Γ.Δ.
1390.65 +0,01%
ACAG
-1,11%
5.37
BOCHGR
+0,48%
4.22
CENER
-2,12%
8.77
CNLCAP
-0,72%
6.9
DIMAND
+1,10%
9.2
NOVAL
0,00%
2.5
OPTIMA
+0,31%
12.8
TITC
+1,08%
32.75
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
-0,57%
1.406
ΑΒΕ
-0,42%
0.478
ΑΔΜΗΕ
-0,42%
2.36
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.705
ΑΛΜΥ
-0,61%
3.25
ΑΛΦΑ
+0,04%
1.401
ΑΝΔΡΟ
+0,31%
6.42
ΑΡΑΙΓ
-1,46%
9.755
ΑΣΚΟ
+0,38%
2.62
ΑΣΤΑΚ
+0,56%
7.14
ΑΤΕΚ
-8,84%
0.392
ΑΤΡΑΣΤ
+0,46%
8.74
ΑΤΤ
-7,16%
6.48
ΑΤΤΔ
0,00%
1.495
ΑΤΤΙΚΑ
+0,48%
2.11
ΒΙΟ
-0,19%
5.26
ΒΙΟΚΑ
-0,60%
1.655
ΒΙΟΣΚ
-0,34%
1.475
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.132
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.14
ΓΕΒΚΑ
-1,91%
1.285
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-0,58%
17.06
ΔΑΑ
+0,90%
7.81
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.5
ΔΕΗ
+1,26%
12.03
ΔΟΜΙΚ
-1,50%
2.62
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-2,12%
0.277
ΕΒΡΟΦ
+1,43%
1.42
ΕΕΕ
+1,35%
33.04
ΕΚΤΕΡ
-0,68%
1.454
ΕΛΒΕ
+1,67%
4.86
ΕΛΙΝ
-0,25%
1.98
ΕΛΛ
-0,76%
13.1
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-1,83%
1.712
ΕΛΠΕ
-1,03%
6.73
ΕΛΣΤΡ
-1,45%
2.04
ΕΛΤΟΝ
+1,74%
1.752
ΕΛΧΑ
+0,57%
1.75
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-1,79%
1.1
ΕΤΕ
-0,89%
7.31
ΕΥΑΠΣ
+0,31%
3.25
ΕΥΔΑΠ
+0,35%
5.77
ΕΥΡΩΒ
+1,09%
1.94
ΕΧΑΕ
+0,24%
4.26
ΙΑΤΡ
-1,33%
1.48
ΙΚΤΙΝ
-3,08%
0.283
ΙΛΥΔΑ
-3,39%
1.71
ΙΝΚΑΤ
-0,10%
4.845
ΙΝΛΙΦ
-0,46%
4.3
ΙΝΛΟΤ
-2,20%
0.978
ΙΝΤΕΚ
+0,50%
5.98
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.36
ΙΝΤΕΤ
-2,88%
1.01
ΙΝΤΚΑ
-2,70%
2.7
ΚΑΡΕΛ
+2,38%
344
ΚΕΚΡ
-2,34%
1.25
ΚΕΠΕΝ
+9,71%
1.92
ΚΛΜ
+0,32%
1.565
ΚΟΡΔΕ
+1,95%
0.418
ΚΟΥΑΛ
-3,30%
1.056
ΚΟΥΕΣ
-0,89%
5.58
ΚΡΙ
+0,37%
13.65
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
+0,43%
0.934
ΛΑΒΙ
-2,94%
0.726
ΛΑΜΔΑ
0,00%
7.37
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.89
ΛΕΒΚ
0,00%
0.268
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
+3,20%
1.29
ΛΟΥΛΗ
+2,24%
2.74
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.65
ΜΕΒΑ
+0,56%
3.62
ΜΕΝΤΙ
-0,46%
2.17
ΜΕΡΚΟ
-2,91%
40
ΜΙΓ
+1,25%
3.24
ΜΙΝ
0,00%
0.525
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,10%
19.52
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.74
ΜΟΤΟ
+0,76%
2.655
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.69
ΜΠΕΛΑ
+0,74%
24.48
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.68
ΜΠΡΙΚ
0,00%
2.03
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
-0,31%
31.94
ΝΑΚΑΣ
0,00%
3.12
ΝΑΥΠ
-1,76%
0.892
ΞΥΛΚ
+1,52%
0.268
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
-0,48%
20.8
ΟΛΠ
+1,39%
29.2
ΟΛΥΜΠ
-1,26%
2.36
ΟΠΑΠ
-2,80%
15.25
ΟΡΙΛΙΝΑ
-0,62%
0.801
ΟΤΕ
-1,42%
15.28
ΟΤΟΕΛ
0,00%
11.06
ΠΑΙΡ
+2,02%
1.01
ΠΑΠ
+3,49%
2.37
ΠΕΙΡ
+1,93%
3.598
ΠΕΡΦ
-1,35%
5.86
ΠΕΤΡΟ
-0,50%
7.96
ΠΛΑΘ
-0,14%
3.635
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15
ΠΡΔ
0,00%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
+0,35%
1.142
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.2
ΠΡΟΦ
-0,19%
5.18
ΡΕΒΟΙΛ
+0,31%
1.635
ΣΑΡ
+0,55%
11
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.332
ΣΙΔΜΑ
-1,90%
1.545
ΣΠΕΙΣ
0,00%
5.98
ΣΠΙ
+0,71%
0.564
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
-0,05%
19.69
ΤΖΚΑ
0,00%
1.39
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,98%
1.61
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.05
ΦΡΙΓΟ
-6,25%
0.21
ΦΡΛΚ
-1,06%
3.735
ΧΑΙΔΕ
-7,14%
0.585

Λιμένας Αλεξανδρούπολης: Γιατί αποφασίσθηκε η ακύρωση της αποκρατικοποίησης

Την επιλογή αξιοποίησης του Λιμένα Αλεξανδρούπολης από το ΤΑΙΠΕΔ έλαβε πριν από λίγες ημέρες η κυβέρνηση. Έτσι ακυρώνεται η αποκρατικοποίηση με την πώληση του 67% των μετοχών του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης (ΟΛΑ) που είχε ξεκινήσει τον Ιούλιο του 2020, αλλά που δεν ολοκληρώθηκε ποτέ.

Είναι η πρώτη φορά που η κυβέρνηση κάνει πίσω σε μια αποκρατικοποίηση που έχει συμπεριληφθεί στο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων (Asset Development Plan) του ΤΑΙΠΕΔ. Στο παρελθόν ανεστάλησαν αποκρατικοποιήσεις μόνον για λίγο ή ακυρώθηκαν αποκρατικοποιήσεις με παρέμβαση της Δικαιοσύνης. Στην τελευταία κατηγορία περιλαμβάνονται οι ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ, η αποκρατικοποίηση των οποίων ακυρώθηκε μετά από σχετική απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας.

Η κυβέρνηση οδηγήθηκε στη απόφαση ακύρωσης της αποκρατικοποίησης του ΟΛΑ, καθώς έκρινε χαμηλό το υπερατλαντικό ενδιαφέρον για ένα τόσο σημαντικής γεωστρατηγικής σημασίας λιμάνι. Παράλληλα με την απόφαση αυτή υπογραμμίζεται η έξοδος της ελληνικής κυβέρνησης (και των αποφάσεών της) από τις μνημονιακές υποχρεώσεις που είχαν επιβάλλει οι πιστωτές μας.

Ο πιο σημαντικός λόγος ωστόσο που το Μέγαρο Μαξίμου ανέκρουσε πρύμναν με την αποκρατικοποίηση του ΟΛΑ ήταν το «χλιαρό» αμερικανικό ενδιαφέρον. Όπως σχολίασαν κυβερνητικά στελέχη, οι Αμερικανοί που δηλώνουν πως στηρίζουν την παράκαμψη Βόσπορου μέσω σιδηροδρόμου, θα μπορούσαν να είχαν στείλει επενδυτές με πιο ισχυρό  ενδιαφέρον. Οι ίδιες πηγές ανέφεραν ότι πιθανώς ο υπερατλαντικός παράγοντας να μην θέλει να πιέσει τους Τούρκους, αν και η παράκαμψη αυτή δεν θα μεταφέρει πάνω από 5% – 7% των εμπορευμάτων που διακινούνται σήμερα από τα στενά του Βοσπόρου.

Σύμφωνα με πληροφορίες ο ένας εκ των δύο ενδιαφερομένων για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης είναι μεγάλος επενδυτής, αλλά είχε μικρό επενδυτικό (Quintana Infrastructure & Development) ενδιαφέρον και ο δεύτερος είχε μεγάλο ενδιαφέρον αλλά ήταν μικρός επενδυτής (Black Summit). Επίσης οι δύο ενδιαφερόμενοι δεν κατάφεραν να «συναντηθούν» μεταξύ τους έτσι ώστε να δημιουργήσουν ένα ισχυρό επενδυτικό σχήμα.

Η κυβέρνηση ανέμενε μέχρι το τέλος της διαδικασίας το ενδεχόμενο μήπως προέκυπτε κάποιο νέο αμερικανικό επιχειρηματικό ενδιαφέρον. Εις μάτην όμως. Τώρα όλα δείχνουν ότι η αξιοποίηση του λιμένα έρχεται στα χέρια του ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο από το 2019 έχει χρισθεί και ως η Αρχή Σχεδιασμού Λιμένων της χώρας.

Συγκεκριμένα το ΤΑΙΠΕΔ ενεργεί ως Αρχή Σχεδιασμού Λιμένων, κατά την έννοια της περιβαλλοντικής νομοθεσίας για τον ΟΛΠ, τον ΟΛΘ, καθώς και για τα 10 περιφερειακά λιμάνια του χαρτοφυλακίου του, συμπεριλαμβανομένων των δραστηριοτήτων που θα υπο-παραχωρηθούν σε επενδυτές.

Σημειώνεται ότι η γεωστρατηγική σημασία του Λιμένα της Αλεξανδρούπολης είναι πολύ μεγαλύτερη από την επιχειρηματική ή/και οικονομική του αξία. Οι εμπορικές δραστηριότητες του λιμένα το 2021 δεν ξεπέρασαν σε έσοδα το 1,5 εκατ. ευρώ και σε κέρδη τα 0,6 εκατ. ευρώ. Παραμένει ωστόσο μια εναλλακτική πύλη τροφοδοσίας παρευξείνιων κρατών της συμμαχίας του ΝΑΤΟ, πέραν εκείνης του Βοσπόρου και των Δαρδανελίων. Μάλιστα σε συναντήσεις που είχαν πρόσφατα στην Αθήνα κυβερνητικά στελέχη της χώρας μας, της Βουλγαρίας και της Ε.Ε., συζητήθηκε διεξοδικά το θέμα της αξιοποίησης του Λιμένα Αλεξανδρούπολης και σιδηροδρομική διασύνδεσή του με άλλα λιμάνια του Ευξείνου πόντου.

Ειδικότερα στο επίκεντρο των συζητήσεων του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστα Καραμανλή, με τον αναπληρωτή πρωθυπουργό και υπουργό Μεταφορών και Επικοινωνιών της Βουλγαρίας κ. Χρίστο Αλέξιεφ, τον υπουργό Οικονομίας και Βιομηχανίας της Βουλγαρίας κ. Νικόλα Στογιάνοφ και τον  υπουργού Ενέργειας της Βουλγαρίας κ. Ρόσεν Χριστόφ τέθηκαν οι σιδηροδρομικές και οδικές συνδέσεις Ελλάδας – Βουλγαρίας, αλλά και η συνεργασία στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, το οποίο καθίσταται ενεργειακός κόμβος ιδιαίτερης γεωπολιτικής σημασίας. Η πολυπληθής βουλγαρική αντιπροσωπεία δείχνει το ενδιαφέρον της γειτονικής κυβέρνησης για τη δημιουργία εναλλακτικών διαμεταφορικών δικτύων από εκείνο του Βοσπόρου.

«Δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση λοιπόν στο διακρατικό έργο “Sea2Sea”. Τη σιδηροδρομική σύνδεση με τη Βουλγαρία, αλλά και με τη Ρουμανία, με σύγχρονο σιδηρόδρομο, ικανό να εξυπηρετήσει τρένα υψηλών ταχυτήτων», είχε σχολιάσει μετά την συνάντηση ο αρμόδιος υπουργός Υποδομών & Μεταφορών Κώστας Καραμανλής.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!