THEPOWERGAME
Τη σημαντική στροφή της ηγεσίας του υπ. Εθνικής Άμυνας -πιθανώς και του Πολεμικού Ναυτικού– υπέρ της αξιοποίησης των Ναυπηγείων Ελευσίνας στις αμυντικές ναυπηγήσεις έδειξαν οι χθεσινές δηλώσεις του αρμόδιου υπουργού, Νίκου Παναγιωτόπουλου. Ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, αν και καθυστέρησε να φτάσει στην πανηγυρική υπογραφή της συμφωνίας εξυγίανσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας, που έγινε χθες στο υπ. Ανάπτυξης, εμφανίσθηκε ένθερμος υποστηρικτής της εξυγίανσης του ναυπηγείου και της ανάληψης έργου από το Πολεμικό Ναυτικό.
«Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι η συμφωνία αυτή ήταν η μόνη που θα μπορούσε να οδηγήσει σε κάποια λύση για το πρόβλημα των Ναυπηγείων, που σας θυμίζω ότι κρατά εδώ και μερικές δεκαετίες χωρίς λύση», είπε χαρακτηριστικά ο υπουργός Εθνικής Άμυνας. Πρόσθεσε δε ότι η προοπτική αναβίωσης της ναυπηγικής βιομηχανίας θα έχει μεγάλο θετικό αντίκτυπο και στην εγχώρια αμυντική βιομηχανία, δεδομένου ότι η χώρα βρίσκεται στην τελική ευθεία να αποφασίσει για κρίσιμης εθνικής σημασίας προγράμματα ναυπήγησης πολεμικών πλοίων.
«Χρειαζόμαστε βιομηχανική υποδομή»
Κατά τον κ. Παναγιωτόπουλο, η κυβέρνηση βάζει ως απαραίτητη προϋπόθεση να ναυπηγηθούν κάποια από τα πλοία και σε ελληνικό ή ελληνικά ναυπηγεία, καθώς και να υποστηριχθούν και τα υπόλοιπα καράβια του στόλου που πρέπει να εκσυγχρονισθούν. «Άρα χρειαζόμαστε και μια βιομηχανική υποδομή», πρόσθεσε ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, την οποία χαρακτήρισε απαραίτητη, εθνική προϋπόθεση.
Αναφερόμενους στους επενδυτές των Ναυπηγείων Ελευσίνας, ο κ. Παναγιωτόπουλος είπε ότι σύντομα θα διευρυνθούν, «όταν με το καλό συμφωνήσουμε», όπως είπε χαρακτηριστικά, «και για τη ναυπήγηση των ελληνικών πλοίων για τον στόλο του Πολεμικού Ναυτικού». Ο υπουργός Εθνικής Άμυνας ουσιαστικά προανήγγειλε την είσοδο της ιταλικής Fincantieri στα Ναυπηγεία Ελευσίνας, χωρίς να την κατονομάζει.
Η στροφή αυτή έκανε μεγάλη εντύπωση, καθώς τόσο ο ίδιος όσο και το Πολεμικό Ναυτικό ήταν οπαδοί της γαλλικής λύσης στη ναυπήγηση των κορβετών και, αν απαιτούνταν εγχώρια προστιθέμενη αξία, να προτιμούνταν τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Φαίνεται, ωστόσο, ότι οι εποχές αλλάζουν και ειδικά όταν τα Ναυπηγεία Ελευσίνας έχουν έναν τόσο ισχυρό χρηματοδότη, όπως είναι η αμερικανική αναπτυξιακή τράπεζα DFC.
Συμμετοχή μεγάλου ναυπηγικού οίκου του εξωτερικού
«Από εκεί και πέρα, δρομολογείται η δημιουργία ενός στην ουσία καινούριου λειτουργικού ναυπηγείου υπό τη διαχείριση της ΟΝΕΧ, του επενδυτή δηλαδή, με τη συμμετοχή κεφαλαίων από το εξωτερικό και κατά πάσα πιθανότητα συμμετοχή και ενός μεγάλου ναυπηγικού οίκου του εξωτερικού, προκειμένου να συνδράμει στη ναυπήγηση των πλοίων του Πολεμικού Ναυτικού και όχι μόνο», κατέληξε ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Ν. Παναγιωτόπουλος.
Μέχρι στιγμής, ωστόσο, η Onex και η Fincantieri δεν έχουν λάβει καμία παραγγελία από το Πολεμικό Ναυτικό. Εκτιμάται, ωστόσο, ότι θα λάβουν στο μέλλον. Με αυτή την προοπτική θα εισέλθει στο μετοχικό κεφάλαιο της δεύτερης εταιρείας, που θα δημιουργηθεί στα Ναυπηγεία Ελευσίνας και θα αφορά τις αμυντικές ναυπηγήσεις. Η ιταλική εταιρεία θα μπορεί να λάβει μέχρι και το 49% των μετοχών, και όχι πλειοψηφικό μερίδιο, όπως σχεδιαζόταν αρχικά, καθώς πρόκειται για αμυντική βιομηχανία. Τουλάχιστον το 51% των μετοχών του αμυντικού Ναυπηγείου Ελευσίνας θα κατέχει η Onex.
Στην πρώτη εταιρεία, που θα ασχολείται με ναυπηγοεπισκευές εμπορικών πλοίων, τον έλεγχο θα έχει η Onex, η οποία κυριολεκτικά «καίγεται» αυτή τη στιγμή να μεγαλώσει την εμβέλεια των ναυπηγοεπισκευαστικών δραστηριοτήτων της, που σήμερα περιορίζονται στο Ναυπηγείο Σύρου.