Γ.Δ.
1406.2 +0,33%
ACAG
0,00%
5.35
BOCHGR
+1,83%
4.44
CENER
+2,38%
8.6
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
+0,98%
8.28
NOVAL
-1,52%
2.275
OPTIMA
+2,36%
13.02
TITC
+0,93%
38
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
+0,14%
1.398
ΑΒΕ
-1,52%
0.453
ΑΔΜΗΕ
+1,07%
2.37
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.685
ΑΛΜΥ
-0,41%
3.645
ΑΛΦΑ
-0,52%
1.5225
ΑΝΔΡΟ
+0,63%
6.42
ΑΡΑΙΓ
+1,88%
9.76
ΑΣΚΟ
+2,77%
2.6
ΑΣΤΑΚ
+0,87%
6.94
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
+0,46%
8.78
ΑΤΤ
-2,28%
0.6
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.17
ΒΙΟ
+0,39%
5.21
ΒΙΟΚΑ
+1,99%
1.79
ΒΙΟΣΚ
+1,10%
1.38
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.04
ΓΕΒΚΑ
-0,76%
1.305
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+1,68%
18.2
ΔΑΑ
+0,88%
8.06
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.6
ΔΕΗ
+0,52%
11.71
ΔΟΜΙΚ
-0,37%
2.69
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+2,07%
0.296
ΕΒΡΟΦ
-2,84%
1.37
ΕΕΕ
+0,24%
33.82
ΕΚΤΕΡ
+3,04%
1.49
ΕΛΒΕ
0,00%
4.66
ΕΛΙΝ
-1,01%
1.96
ΕΛΛ
0,00%
13.1
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+2,94%
1.68
ΕΛΠΕ
+0,52%
6.71
ΕΛΣΤΡ
-1,46%
2.02
ΕΛΤΟΝ
+0,76%
1.852
ΕΛΧΑ
+2,56%
1.846
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-1,33%
1.115
ΕΤΕ
-0,61%
6.882
ΕΥΑΠΣ
-0,96%
3.11
ΕΥΔΑΠ
+0,52%
5.78
ΕΥΡΩΒ
+0,44%
2.045
ΕΧΑΕ
+0,23%
4.31
ΙΑΤΡ
0,00%
1.54
ΙΚΤΙΝ
-0,16%
0.305
ΙΛΥΔΑ
+6,90%
1.86
ΙΝΚΑΤ
+1,68%
4.83
ΙΝΛΙΦ
+0,93%
4.32
ΙΝΛΟΤ
+4,49%
0.93
ΙΝΤΕΚ
+0,53%
5.7
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.46
ΙΝΤΕΤ
+1,85%
0.992
ΙΝΤΚΑ
+3,96%
2.755
ΚΑΡΕΛ
0,00%
336
ΚΕΚΡ
+2,14%
1.195
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
0,00%
1.45
ΚΟΡΔΕ
+2,20%
0.419
ΚΟΥΑΛ
+4,12%
1.062
ΚΟΥΕΣ
+0,36%
5.54
ΚΡΙ
0,00%
14.3
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
+2,38%
0.946
ΛΑΒΙ
+0,97%
0.726
ΛΑΜΔΑ
-1,38%
7.17
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.82
ΛΕΒΚ
0,00%
0.256
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.25
ΛΟΥΛΗ
-1,10%
2.7
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.594
ΜΕΒΑ
-1,66%
3.56
ΜΕΝΤΙ
+0,99%
2.04
ΜΕΡΚΟ
+7,80%
44.2
ΜΙΓ
+2,36%
3.04
ΜΙΝ
0,00%
0.51
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,78%
19.35
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.75
ΜΟΤΟ
+3,88%
2.545
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.65
ΜΠΕΛΑ
+0,16%
24.7
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.7
ΜΠΡΙΚ
+0,96%
2.1
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
-0,57%
31.52
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.92
ΝΑΥΠ
-1,20%
0.82
ΞΥΛΚ
-1,56%
0.252
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
+1,91%
21.3
ΟΛΠ
+3,85%
31
ΟΛΥΜΠ
+2,22%
2.3
ΟΠΑΠ
-1,52%
15.56
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,13%
0.791
ΟΤΕ
-0,53%
15.13
ΟΤΟΕΛ
+0,20%
10.12
ΠΑΙΡ
+3,78%
0.988
ΠΑΠ
-0,84%
2.36
ΠΕΙΡ
+0,72%
3.615
ΠΕΡΦ
+1,49%
5.46
ΠΕΤΡΟ
+0,51%
7.9
ΠΛΑΘ
-0,63%
3.935
ΠΛΑΚΡ
-3,60%
13.4
ΠΡΔ
+8,00%
0.27
ΠΡΕΜΙΑ
-0,51%
1.168
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.2
ΠΡΟΦ
-0,19%
5.12
ΡΕΒΟΙΛ
-1,57%
1.57
ΣΑΡ
-0,37%
10.68
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
+0,61%
0.329
ΣΙΔΜΑ
-1,64%
1.5
ΣΠΕΙΣ
0,00%
5.64
ΣΠΙ
-3,09%
0.502
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
19.8
ΤΖΚΑ
-0,35%
1.415
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.62
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
-1,89%
0.208
ΦΡΛΚ
+1,69%
3.61
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.56

Ναυτιλία: Νέα φορτία και αλλαγές δρομολογίων για τα φορτηγά πλοία

Περίοδος έντονων μεταβολών είναι η υφιστάμενη, σε ό,τι αφορά την λειτουργία της ναυτιλίας. Ο ανασχεδιασμός του «χάρτη» των ταξιδιών των πλοίων είναι δεδομένος και διαδρομές και φορτία, που μέχρι πρότινος ήταν δεδομένα και ιδιαίτερα εμπορικά, πλέον σταματούν να υφίστανται και αντικαθίστανται από άλλα, που στο παρελθόν θα ήταν εκτός λογικής. Η κατάσταση αυτή είναι χαρακτηριστική των προκλήσεων, που καλούνται να διαχειριστούν οι πλοιοκτήτες.

Ένα τέτοιο παράδειγμα αποτελεί η επιστροφή του άνθρακα στην ημερήσια διάταξη των μεταφορών μέσω φορτηγών πλοίων. Η ενεργειακή κρίση, σε συνδυασμό με την υποχώρηση της ζήτησης για σιδηρομετάλλευμα, που αποτελεί μακράν το δημοφιλέστερο φορτίο για τη συγκεκριμένη κατηγορία πλοίων, έχουν αλλάξει τα δεδομένα. Σύμφωνα με φορείς της αγοράς, πλοία, τα οποία μετέφεραν κατά κύριο λόγο σιδηρομετάλλευμα, πλέον μετακινούνται στο εμπόριο άνθρακα, καλύπτοντας διαδρομές από την Ρωσία προς την Κίνα και από την Αυστραλία προς την Ευρώπη. Η αλλαγή αυτή στα μεταφερόμενα φορτία έρχεται σε μια περίοδο κατά την οποία καταγράφεται σημαντική μείωση της ζήτησης για σιδηρομετάλλευμα από την Κίνα, που αποτελεί και τον μεγαλύτερο εισαγωγέα, με απόσταση από τον δεύτερο. Μέχρι πρότινος, οι κινεζικές εισαγωγές σιδηρομεταλλεύματος από την Αυστραλία, αποτελούσε ένα από τα πιο διαδεδομένα ταξίδια. Σήμερα, αυτό έχει αλλάξει, καθώς οι γεωπολιτικές εντάσεις των δύο χωρών, έχουν ωθήσει την Κίνα στον περιορισμό εισαγωγών από την Αυστραλία, παρότι, από οικονομικής πλευράς, είναι η πλέον συμφέρουσα λύση, λόγω γεωγραφικής εγγύτητας.

Ειδικά όμως στην παρούσα συγκυρία, η ζήτηση σιδηρομεταλλεύματος από την Κίνα έχει περιοριστεί γενικά, ως αποτέλεσμα της κρίσης στην αγορά ακινήτων της και την μείωση της οικοδομικής δραστηριότητας. Αυτό μεταφράζεται σε χαμηλότερη ζήτηση χάλυβα, επομένως και της πρώτης ύλης για την παραγωγή του, δηλαδή του σιδηρομεταλλεύματος. Στο πλαίσιο αυτό, οι πλοιοκτήτες και οι ναυλωτές, στρέφονται προς το εμπόριο άνθρακα, η ζήτηση του οποίου έχει αναζωπυρωθεί, καθώς όλο και περισσότερες χώρες αναζητούν εναλλακτικές λύσεις για να αντικαταστήσουν το ρωσικό αέριο.

Κάπως έτσι, τα μεγαλύτερα φορτηγά πλοία της κλάσης Capesize, έχουν βρεθεί να μεταφέρουν ρωσικό άνθρακα και λιγνίτη προς την Ρωσία και την Ινδία. Υπό κανονικές συνθήκες, αυτή η στρατηγική αποφεύγεται, καθώς τα ρωσικά λιμάνια εξαγωγής άνθρακα, όπως το Ουστ Λούγκα, δεν έχουν το απαιτούμενο βάθος για να φορτωθούν πλήρως τα πλοία αυτά, με αποτέλεσμα να υποχρεώνονται να φορτώνονται μερικώς. Παρόλα αυτά, φέτος, 33 πλοία Capesize έχουν προσεγγίσει το συγκεκριμένο λιμάνι στην βορειοδυτική Ρωσία. Για να γίνει αντιληπτό το πόσο σπάνιο είναι αυτό, αρκεί να σημειωθεί ότι κατά την περίοδο 2015-2021, το εν λόγω λιμάνι είχε προσεγγίσει μόλις 1 πλοίο Capesize. Την ίδια στιγμή, άνθρακας από την Αυστραλία μεταφέρεται προς την Ευρώπη, οι χώρες της οποίας αναζητούν εναλλακτικές πηγές ενέργειας. Τον Σεπτέμβριο, καταγράφηκαν 26 τέτοια ταξίδια, που αποτελούν τον υψηλότερο μηνιαίο αριθμό από το 2017.

Συνολικά, κατά τους 10 μήνες του 2022 (Ιανουάριος-Οκτώβριος), τα φορτηγά πλοία τύπου Capesize και Panamax, δηλαδή τα δύο μεγαλύτερα της εν λόγω κατηγορίας, έχουν μεταφέρει περίπου 20 εκατ. περισσότερους τόνους άνθρακα, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2021. Την ίδια στιγμή, έχουν μεταφέρει 18 εκατ. λιγότερους τόνους σιδηρομεταλλεύματος. Ακόμα κι έτσι βέβαια, η οικονομική επιβράδυνση της Κίνας έχει ως αποτέλεσμα να μειωθούν οι ναύλοι, με τον σχετικό δείκτη Baltic Dry Index να βρίσκεται σε επίπεδο 50% χαμηλότερο σε σχέση με πριν από 12 μήνες. Στελέχη της αγοράς σημειώνουν ότι αν δεν ανακάμψει η αγορά ακινήτων της Κίνας, δύσκολα θα ανακάμψει και ο κλάδος της ναυτιλίας ξηρού χύδην φορτίου.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!