Ελληνόκτητος στόλος: Εκτόξευση της αξίας του κατά 92% από το 2018

Με 4.766 πλοία και αξία 82,85 δισ. δολαρίων, ο ελληνόκτητος στόλος αποτελεί την τρίτη μεγαλύτερη ναυτιλιακή δύναμη παγκοσμίως

Πλοίο © 123rf.com

Σημαντική ανάπτυξη καταγράφει ο ελληνόκτητος στόλος τα τελευταία χρόνια, καθώς, σύμφωνα με στοιχεία της Vessels Value, αποτελεί τον τρίτο μεγαλύτερο σε αξία παγκοσμίως. Είναι χαρακτηριστικό ότι από τα προηγούμενα Ποσειδώνια το 2018 και μέχρι σήμερα, η αξία του ελληνόκτητου στόλου έχει εκτοξευτεί κατά 92% στο εντυπωσιακό ύψος των 159 δισ. δολαρίων, παρότι σε απόλυτα μεγέθη, ο αριθμός των πλοίων έχει ενισχυθεί κατά μόλις 474 ή 11% σε σχέση με το 2018.

Η εξέλιξη αυτή οφείλεται τόσο στην άνοδο των αξιών των πλοίων κατά το διάστημα που έχει μεσολαβήσει, αλλά κυρίως στο προφίλ των πλοίων που προσθέτουν στον στόλο τους, τα ελληνικά συμφέροντα. Συγκεκριμένα, τα τελευταία χρόνια έχουν πολλαπλασιαστεί οι επενδύσεις σε νέες κατηγορίες πλοίων, όπως τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), τα πλοία μεταφοράς κοντέινερ (των οποίων οι αξίες έχουν επίσης εκτοξευτεί), αλλά και σε πλοία νεότερης ηλικίας, με σημαντικές τεχνολογικές καινοτομίες.
Ειδικότερα, σήμερα, ο ελληνόκτητος στόλος αριθμεί συνολικά 4.766 πλοία, έναντι 4.292 πλοίων το 2018, με αξία 82,85 δισ. δολαρίων. Η μεγάλη πλειονότητα των πλοίων αφορά ασφαλώς στα φορτηγά πλοία, που αριθμούν 2.326 και τα δεξαμενόπλοια που αριθμούν 1.419. Οι δύο αυτές κατηγορίες μαζί αθροίζουν 3.745 πλοία, ή το 78,5% του συνόλου του ελληνόκτητου στόλου. Συγκριτικά, το 2018, το αντίστοιχο ποσοστό ξεπερνούσε το 80% (80,7%).

Με βάση τον αριθμό των πλοίων, η ελληνόκτητη ναυτιλία αποτελεί την τρίτη μεγαλύτερη δύναμη παγκοσμίως. Όπως αναφέρει η VV, η οποία ειδικεύεται στην καταγραφή των αξιών των πλοίων, το 2022, τα ελληνικά ναυτιλιακά συμφέροντα διέθεταν (στο νερό) 4.766 πλοία, πίσω μόνο από την Κίνα των 5.589 πλοίων και την Ιαπωνία των 6.755 πλοίων.

Ενδιαφέρον παρουσιάζει και το στοιχείο ότι η Ελλάδα αποτελεί την πλέον δυναμική χώρα, σε ό,τι αφορά στις επενδύσεις για την αγορά νέων πλοίων. Ειδικότερα, την περίοδο Ιανουαρίου – Ιουνίου του 2018, οι Έλληνες είχαν αγοράσει 121 πλοία. Φέτος, για την ίδια περίοδο, έχουν αγοράσει 130 πλοία, με ιδιαίτερη προτίμηση τα φορτηγά πλοία. Αντίστοιχα, οι Κινέζοι πλοιοκτήτες κατά το φετινό διάστημα Ιανουαρίου-Ιουνίου, έχουν προβεί σε αγορές 127 πλοίων. Στο μέτωπο των πωλήσεων, από τις αρχές του 2022, οι Έλληνες έχουν μεταβιβάσει 100 πλοία, αντί ποσού 264 εκατ. δολαρίων, που επίσης τους κατατάσσει στην πρώτη θέση παγκοσμίως. Ακολούθησαν οι πλοιοκτήτες με έδρα την Σιγκαπούρη, οι οποίοι έχουν προβεί σε πωλήσεις 99 πλοίων φέτος.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της VV, άλλη μια τάση που παρατηρείται, είναι η αυξανόμενη στροφή σε πλοία που χρησιμοποιούν ως βασικό καύσιμο το LNG. Πρόκειται για την ιδανική «μεταβατική» λύση, για την μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της ναυτιλίας, μέχρις ότου αναπτυχθούν νέες τεχνολογίες καυσίμων και οι σχετικές υποδομές για τον εφοδιασμό του παγκόσμιου στόλου. Ως εκ τούτου, οι Έλληνες πλοιοκτήτες επενδύουν σταθερά σε νέα πλοία που χρησιμοποιούν το LNG ως καύσιμο.

ΙΛΥΔΑ
6.65%
1.69
AKTR
8.29%
4.64
ΔΕΗ
7.49%
12.63
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0.52%
3.86
ΕΛΠΕ
6.07%
7.25
ΠΕΤΡΟ
4.74%
7.96
ΟΛΠ
5.03%
37.60
TITC
4.95%
39.20
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
4.99%
17.88
ΕΥΑΠΣ
3.24%
3.19
ΛΟΥΛΗ
4.51%
3.01
ΛΕΒΠ
0.00%
0.00
ΠΡΕΜΙΑ
5.51%
1.23
NOVAL
3.67%
2.26
ΙΝΤΚΑ
5.40%
2.64
ΧΑΙΔΕ
7.91%
0.75
ΔΡΟΜΕ
6.85%
0.31
ACAG
3.58%
5.78
ΑΣΚΟ
4.48%
3.50
ΚΥΡΙΟ
4.56%
0.83
ΣΑΤΟΚ
0.00%
0.00
ΛΕΒΚ
0.00%
0.00
ΝΑΚΑΣ
-1.32%
3.00
BOCHGR
4.37%
5.26
ΚΕΚΡ
5.99%
1.15
ΠΛΑΘ
4.05%
3.85
ΡΕΒΟΙΛ
10.84%
1.59
ΕΛΛ
3.32%
14.00
ΥΑΛΚΟ
0.00%
0.00
ΙΚΤΙΝ
2.01%
0.30
ΟΠΑΠ
7.15%
17.68
ΜΥΤΙΛ
5.33%
38.34
ΔΟΜΙΚ
4.33%
2.17
ΦΡΛΚ
4.07%
3.84
ΜΕΡΚΟ
0.00%
0.00
ΣΑΡ
4.74%
12.38
ΟΤΟΕΛ
5.48%
11.94
ΚΡΙ
3.30%
14.40
ΙΑΤΡ
5.52%
1.72
ΠΑΙΡ
1.12%
0.72
ΜΟΤΟ
7.44%
2.60
ΣΠΕΙΣ
3.37%
5.52
ΚΟΡΔΕ
1.80%
0.40
ΠΡΟΦ
5.28%
5.18
ΒΟΣΥΣ
7.27%
2.36
ΕΛΙΝ
4.59%
2.05
OPTIMA
12.75%
13.44
ΑΚΡΙΤ
8.11%
0.80
ΤΕΝΕΡΓ
0.00%
0.00
ΚΕΠΕΝ
0.00%
0.00
ΔΟΥΡΟ
0.00%
0.00
ΠΡΔ
-0.83%
0.24
ΑΑΑΚ
0.00%
0.00
ΑΤΡΑΣΤ
1.64%
8.70
ΒΙΟΚΑ
1.99%
1.54
ΠΑΠ
1.27%
2.40
ΙΝΤΕΤ
29.59%
1.13
ΠΕΙΡ
9.81%
4.60
ΜΙΝ
-0.20%
0.49
ΕΤΕ
5.58%
8.59
ΒΙΟΤ
2.80%
0.22
ΑΛΜΥ
6.38%
5.00
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
1.96%
1.56
ΜΕΝΤΙ
3.55%
2.04
ΜΟΗ
5.56%
20.14
ΟΛΘ
4.07%
28.10
ΣΕΝΤΡ
9.94%
0.34
ΕΕΕ
5.19%
40.50
ΚΟΥΕΣ
2.63%
5.85
ΕΥΔΑΠ
4.60%
5.69
ΜΙΓ
0.42%
2.41
ΦΛΕΞΟ
7.97%
7.45
ΦΡΙΓΟ
10.00%
0.22
ΔΑΙΟΣ
0.00%
4.00
ΦΑΙΣ
6.56%
3.41
ΛΑΝΑΚ
-1.11%
0.89
CENER
4.99%
8.21
ΝΑΥΠ
0.52%
0.77
ΙΝΤΕΚ
5.55%
5.90
ΜΑΘΙΟ
-4.20%
0.57
ΚΑΡΕΛ
1.32%
308.00
ΑΤΤ
8.68%
0.74
ΑΤΤΙΚΑ
2.42%
2.12
ΕΣΥΜΒ
6.88%
1.03
ΕΥΡΩΒ
8.92%
2.24
ΚΤΗΛΑ
8.57%
1.90
ΕΛΣΤΡ
5.61%
2.07
ΑΔΜΗΕ
6.07%
2.80
DIMAND
-0.24%
8.16
ΒΙΟΣΚ
4.12%
1.27
ΑΒΑΞ
10.47%
1.90
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
9.44%
1.32
ΠΛΑΚΡ
0.00%
0.00
ΛΑΒΙ
4.36%
0.74
EVR
0.67%
1.50
ΓΕΒΚΑ
0.00%
1.26
ΑΛΦΑ
9.87%
2.01
ΟΤΕ
4.83%
14.76
ΜΕΒΑ
1.52%
4.00
ΑΣΤΑΚ
1.26%
6.42
ΞΥΛΠ
3.16%
0.39
ΙΝΛΟΤ
12.95%
0.93
CNLCAP
0.00%
6.50
ΑΤΕΚ
7.65%
0.92
ΛΑΜΨΑ
0.00%
0.00
ΕΚΤΕΡ
6.14%
1.73
ΔΑΑ
4.35%
8.99
ΑΝΔΡΟ
1.90%
6.42
ΞΥΛΚ
3.38%
0.25
ΠΡΟΝΤΕΑ
-2.61%
5.60
ΜΠΕΛΑ
2.94%
24.48
ΚΟΥΑΛ
7.00%
1.07
ΕΛΒΕ
3.85%
5.40
ΤΖΚΑ
2.01%
1.27
ΕΛΧΑ
5.18%
1.83
ΑΡΑΙΓ
6.69%
11.16
ΕΠΙΛΚ
0.00%
0.00
ΜΟΝΤΑ
1.94%
3.67
ΜΟΥΖΚ
0.00%
0.00
ΙΝΛΙΦ
3.13%
4.62
ΟΛΥΜΠ
2.68%
2.30
ΑΒΕ
3.70%
0.42
ΛΟΓΟΣ
0.00%
0.00
ΠΕΡΦ
3.76%
5.10
ΤΡΑΣΤΟΡ
-1.67%
1.18
ΕΛΤΟΝ
3.13%
1.65
ΣΠΥΡ
10.00%
0.18
ΣΑΡΑΝ
0.00%
0.00
ΛΑΜΔΑ
6.43%
6.12
AEM
3.82%
4.13
ΒΙΟ
4.37%
5.02
ΜΠΤΚ
0.00%
0.00
ΕΧΑΕ
6.81%
5.02
ΟΡΙΛΙΝΑ
4.08%
0.77
ΣΙΔΜΑ
2.60%
1.38
ΣΠΙ
4.68%
0.49
ΕΒΡΟΦ
3.64%
1.71
ΜΠΡΙΚ
6.22%
2.56