Γ.Δ.
1482.43 +1,23%
ACAG
+0,51%
5.86
CENER
+0,94%
9.7
CNLCAP
-3,42%
7.05
DIMAND
-2,09%
8.89
NOVAL
+0,36%
2.77
OPTIMA
+1,17%
12.1
TITC
-0,16%
30.75
ΑΑΑΚ
0,00%
5.85
ΑΒΑΞ
+3,10%
1.464
ΑΒΕ
0,00%
0.457
ΑΔΜΗΕ
-0,88%
2.255
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.945
ΑΛΜΥ
+3,19%
3.07
ΑΛΦΑ
+2,65%
1.7225
ΑΝΔΡΟ
+0,30%
6.62
ΑΡΑΙΓ
+0,59%
11.89
ΑΣΚΟ
+0,36%
2.79
ΑΣΤΑΚ
-4,68%
6.92
ΑΤΕΚ
0,00%
0.418
ΑΤΡΑΣΤ
+0,47%
8.64
ΑΤΤ
-25,41%
9.1
ΑΤΤΙΚΑ
-1,17%
2.54
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+1,87%
5.98
ΒΙΟΚΑ
0,00%
2.37
ΒΙΟΣΚ
+4,92%
1.385
ΒΙΟΤ
0,00%
0.24
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.36
ΓΕΒΚΑ
-0,31%
1.63
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,44%
18.1
ΔΑΑ
+0,60%
7.998
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.06
ΔΕΗ
-0,35%
11.5
ΔΟΜΙΚ
+7,37%
3.64
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+0,31%
0.321
ΕΒΡΟΦ
+0,65%
1.55
ΕΕΕ
+1,65%
33.22
ΕΚΤΕΡ
+5,62%
4.32
ΕΛΒΕ
0,00%
5.5
ΕΛΙΝ
+4,65%
2.25
ΕΛΛ
+0,36%
13.95
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,48%
2.09
ΕΛΠΕ
+1,33%
7.62
ΕΛΣΤΡ
-1,75%
2.25
ΕΛΤΟΝ
-1,02%
1.752
ΕΛΧΑ
+2,05%
1.892
ΕΝΤΕΡ
0,00%
8
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.128
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
+1,97%
1.295
ΕΤΕ
+1,37%
8.414
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.37
ΕΥΔΑΠ
-0,34%
5.78
ΕΥΡΩΒ
+2,33%
2.24
ΕΧΑΕ
+1,15%
4.82
ΙΑΤΡ
0,00%
1.74
ΙΚΤΙΝ
+1,95%
0.419
ΙΛΥΔΑ
+0,58%
1.73
ΙΝΚΑΤ
-0,10%
4.99
ΙΝΛΙΦ
+1,18%
5.14
ΙΝΛΟΤ
+0,80%
1.26
ΙΝΤΕΚ
+1,68%
6.07
ΙΝΤΕΡΚΟ
+2,48%
2.48
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.26
ΙΝΤΚΑ
0,00%
3.41
ΚΑΡΕΛ
-2,31%
338
ΚΕΚΡ
-5,35%
1.505
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.75
ΚΛΜ
-0,33%
1.505
ΚΟΡΔΕ
+2,05%
0.497
ΚΟΥΑΛ
-2,12%
1.198
ΚΟΥΕΣ
+3,50%
5.33
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
-0,44%
11.35
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
-1,71%
1.15
ΛΑΒΙ
-0,67%
0.894
ΛΑΜΔΑ
-0,27%
7.41
ΛΑΜΨΑ
+1,11%
36.6
ΛΑΝΑΚ
-2,06%
0.95
ΛΕΒΚ
0,00%
0.294
ΛΕΒΠ
0,00%
0.276
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.37
ΛΟΥΛΗ
-1,11%
2.67
ΜΑΘΙΟ
-0,23%
0.85
ΜΕΒΑ
0,00%
4
ΜΕΝΤΙ
+1,14%
2.67
ΜΕΡΚΟ
0,00%
45.2
ΜΙΓ
-1,06%
3.73
ΜΙΝ
-6,35%
0.59
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+2,52%
23.58
ΜΟΝΤΑ
+5,71%
3.7
ΜΟΤΟ
+3,50%
2.81
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.675
ΜΠΕΛΑ
-0,55%
25.2
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.5
ΜΠΡΙΚ
+0,77%
1.97
ΜΠΤΚ
0,00%
0.58
ΜΥΤΙΛ
+1,50%
36.5
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.72
ΝΑΥΠ
+1,31%
0.93
ΞΥΛΚ
-0,72%
0.276
ΞΥΛΠ
+3,40%
0.426
ΟΛΘ
-0,47%
21.2
ΟΛΠ
+1,29%
27.55
ΟΛΥΜΠ
+2,38%
2.58
ΟΠΑΠ
+1,27%
16.01
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,11%
0.899
ΟΤΕ
+2,83%
14.55
ΟΤΟΕΛ
+0,86%
11.7
ΠΑΙΡ
0,00%
1.1
ΠΑΠ
-0,42%
2.37
ΠΕΙΡ
+2,28%
3.989
ΠΕΤΡΟ
0,00%
8.86
ΠΛΑΘ
+4,30%
4.245
ΠΛΑΚΡ
+1,35%
15
ΠΡΔ
0,00%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
+0,69%
1.168
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.15
ΠΡΟΦ
-0,38%
5.18
ΡΕΒΟΙΛ
+2,37%
1.945
ΣΑΡ
+0,90%
11.18
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
+0,58%
0.345
ΣΙΔΜΑ
+0,90%
1.675
ΣΠΕΙΣ
0,00%
6.9
ΣΠΙ
-0,60%
0.666
ΣΠΥΡ
0,00%
0.145
ΤΕΝΕΡΓ
-0,21%
19.22
ΤΖΚΑ
0,00%
1.5
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.14
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,25%
1.622
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.95
ΦΡΙΓΟ
-3,67%
0.21
ΦΡΛΚ
+3,16%
4.075
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.665

Το Αμβούργο, ο Πειραιάς και η απόβαση της Κίνας στην Ευρώπη

Σε μία εποχή που ο Κινέζος ηγέτης Σι Τζινπίνγκ συγκεντρώνει ολοένα και περισσότερες εξουσίες, θυμίζοντας τον Μάο, γεγονός που προκαλεί μεγάλες ανησυχίες στη Δύση, στη Γερμανία βρέθηκε στο επίκεντρο της δημόσιας συζήτησης μία υπόθεση που θα μπορούσε να προκαλέσει μεγάλες ανατροπές στις εμπορικές σχέσεις Κίνας-Ευρώπης.

Πρόκειται για το σχέδιο συμμετοχής της κινεζικής Cosco στο λιμάνι του Αμβούργου, θέμα για το οποίο υπήρξε την Τετάρτη συμβιβασμός. Οι Κινέζοι δέχθηκαν μικρότερο ποσοστό και περιορισμένα μετοχικά δικαιώματα ώστε να περιοριστούν οι αντιδράσεις όχι μόνο στο Βερολίνο, αλλά και στις Βρυξέλλες και η ομοσπονδιακή κυβέρνηση της Γερμανίας ανακοίνωσε την Τετάρτη πως εγκρίνει τη συμφωνία.

Στα ευρωπαϊκά κεντρικά γραφεία της Cosco στο Αμβούργο εκτυλίχθηκε τις τελευταίες ημέρες η τελευταία πράξη ενός σίριαλ που για κάποιους εκθέτει την εμπορική-γεωπολιτική στρατηγική της Γερμανίας και παράλληλα αναδεικνύει τις πραγματικές επιδιώξεις του «Θαλάσσιου Δρόμου του Μεταξιού» (μέρους του Belt Road Initiative) που ξεκίνησε πριν περίπου εννέα χρόνια ο Σι με στόχο να αναδιαμορφώσει το παγκόσμιο θαλάσσιο εμπόριο, χρηματοδοτώντας λιμάνια και συναφείς υποδομές.

Η Cosco, το κινεζικό μεγαθήριο των λιμανιών, είχε εδώ και ενάμιση χρόνο καταθέσει πρόταση για την εξαγορά ποσοστού 35% στο λιμάνι του Αμβούργου. Αν και τελικά συμβιβάστηκε με χαμηλότερο ποσοστό (24,9%) και λιγότερα δικαιώματα μειοψηφίας, με βάση πρόταση του καγκελαρίου Όλαφ Σολτς, παραμένουν οι προβληματισμοί που θέτουν όσοι τάχθηκαν κατά της συμφωνίας.

Ο πρώτος αφορά στην αυξανόμενη κυριαρχία της Κίνας στα ευρωπαϊκά λιμάνια. Αν η πρόταση γίνει αποδεκτή, τότε η Cosco θα έχει στην κατοχή της 8 ευρωπαϊκά λιμάνια, μεταξύ των οποίων και το Λιμάνι του Πειραιά (ποσοστό 67%) που αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα ναυτιλιακά κέντρα μεταξύ Ευρώπης, Ασίας και Αφρικής. Συνολικά, κινεζικές εταιρείες έχουν μετοχική συμμετοχή σε 13 ευρωπαϊκά λιμάνια που διαχειρίζονται περίπου το 10% της διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων.

Σημειώνεται ότι το Αμβούργο είναι το τρίτο μεγαλύτερο λιμάνι εμπορευματοκιβωτίων στην Ευρώπη, μετά το Ρότερνταμ και την Αμβέρσα, ενώ βρίσκεται ακριβώς πάνω από το λιμάνι του Πειραιά που καταλαμβάνει την πέμπτη θέση. Το εκτενές σιδηροδρομικό δίκτυο που συνδέει το Αμβούργο με τις ευρωπαϊκές αγορές αποτελεί για την Κίνα και μετά τον Πειραιά, μία δεύτερη τεράστια εμπορική πύλη εισόδου προς την Γηραιά Ήπειρο.

Ο δεύτερος προβληματισμός σχετίζονταν με έναν όρο που έχει θέσει η Cosco η οποία τελικά τον απέσυρε. Υποστήριζε πως θα καταστήσει το λιμάνι του Αμβούργου προτιμώμενο σημείο διακίνησης στην Ευρώπη μόνο εάν περάσει η πρόταση και αποκτήσει το 30%. Ο εν λόγω όρος προκάλεσε την αντίδραση του γερμανικού Ινστιτούτου του Κιέλου για την Παγκόσμια Οικονομία IfW, που κάνει λόγο για κινεζικό εκβιασμό.

Όταν η Cosco έλεγε ότι «θα γίνετε το προτιμώμενο λιμάνι αν δεχτείτε την εξαγορά του ποσοστού», εύλογα σκέφτεται κανείς τι θα συμβεί αν δεν περάσει η πρόταση εξαγοράς; Μήπως η Cosco θα μεταφέρει τον μεγαλύτερο όγκο των εμπορευματοκιβωτίων στο Ρότερνταμ και την Αμβέρσα;

Ειδικοί σε θέματα γεωστρατηγικής επισημαίνουν ότι η Cosco δεν είναι μία κανονική ναυτιλιακή, όπως π.χ. η Maersk από τη Δανία, αλλά μία πολύτιμη κρατική εταιρεία της Κίνας που χρησιμοποιείται ως εργαλείο εμπορικής διείσδυσης του Πεκίνου σε ξένες αγορές και ειδικότερα στην Ευρώπη. Συνολικά, εκτιμάται ότι το Πεκίνο κατέχει ποσοστά σε 100 λιμάνια σε 63 χώρες.

Σημειώνεται ότι από το 2015, η Κίνα αποτελεί τον μεγαλύτερο εμπορικό εταίρο της Γερμανίας, ενώ πολλές φορές το Βερολίνο έχει δεχθεί σκληρή κριτική από άλλες ευρωπαϊκές χώρες για τη στρατηγική του, διότι αφήνει την Κίνα να εισβάλλει εμπορικά στην Ευρώπη με διάφορους τρόπους και εξαγορές εταιρειών κομβικών κλάδων όπως της τεχνολογίας. Επίσης, η Κίνα αποτελεί τη μεγαλύτερη πηγή εισαγωγών για την Ευρωπαϊκή Ένωση και τη δεύτερη μεγαλύτερη αγορά εξαγωγών, με πάνω από 1 δισ. δολάρια εμπορικών συναλλαγών την ημέρα.

Τέλος, το Πεκίνο κατηγορείται ότι χρηματοδοτεί την ανάπτυξη λιμανιών ανά τον κόσμο με πολύ πιο ευνοϊκούς όρους απ’ ότι ισχύουν στη Δύση, με αποτέλεσμα να αντιμετωπίζει σήμερα ένα ντόμινο προβληματικών project, με χαρακτηριστικό το παράδειγμα της Σρι Λάνκα.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!