THEPOWERGAME
Πάνω από 30 τάνκερ με υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG), αξίας 2 δισ. δολαρίων, βρίσκονται κοντά στις ακτές της βορειοδυτικής Ευρώπης και της Ιβηρικής Χερσονήσου και ακόμη 30 είναι καθ’ οδόν για να εφοδιάσουν την Ευρώπη, η οποία διανύει τη μεγαλύτερη ενεργειακή κρίση μετά τη δεκαετία του ’70.
Παράγοντες της αγοράς αποδίδουν την αναμονή των τάνκερ, κατά κύριο λόγο, στην περιορισμένη χωρητικότητα των τερματικών σταθμών που διαθέτει η Ευρώπη, λόγω των ήπιων καιρικών συνθηκών και κατ’ επέκταση της χαμηλής κατανάλωσης, αλλά και επειδή στο παρελθόν η ΕΕ προμηθευόταν φυσικό αέριο από την Gazprom μέσω αγωγών. Η Ρωσία έχει μειώσει δραματικά τις προμήθειες προς την Ευρώπη, επειδή η Δύση τής επέβαλε κυρώσεις για τον πόλεμο που κήρυξε στην Ουκρανία.
Ελκυστικότερο αντίτιμο στα συμβόλαια παράδοσης του χειμώνα
Εντούτοις, παράγοντες της αγοράς υποστηρίζουν πως η αναμονή αυτή των τάνκερ αποδίδεται και στην πρόθεση των διαπραγματευτών και των μεσαζόντων στην αγορά ενέργειας να παραδώσουν τα φορτία LNG σε μεταγενέστερη ημερομηνία, διότι οι τιμές του φυσικού αερίου θα είναι τότε υψηλότερες σε σχέση με σήμερα.
Με τις εγκαταστάσεις αποθήκευσης να είναι πλήρεις, «τα τάνκερ με LNG έχουν σχηματίσει ουρά κοντά στους τερματικούς σταθμούς της Ευρώπης, επιδιώκοντας να εξασφαλίσουν ένα υψηλό αντίτιμο από τις προσοδοφόρες αγορές της ηπείρου», σχολιάζει στους Financial Times ο Φέλιξ Μπουθ, επικεφαλής του τομέα LNG στην εταιρεία αναλύσεων Vortega. «Σε αυτή τη φάση, τα πλοία αυτά έχουν κίνητρο να παραμείνουν στις θέσεις τους, εν όψει της ανόδου των τιμών λόγω του χειμώνα», συμπληρώνει ο ίδιος.
Στην ολλανδική αγορά TTF, οι τιμές στα συμβόλαια παράδοσης του Δεκεμβρίου είναι υψηλότερες κατά 30% από τον Νοέμβριο και αυτές του Ιανουαρίου κατά 35%, αντίστοιχα. Κατά τη διάρκεια των προηγούμενων μηνών, οι τιμές του φυσικού αερίου στην Ευρώπη υποχώρησαν σε μεγάλο βαθμό, λόγω των υψηλότερων για την εποχή θερμοκρασιών και της δυνατότητας της Ευρώπης να εξασφαλίσει έως ένα σημείο εναλλακτικούς προμηθευτές από τη Ρωσία.
Στα συμβόλαια παράδοσης του Νοεμβρίου, τα οποία έληξαν, οι τιμές του φυσικού αερίου κυμαίνονταν σε επίπεδα χαμηλότερα των 85 ευρώ ανά μεγαβατώρα, αντανακλώντας πτώση 70% από τα ιστορικά υψηλά επίπεδα που καταγράφηκαν στα τέλη Αυγούστου, όπως τονίζει στο σχετικό ρεπορτάζ η βρετανική εφημερίδα.
Η μεγάλη ζήτηση για LNG από την Ασία και τελευταία από την Ευρώπη έχει, επίσης, οδηγήσει στα ύψη τα ναύλα. Τέλη Οκτωβρίου, η μεταφορά φορτίων από τις ΗΠΑ στη νότιοανατολική Ασία κυμαινόταν στα 478.000 δολάρια την ημέρα και προς τη βορειοδυτική Ευρώπη έφθανε μέχρι τα 468.000 δολάρια, αντίστοιχα, σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας αναλύσεων Argus Media. Kαι στις δύο περιπτώσεις πρόκειται για ιστορικά υψηλά επίπεδα και αντανακλούν διπλασιασμό του κόστους μεταφοράς από πέρυσι.
Φατίχ Μπιρόλ: «Να μην επαναπαύεται η Ευρώπη εν όψει του 2023»
Εξάλλου, η Διεθνής Υπηρεσία Ενέργειας (ΙΕΑ) προειδοποίησε προ ημερών πως «η ασφάλεια που προσδίδει ο ήπιος καιρός, οι χαμηλότερες τιμές του φυσικού αερίου και τα υψηλά αποθέματα δεν πρέπει να οδηγήσουν σε υπερβολική αισιοδοξία για το μέλλον». Τα αποθέματα φυσικού αερίου στην Ευρώπη έχουν φθάσει στο 94% της χωρητικότητας, με αυτά του Βελγίου να κινούνται στο 100% και της Γερμανίας στο 98%. Όμως ο επικεφαλής της ΙΕΑ, Φατίχ Μπιρόλ, τόνισε πως, παρά την αναμενόμενη πτώση της ζήτησης κατά 11% για το τρέχον έτος, θα πρέπει να ληφθούν περισσότερα μέτρα για την αποφυγή ελλείψεων το 2023.
«Πλησιάζουμε τον χειμώνα και η αποτελεσματικότητα στην προστασία δίνεται σε υψηλότερο αντίτιμο», σχολιάζει ο Όλε Χάνσεν, επικεφαλής στρατηγικής στον τομέα εμπορευμάτων της Saxo Bank στο Bloomberg. Μερίδα αναλυτών, ωστόσο, επισημαίνουν πως τα δεδομένα μπορεί να αλλάξουν στην αγορά LNG. Εάν, παραδείγματος χάριν, οι τιμές του υγροποιημένου φυσικού αερίου στην Ασία αυξηθούν αιφνιδίως, μπορεί τα τάνκερ να στραφούν προς τα εκεί. Κάτω από τις σημερινές συνθήκες, ένα τέτοιο ενδεχόμενο είναι απόμακρο, διότι και οι θερμοκρασίες στην Κίνα αναμένεται να είναι υψηλότερες εντός των επόμενων μηνών σε σχέση με το παρελθόν.