THEPOWERGAME
Νέα «φλέβα χρυσού» έχουν «χτυπήσει» οι εφοπλιστές που διαθέτουν σημαντικό αριθμό δεξαμενόπλοιων μεταφοράς πετρελαιοειδών, όπως βενζίνες και ντίζελ (κίνησης, ή θέρμανσης). Σύμφωνα με ναυτιλιακούς παράγοντες, τα πλοία αυτά αναμένεται να καταγράψουν τη μεγαλύτερη αύξηση ζήτησης των τελευταίων 30 ετών, αρχής γενομένης από το επόμενο έτος, ως αποτέλεσμα της διατάραξης της ροής ντίζελ από τη ρωσική αγορά. Η Ρωσία ήταν ο βασικός προμηθευτής ντίζελ της Ε.Ε., κάτι που σημαίνει ότι τα κράτη-μέλη είναι πλέον υποχρεωμένα να αναζητήσουν το καύσιμο από άλλες χώρες, αρκετά πιο μακριά.
Υπολογίζεται ότι τα δεξαμενόπλοια που προμηθεύουν με ντίζελ την ευρωπαϊκή αγορά, θα κληθούν να το πράξουν από αποστάσεις μεγαλύτερες κατά τουλάχιστον 9,5%, κάτι που μεταφράζεται φυσικά σε υψηλότερο κόστος, αλλά και σε περιορισμό της προσφοράς (καθώς τα ταξίδια θα διαρκούν περισσότερο, άρα θα περιοριστεί η διαθεσιμότητα πλοίων), που με τη σειρά της θα λειτουργήσει επίσης προς την κατεύθυνση της αύξησης των ναύλων.
Όπως εξηγούν στελέχη του κλάδου, οι κυρώσεις στα πετρελαιοειδή προϊόντα της Ρωσίας αναμένεται να τεθούν σε ισχύ από τον προσεχή Φεβρουάριο, κάτι που σημαίνει ότι άλλο ένα βασικό προϊόν που μεταφέρεται διά θαλάσσης, θα πρέπει να αναδρομολογηθεί προς άλλες αγορές, ενώ πρόβλημα θα προκύψει και με τα αποθέματα ντίζελ στην ευρωπαϊκή αγορά. Στην πράξη, είναι πολύ πιθανό, τα πλοία να καλούνται να ταξιδεύουν πέντε ή και έξι φορές μεγαλύτερες αποστάσεις, κάτι που θα μεταφραστεί σε ανάγκη πολλών περισσότερων πλοίων, για να μεταφερθεί ο ίδιος όγκος φορτίων. Ήδη άλλωστε, οι ναύλοι για τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς πετρελαιοειδών της κλάσης μεσαίων αποστάσεων (Medium Range Product Tankers), βρίσκονται στο υψηλότερο σημείο από το 2008.
Κάπως έτσι, η εταιρεία συμβούλων Wood Mackenzie, προβλέπει ότι στις αρχές της άνοιξης του 2023, τα αποθέματα ντίζελ στην περιοχή της βορειοδυτικής Ευρώπης, αναμένεται να υποχωρήσουν στο χαμηλότερο σημείο των τελευταίων 12 ετών και συγκεκριμένα από το 2011. Εν τω μεταξύ, η κρίση του ντίζελ δεν είναι μόνο ευρωπαϊκή, αλλά παγκόσμια, καθώς πολλές χώρες εισάγουν περισσότερο ντίζελ θέρμανσης για τον φετινό χειμώνα, προκειμένου να υποκατασταθεί το ακριβότερο φυσικό αέριο. Η αυξημένη αυτή ζήτηση, καθιστά δυσκολότερη την εισαγωγή περισσότερων φορτίων στην ευρωπαϊκή αγορά, ιδίως από τη στιγμή, που οι σημερινές τιμές είναι ιδιαίτερα ελκυστικές για τους παραγωγούς, με αποτέλεσμα να προχωρούν σε πωλήσεις, αντί να κρατούν αποθέματα για να τα πουλήσουν σε μεταγενέστερο χρόνο, αποκομίζοντας μεγαλύτερο κέρδος.
«Φλέβα χρυσού» έχουν όμως εντοπίσει και τα διυλιστήρια, λόγω της εκτίναξης των περιθωρίων διύλισης του ντίζελ κίνησης, ως αποτέλεσμα της αυξημένης ζήτησης. Σήμερα, το περιθώριο διαμορφώνεται σε επίπεδο μεγαλύτερο των 20 δολαρίων/βαρέλι, καθώς η πρόσφατη απόφαση του ΟΠΕΚ+ να μειώσει την παραγωγή αργού πετρελαίου, είχε ως αποτέλεσμα να αυξηθεί η ζήτηση και συνεπώς και οι τιμές του ντίζελ, οι οποίες είχαν ήδη αυξηθεί λόγω του ότι το ντίζελ, αναπληρώνει μέρος της παραγόμενης ενέργειας από φυσικό αέριο. Το αποτέλεσμα είναι πλέον το ντίζελ κίνησης να πωλείται ακριβότερα ακόμα κι από τη βενζίνη.
Ανάλογη τακτική ακολουθούν και τα διυλιστήρια στην Κίνα, οι εξαγωγές των οποίων τον Νοέμβριο, αναμένεται να αυξηθούν στο υψηλότερο επίπεδο από τον Απρίλιο του 2020, ως αποτέλεσμα της διεθνούς έλλειψης ντίζελ κίνησης, αλλά και θέρμανσης. Το ίδιο πράττουν και τα αμερικανικά διυλιστήρια, η παραγωγή των οποίων έχει στραφεί πλέον περισσότερο προς το πετρέλαιο θέρμανσης, το οποίο αναμένεται να έχει αυξημένη κατανάλωση τον φετινό χειμώνα, έναντι του ακριβότερου φυσικού αερίου.