THEPOWERGAME
Ανατροπές έχουν επέλθει στην αγορά ναυτιλιακών καυσίμων, εξαιτίας της απότομης και πολύ μεγάλης αύξησης στις τιμές του πετρελαίου, αλλά και του φυσικού αερίου από τις αρχές του έτους. Μάλιστα, οι αλλαγές είναι τέτοιες που δεν είναι υπερβολή να πει κανείς ότι έχουν έρθει τα «πάνω-κάτω» στην προσπάθεια που καταβάλλουν οι πλοιοκτήτες, προκειμένου να περιορίσουν τα λειτουργικά έξοδα των πλοίων τους.
Για παράδειγμα, τα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), έχουν στραφεί στην καύση συμβατικών καυσίμων, αντί για LNG, τα οποία είναι φθηνότερα από το φυσικό αέριο. Πρόκειται για μια πλήρη ανατροπή, καθώς ιστορικά, οι τιμές του φυσικού αερίου παρέμεναν χαμηλότερες σε σχέση με εκείνες των συμβατικών καυσίμων. Μάλιστα, οι διαφορές είναι πολύ υψηλές φτάνοντας τον περασμένο Δεκέμβριο ακόμα και τα 800 δολάρια/τόνο εις βάρος των LNG καυσίμων, συγκριτικά με τα συμβατικά. Η απόκλιση αυτή έχει περιοριστεί σήμερα, αλλά παραμένει πολύ υψηλή.
Η εξέλιξη αυτή όμως έχει ως αποτέλεσμα να αυξάνεται η διαθεσιμότητα των συμβατικών καυσίμων με υψηλή περιεκτικότητα σε θείο, γεγονός που με την σειρά του αυξάνει την διαφορά τιμής σε σχέση με τα αντίστοιχα καύσιμα χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο. Ουσιαστικά δηλαδή, οι τιμές των συμβατικών καυσίμων υποχωρούν σε σχέση με τα καύσιμα που είναι «οικολογικότερα». Έτσι, όσα πλοία έχουν εγκαταστήσει συστήματα πλυντηρίδων (scrubbers), τα οποία επιτρέπουν την χρήση συμβατικών καυσίμων, είναι οι μεγάλοι «νικητές» της ενεργειακής κρίσης, μιας και το κόστος των καυσίμων τους είναι ιδιαίτερα χαμηλό, σε σχέση με άλλες επιλογές.
Υπενθυμίζεται ότι από τις αρχές του 2020, όλα τα πλοία της ποντοπόρου ναυτιλίας οφείλουν είτε να καίνε καύσιμα χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο, είτε να τοποθετήσουν συστήματα πλυντηρίδων, που καθιστούν εφικτή την καύση πετρελαίου υψηλής περιεκτικότητας σε θείο, που είναι φθηνότερο. Αρχικά, η διαφορά τιμής μεταξύ των δύο τύπων δεν ήταν πολύ μεγάλη, με αποτέλεσμα όσοι πλοιοκτήτες επέλεξαν να μην τοποθετήσουν scrubbers να έχουν πράξει σωστά. Ωστόσο, σε συνθήκες όπως η παρούσα, το κόστος της τοποθέτησης scrubbers όχι μόνο αποσβένεται τάχιστα, αλλά επιπλέον επιτρέπει και πολύ υψηλό κέρδος για το πλοίο, σε σχέση με ένα αντίστοιχο, το οποίο χρησιμοποιεί καύσιμα χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο.
Με δεδομένο ότι οι τιμές του LNG όχι μόνο δεν έχουν υποχωρήσει, όπως ανέμεναν οι αναλυτές, αλλά συνεχίζουν το «ράλι» τους, φαίνεται πως η τάση αυτή δεν πρόκειται να ανακοπεί. Ο παγκόσμιος στόλος πλοίων LNG αριθμεί 620 πλοία, μέγεθος ικανό να δημιουργήσει νέα δεδομένα στην ζήτηση και τις τιμές των συμβατικών καυσίμων.
Η εξέλιξη αυτή έχει αρχίσει να ωφελεί σημαντικά και άλλους τύπους πλοίων, που φέρουν scrubbers. Για παράδειγμα τα δεξαμενόπλοια της κλάσης VLCC, εμφανίζουν σχεδόν διπλάσια έσοδα, συγκριτικά με τα αντίστοιχα πλοία που δεν χρησιμοποιούν scrubbers κι ως εκ τούτου υποχρεώνονται να καίνε τα ακριβότερα καύσιμα χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο. Το πλεονέκτημα αυτό μεταφράζεται σε τουλάχιστον 5.000 δολάρια/ημέρα, αλλά με δεδομένο ότι οι ναύλοι έχουν αυξηθεί σημαντικά τον τελευταίο μήνα, το οικονομικό αυτό όφελος έχει πολλαπλασιαστεί. Όπως σημειώνουν οι αναλυτές, όσο διατηρούνται οι συνθήκες κρίσης στην ενεργειακή αγορά, τόσο θα διατηρούνται και τα οφέλη για τα πλοία με συστήματα πλυντηρίδων.