Γ.Δ.
1480.23 -0,15%
ACAG
+0,51%
5.89
CENER
-0,31%
9.67
CNLCAP
+0,71%
7.1
DIMAND
+0,90%
8.97
NOVAL
0,00%
2.77
OPTIMA
+0,83%
12.2
TITC
0,00%
30.75
ΑΑΑΚ
0,00%
5.85
ΑΒΑΞ
-1,09%
1.448
ΑΒΕ
+4,16%
0.476
ΑΔΜΗΕ
+0,67%
2.27
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.945
ΑΛΜΥ
+0,33%
3.08
ΑΛΦΑ
+0,12%
1.7245
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.62
ΑΡΑΙΓ
-1,60%
11.7
ΑΣΚΟ
+1,79%
2.84
ΑΣΤΑΚ
0,00%
6.92
ΑΤΕΚ
0,00%
0.418
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.64
ΑΤΤ
+1,76%
9.26
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.54
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
-0,17%
5.97
ΒΙΟΚΑ
0,00%
2.37
ΒΙΟΣΚ
+2,53%
1.42
ΒΙΟΤ
0,00%
0.24
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
+0,85%
2.38
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.63
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-0,88%
17.94
ΔΑΑ
-0,98%
7.92
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.06
ΔΕΗ
+1,74%
11.7
ΔΟΜΙΚ
+7,01%
3.895
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.321
ΕΒΡΟΦ
+3,87%
1.61
ΕΕΕ
-0,36%
33.1
ΕΚΤΕΡ
-0,46%
4.3
ΕΛΒΕ
0,00%
5.5
ΕΛΙΝ
+1,78%
2.29
ΕΛΛ
-0,36%
13.9
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0,24%
2.085
ΕΛΠΕ
-0,79%
7.56
ΕΛΣΤΡ
-0,44%
2.24
ΕΛΤΟΝ
+0,46%
1.76
ΕΛΧΑ
-0,53%
1.882
ΕΝΤΕΡ
+1,00%
8.08
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.128
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
+1,16%
1.31
ΕΤΕ
+0,43%
8.45
ΕΥΑΠΣ
-0,30%
3.36
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.78
ΕΥΡΩΒ
-0,49%
2.229
ΕΧΑΕ
-0,83%
4.78
ΙΑΤΡ
-0,86%
1.725
ΙΚΤΙΝ
-1,19%
0.414
ΙΛΥΔΑ
+5,78%
1.83
ΙΝΚΑΤ
+0,20%
5
ΙΝΛΙΦ
+0,39%
5.16
ΙΝΛΟΤ
-0,79%
1.25
ΙΝΤΕΚ
+0,49%
6.1
ΙΝΤΕΡΚΟ
-1,61%
2.44
ΙΝΤΕΤ
-0,79%
1.25
ΙΝΤΚΑ
-0,59%
3.39
ΚΑΡΕΛ
-0,59%
336
ΚΕΚΡ
-3,32%
1.455
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.75
ΚΛΜ
-0,33%
1.5
ΚΟΡΔΕ
-1,21%
0.491
ΚΟΥΑΛ
-0,17%
1.196
ΚΟΥΕΣ
+1,31%
5.4
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
+1,32%
11.5
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
+3,48%
1.19
ΛΑΒΙ
+0,67%
0.9
ΛΑΜΔΑ
+0,14%
7.42
ΛΑΜΨΑ
-1,64%
36
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.95
ΛΕΒΚ
0,00%
0.294
ΛΕΒΠ
0,00%
0.276
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
+0,73%
1.38
ΛΟΥΛΗ
+0,75%
2.69
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.85
ΜΕΒΑ
0,00%
4
ΜΕΝΤΙ
+1,87%
2.72
ΜΕΡΚΟ
0,00%
45.2
ΜΙΓ
-1,07%
3.69
ΜΙΝ
+2,54%
0.605
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,51%
23.7
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.7
ΜΟΤΟ
+0,71%
2.83
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.675
ΜΠΕΛΑ
-1,90%
24.72
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.5
ΜΠΡΙΚ
+0,25%
1.975
ΜΠΤΚ
0,00%
0.58
ΜΥΤΙΛ
-0,27%
36.4
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.72
ΝΑΥΠ
+0,22%
0.932
ΞΥΛΚ
+1,81%
0.281
ΞΥΛΠ
-3,76%
0.41
ΟΛΘ
-0,94%
21
ΟΛΠ
0,00%
27.55
ΟΛΥΜΠ
+0,39%
2.59
ΟΠΑΠ
+0,12%
16.03
ΟΡΙΛΙΝΑ
-0,22%
0.897
ΟΤΕ
-0,07%
14.54
ΟΤΟΕΛ
+0,85%
11.8
ΠΑΙΡ
-0,45%
1.095
ΠΑΠ
-0,84%
2.35
ΠΕΙΡ
-1,73%
3.92
ΠΕΤΡΟ
+0,23%
8.88
ΠΛΑΘ
+1,65%
4.315
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15
ΠΡΔ
0,00%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
0,00%
1.168
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.15
ΠΡΟΦ
+0,39%
5.2
ΡΕΒΟΙΛ
+5,91%
2.06
ΣΑΡ
-0,36%
11.14
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
+1,16%
0.349
ΣΙΔΜΑ
+0,90%
1.69
ΣΠΕΙΣ
-0,87%
6.84
ΣΠΙ
+2,10%
0.68
ΣΠΥΡ
0,00%
0.145
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
19.22
ΤΖΚΑ
0,00%
1.5
ΤΡΑΣΤΟΡ
+1,75%
1.16
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,37%
1.628
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
+0,63%
8
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.21
ΦΡΛΚ
-0,12%
4.07
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.665

Νέα σύννεφα σε Ευρώπη και ΗΠΑ απειλούν την εφοδιαστική αλυσίδα

«Η εφοδιαστική αλυσίδα σε νέες περιπέτειες» θα μπορούσε να είναι ο τίτλος του νέου «επεισοδίου» που εκτυλίσσεται το τελευταίο διάστημα στον νευραλγικό αυτό τομέα της παγκόσμιας οικονομίας. Τόσο στην Ευρώπη, όσο και στις ΗΠΑ έχουν αρχίσει να συγκεντρώνονται νέα «σύννεφα» που απειλούν να δημιουργήσουν νέα προβλήματα στην ομαλή ροή των φορτίων, ζήτημα κρίσιμο εν όψει της επικείμενης περιόδου έξαρσης της ζήτησης.

Στην Ευρώπη, η ανομβρία των τελευταίων εβδομάδων έχει πλήξει τις μεταφορές μέσω του ποταμού Ρήνου στην Γερμανία, μιας από τις βασικές αρτηρίες διακίνησης προϊόντων στην «καρδιά» της Γηραιάς Ηπείρου. Υπάρχουν σημεία του ποταμού, που η στάθμη των νερών έχει υποχωρήσει τόσο πολύ, ώστε τα πλοία που περνούν να είναι φορτωμένα μόλις στο 25% της ικανότητάς τους, προκειμένου να μην προσαράξουν στον βυθό. Για παράδειγμα, στην περιοχή του Κάουμπ, η στάθμη την Τετάρτη, είχε υποχωρήσει σε μόλις 61 εκατοστά, τη στιγμή που τα πλοία χρειάζονται τουλάχιστον 1,5 μέτρο για να περάσουν με πλήρη φορτίο.

Το αποτέλεσμα είναι ότι όλο και λιγότερα πλοία επιχειρούν πλέον το ταξίδι, καθώς δεν είναι οικονομικά βιώσιμο να ταξιδέψουν με τόσο λίγο φορτίο. Έτσι, οι τιμές ναύλωσης έχουν αυξηθεί στην αγορά σποτ. Για παράδειγμα, μια φορτηγίδα μεταφοράς πετρελαίου, για τη διαδρομή από το λιμάνι Ρότερνταμ της Ολλανδίας, προς την Καρλσρούη (Γερμανία), ναυλώνεται πλέον προς 87 ευρώ/τόνο, μια αύξηση της τάξεως των 20 ευρώ/τόνο σε σχέση με τον Ιούνιο, δηλαδή πριν ξεκινήσει η υποχώρηση της στάθμης των υδάτων. Ο Ρήνος αποτελεί κρίσιμη αρτηρία για τη μεταφορά πετρελαίου κίνησης και θέρμανσης, σιτηρών, μεταλλευμάτων, χημικών και άνθρακα. Όσο τα φορτία καθυστερούν, τόσο πυκνώνουν τα προβλήματα.

Την ίδια στιγμή, στην απέναντι όχθη του Ατλαντικού, έχουν αρχίσει να κάνουν ξανά την εμφάνισή τους, φαινόμενα συμφόρησης στη μεγαλύτερη «πύλη» εισόδου φορτίων προς τις ΗΠΑ, το λιμάνι του Λος Άντζελες. Μάλιστα, αυτή τη φορά η απειλή «εμφράγματος» στην εφοδιαστική αλυσίδα επεκτείνεται σε εθνικό επίπεδο, σε μια ιδιαίτερα κρίσιμη περίοδο, καθώς σε μερικές εβδομάδες, οι μεγάλες αλυσίδες λιανικής θα ξεκινήσουν τις παραγγελίες τους για την επερχόμενη εορταστική περίοδο.

Όπως αναφέρουν φορείς της αγοράς, οι βασικοί λόγοι για τα νέα προβλήματα εντοπίζονται στο σιδηροδρομικό δίκτυο, δηλαδή στο βασικό «κρίκο» της αλυσίδας μεταφοράς των κοντέινερ από τα λιμάνια των ΗΠΑ στην ενδοχώρα. Συγκεκριμένα, υπάρχει έλλειψη εργαζομένων στους σιδηρόδρομους, όπως επίσης κι έλλειψη βαγονιών/καροτσών. Την τελευταία τριετία, υπολογίζεται ότι ο αριθμός των υπαλλήλων στους αμερικανικούς σιδηρόδρομους έχει μειωθεί κατά 20%, λόγω περικοπών και στην προσπάθεια των εταιρειών να είναι όσο το δυνατόν πιο αποδοτικές. Ωστόσο, σε περιπτώσεις πανδημιών, η αποδοτικότητα αυτή αποτελεί πλέον σημαντικό εμπόδιο στην κάλυψη της αυξημένης ζήτησης για μεταφορικό έργο.

Ένας ακόμα λόγος, που γεννά νέες καθυστερήσεις στην εφοδιαστική αλυσίδα, αφορά στην τάση πολλών εισαγωγέων να μην παραλαμβάνουν τα φορτία που έχουν παραγγείλει, με αποτέλεσμα αυτά να συσσωρεύονται για ακόμα μια φορά στο λιμάνι του Λος Άντζελες. Όπως τονίζουν στελέχη του λιμανιού, αυτή την περίοδο, περίπου 35.000 κοντέινερ βρίσκονται στους χώρους του λιμένα, περιμένοντας να φορτωθούν σε καρότσες και να μεταφερθούν με τον σιδηρόδρομο στην ενδοχώρα. Η κατάσταση αυτή θα μπορούσε, πολύ σύντομα, να οδηγήσει στην επανεμφάνιση του περσινού φαινομένου της αναμονής των πλοίων από 4 έως κι 6 εβδομάδες έως ότου εξυπηρετηθούν από το λιμάνι.

Πάντως, εκπρόσωποι σιδηροδρομικών εταιρειών απορρίπτουν τους ισχυρισμούς ότι ευθύνονται για τις καθυστερήσεις, σημειώνοντας ότι έχουν προσθέσει εκατοντάδες νέους εργαζόμενους το τελευταίο διάστημα. Κατά την άποψή τους, τα προβλήματα εντοπίζονται ακόμα πιο «βαθιά» στην εφοδιαστική αλυσίδα και συγκεκριμένα στην έλλειψη οδηγών φορτηγών, με τα οποία μεταφέρονται τα κοντέινερ από τα τρένα στον τελικό τους προορισμό. Ένα ακόμα πρόβλημα έχει να κάνει και με την έλλειψη αποθηκευτικών χώρων, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει σημείο για να ξεφορτωθεί το κάθε κοντέινερ. Έτσι, γίνονται εκκλήσεις προς τις εισαγωγικές εταιρείες να παραλαμβάνουν τα φορτία τους όσο το δυνατόν ταχύτερα. Όπως όλα δείχνουν, οι επόμενοι μήνες θα είναι κρίσιμοι, καθώς αν δεν εξομαλυνθεί η κατάσταση, είναι πολύ πιθανή η επανάληψη των περσινών καθυστερήσεων, που είχαν ως αποτέλεσμα την εμφάνιση υψηλών πληθωριστικών πιέσεων στην οικονομία, λόγω των ανατιμήσεων πληθώρας προϊόντων κι αγαθών.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!