THEPOWERGAME
Τα υψηλότερα έσοδα τουλάχιστον των τελευταίων 25 ετών καταγράφουν τα δεξαμενόπλοια χάρις στην ενεργειακή κρίση και τον πόλεμο στην Ουκρανία. Τα πλοία μεταφοράς πετρελαιοειδών, είναι οι μεγάλοι «κερδισμένοι» της παρούσας συγκυρίας, καθώς η ζήτηση για καύσιμα (ντίζελ, βενζίνες κτλ.) έχει εκτοξευτεί, ενώ θετικό ρόλο στην αύξηση των ναύλων διαδραματίζει και η αύξηση των αποστάσεων που καλούνται να διανύσουν τα πλοία, λόγω της εισβολής της Ρωσίας στην Ουκρανία.
Κάπως έτσι, τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς πετρελαιοειδών έχουν φτάσει να εισπράττουν πάνω από 40.000 δολάρια/ημέρα κατά τη διάρκεια των τελευταίων 14 μηνών, μια επίδοση που δεν έχει προηγούμενο από το 1997, όταν ξεκίνησε η καταγραφή των σχετικών στοιχείων από την Clarkson Research Services, του ομώνυμου ναυλομεσιτικού ομίλου. Σε πρόσφατη ανάλυσή του, ο κ. Omar Nokta, επικεφαλής ναυτιλιακός αναλυτής της Jefferies, ανέφερε μάλιστα ότι τους επόμενους μήνες, ο τομέας των δεξαμενόπλοιων μεταφοράς πετρελαιοειδών θα καταγράψει ακόμα μεγαλύτερα κέρδη, καθώς τα διυλιστήρια αναμένεται να συνεχίσουν να παράγουν προϊόντα με πολύ υψηλό ρυθμό, εξέλιξη που θα διατηρήσει και την ναυλαγορά σε υψηλό επίπεδο.
Οι κυρώσεις στις προμήθειες πετρελαίου από τη Ρωσία που θα τεθούν σε ισχύ αργότερα εντός του έτους, είναι πιθανό να ενισχύσουν ακόμα περισσότερο τον τομέα των δεξαμενόπλοιων μεταφοράς πετρελαιοειδών. Σημειωτέον πάντως ότι σημαντική άνοδο καταγράφει και η ναυλαγορά των δεξαμενόπλοιων μεταφοράς αργού, απλώς όχι τόσο σημαντική. Ωστόσο, τα κέρδη αυξάνονται με σταθερό ρυθμό κατά τη διάρκεια των τελευταίων εβδομάδων, μια ευπρόσδεκτη εξέλιξη για τους πλοιοκτήτες των εν λόγω πλοίων, που είχαν υποστεί 18 μήνες ζημιογόνου ναυλαγοράς, ουσιαστικά από τις αρχές του 2021 και μετά.
Ήδη πάντως, οι ναυτιλιακές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον τομέα αυτόν επωφελούνται οικονομικά. Η Scorpio Tankers κατέγραψε την υψηλότερη κερδοφορία της για το δεύτερο τρίμηνο του έτους στην ιστορία της, καθώς η αυξημένη ζήτηση για διυλισμένα προϊόντα μεταφράστηκε σε αντίστοιχη ζήτηση για εξαγωγές μέσω θαλάσσης. Την ίδια στιγμή, οι αποστάσεις έχουν αυξηθεί, γεγονός που ευνοεί ακόμα περισσότερο τους υψηλούς ναύλους. Ουσιαστικά, περισσότερα φορτία διακινούνται σε μεγαλύτερες αποστάσεις σε σχέση με το παρελθόν, κάτι που αυξάνει το μεταφορικό κόστος και συνεπώς τα έσοδα των ναυτιλιακών εταιρειών που διαχειρίζονται δεξαμενόπλοια μεταφοράς πετρελαιοειδών. Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος της Scorpio, κ. Robert Bugbee, οι ναύλοι δεν ήταν τόσο υψηλοί ούτε στο πιο πρόσφατο απόγειο της ναυλαγοράς, το 2020, όταν λόγω της πανδημίας, πολλές εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών έσπευδαν να αποθηκεύσουν καύσιμα σε πλοία στη θάλασσα. Η τελευταία παρόμοια κατάσταση στην αγορά ήταν την περίοδο 2004-2006 κατά τον κ. Bugbee.
Ωστόσο, όπως αναφέρουν οι αναλυτές των ναυτιλιακών εταιρειών του κλάδου, η σημερινή εικόνα της ναυλαγοράς δεν είναι τίποτα σε σχέση με το τι μέλλει γενέσθαι κατά το δεύτερο εξάμηνο του έτους. Με την προσθήκη και του πετρελαίου θέρμανσης στο «μίγμα» της ζήτησης, αλλά και την πλήρη διακοπή των ροών του ρωσικού πετρελαίου στην ευρωπαϊκή αγορά, η ζήτηση για εισαγωγές δια της θαλάσσιας οδού θα κορυφωθεί.