Γ.Δ.
1618.16 +0,04%
ACAG
-0,32%
6.16
AEM
+0,35%
4.545
AKTR
-0,55%
5.45
BOCHGR
-1,11%
5.34
CENER
+0,32%
9.5
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
+0,49%
8.24
EVR
+0,58%
1.745
NOVAL
+0,20%
2.54
OPTIMA
-0,43%
14.04
TITC
-0,83%
41.65
ΑΑΑΚ
0,00%
5
ΑΒΑΞ
+2,27%
2.25
ΑΒΕ
-3,60%
0.429
ΑΔΜΗΕ
-0,18%
2.815
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.75
ΑΛΜΥ
+1,29%
4.31
ΑΛΦΑ
+1,34%
1.89
ΑΝΔΡΟ
-0,31%
6.5
ΑΡΑΙΓ
+1,51%
11.4
ΑΣΚΟ
+0,63%
3.22
ΑΣΤΑΚ
-0,27%
7.28
ΑΤΕΚ
+2,72%
1.51
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.68
ΑΤΤ
-0,57%
0.698
ΑΤΤΙΚΑ
-1,64%
2.4
ΒΙΟ
-0,17%
5.83
ΒΙΟΚΑ
-0,26%
1.925
ΒΙΟΣΚ
-0,64%
1.55
ΒΙΟΤ
0,00%
0.27
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
+3,33%
2.48
ΓΕΒΚΑ
-0,63%
1.57
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
18.9
ΔΑΑ
-1,05%
8.312
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.42
ΔΕΗ
-0,67%
13.33
ΔΟΜΙΚ
-0,35%
2.82
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+4,11%
0.38
ΕΒΡΟΦ
+1,30%
1.955
ΕΕΕ
-0,76%
39.2
ΕΚΤΕΡ
-3,96%
2.06
ΕΛΒΕ
+2,80%
5.5
ΕΛΙΝ
-0,91%
2.18
ΕΛΛ
-1,33%
14.8
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-2,37%
2.265
ΕΛΠΕ
+0,82%
8.04
ΕΛΣΤΡ
+2,11%
2.42
ΕΛΤΟΝ
+0,87%
1.858
ΕΛΧΑ
-0,46%
2.165
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-1,75%
1.125
ΕΤΕ
+1,50%
8.648
ΕΥΑΠΣ
+0,29%
3.45
ΕΥΔΑΠ
+0,33%
6.06
ΕΥΡΩΒ
-0,72%
2.484
ΕΧΑΕ
-1,00%
4.95
ΙΑΤΡ
-0,49%
2.05
ΙΚΤΙΝ
-1,10%
0.36
ΙΛΥΔΑ
+0,86%
1.765
ΙΝΛΙΦ
-0,21%
4.85
ΙΝΛΟΤ
-1,65%
1.072
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.9
ΙΝΤΕΤ
-2,18%
1.12
ΙΝΤΚΑ
-1,52%
3.23
ΚΑΡΕΛ
0,00%
326
ΚΕΚΡ
-3,41%
1.275
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.94
ΚΟΡΔΕ
+1,77%
0.459
ΚΟΥΑΛ
-1,95%
1.31
ΚΟΥΕΣ
+0,64%
6.3
ΚΡΙ
-0,60%
16.5
ΚΤΗΛΑ
-1,00%
1.98
ΚΥΡΙΟ
+0,49%
1.02
ΛΑΒΙ
-0,73%
0.812
ΛΑΜΔΑ
-0,14%
6.99
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
+4,76%
1.1
ΛΕΒΚ
0,00%
0.23
ΛΕΒΠ
+4,42%
0.236
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.75
ΛΟΥΛΗ
-0,29%
3.4
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.802
ΜΕΒΑ
+1,53%
3.98
ΜΕΝΤΙ
-2,17%
2.25
ΜΕΡΚΟ
+3,13%
39.6
ΜΙΓ
0,00%
2.865
ΜΙΝ
0,00%
0.492
ΜΟΗ
+0,36%
22.4
ΜΟΝΤΑ
-0,53%
3.78
ΜΟΤΟ
-0,18%
2.825
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.63
ΜΠΕΛΑ
+0,36%
27.94
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.81
ΜΠΡΙΚ
-0,82%
2.42
ΜΠΤΚ
+5,13%
0.615
ΜΥΤΙΛ
+1,71%
36.96
ΝΑΚΑΣ
-1,88%
3.14
ΝΑΥΠ
+0,49%
0.828
ΞΥΛΚ
-1,87%
0.262
ΞΥΛΠ
+10,00%
0.396
ΟΛΘ
+1,79%
28.5
ΟΛΠ
+1,36%
33.65
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.6
ΟΠΑΠ
-1,44%
17.14
ΟΡΙΛΙΝΑ
-1,23%
0.8
ΟΤΕ
-0,40%
15
ΟΤΟΕΛ
-0,36%
11.06
ΠΑΙΡ
-4,29%
1.005
ΠΑΠ
-1,14%
2.61
ΠΕΙΡ
+1,26%
4.808
ΠΕΡΦ
-1,28%
5.4
ΠΕΤΡΟ
-0,99%
8
ΠΛΑΘ
-0,25%
4.05
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15.2
ΠΡΔ
-0,76%
0.262
ΠΡΕΜΙΑ
-0,16%
1.28
ΠΡΟΝΤΕΑ
-4,10%
5.85
ΠΡΟΦ
+1,74%
5.27
ΡΕΒΟΙΛ
-0,28%
1.755
ΣΑΡ
-1,72%
12.58
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.354
ΣΙΔΜΑ
-0,63%
1.565
ΣΠΕΙΣ
-1,40%
5.64
ΣΠΙ
+4,65%
0.63
ΣΠΥΡ
0,00%
0.151
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
20
ΤΖΚΑ
0,00%
1.48
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.3
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,95%
1.662
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.7
ΦΡΙΓΟ
+9,17%
0.238
ΦΡΛΚ
-1,27%
4.28
ΧΑΙΔΕ
+1,27%
0.8

Κρουαζιέρα: Σημαντική ανάκαμψη από το 2023 και μετά

Για σημαντική ανάκαμψη της κρουαζιέρας από το 2023 και μετά κάνουν λόγο μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ στελέχη του κλάδου.

Προσθέτουν ότι από το 2024 η κρουαζιέρα σε παγκόσμιο επίπεδο αναμένεται να επιστρέψει στα επίπεδα του 2019, προ πανδημίας.

Τονίζουν ότι εφέτος το 2022 αποτελεί μεταβατική περίοδο, επισημαίνοντας ότι ο αριθμός των επιβατών κρουαζιέρας που μεταφέρουν αυτή τη στιγμή τα κρουαζιερόπλοια είναι περίπου στο 70% – 80% του capacity των πλοίων.

Σύμφωνα με προβλέψεις διεθνούς οίκου αναλύσεων για τον κλάδο,  το 2022 ο αριθμός των επιβατών αναμένεται να κλείσει παγκοσμίως στα 22,5 εκατ. επιβάτες έναντι 17 εκατ. επιβατών το 2021, μια αύξηση 32,5%.

Το 2020 ο αριθμός επιβατών κρουαζιέρας παγκοσμίως έκλεισε στα 8 εκατ. επιβάτες έναντι 29 εκατ. το 2019, έτος στο οποίο δεν είχαν επιβληθεί ακόμα τα περιοριστικά μέτρα κατά της πανδημίας.

Σημειώνεται ότι το 2020 και το 2021 ήταν δύο χρονιές που ο κλάδος υπέστη σημαντικές απώλειες σε αριθμό επιβατών, λόγω των περιοριστικών μέτρων κατά της πανδημίας.

Ο αριθμός επιβατών κρουαζιέρας παγκοσμίως το 2023 θα ανέλθει σε 26,5 εκατ. επιβάτες, το 2024 σε 29,8 εκατ. και το 2025 σε 31,5 εκατ.

Σημειώνεται ότι σύμφωνα με τα συγκεκριμένα στοιχεία ο κλάδος της κρουαζιέρας θα επιστρέψει λίγο περισσότερο από τα επίπεδα του 2019 το 2024.

Το σύνολο των κρουαζιερόπλοιων παγκοσμίως το 2022 ήταν 350 πλοία, εκ των οποίων τα 279 ήταν μέλη της Διεθνούς Ένωσης Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA), που αντιπροσωπεύει το 92,5% της παγκόσμιας χωρητικότητας.

Για τη χώρα μας τα στοιχεία του κλάδου είναι πολύ αισιόδοξα, καθώς, σύμφωνα με στοιχεία της Ένωσης Λιμένων Ελλάδος, ο αριθμός προκρατήσεων κρουαζιερόπλοιων για το 2022 στην Ελλάδα αγγίζει τα 4.939 πλοία.

Σύμφωνα με την ΕΛΙΜΕ, το 2021 στη χώρα μας είχαν αφιχθεί συνολικά 2.064 κρουαζιερόπλοια με 1.418.315 επιβάτες, έναντι 3.979 κρουαζιερόπλοιων με 5.552.384 επιβάτες το 2019, έτος που δεν υπήρχαν ακόμα τα περιοριστικά μέτρα για την πανδημία.

Με τον έως τώρα προγραμματισμό των εταιρειών κρουαζιέρας, οι 10 πρώτοι προορισμοί σε αριθμό αφίξεων κρουαζιερόπλοιων για φέτος είναι το λιμάνι του Πειραιά με 739 προσεγγίσεις, η Σαντορίνη με 741, η Κέρκυρα με 414, η Μύκονος με 692, η Ρόδος με 440, το Ηράκλειο με 231, η Πάτμος με 213, το Κατάκολο με 197, τα Χανιά με 119 και η Κεφαλονιά με 155.

Οι  δαπάνες τουριστών κρουαζιέρας στη χώρα μας το 2019, έτος που δεν υπήρχαν ακόμα τα περιοριστικά μέτρα μετακίνησης λόγω της πανδημίας, ανήλθαν στα 457 εκατ. ευρώ, έναντι 433 εκατ. ευρώ το 2018, αύξηση 5,7%.

Επίσης οι δαπάνες εταιρειών κρουαζιέρας στην Ελλάδα την ίδια περίοδο για τροφοδοσία, καύσιμα και διάφορες εργασίες άγγιξαν τα 127 εκατ. ευρώ το 2019, έναντι 120 εκατ. ευρώ το 2018, αύξηση 5,7%.

Στροφή των εταιρειών στα μεγαλύτερα και μικρά κρουαζιερόπλοια

Στελέχη των εταιρειών αναφέρουν εξάλλου ότι πλέον οι μεγάλες εταιρείες του κλάδου διεθνώς στρέφονται πλέον προς τις κατασκευές είτε πολύ μεγαλύτερων είτε  μικρότερων κρουαζιερόπλοιων αποφεύγοντας  τα κρουαζιερόπλοια μεσαίου μεγέθους.

Η προτίμηση αυτή των εταιρειών για τα πλοία άνω των 2.000 επιβατών έχει να κάνει με τη μείωση του λειτουργικού κόστους του πλοίων και την αύξηση των εσόδων ενώ η προτίμηση για τα μικρότερα πλοία έχει να κάνει με το γεγονός ότι όλο και περισσότερες εταιρείες κατασκευάζοντας σκάφη των 700 επιβατών μπορούν να ανέρχονται στην κατηγορία των κρουαζιέρων πολυτελείας προσεγγίζοντας  μικρά νησιά του Αιγαίου και της ανατολικής Μεσογείου στα οποία δεν υπάρχουν ακόμα οι κατάλληλες υποδομές για τα μεγαλύτερα κρουαζιερόπλοια.

Σύμφωνα με το παγκόσμιο βιβλίο παραγγελιών από το 2022 έως το 2027 έχουν προγραμματιστεί να ναυπηγηθούν 24 κρουαζιερόπλοια που θα μπορούν να μεταφέρουν από 200 έως 700 επιβάτες, 16 από 700 έως 1.200 επιβάτες και 37 από 1.200 έως 6.000 επιβάτες.

Το 2022 έχουν προγραμματιστεί να παραδοθούν από ναυπηγεία της Ευρώπης τουλάχιστον 11 μικρά κρουαζιερόπλοια των 130 έως 930 επιβατών σε διάφορες εταιρείες και άλλα 9 μεγάλα κρουαζιερόπλοια με δυνατότητες μεταφοράς από 2.500 επιβάτες έως 5.400 επιβάτες. Ενδεικτικά, τον Σεπτέμβριο του 2022 η Dream Cruises αναμένεται να παραλάβει από γερμανικά ναυπηγεία το κρουαζιερόπλοιο Clobal Dream χωρητικότητας 5.000 επιβατών και κόστους 1,8 δισ. δολ., ενώ η Carnival τον Οκτώβριο του 2022 από ναυπηγεία της Φινλανδίας το κρουαζιερόπλοιο Celebration χωρητικότητας 5.200 επιβατών και κόστους 950 εκατ. δολ. Το τέταρτο τρίμηνο του 2022 η ΜSC Cruises θα παραλάβει από ναυπηγεία της Γαλλίας το κρουαζιερόπλοιο Word Europa χωρητικότητας 5.400 επιβατών και κόστους 1,2 δισ. δολ.

Εξάλλου, την ίδια περίοδο η Viking Ocean αναμένεται να παραλάβει δύο κρουαζιερόπλοια, το Neptune και Mars, χωρητικότητας 930 επιβατών το καθένα.

Επίσης, η Swan Hellenic αναμένεται να παραλάβει από ναυπηγείο του Ελσίνκι το Unnamed χωρητικότητας 192 επιβατών και κόστους 170 εκατ. δολ.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!