THEPOWERGAME
Μέχρι το τέλος του Οκτώβρη αναμένεται να κατατεθεί το σχέδιο εξυγίανσης των ναυπηγείων Ελευσίνας σε δικαστήριο του Πειραιά, προκειμένου να προχωρήσει η υλοποίησή του.
Η ψήφιση του σχετικού νόμου από τη Βουλή με ισχυρή πλειοψηφία, ουσιαστικά άνοιξε τον δρόμο για την υιοθέτηση του σχεδίου εξυγίανσης, που θα υποβάλλουν οι εταιρείες Onex, DFC και Fincantieri στο ελληνικό δικαστήριο. Όπως παρατηρούσαν πηγές κοντά στη διαδικασία, ο κύβος ερρίφθη και ότι πλέον μένουν μόνο τεχνικά ζητήματα να διευθετηθούν. «Ωστόσο απαιτούν και αυτά το χρόνο τους», σημείωνε καλά ενημερωμένη πηγή.
Καλώς εχόντων των πραγμάτων, η απόφαση του δικαστηρίου θα είναι στη διάθεση των επενδυτών προς το τέλος του έτους. Θεωρείται απίθανο το σχέδιο να μην γίνει αποδεκτό, με δεδομένο ότι έχει την έγκριση του μεγαλύτερου πιστωτή (Ελληνικό Δημόσιο), αλλά και τη «σιωπηλή» έγκριση των Βρυξελλών. Ωστόσο, επειδή κανείς δεν μπορεί να είναι σίγουρος με την ταχύτητα έκδοσης των αποφάσεων στην δικαιοσύνη, η είσοδος των νέων επενδυτών στα Ναυπηγεία εκτιμάται ότι θα γίνει με μεγάλη πιθανότητα μέσα στο α’ τρίμηνο του έτους.
Οι νέοι επενδυτές γνωρίζουν σε βάθος την κατάσταση των Ναυπηγείων Ελευσίνας και το πρώτο πράγμα που αναμένεται να διευθετήσουν θα είναι οι δύο δεξαμενές του ναυπηγείου. Η επισκευή τους θα ξεκινήσει άμεσα προκειμένου να καταστούν πολύ σύντομα δεξαμενισμοί πλοίων. Εκτιμάται ότι θα απαιτήσει τουλάχιστον ένα εξάμηνο η επισκευή των δύο δεξαμενών, προτού αρχίσουν να δεξαμενίζονται πλοία. Δεν αποκλείεται δε, όπως ανέφεραν καλά ενημερωμένες πηγές, οι πρώτες επισκευές πλοίων να γίνουν μέσα στο β’ εξάμηνο του έτους.
Η Onex είναι ο βασικός επισπεύδων των εργασιών, καθώς χάνει δουλειές λόγω πληρότητας του ναυπηγείου της στη Σύρο, το οποίο εκτιμάται ότι έχει κλείσει σε επισκευές τα επόμενα δύο χρόνια. Επομένως, όσο πιο γρήγορα πιάσει δουλειά η Ελευσίνα, τόσο περισσότερο θα είναι το έργο που θα διεκπεραιωθεί σε ελληνικά ναυπηγεία που σήμερα διαρρέει σε ναυπηγεία άλλων χωρών και φυσικά αντίστοιχα θα είναι τα έσοδα του ομίλου Onex. Οι δε Έλληνες εφοπλιστές εκτιμάται ότι θα τιμήσουν τις υπηρεσίες του νέου ναυπηγείου της Onex, όπως τίμησε και τις υπηρεσίες του ναυπηγείου της Σύρου.
Αναφορικά με τις αμυντικές ναυπηγήσεις, οι άνθρωποι της κυβέρνησης κρατάνε κλειστά χαρτιά καθώς η διαδικασία επιλογής κορβετών είναι σε εξέλιξη. Ωστόσο, θεωρούν σίγουρο ότι ένας τόσο σημαντικός επενδυτής όπως η Fincantieri δεν θα μείνει χωρίς δουλειά. Εξάλλου, η αποπληρωμή των οφειλών ύψους περίπου 150 εκατ. ευρώ που έχει το ναυπηγείο προς το Πολεμικό Ναυτικό της χώρας, θα συντελεστεί σε μεγάλο βαθμό με νέα συμβόλαια στα οποία θα γίνεται παρακράτηση του προσφερόμενου τιμήματος για πολλά χρόνια.
Στην πλευρά των επενδυτών είναι διάχυτoς ο ενθουσιασμός, καθώς όπως αναφέρουν καλά ενημερωμένες πηγές τα δύσκολα αποτελούν πλέον παρελθόν. Επιπλέον, όπως επισημαίνεται, το σχέδιο νόμου για την εξυγίανση των ναυπηγείων Ελευσίνας, γνώρισε ευρεία διακομματική στήριξη.Ψηφίσθηκε «σχεδόν» και από τα τρία μεγάλα κόμματα ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ και ΚΙΝΑΛ. Και αναφέρεται η λέξη «σχεδόν» γιατί το ΚΙΝΑΛ παρόλο που καταψήφισε επί της αρχής το νόμο για την εξυγίανση των ναυπηγείων, υπερψήφισε τα επίμαχα άρθρα 1 και 2 του νόμου, τα οποία περιέχουν όλο το πλαίσιο εξυγίανσης της επιχείρησης.
Σύμφωνα με το σχέδιο, οι τρεις επιχειρήσεις Onex, DFC και Fincantieri, προτίθενται να αποπληρώσουν σε βάθος 30ετίας χρέη των Ναυπηγείων Ελευσίνας, ύψους 230 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, θα επενδύσουν 170 εκατ. ευρώ στον εκσυγχρονισμό του. Το σχέδιο προβλέπει τη δημιουργία δύο εταιρειών ναυπήγησης πλοίων, η πρώτη που θα αφορά σε εμπορικά πλοία και η δεύτερη εταιρεία που θα αφορά σε αμυντικά/πολεμικά πλοία.
Τέλος, το επενδυτικό σχέδιο στηρίζεται από την αμερικανική κυβέρνηση, καθώς η αμερικανική αναπτυξιακή τράπεζα US International Development FinanceCorporation (DFC) έχει δεσμευθεί να χρηματοδοτήσει την επένδυση με 102 εκατ. δολ. ΗΠΑ.