιαστικά, οι ναυτιλιακές εταιρείες ή οι ναυλωτές των πλοίων, θα υποχρεώνονται στην καταβολή ενός ειδικού τέλους, σε περίπτωση που το πλοίο τους χρησιμοποιεί συμβατικά ορυκτά καύσιμα. Μάλιστα, το τέλος αυτό θα επιβάλλεται όχι μόνο στα φορτία που διακινούνται εντός Ε.Ε., αλλά στο σύνολο των φορτίων που εισέρχονται κι εξέρχονται των ευρωπαϊκών χωρικών υδάτων.
Προκειμένου να αποφύγουν τα σχετικά τέλη, οι πλοιοκτήτες και οι ναυλωτές θα υποχρεωθούν να στραφούν σε εναλλακτικά καύσιμα, όπως το LNG (υγροποιημένο φυσικό αέριο), η «πράσινη» μεθανόλη και η «πράσινη» αμμωνία. Δεδομένου όμως ότι η διαθεσιμότητα και οι υποδομές ανεφοδιασμού με τις δύο τελευταίες μορφές καυσίμων, βρίσκονται ακόμα σε «εμβρυακό» στάδιο, το πιθανότερο είναι οι περισσότεροι πλοιοκτήτες να στραφούν στην χρήση LNG. Πέραν φυσικά του υψηλότερου κόστους μιας τέτοιας κίνησης, αρκετές εταιρείες ενδέχεται να αποφύγουν να προχωρήσουν στις απαραίτητες μετατροπές που απαιτούνται στα υφιστάμενα πλοία τους, προκειμένου να μπορούν να χρησιμοποιήσουν LNG ως καύσιμο. Άλλωστε, δεν είναι οικονομικά βιώσιμο κάτι τέτοιο σε όλα τα πλοία, ούτε εφικτό από πρακτικής πλευράς.
Στο πλαίσιο αυτό, η Drewry εκτιμά ότι η μετάβαση αυτή σε πλοία χαμηλών και αργότερα ακόμα και μηδενικών εκπομπών ρύπων, θα είναι ιδιαίτερα δαπανηρή ως διαδικασία και θα οδηγήσει σε υψηλότερο μεταφορικό κόστος. Με βάση τα μοντέλα που έχει «τρέξει» η εταιρεία, για το ύψος των φόρων που θα επιβάλλει η Ε.Ε. και το είδος των καυσίμων που θα επιλέξουν οι πλοιοκτήτες, η Drewry καταλήγει στο συμπέρασμα ότι για το 2024, το επιπλέον κόστος στις μεταφορές θα κυμανθεί μεταξύ 3,5 και 14,5 δισ. δολαρίων, ανάλογα με τον βαθμό στροφής προς το LNG και άλλα «πράσινα» πλοία και τεχνολογίες. Σημαντικός παράγοντας ασφαλώς θα είναι και οι τιμές του LNG στο μέλλον.
Ήδη πάντως, οι μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες της Ευρώπης, προειδοποιούν για σημαντικές αυξήσεις. Η δανέζικη Maersk ανακοίνωσε πριν από μερικούς μήνες ότι σχεδιάζει την εισαγωγή προσαυξήσεων της τάξεως των 170 ευρώ για την μεταφορά κάθε εμπορευματοκιβωτίου από την Ασία στην Β. Ευρώπη και 185 ευρώ για τα κοντέινερ από την Βόρεια Ευρώπη προς τις ΗΠΑ, ως απάντηση στους νέους κανονισμούς που θα ισχύσουν στην Ε.Ε. Πριν από μερικές ημέρες, η ελβετική MSC ανέφερε και αυτή ότι σχεδιάζει την εισαγωγή προσαυξήσεων ύψους 138 ευρώ για κάθε κοντέινερ που θα μεταφέρει από την Ασία προς την Β. Ευρώπη.
Όπως είναι σαφές λοιπόν, το κόστος για την «πράσινη» μετάβαση της ναυτιλίας θα είναι αρκετά υψηλό. Το θετικό είναι ότι οι ναύλοι έχουν υποχωρήσει στο επίπεδο του 2019, πριν το ξέσπασμα της πανδημίας, με το μεταφορικό κόστος να έχει ολοκληρώσει τον ανοδικό «κύκλο» της προηγούμενης διετίας.