Γ.Δ.
1401.58 +0,28%
ACAG
-0,37%
5.35
BOCHGR
-0,46%
4.36
CENER
+1,94%
8.4
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
-1,20%
8.2
NOVAL
+1,54%
2.31
OPTIMA
-0,31%
12.72
TITC
+1,48%
37.65
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
+1,31%
1.396
ΑΒΕ
+1,32%
0.46
ΑΔΜΗΕ
-0,21%
2.345
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.685
ΑΛΜΥ
0,00%
3.66
ΑΛΦΑ
-2,05%
1.5305
ΑΝΔΡΟ
-0,62%
6.38
ΑΡΑΙΓ
+1,43%
9.58
ΑΣΚΟ
-0,39%
2.53
ΑΣΤΑΚ
-0,29%
6.88
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
-0,23%
8.74
ΑΤΤ
+4,07%
0.614
ΑΤΤΙΚΑ
+1,40%
2.17
ΒΙΟ
+0,39%
5.19
ΒΙΟΚΑ
+0,86%
1.755
ΒΙΟΣΚ
-0,73%
1.365
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.04
ΓΕΒΚΑ
+1,15%
1.315
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+1,82%
17.9
ΔΑΑ
+0,13%
7.99
ΔΑΙΟΣ
-1,64%
3.6
ΔΕΗ
-0,85%
11.65
ΔΟΜΙΚ
-1,82%
2.7
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-2,03%
0.29
ΕΒΡΟΦ
+2,17%
1.41
ΕΕΕ
+1,93%
33.74
ΕΚΤΕΡ
+1,54%
1.446
ΕΛΒΕ
0,00%
4.66
ΕΛΙΝ
+0,51%
1.98
ΕΛΛ
-1,87%
13.1
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,74%
1.632
ΕΛΠΕ
-1,84%
6.675
ΕΛΣΤΡ
+1,49%
2.05
ΕΛΤΟΝ
+2,80%
1.838
ΕΛΧΑ
0,00%
1.8
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.13
ΕΤΕ
-1,59%
6.924
ΕΥΑΠΣ
+0,32%
3.14
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.75
ΕΥΡΩΒ
-0,20%
2.036
ΕΧΑΕ
-0,23%
4.3
ΙΑΤΡ
+0,98%
1.54
ΙΚΤΙΝ
-0,65%
0.3055
ΙΛΥΔΑ
-0,29%
1.74
ΙΝΚΑΤ
+1,28%
4.75
ΙΝΛΙΦ
-0,23%
4.28
ΙΝΛΟΤ
+1,14%
0.89
ΙΝΤΕΚ
+0,53%
5.67
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.46
ΙΝΤΕΤ
-4,04%
0.974
ΙΝΤΚΑ
+1,15%
2.65
ΚΑΡΕΛ
0,00%
336
ΚΕΚΡ
0,00%
1.17
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
-2,03%
1.45
ΚΟΡΔΕ
+3,80%
0.41
ΚΟΥΑΛ
+0,99%
1.02
ΚΟΥΕΣ
-0,72%
5.52
ΚΡΙ
-0,35%
14.3
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
+0,22%
0.924
ΛΑΒΙ
-0,96%
0.719
ΛΑΜΔΑ
-0,14%
7.27
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
-3,53%
0.82
ΛΕΒΚ
0,00%
0.256
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.25
ΛΟΥΛΗ
-0,37%
2.73
ΜΑΘΙΟ
-8,62%
0.594
ΜΕΒΑ
0,00%
3.62
ΜΕΝΤΙ
+0,50%
2.02
ΜΕΡΚΟ
0,00%
41
ΜΙΓ
-1,82%
2.97
ΜΙΝ
0,00%
0.51
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-0,62%
19.2
ΜΟΝΤΑ
-1,32%
3.75
ΜΟΤΟ
-0,61%
2.45
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.65
ΜΠΕΛΑ
+1,90%
24.66
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,27%
3.7
ΜΠΡΙΚ
-0,48%
2.08
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
+0,96%
31.7
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.92
ΝΑΥΠ
0,00%
0.83
ΞΥΛΚ
+0,79%
0.256
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
+0,48%
20.9
ΟΛΠ
-0,50%
29.85
ΟΛΥΜΠ
-2,17%
2.25
ΟΠΑΠ
+3,27%
15.8
ΟΡΙΛΙΝΑ
-0,13%
0.79
ΟΤΕ
+1,33%
15.21
ΟΤΟΕΛ
-1,37%
10.1
ΠΑΙΡ
-2,26%
0.952
ΠΑΠ
+2,15%
2.38
ΠΕΙΡ
-1,13%
3.589
ΠΕΡΦ
+1,89%
5.38
ΠΕΤΡΟ
+1,03%
7.86
ΠΛΑΘ
-0,13%
3.96
ΠΛΑΚΡ
0,00%
13.9
ΠΡΔ
0,00%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
+0,17%
1.174
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.2
ΠΡΟΦ
+0,59%
5.13
ΡΕΒΟΙΛ
+0,95%
1.595
ΣΑΡ
-0,92%
10.72
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-1,21%
0.327
ΣΙΔΜΑ
-0,33%
1.525
ΣΠΕΙΣ
+0,71%
5.64
ΣΠΙ
+2,78%
0.518
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
-0,05%
19.8
ΤΖΚΑ
+0,71%
1.42
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.62
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
-3,64%
0.212
ΦΡΛΚ
-0,56%
3.55
ΧΑΙΔΕ
-8,20%
0.56

Το Αμβούργο, ο Πειραιάς και η απόβαση της Κίνας στην Ευρώπη

Σε μία εποχή που ο Κινέζος ηγέτης Σι Τζινπίνγκ συγκεντρώνει ολοένα και περισσότερες εξουσίες, θυμίζοντας τον Μάο, γεγονός που προκαλεί μεγάλες ανησυχίες στη Δύση, στη Γερμανία βρέθηκε στο επίκεντρο της δημόσιας συζήτησης μία υπόθεση που θα μπορούσε να προκαλέσει μεγάλες ανατροπές στις εμπορικές σχέσεις Κίνας-Ευρώπης.

Πρόκειται για το σχέδιο συμμετοχής της κινεζικής Cosco στο λιμάνι του Αμβούργου, θέμα για το οποίο υπήρξε την Τετάρτη συμβιβασμός. Οι Κινέζοι δέχθηκαν μικρότερο ποσοστό και περιορισμένα μετοχικά δικαιώματα ώστε να περιοριστούν οι αντιδράσεις όχι μόνο στο Βερολίνο, αλλά και στις Βρυξέλλες και η ομοσπονδιακή κυβέρνηση της Γερμανίας ανακοίνωσε την Τετάρτη πως εγκρίνει τη συμφωνία.

Στα ευρωπαϊκά κεντρικά γραφεία της Cosco στο Αμβούργο εκτυλίχθηκε τις τελευταίες ημέρες η τελευταία πράξη ενός σίριαλ που για κάποιους εκθέτει την εμπορική-γεωπολιτική στρατηγική της Γερμανίας και παράλληλα αναδεικνύει τις πραγματικές επιδιώξεις του «Θαλάσσιου Δρόμου του Μεταξιού» (μέρους του Belt Road Initiative) που ξεκίνησε πριν περίπου εννέα χρόνια ο Σι με στόχο να αναδιαμορφώσει το παγκόσμιο θαλάσσιο εμπόριο, χρηματοδοτώντας λιμάνια και συναφείς υποδομές.

Η Cosco, το κινεζικό μεγαθήριο των λιμανιών, είχε εδώ και ενάμιση χρόνο καταθέσει πρόταση για την εξαγορά ποσοστού 35% στο λιμάνι του Αμβούργου. Αν και τελικά συμβιβάστηκε με χαμηλότερο ποσοστό (24,9%) και λιγότερα δικαιώματα μειοψηφίας, με βάση πρόταση του καγκελαρίου Όλαφ Σολτς, παραμένουν οι προβληματισμοί που θέτουν όσοι τάχθηκαν κατά της συμφωνίας.

Ο πρώτος αφορά στην αυξανόμενη κυριαρχία της Κίνας στα ευρωπαϊκά λιμάνια. Αν η πρόταση γίνει αποδεκτή, τότε η Cosco θα έχει στην κατοχή της 8 ευρωπαϊκά λιμάνια, μεταξύ των οποίων και το Λιμάνι του Πειραιά (ποσοστό 67%) που αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα ναυτιλιακά κέντρα μεταξύ Ευρώπης, Ασίας και Αφρικής. Συνολικά, κινεζικές εταιρείες έχουν μετοχική συμμετοχή σε 13 ευρωπαϊκά λιμάνια που διαχειρίζονται περίπου το 10% της διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων.

Σημειώνεται ότι το Αμβούργο είναι το τρίτο μεγαλύτερο λιμάνι εμπορευματοκιβωτίων στην Ευρώπη, μετά το Ρότερνταμ και την Αμβέρσα, ενώ βρίσκεται ακριβώς πάνω από το λιμάνι του Πειραιά που καταλαμβάνει την πέμπτη θέση. Το εκτενές σιδηροδρομικό δίκτυο που συνδέει το Αμβούργο με τις ευρωπαϊκές αγορές αποτελεί για την Κίνα και μετά τον Πειραιά, μία δεύτερη τεράστια εμπορική πύλη εισόδου προς την Γηραιά Ήπειρο.

Ο δεύτερος προβληματισμός σχετίζονταν με έναν όρο που έχει θέσει η Cosco η οποία τελικά τον απέσυρε. Υποστήριζε πως θα καταστήσει το λιμάνι του Αμβούργου προτιμώμενο σημείο διακίνησης στην Ευρώπη μόνο εάν περάσει η πρόταση και αποκτήσει το 30%. Ο εν λόγω όρος προκάλεσε την αντίδραση του γερμανικού Ινστιτούτου του Κιέλου για την Παγκόσμια Οικονομία IfW, που κάνει λόγο για κινεζικό εκβιασμό.

Όταν η Cosco έλεγε ότι «θα γίνετε το προτιμώμενο λιμάνι αν δεχτείτε την εξαγορά του ποσοστού», εύλογα σκέφτεται κανείς τι θα συμβεί αν δεν περάσει η πρόταση εξαγοράς; Μήπως η Cosco θα μεταφέρει τον μεγαλύτερο όγκο των εμπορευματοκιβωτίων στο Ρότερνταμ και την Αμβέρσα;

Ειδικοί σε θέματα γεωστρατηγικής επισημαίνουν ότι η Cosco δεν είναι μία κανονική ναυτιλιακή, όπως π.χ. η Maersk από τη Δανία, αλλά μία πολύτιμη κρατική εταιρεία της Κίνας που χρησιμοποιείται ως εργαλείο εμπορικής διείσδυσης του Πεκίνου σε ξένες αγορές και ειδικότερα στην Ευρώπη. Συνολικά, εκτιμάται ότι το Πεκίνο κατέχει ποσοστά σε 100 λιμάνια σε 63 χώρες.

Σημειώνεται ότι από το 2015, η Κίνα αποτελεί τον μεγαλύτερο εμπορικό εταίρο της Γερμανίας, ενώ πολλές φορές το Βερολίνο έχει δεχθεί σκληρή κριτική από άλλες ευρωπαϊκές χώρες για τη στρατηγική του, διότι αφήνει την Κίνα να εισβάλλει εμπορικά στην Ευρώπη με διάφορους τρόπους και εξαγορές εταιρειών κομβικών κλάδων όπως της τεχνολογίας. Επίσης, η Κίνα αποτελεί τη μεγαλύτερη πηγή εισαγωγών για την Ευρωπαϊκή Ένωση και τη δεύτερη μεγαλύτερη αγορά εξαγωγών, με πάνω από 1 δισ. δολάρια εμπορικών συναλλαγών την ημέρα.

Τέλος, το Πεκίνο κατηγορείται ότι χρηματοδοτεί την ανάπτυξη λιμανιών ανά τον κόσμο με πολύ πιο ευνοϊκούς όρους απ’ ότι ισχύουν στη Δύση, με αποτέλεσμα να αντιμετωπίζει σήμερα ένα ντόμινο προβληματικών project, με χαρακτηριστικό το παράδειγμα της Σρι Λάνκα.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!