Γ.Δ.
1516.05 -0,31%
ACAG
+0,68%
5.94
AEM
-0,80%
4.409
AKTR
0,00%
5
BOCHGR
-0,40%
4.97
CENER
+0,98%
9.3
CNLCAP
0,00%
7.1
DIMAND
+0,12%
8.15
EVR
0,00%
1.5
NOVAL
+2,12%
2.41
OPTIMA
-1,51%
13.08
TITC
-1,27%
42.75
ΑΑΑΚ
0,00%
4.8
ΑΒΑΞ
+3,09%
1.87
ΑΒΕ
+0,23%
0.445
ΑΔΜΗΕ
+1,31%
2.715
ΑΚΡΙΤ
+0,66%
0.76
ΑΛΜΥ
0,00%
4.15
ΑΛΦΑ
+0,53%
1.719
ΑΝΔΡΟ
+0,94%
6.46
ΑΡΑΙΓ
-0,67%
10.32
ΑΣΚΟ
-1,27%
3.1
ΑΣΤΑΚ
0,00%
7.32
ΑΤΕΚ
+9,40%
1.63
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
-0,28%
0.718
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.31
ΒΙΟ
-0,35%
5.63
ΒΙΟΚΑ
0,00%
1.755
ΒΙΟΣΚ
+1,02%
1.48
ΒΙΟΤ
-9,42%
0.25
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.28
ΓΕΒΚΑ
+0,35%
1.43
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,55%
18.18
ΔΑΑ
+1,29%
8.61
ΔΑΙΟΣ
+5,88%
3.6
ΔΕΗ
-0,31%
12.95
ΔΟΜΙΚ
+1,45%
2.79
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+1,82%
0.335
ΕΒΡΟΦ
0,00%
1.84
ΕΕΕ
-0,35%
34.28
ΕΚΤΕΡ
+0,94%
1.716
ΕΛΒΕ
+1,82%
5.6
ΕΛΙΝ
-0,45%
2.19
ΕΛΛ
0,00%
14.45
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+3,46%
2.245
ΕΛΠΕ
+0,20%
7.5
ΕΛΣΤΡ
-2,27%
2.15
ΕΛΤΟΝ
+1,60%
1.778
ΕΛΧΑ
-0,10%
1.976
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
+0,45%
1.125
ΕΤΕ
+0,49%
8.24
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.34
ΕΥΔΑΠ
-0,17%
5.98
ΕΥΡΩΒ
-0,39%
2.317
ΕΧΑΕ
-0,42%
4.73
ΙΑΤΡ
+2,37%
1.94
ΙΚΤΙΝ
+0,45%
0.335
ΙΛΥΔΑ
+2,08%
1.72
ΙΝΛΙΦ
-0,87%
4.54
ΙΝΛΟΤ
+0,19%
1.034
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.9
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.115
ΙΝΤΚΑ
+0,51%
2.945
ΚΑΡΕΛ
+1,22%
332
ΚΕΚΡ
0,00%
1.28
ΚΕΠΕΝ
+1,15%
1.76
ΚΟΡΔΕ
+0,46%
0.439
ΚΟΥΑΛ
-1,22%
1.3
ΚΟΥΕΣ
-0,33%
6.12
ΚΡΙ
+0,63%
16.1
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
0,00%
0.96
ΛΑΒΙ
-0,61%
0.815
ΛΑΜΔΑ
+1,19%
6.79
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.2
ΛΑΝΑΚ
+0,54%
0.935
ΛΕΒΚ
-2,17%
0.27
ΛΕΒΠ
0,00%
0.258
ΛΟΓΟΣ
-1,68%
1.76
ΛΟΥΛΗ
-0,63%
3.16
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.666
ΜΕΒΑ
0,00%
3.72
ΜΕΝΤΙ
-3,11%
2.18
ΜΕΡΚΟ
+3,30%
37.6
ΜΙΓ
+0,53%
2.87
ΜΙΝ
0,00%
0.505
ΜΟΗ
+1,16%
20.9
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.62
ΜΟΤΟ
-2,21%
2.66
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.66
ΜΠΕΛΑ
-0,69%
25.92
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.78
ΜΠΡΙΚ
+1,77%
2.3
ΜΠΤΚ
0,00%
0.71
ΜΥΤΙΛ
-0,54%
33.34
ΝΑΚΑΣ
0,00%
3.18
ΝΑΥΠ
+0,25%
0.79
ΞΥΛΚ
-0,75%
0.263
ΞΥΛΠ
+9,15%
0.358
ΟΛΘ
+0,71%
28.4
ΟΛΠ
+0,83%
30.2
ΟΛΥΜΠ
-0,39%
2.53
ΟΠΑΠ
-1,56%
16.36
ΟΡΙΛΙΝΑ
+1,39%
0.805
ΟΤΕ
-0,90%
14.38
ΟΤΟΕΛ
+1,50%
10.82
ΠΑΙΡ
-0,80%
0.99
ΠΑΠ
0,00%
2.52
ΠΕΙΡ
-0,19%
4.254
ΠΕΡΦ
-0,57%
5.25
ΠΕΤΡΟ
+3,75%
8.3
ΠΛΑΘ
+1,29%
3.935
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.8
ΠΡΔ
-9,14%
0.318
ΠΡΕΜΙΑ
+2,40%
1.28
ΠΡΟΝΤΕΑ
+2,42%
6.35
ΠΡΟΦ
-0,19%
5.24
ΡΕΒΟΙΛ
+0,91%
1.67
ΣΑΡ
-0,70%
11.28
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
+1,16%
0.35
ΣΙΔΜΑ
-0,97%
1.53
ΣΠΕΙΣ
-0,35%
5.68
ΣΠΙ
+1,71%
0.596
ΣΠΥΡ
0,00%
0.151
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
20
ΤΖΚΑ
0,00%
1.435
ΤΡΑΣΤΟΡ
+0,78%
1.29
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,72%
1.662
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
-0,66%
7.55
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.2
ΦΡΛΚ
+1,69%
4.2
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.66

Ανάσα για το εμπόριο από τη μείωση των μεταφορικών

«Ανάσα» από το μεταφορικό κόστος και δη το κόστος μεταφοράς κοντέινερ αναμένεται να λάβει το εισαγωγικό-εξαγωγικό εμπόριο τις επόμενες εβδομάδες, αλλά και μήνες, καθώς οι τιμές έχουν υποχωρήσει αισθητά κατά την διάρκεια του προηγούμενου διαστήματος. Για παράδειγμα, σύμφωνα με τον δείκτη Freightos Baltic Index, το κόστος μεταφοράς ενός εμπορευματοκιβωτίου από την Ασία στην Ευρώπη, έχει μειωθεί κατά 42% από τις αρχές του έτους μέχρι σήμερα, σε 9.000 δολάρια. Τον δε περασμένο Σεπτέμβριο, το κόστος ανερχόταν στο ύψος των 20.000 δολαρίων. Αντίστοιχα, το κόστος για την μεταφορά ενός εμπορευματοκιβωτίου από την Κίνα προς την δυτική ακτή των ΗΠΑ δεν ξεπερνά τα 5.400 δολάρια, έχοντας μειωθεί κατά 60% από τον Ιανουάριο.

Οι λόγοι της μείωσης

Η χαμηλότερη ζήτηση και η μεγαλύτερη προσφορά πλοίων είναι οι δύο βασικότεροι λόγοι που έχουν περιορίσει τους ναύλους, μετά από την περσινή «έκρηξη». Πρόκειται για μια πολύ θετική εξέλιξη, καθώς το υψηλό κόστος των μεταφορικών ήταν από τους βασικούς συντελεστές (μαζί με το κόστος των καυσίμων) για την δημιουργία πληθωριστικών πιέσεων στο σύνολο της παγκόσμιας οικονομίας, πιέζοντας αντίστοιχα το εμπόριο και την οικονομική ανάπτυξη, ήδη πριν το ξέσπασμα του πολέμου στην Ουκρανία. Ταυτόχρονα, η μείωση των ναύλων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, αναμένεται να εξομαλύνει τις τιμές κι εν όψει της φετινής εορταστικής περιόδου, εκτός κι αν υπάρξει κάποιο σημαντικό νέο απρόοπτο γεγονός, που θα διαταράξει εκ νέου την εφοδιαστική αλυσίδα. Ωστόσο, ακόμα κι έτσι, οι μεγάλες αλυσίδες έχουν πλέον συγκεντρώσει υψηλά αποθέματα προϊόντων, προκειμένου να αντιπαρέλθουν τυχόν επανάληψη της περσινής «φρενίτιδας», όταν είχαν φτάσει στο σημείο να ναυλώνουν τα δικά τους πλοία για την μεταφορά των παραγγελιών τους.

Το ακόμα πιο θετικό στοιχείο είναι ότι οι ναύλοι προβλέπεται ότι θα συνεχίσουν την πτωτική τους πορεία και το 2023 και πιθανώς και το 2024, όταν θα βρεθούν στο χαμηλότερο σημείο των τελευταίων ετών. Ειδικότερα, μια πρόσφατη ανάλυση της HSBC Global Research προβλέπει ότι οι ναύλοι θα μειωθούν κατά επιπλέον 58% το 2023 και 37% το 2024 κατά μέσο όρο. Ο βασικός λόγος θα είναι η κατακόρυφη αύξηση της προσφοράς πλοίων, που θα πιέσει την αγορά, ιδίως σε συνδυασμό με την υποχώρηση της ζήτησης, λόγω του μειωμένου ρυθμού ανάπτυξης της παγκόσμιας οικονομίας. Σύμφωνα με σχετικές εκτιμήσεις της εταιρείας παροχής ναυτιλιακών υπηρεσιών Braemar Shipping Services, τόσο το 2023, όσο και το 2024, η καθαρή αύξηση του μεγέθους του παγκοσμίου στόλου πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων θα αγγίξει το 9%.

Τα κέρδη των ναυτιλιακών

Σε κάθε περίπτωση βέβαια, οι ναυτιλιακές εταιρείες έχουν αποκομίσει τεράστια κέρδη την προηγούμενη διετία, που είναι ικανά να τις βοηθήσουν να αντιμετωπίσουν τον επερχόμενο καθοδικό κύκλο της αγοράς. Μόνο κατά την διάρκεια του τελευταίου τριμήνου, η μεγαλύτερη εταιρεία του κλάδου, η δανέζικη AP Moeller Maersk ανακοίνωσε κύκλο εργασιών ύψους 21,7 δις ευρώ και καθαρά κέρδη ύψους 8,6 δις ευρώ, ποσά που συνήθως αφορούν στις ετήσιες επιδόσεις της και όχι για περίοδο μόλις τριών μηνών.

Το βασικότερο στοιχείο που επηρεάζει την ζήτηση αφορά ασφαλώς στην πορεία της κατανάλωσης, καθώς τα νοικοκυριά διεθνώς πιέζονται οικονομικά από την ενεργειακή κρίση και τον υψηλό πληθωρισμό, δίνοντας προτεραιότητα σε άλλες δαπάνες. «Πρέπει να προσέξουμε ιδιαίτερα την επίδραση του πληθωρισμού στην συμπεριφορά των καταναλωτών και την ζήτηση» ανέφερε πρόσφατα η διοίκηση της China Cosco Shipping Corp., η οποία είναι η τέταρτη μεγαλύτερη εταιρεία πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Προσέθεσε δε ότι «τα παραπάνω δεδομένα, σε συνδυασμό με την αύξηση των παραδόσεων νέων πλοίων, θα αλλάξουν την κατάσταση και στο μέτωπο της προσφοράς». Πάντως, οι ναύλοι δεν πρόκειται να επιστρέψουν στα προ πανδημίας επίπεδα των μόλις 1.500 δολαρίων/κοντέινερ, κυρίως ως αποτέλεσμα του αυξημένου κόστους των καυσίμων.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!