Γ.Δ.
1428.66 +0,12%
ACAG
-1,19%
5.8
CENER
+0,82%
9.78
CNLCAP
0,00%
6.95
DIMAND
-0,21%
9.45
NOVAL
+0,19%
2.685
OPTIMA
+0,63%
12.78
TITC
0,00%
32
ΑΑΑΚ
0,00%
5.1
ΑΒΑΞ
-0,29%
1.376
ΑΒΕ
+0,43%
0.463
ΑΔΜΗΕ
-0,47%
2.12
ΑΚΡΙΤ
-4,94%
0.77
ΑΛΜΥ
-1,91%
2.825
ΑΛΦΑ
-0,22%
1.5565
ΑΝΔΡΟ
+1,85%
6.6
ΑΡΑΙΓ
-0,09%
10.92
ΑΣΚΟ
-1,09%
2.73
ΑΣΤΑΚ
-1,39%
7.1
ΑΤΕΚ
0,00%
0.418
ΑΤΡΑΣΤ
+0,23%
8.64
ΑΤΤ
+0,24%
8.4
ΑΤΤΙΚΑ
-0,83%
2.4
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+0,34%
5.82
ΒΙΟΚΑ
0,00%
2.05
ΒΙΟΣΚ
+0,30%
1.68
ΒΙΟΤ
0,00%
0.238
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.4
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.575
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
17.34
ΔΑΑ
+0,41%
7.9
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.28
ΔΕΗ
-1,03%
11.48
ΔΟΜΙΚ
+0,30%
3.395
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-2,22%
0.308
ΕΒΡΟΦ
+0,96%
1.58
ΕΕΕ
+0,30%
33.3
ΕΚΤΕΡ
-0,62%
1.932
ΕΛΒΕ
-0,89%
5.6
ΕΛΙΝ
+0,95%
2.13
ΕΛΛ
-0,73%
13.55
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+1,24%
2.035
ΕΛΠΕ
+0,93%
7.065
ΕΛΣΤΡ
0,00%
2.11
ΕΛΤΟΝ
-1,05%
1.69
ΕΛΧΑ
-0,65%
1.836
ΕΝΤΕΡ
0,00%
8
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.12
ΕΠΣΙΛ
-0,17%
12
ΕΣΥΜΒ
+0,39%
1.28
ΕΤΕ
-0,74%
7.772
ΕΥΑΠΣ
-0,62%
3.21
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.52
ΕΥΡΩΒ
0,00%
2.05
ΕΧΑΕ
-0,44%
4.515
ΙΑΤΡ
+0,63%
1.595
ΙΚΤΙΝ
+1,05%
0.384
ΙΛΥΔΑ
+1,25%
1.625
ΙΝΚΑΤ
-0,40%
5.03
ΙΝΛΙΦ
+0,20%
4.91
ΙΝΛΟΤ
+0,68%
1.178
ΙΝΤΕΚ
+0,17%
5.76
ΙΝΤΕΡΚΟ
-3,36%
2.3
ΙΝΤΕΤ
-1,64%
1.2
ΙΝΤΚΑ
+0,32%
3.165
ΚΑΡΕΛ
0,00%
340
ΚΕΚΡ
-1,75%
1.4
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.6
ΚΛΜ
+2,04%
1.5
ΚΟΡΔΕ
+0,66%
0.46
ΚΟΥΑΛ
-0,17%
1.168
ΚΟΥΕΣ
-0,38%
5.18
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
+0,41%
12.2
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.83
ΚΥΡΙΟ
0,00%
1.11
ΛΑΒΙ
-0,12%
0.831
ΛΑΜΔΑ
+0,72%
6.96
ΛΑΜΨΑ
-1,04%
38.2
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.92
ΛΕΒΚ
0,00%
0.268
ΛΕΒΠ
+3,45%
0.24
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.44
ΛΟΥΛΗ
+0,39%
2.6
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.722
ΜΕΒΑ
-2,60%
3.75
ΜΕΝΤΙ
0,00%
2.35
ΜΕΡΚΟ
0,00%
43.2
ΜΙΓ
+0,30%
3.34
ΜΙΝ
0,00%
0.56
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+2,71%
21.98
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.94
ΜΟΤΟ
+0,77%
2.62
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.62
ΜΠΕΛΑ
+0,96%
23.08
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,28%
3.57
ΜΠΡΙΚ
-0,50%
1.975
ΜΠΤΚ
0,00%
0.65
ΜΥΤΙΛ
-0,53%
33.88
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.84
ΝΑΥΠ
-0,44%
0.906
ΞΥΛΚ
0,00%
0.271
ΞΥΛΠ
0,00%
0.4
ΟΛΘ
-0,95%
20.8
ΟΛΠ
-0,38%
26.2
ΟΛΥΜΠ
-0,42%
2.38
ΟΠΑΠ
-1,38%
15.74
ΟΡΙΛΙΝΑ
-1,43%
0.83
ΟΤΕ
-0,34%
14.82
ΟΤΟΕΛ
+0,90%
11.22
ΠΑΙΡ
-0,99%
1
ΠΑΠ
-0,84%
2.36
ΠΕΙΡ
+1,52%
3.883
ΠΕΡΦ
-0,75%
6.6
ΠΕΤΡΟ
+0,25%
8.16
ΠΛΑΘ
-0,63%
3.925
ΠΛΑΚΡ
-2,04%
14.4
ΠΡΔ
0,00%
0.22
ΠΡΕΜΙΑ
-0,84%
1.18
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.15
ΠΡΟΦ
+1,56%
4.57
ΡΕΒΟΙΛ
-0,27%
1.875
ΣΑΡ
-1,37%
10.06
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.334
ΣΙΔΜΑ
+1,88%
1.63
ΣΠΕΙΣ
0,00%
6.56
ΣΠΙ
-2,87%
0.61
ΣΠΥΡ
0,00%
0.132
ΤΕΝΕΡΓ
-0,05%
19.12
ΤΖΚΑ
-1,19%
1.25
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.11
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,99%
1.634
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
-3,18%
7.6
ΦΡΙΓΟ
-2,73%
0.214
ΦΡΛΚ
+3,33%
4.03
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.64

Ναυτιλία: Μετ’ εμποδίων ο ανεφοδιασμός με καύσιμα – Στα ύψη οι τιμές

Σε τροχιά διατάραξης έχει εισέλθει το τελευταίο διάστημα ακόμα και ο ίδιος ο ανεφοδιασμός των πλοίων της ποντοπόρου ναυτιλίας με καύσιμα. Πρόκειται για μια ακόμα παράπλευρη απώλεια του πολέμου στην Ουκρανία, αλλά και της έξαρσης κρουσμάτων κορονοϊού στην Κίνα, πέραν ασφαλώς της εκτόξευσης της τιμής των καυσίμων, σε πρωτοφανή επίπεδο της τάξεως των 1.000 ευρώ/τόνος, έναντι από 400 ευρώ/τόνος μέχρι πριν από λίγους μήνες. Σημειωτέον ότι η αύξηση αυτή θα μεταφραστεί σε υψηλότερο μεταφορικό κόστος, επιτείνοντας τις πληθωριστικές πιέσεις και την ακρίβεια αγαθών στην παγκόσμια οικονομία.

Ο ανεφοδιασμός των πλοίων

Αρχικά, φαίνεται πως ο πόλεμος στην Ουκρανία, έχει αρχίσει να προκαλεί ζητήματα στον ανεφοδιασμό των πλοίων τα οποία ελλιμενίζονται στην βορειοδυτική Ευρώπη (π.χ. μεγάλα κοντέινερ πλοία που κάνουν διατλαντικά ταξίδια, φορτηγά πλοία από την Κίνα, δεξαμενόπλοια κτλ.). Πριν το ξέσπασμα του πολέμου, πολλά πλοία χρησιμοποιούσαν λιμάνια της Βαλτικής, προκειμένου να ανεφοδιαστούν. Σήμερα, λόγω επικινδυνότητας κι εγγύτητας με την Ουκρανία, τα πλοία αυτά έχουν στραφεί για τον ανεφοδιασμό τους στον κόμβο εμπορίας πετρελαιοειδών που υφίσταται στα λιμάνια του Άμστερνταμ και του Ρότερνταμ στην Ολλανδία και της Αμβέρσας στο Βέλγιο. Η εξέλιξη αυτή έχει αρχίσει να δημιουργεί τα πρώτα προβλήματα, καθώς ήδη έχουν αρχίσει να μειώνονται κατακόρυφα οι διαθέσιμες ποσότητες ναυτιλιακών καυσίμων, ιδίως του MGO (Marine Gasoil), χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο, η χρήση του οποίου είναι υποχρεωτική για όλα τα πλοία από τις αρχές του 2020 (εξαιρούνται μόνο όσα φέρουν ειδικά συστήματα πλυντηρίδων, που φιλτράρουν τα εκπεμπόμενα αέρια του θερμοκηπίου που εκπέμπουν τα πλοία).

Ναυτιλιακά καύσιμα: Επικίνδυνη μείωση των αποθεμάτων

Τα αποθέματα ναυτιλιακών καυσίμων έχουν αρχίσει να μειώνονται επικίνδυνα, τόσο λόγω της αυξημένης ζήτησης, όσο κι εξαιτίας της έλλειψης φορτίων για να γεμίσουν ξανά οι δεξαμενές. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι τα διυλιστήρια αποφεύγουν να αγοράσουν αργό πετρέλαιο από τη Ρωσία. Ήδη έχουν αρχίσει να πληθαίνουν οι αναφορές για μετάβαση ρωσικών φορτίων και πλοίων στην Νότια Αφρική, προκειμένου να αποθηκεύσουν εκεί το πετρέλαιο που δεν μπορούν να διαθέσουν στην αγορά. Μόνο κατά την διάρκεια των προηγούμενων ημερών, ταυτοποιήθηκαν τουλάχιστον τρεις περιπτώσεις πλοίων ρωσικών συμφερόντων ή με φορτία ρωσικής προέλευσης πετρελαίου, τα οποία αποχώρησαν από την Μεσόγειο, πέρασαν τη διώρυγα του Σουέζ και μετακινήθηκαν προς τη Νότια Αφρική, με προορισμό σταθμούς αποθήκευσης πετρελαίου.

Προς το παρόν πάντως, φαίνεται πως οι ελλείψεις είναι αντιμετωπίσιμες και δεν πρόκειται να υπάρξουν πλοία που δεν θα μπορέσουν να ανεφοδιαστούν. Αλλά σε κάθε περίπτωση, το κόστος ανεφοδιασμού θα παραμείνει υψηλό, δεδομένου ότι, αυτήν την περίοδο, πολλά διυλιστήρια έχουν σε εξέλιξη προγράμματα συντήρησης, γεγονός που ασκεί περαιτέρω πίεση στην προσφορά.

Η κατάσταση στην Ασία

Περνώντας στην άλλη πλευρά της Yφηλίου, στην Ασία, τα προβλήματα ανεφοδιασμού των πλοίων, έχουν άλλο χαρακτήρα. Συγκεκριμένα, εδράζονται στη διατάραξη της ομαλής λειτουργίας των λιμανιών, προεξάρχοντος εκείνου της Σαγκάης, όπου εφαρμόζονται αυστηρά μέτρα περιορισμού των μετακινήσεων, λόγω της έξαρσης κρουσμάτων του κορονοϊού. Τα μέτρα αυτά έχουν προκαλέσει συμφόρηση πλοίων, που περιμένουν να φορτώσουν, ή να ξεφορτώσουν τα εμπορεύματά τους. Έτσι, πολλοί πλοιοκτήτες επιλέγουν να προχωρήσουν και στον ανεφοδιασμό τους στο λιμάνι που βρίσκονται, αντί να μεταβούν στην κοντινή Σιγκαπούρη, η οποία τα τελευταία χρόνια, είχε εξελιχθεί σε κέντρο ανεφοδιασμού για όλη την περιοχή της Ασίας.

Μάλιστα, η επιλογή ανεφοδιασμού σε κάποιο κινεζικό λιμάνι, γίνεται περισσότερο για λόγους ανάγκης. Η πολυήμερη αναμονή κατά μήκος των ακτών, μεταφράζεται σε κατανάλωση καυσίμου (ακόμα κι αν το πλοίο είναι ακίνητο), με αποτέλεσμα συχνά να μην επαρκούν τα καύσιμα, για την μετάβαση μέχρι τη Σιγκαπούρη. Όπως τονίζουν χαρακτηριστικά, οι αρχές στη Σιγκαπούρη, δεν έχουν μεν καταγραφεί αναφορές για ηθελημένη αποφυγή των πλοίων, να ανεφοδιαστούν στην χώρα, αλλά από την άλλη πλευρά, όταν ένα πλοίο περιμένει στην Κίνα για 21 μέρες, προκειμένου να εξυπηρετηθεί, τότε η πετρέλευσή του εκεί, είναι πλέον υποχρεωτική.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!