Γ.Δ.
1417.5 -0,14%
ACAG
0,00%
5.34
BOCHGR
+0,88%
4.57
CENER
+0,58%
8.7
CNLCAP
0,00%
7.15
DIMAND
-0,77%
9.07
NOVAL
-2,06%
2.38
OPTIMA
+0,47%
12.9
TITC
+3,68%
35.2
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
-0,42%
1.426
ΑΒΕ
0,00%
0.454
ΑΔΜΗΕ
+0,42%
2.38
ΑΚΡΙΤ
+4,48%
0.7
ΑΛΜΥ
+5,88%
3.6
ΑΛΦΑ
+0,09%
1.606
ΑΝΔΡΟ
+0,62%
6.5
ΑΡΑΙΓ
+0,51%
9.85
ΑΣΚΟ
+1,57%
2.59
ΑΣΤΑΚ
-0,85%
6.96
ΑΤΕΚ
0,00%
0.392
ΑΤΡΑΣΤ
+0,23%
8.76
ΑΤΤ
-30,00%
3.08
ΑΤΤΙΚΑ
+0,48%
2.11
ΒΙΟ
+1,32%
5.37
ΒΙΟΚΑ
+2,43%
1.685
ΒΙΟΣΚ
+0,33%
1.52
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.1
ΓΕΒΚΑ
+1,56%
1.3
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,46%
17.44
ΔΑΑ
+1,16%
7.88
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.66
ΔΕΗ
+0,49%
12.36
ΔΟΜΙΚ
+6,81%
3.06
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-0,67%
0.298
ΕΒΡΟΦ
-1,07%
1.39
ΕΕΕ
-0,06%
33.6
ΕΚΤΕΡ
+7,39%
1.57
ΕΛΒΕ
+0,42%
4.82
ΕΛΙΝ
-0,99%
2
ΕΛΛ
0,00%
13.2
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
0,00%
1.754
ΕΛΠΕ
+0,88%
6.875
ΕΛΣΤΡ
+1,47%
2.07
ΕΛΤΟΝ
+3,92%
1.91
ΕΛΧΑ
+0,56%
1.79
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
+1,72%
1.185
ΕΤΕ
-1,45%
7.228
ΕΥΑΠΣ
-3,07%
3.16
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.79
ΕΥΡΩΒ
-1,20%
1.976
ΕΧΑΕ
+0,46%
4.36
ΙΑΤΡ
-0,33%
1.495
ΙΚΤΙΝ
-1,07%
0.3225
ΙΛΥΔΑ
+2,65%
1.74
ΙΝΚΑΤ
-1,03%
4.795
ΙΝΛΙΦ
-1,82%
4.31
ΙΝΛΟΤ
+1,43%
0.923
ΙΝΤΕΚ
-0,17%
5.79
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.36
ΙΝΤΕΤ
-1,43%
1.035
ΙΝΤΚΑ
-1,08%
2.75
ΚΑΡΕΛ
+0,58%
348
ΚΕΚΡ
-0,79%
1.25
ΚΕΠΕΝ
+9,90%
2.22
ΚΛΜ
+0,68%
1.47
ΚΟΡΔΕ
+2,20%
0.418
ΚΟΥΑΛ
+6,73%
1.11
ΚΟΥΕΣ
0,00%
5.7
ΚΡΙ
-0,67%
14.75
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
+0,43%
0.938
ΛΑΒΙ
-0,63%
0.79
ΛΑΜΔΑ
-0,83%
7.19
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.845
ΛΕΒΚ
0,00%
0.248
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.26
ΛΟΥΛΗ
+1,09%
2.79
ΜΑΘΙΟ
-1,54%
0.64
ΜΕΒΑ
0,00%
3.79
ΜΕΝΤΙ
+0,47%
2.16
ΜΕΡΚΟ
+0,91%
44.4
ΜΙΓ
-2,18%
3.365
ΜΙΝ
0,00%
0.545
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,92%
19.73
ΜΟΝΤΑ
+1,67%
3.65
ΜΟΤΟ
-1,76%
2.515
ΜΟΥΖΚ
-0,77%
0.645
ΜΠΕΛΑ
-1,05%
24.44
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.69
ΜΠΡΙΚ
0,00%
2.02
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
+0,49%
33.14
ΝΑΚΑΣ
0,00%
3.12
ΝΑΥΠ
+2,84%
0.868
ΞΥΛΚ
+0,77%
0.263
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
-0,95%
20.8
ΟΛΠ
+0,99%
30.5
ΟΛΥΜΠ
+0,85%
2.37
ΟΠΑΠ
-0,07%
14.99
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,13%
0.798
ΟΤΕ
-2,76%
14.81
ΟΤΟΕΛ
0,00%
10.74
ΠΑΙΡ
0,00%
0.998
ΠΑΠ
-0,42%
2.38
ΠΕΙΡ
-2,10%
3.769
ΠΕΡΦ
-0,52%
5.7
ΠΕΤΡΟ
0,00%
8
ΠΛΑΘ
-1,00%
3.96
ΠΛΑΚΡ
-3,33%
14.5
ΠΡΔ
+1,53%
0.266
ΠΡΕΜΙΑ
+0,34%
1.196
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.2
ΠΡΟΦ
-0,76%
5.24
ΡΕΒΟΙΛ
+0,61%
1.645
ΣΑΡ
0,00%
10.84
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.337
ΣΙΔΜΑ
-1,90%
1.55
ΣΠΕΙΣ
+3,14%
5.92
ΣΠΙ
+3,35%
0.556
ΣΠΥΡ
-4,72%
0.121
ΤΕΝΕΡΓ
+0,10%
19.76
ΤΖΚΑ
+2,11%
1.45
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,12%
1.648
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.25
ΦΡΛΚ
-0,53%
3.75
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.595

Άγονες γραμμές: Ανάσα από την καταβολή οφειλόμενων μισθωμάτων

Οικονομική «ανάσα» στην ακτοπλοΐα, δίνει η αποπληρωμή ενός μεγάλους μέρους των οφειλόμενων μισθωμάτων από την εκτέλεση δρομολογίων άγονων γραμμών, μετά από  σχετική ρύθμιση που κατατέθηκε και ψηφίστηκε στη βουλή με πρωτοβουλία του αρμόδιου υπουργού Ναυτιλίας Γιάννη Πλακιωτάκη.

Η σχετική ρύθμιση που πέρασε στο σχέδιο νόμου του υπουργείου Δικαιοσύνης, με τίτλο «Προστασία προσώπων που αναφέρουν παραβιάσεις ενωσιακού δικαίου», προβλέπει ότι περίπου 40 εκατ. ευρώ θα προέλθουν από τον τακτικό προϋπολογισμό του 2022 για την αποπληρωμή δρομολογίων των ακτοπλόων και όχι από το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων όπως εφαρμοζόταν έως τώρα, καθώς υπήρχε κίνδυνος τιμολόγια ακτοπλοϊκών εταιρειών που είχαν κατατεθεί έως τις 31/10/2022 να μην μπορέσουν να αποπληρωθούν.

Σημειώνεται ότι το υπουργείο Ναυτιλίας έχει  ήδη εξασφαλίσει άλλα 25 εκατ. ευρώ για το 2022 από το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων, ενώ συνολικά 65 εκατ. ευρώ θα αποδεσμευτούν για την αποπληρωμή πολλών εταιρειών, με την αρχή να γίνεται από τις μικρότερες.

Στελέχη της αγοράς στην ακτοπλοΐα δεν αποκλείουν  έως το τέλος του έτους να έχει ολοκληρωθεί και η αποπληρωμή και των υπόλοιπων οφειλόμενων μισθωμάτων για την εξυπηρέτηση των άγονων γραμμών που ανέρχεται περίπου σε 15 εκατ. ευρώ.

Οι ίδιες πηγές ανέφεραν ότι το πρόβλημα εξόφλησης δημιουργήθηκε εφέτος, καθώς πολλά από τα κεφάλαια της κεντρικής κυβέρνησης δόθηκαν σε οικονομικά μέτρα στήριξης των κοινωνικών ομάδων για την πανδημία και την ενεργειακή κρίση, με αποτέλεσμα μέρος από τα χρήματα αυτά να διατεθούν με το κριτήριο των άμεσων αναγκών και όχι με τις βασικές υποχρεώσεις του κάθε υπουργείου.

Σημειώνεται ότι πρόσφατα ο πρόεδρος των ακτοπλόων Σπύρος Πασχάλης, μιλώντας  στο ΑΠΕ-ΜΠΕ για το θέμα των οφειλόμενων μισθωμάτων στην ακτοπλοΐα, είχε τονίσει ότι τα ποσά από τον Σεπτέμβριο του 2021 άγγιζαν τα 80 εκατ. ευρώ για εκτελούμενα δρομολόγια.

Μάλιστα είχε αναφέρει ότι ορισμένες εταιρείες προκειμένου να μπορέσουν να ανταπεξέλθουν στις υποχρεώσεις είχαν προσφύγει σε τραπεζικό δανεισμό, αναφέροντας ότι υπήρξε και αντίκτυπος  στους διαγωνισμούς που «τρέχουν».

«Παρά το γεγονός ότι έχουν προκηρυχθεί κάποιες γραμμές δημόσιας υπηρεσίας από τη Διεύθυνση Θαλασσίων Συγκοινωνιών, δεν υπάρχει προς το παρόν ενδιαφέρον για κάλυψή τους, αφού το αυξανόμενο κόστος καυσίμων και η καθυστέρηση στην καταβολή των χρημάτων είναι κάτι που φοβίζει τις ακτοπλοϊκές εταιρείες», είχε επισημάνει  ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ.

Επισημαίνεται  ότι η χρηματοδότηση των άγονων γραμμών είναι ανελαστική δαπάνη, που εξυπηρετεί και εθνικούς και κοινωνικούς σκοπούς, ενώ η συγκεκριμένη ρύθμιση που ψηφίστηκε στη βουλή δίνει δυνατότητα βιωσιμότητας του ακτοπλοϊκού κλάδου που λόγω των οικονομικών συγκυριών, όπως οι πληθωριστικές πιέσεις και η αύξηση του κόστους καυσίμων, αντιμετωπίζει προβλήματα.

Να σημειωθεί ότι λόγω της αύξησης της τιμής των ναυτιλιακών καυσίμων το υπουργείο Ναυτιλίας από τις αρχές Απριλίου του 2022 έχει προχωρήσει ήδη σε αναπροσαρμογή των μισθωμάτων που εκτελούν δρομολογιακές γραμμές δημόσιας υπηρεσίας με πολυετείς συμβάσεις και στις οποίες σύμφωνα με τη σχετική νομοθεσία προβλέπεται ρήτρα καυσίμου.

Στις πολυετείς συμβάσεις, που είναι 19 τον αριθμό, η αύξηση της επιδότησης των μισθωμάτων, λόγω των αυξήσεων στα καύσιμα, έγινε αναδρομικά από 1ης/11/2021 αγγίζει περίπου τα δύο εκατομμύρια ευρώ, ποσοστό 8,69%, σύμφωνα με τις νέες τιμές των καυσίμων.

Τουλάχιστον 140 λιμάνια σε 116 νησιά εξυπηρετούνται ακτοπλοϊκά με 180 δρομολογιακές συνδέσεις.

Το 2019, προ Covid, διακινήθηκαν στις γραμμές εσωτερικού 19,0 εκατ. επιβάτες, 2,43 εκατ. Ι.Χ. και 540.000 φορτηγά, ενώ στις γραμμές της Αδριατικής 1,5 εκατ. επιβάτες, 320.000 Ι.Χ. και 370.000 φορτηγά.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!