Γ.Δ.
1511.56 +0,34%
ACAG
-0,67%
5.91
BOCHGR
+0,21%
4.76
CENER
+0,70%
10.02
CNLCAP
+0,69%
7.25
DIMAND
+0,12%
8.27
EVR
-0,66%
1.495
NOVAL
+0,64%
2.375
OPTIMA
-0,78%
12.68
TITC
-0,13%
39.65
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
-1,82%
1.73
ΑΒΕ
+0,22%
0.446
ΑΔΜΗΕ
+2,96%
2.785
ΑΚΡΙΤ
+0,67%
0.755
ΑΛΜΥ
-0,67%
4.475
ΑΛΦΑ
+0,09%
1.7285
ΑΝΔΡΟ
+0,31%
6.44
ΑΡΑΙΓ
-0,76%
10.38
ΑΣΚΟ
+3,25%
3.18
ΑΣΤΑΚ
+2,53%
7.3
ΑΤΕΚ
+9,78%
0.494
ΑΤΡΑΣΤ
+0,23%
8.76
ΑΤΤ
-1,28%
0.772
ΑΤΤΙΚΑ
-0,88%
2.26
ΒΙΟ
+0,34%
5.9
ΒΙΟΚΑ
-0,98%
2.02
ΒΙΟΣΚ
+0,62%
1.635
ΒΙΟΤ
0,00%
0.25
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
-0,87%
2.28
ΓΕΒΚΑ
+1,79%
1.42
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-0,32%
18.5
ΔΑΑ
+1,08%
8.238
ΔΑΙΟΣ
+2,34%
3.5
ΔΕΗ
+0,16%
12.76
ΔΟΜΙΚ
-0,33%
2.985
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+2,13%
0.335
ΕΒΡΟΦ
+12,63%
2.14
ΕΕΕ
+0,12%
33.42
ΕΚΤΕΡ
+0,21%
1.874
ΕΛΒΕ
+2,97%
5.2
ΕΛΙΝ
0,00%
2.35
ΕΛΛ
0,00%
14.7
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-1,76%
2.23
ΕΛΠΕ
-0,45%
7.695
ΕΛΣΤΡ
+1,44%
2.12
ΕΛΤΟΝ
+1,62%
1.882
ΕΛΧΑ
+2,77%
2.225
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.245
ΕΤΕ
+1,72%
8.05
ΕΥΑΠΣ
+1,20%
3.38
ΕΥΔΑΠ
-0,17%
5.91
ΕΥΡΩΒ
+0,55%
2.359
ΕΧΑΕ
+0,31%
4.845
ΙΑΤΡ
+1,84%
1.66
ΙΚΤΙΝ
+3,62%
0.3725
ΙΛΥΔΑ
+13,82%
1.935
ΙΝΚΑΤ
+0,53%
4.775
ΙΝΛΙΦ
-0,42%
4.7
ΙΝΛΟΤ
+1,51%
1.076
ΙΝΤΕΚ
-0,32%
6.17
ΙΝΤΕΤ
+3,33%
1.24
ΙΝΤΚΑ
+5,47%
3.18
ΚΑΡΕΛ
+0,58%
348
ΚΕΚΡ
+7,78%
1.385
ΚΕΠΕΝ
+0,58%
1.74
ΚΟΡΔΕ
+6,98%
0.475
ΚΟΥΑΛ
-2,76%
1.41
ΚΟΥΕΣ
+0,33%
6.12
ΚΡΙ
-3,08%
15.75
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.86
ΚΥΡΙΟ
+3,50%
1.035
ΛΑΒΙ
+1,87%
0.817
ΛΑΜΔΑ
-0,54%
7.35
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.2
ΛΑΝΑΚ
0,00%
1.01
ΛΕΒΚ
0,00%
0.26
ΛΕΒΠ
+28,30%
0.272
ΛΟΓΟΣ
+0,63%
1.6
ΛΟΥΛΗ
+0,35%
2.89
ΜΑΘΙΟ
+2,34%
0.612
ΜΕΒΑ
0,00%
3.8
ΜΕΝΤΙ
+2,59%
2.38
ΜΕΡΚΟ
0,00%
40
ΜΙΓ
+1,69%
3
ΜΙΝ
0,00%
0.515
ΜΟΗ
-0,38%
21.18
ΜΟΝΤΑ
-2,92%
3.66
ΜΟΤΟ
-0,18%
2.72
ΜΟΥΖΚ
-2,26%
0.65
ΜΠΕΛΑ
-1,31%
25.66
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.76
ΜΠΡΙΚ
-1,83%
2.15
ΜΠΤΚ
0,00%
0.59
ΜΥΤΙΛ
+0,29%
34.26
ΝΑΚΑΣ
0,00%
3
ΝΑΥΠ
-0,75%
0.794
ΞΥΛΚ
-0,70%
0.284
ΞΥΛΠ
0,00%
0.334
ΟΛΘ
0,00%
22.1
ΟΛΠ
-0,49%
30.3
ΟΛΥΜΠ
+1,20%
2.54
ΟΠΑΠ
-0,51%
15.72
ΟΡΙΛΙΝΑ
-1,23%
0.8
ΟΤΕ
+1,69%
15.03
ΟΤΟΕΛ
+1,65%
11.08
ΠΑΙΡ
+9,76%
1.08
ΠΑΠ
+0,80%
2.52
ΠΕΙΡ
+0,12%
4.185
ΠΕΡΦ
0,00%
5.84
ΠΕΤΡΟ
-0,72%
8.3
ΠΛΑΘ
+5,26%
4.2
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.6
ΠΡΔ
+1,39%
0.292
ΠΡΕΜΙΑ
-1,27%
1.24
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.45
ΠΡΟΦ
+0,93%
5.4
ΡΕΒΟΙΛ
+0,57%
1.75
ΣΑΡ
0,00%
10.88
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
+2,25%
0.364
ΣΙΔΜΑ
-0,63%
1.59
ΣΠΕΙΣ
+1,31%
6.2
ΣΠΙ
+6,03%
0.668
ΣΠΥΡ
0,00%
0.151
ΤΕΝΕΡΓ
+0,20%
20.04
ΤΖΚΑ
+1,79%
1.71
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.22
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,12%
1.648
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
+1,25%
8.1
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.206
ΦΡΛΚ
+2,43%
4
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.64

BIMCO: Η σκιά της ύφεσης πάνω από την ποντοπόρο ναυτιλία

«Σύννεφα» πάνω από τον τομέα της ποντοπόρου ναυτιλίας έχουν αρχίσει να μαζεύονται, ως αποτέλεσμα του διαρκώς εντεινόμενου κινδύνου μιας παγκόσμιας οικονομικής ύφεσης, που θα πλήξει τη ζήτηση και για τις θαλάσσιες μεταφορές. Αυτό επισημαίνει στην τελευταία της τριμηνιαία ανάλυση η BIMCO, ο μεγαλύτερος θεσμικός εκπρόσωπος των πλοιοκτητών σε διεθνές επίπεδο. Όπως τονίζει χαρακτηριστικά, «το ρίσκο μιας παγκόσμιας ύφεσης έχει αυξηθεί, καθώς οι κεντρικές τράπεζες προσπαθούν να καταπολεμήσουν τον υψηλό πληθωρισμό, μέσω ενός συνδυασμού αυξήσεων των επιτοκίων και μείωσης των μέτρων τόνωσης των οικονομιών».

Πάντως, οι επιδόσεις των επιμέρους κλάδων της ναυτιλίας αναμένεται να ποικίλουν. Για παράδειγμα, στον τομέα του ξηρού φορτίου, που διεξάγεται μέσω φορτηγών πλοίων, για το υπόλοιπο του 2022, η BIMCO προβλέπει ανάκαμψη της ναυλαγοράς μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους. Αυτό θα συμβεί επειδή η απαγόρευση της ΕΕ στις εισαγωγές άνθρακα από την Ρωσία, θα έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση των εισαγωγών από αγορές που βρίσκονται πιο μακριά, αυξάνοντας έτσι το μεταφορικό κόστος. Ταυτόχρονα, μια πιθανή αύξηση της ζήτησης από την Κίνα, θα μπορούσε να ενισχύσει ακόμα περισσότερο την ναυλαγορά. Σε κάθε περίπτωση, η BIMCO δεν αναμένει την ναυλαγορά ξηρού φορτίου να ανακάμψει στο υψηλό επίπεδο που είχε βρεθεί νωρίτερα εντός του έτους.

Για δε το 2023, αναμένεται αύξηση της ζήτησης φορτίων κατά 2%-3%, τη στιγμή που η αντίστοιχη αύξηση της προσφοράς τονάζ, δηλαδή πλοίων, θα κυμανθεί μεταξύ 0% και 1%. Πάντως, η BIMCO επισημαίνει ότι στο μέτωπο της προσφοράς παραμένουν κίνδυνοι, αλλά αντίστοιχα και η προσφορά θα μπορούσε να μειωθεί περαιτέρω αν οι διαλύσεις πλοίων υπερβούν τις εκτιμήσεις. Αυτό που μοιάζει να έχει «κλειδώσει» είναι ότι η ζήτηση θα είναι μεγαλύτερη από την διαθεσιμότητα πλοίων, εξέλιξη που αναμένεται να λειτουργήσει θετικά για την διατήρηση των ναύλων σε υψηλό επίπεδο.

Στον τομέα των δεξαμενόπλοιων, κατά την διάρκεια των τελευταίων μηνών, προκύπτει μείωση των προοπτικών, ως αποτέλεσμα του αυξημένου ρίσκου μιας ύφεσης, που θα μειώσει την ζήτηση πετρελαίου, αλλά και η κάμψη της ζήτησης από την Κίνα, λόγω εκτεταμένων μέτρων περιορισμού της κυκλοφορίας, προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι διαδοχικές εξάρσεις των κρουσμάτων σε διάφορες περιοχές της χώρας.

Οι εν λόγω παράμετροι, σε συνδυασμό με την απαγόρευση της ΕΕ στις εισαγωγές πετρελαίου, αλλά και την αναμενόμενη αύξηση τόσο της παραγωγής όσο και της κατανάλωσης, συνηγορούν υπέρ της αύξησης της ζήτησης, τόσο μέχρι το τέλος του 2022, όσο και συνολικά το 2023. Η BIMCO προβλέπει άνοδο της τάξεως του 5% και για την ζήτηση αργού πετρελαίου, αλλά και για την ζήτηση πετρελαιοειδών. Στον αντίποδα, ο στόλος των δεξαμενόπλοιων αργού πετρελαίου ναι μεν θα μεγεθυνθεί κατά 5,4% φέτος, αλλά μόλις κατά 1,7% το 2023. Ο δε στόλος μεταφοράς πετρελαιοειδών δεν πρόκειται να αυξηθεί πάνω από 1% τόσο φέτος, όσο και το 2023. Όπως λοιπόν φαίνεται, η ναυλαγορά των δεξαμενόπλοιων προβλέπεται να ενισχυθεί σημαντικά το 2023.

Σε ό,τι αφορά στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, το 2022 προβλέπεται να ολοκληρωθεί με μείωση του όγκου των μεταφορών κατά 1%-2%, ενώ το 2023, με το καλύτερο σενάριο, αναμένεται ενίσχυση του μεταφορικού έργου κατά 3%-4%. Ωστόσο, η είσοδος πολλών νέων πλοίων στην αγορά, απόρροια των παραγγελιών της προηγούμενης διετίας, πρόκειται να επιδεινώσει το ισοζύγιο προσφοράς/ζήτησης κατά την διάρκεια του επόμενου έτους. Έτσι, οι ναύλοι πρόκειται να συνεχίσουν να υποχωρούν και το 2023.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!