THEPOWERGAME
Κερδισμένοι από την πρόσφατη κίνηση της Ε.Ε. και εν γένει της Δύσης να διακόψει πλήρως τις εισαγωγές άνθρακα από τη Ρωσία, αναμένεται να είναι οι Έλληνες πλοιοκτήτες φορτηγών πλοίων. Όπως αναφέρουν αναλυτές, τα ναύλα ξηρού φορτίου προβλέπεται να αυξηθούν, λόγω της αναδρομολόγησης των φορτίων άνθρακα από άλλους προορισμούς, οι οποίοι απέχουν περισσότερο από την Ρωσία. Ως εκ τούτου, το μεταφορικό κόστος θα είναι υψηλότερο.
Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο ενέκρινε στις 8 Απριλίου μια σειρά από νέες κυρώσεις κατά της Ρωσίας. Η σημαντικότερη εξ αυτών αφορούσε την επιβολή απαγόρευσης των εισαγωγών άνθρακα, ως απάντηση στις αναφορές περί διάπραξης εγκλημάτων πολέμου από τον ρωσικό στρατό. Το Συμβούλιο ανέφερε ότι από την κίνηση αυτή θα επηρεαστεί σχεδόν το 25% των εξαγωγών άνθρακα της Ρωσίας.
Όπως σημειώνουν ναυτιλιακοί παράγοντες, η εξέλιξη αυτή αναμένεται να διαφοροποιήσει τις ροές φορτίων στην αγορά άνθρακα, που αποτελεί το δεύτερο σημαντικότερο τύπο φορτίου, που μεταφέρεται μέσω φορτηγών πλοίων, μετά από το σιδηρομετάλλευμα. Οι εισαγωγείς άνθρακα έχουν αρχίσει να αναζητούν φορτία από άλλες περιοχές του κόσμου, που βρίσκονται πιο μακριά από την Ευρώπη. Αυτό συνεπάγεται μεγαλύτερες αποστάσεις που θα πρέπει να καλυφθούν κι επομένως αύξηση του κόστους και συνεπώς και των εσόδων για τους πλοιοκτήτες. Ο ρωσικός άνθρακας μπορεί να αντικατασταθεί από εισαγωγές άνθρακα από την Ν. Αφρική, την Αυστραλία, την Κολομβία, την Ινδονησία και τις ΗΠΑ. Ως εκ τούτου, οι ναυλωτές εκτιμούν ότι θα υπάρξει θετικός αντίκτυπος στους ναύλους των φορτηγών πλοίων.
Οι εκτιμήσεις για τους ναύλους
Το ερώτημα βέβαια είναι πόσο θα διαρκέσει κάτι τέτοιο; Ήδη από τα τέλη Μαρτίου, η μεταφορά 70.000 μετρικών τόνων από το Χάμπτον Ρόουντς των ΗΠΑ μέχρι το Ρότερνταμ στην Ολλανδία, κόστιζε 28,5 δολάρια/τόνος, μια αύξηση της τάξεως του 104% σε σχέση με τις αρχές Φεβρουαρίου. Το κόστος αυτό κρίνεται υψηλό συγκριτικά με τις εισαγωγές από την Ρωσία, όπου οι αποστάσεις είναι πολύ μικρότερες. Οι εξαγωγές ρωσικού άνθρακα διεξάγονται κυρίως μέσω των λιμανιών της Βαλτικής. Παρότι πολλοί πλοιοκτήτες έχουν αποφύγει να στείλουν τα πλοία τους στη Ρωσία, άλλοι εμφανίζονται πιο φιλόδοξοι, αναλαμβάνοντας το σχετικό ρίσκο και χρεώνοντας επιπλέον 2.000 δολάρια/ημέρα για τις υπηρεσίες τους.
Ωστόσο, άλλοι αναλυτές επισημαίνουν ότι ναι μεν οι εισαγωγές άνθρακα στην Ευρώπη από πιο μακρινές χώρες θα ενισχύσει βραχυπρόθεσμα τους ναύλους, αν η τάση αυτή διατηρηθεί για μεγάλο χρονικό διάστημα, θα απελευθερώσει τελικά έναν μεγάλο αριθμό πλοίων γύρω από την Ευρώπη, με αποτέλεσμα να ενισχυθεί η προσφορά και τελικά να σημειωθεί υποχώρηση των ναύλων, ιδίως στα δρομολόγια του Ατλαντικού Ωκεανού.
Για να αντιληφθεί κανείς το μέγεθος της αλλαγής που θα συντελεστεί, αρκεί να σκεφτεί ότι το 2021, οι ευρωπαϊκές εταιρείες ενέργειας εισήγαγαν συνολικά 33 εκατ. τόνους άνθρακα από τηνΡωσία. Πρόκειται για ποσοστό άνω του 50% του συνόλου των εισαγωγών άνθρακα στην Ευρώπη. Ήδη πάντως, πριν ακόμα εφαρμοστεί η απαγόρευση των εισαγωγών ρωσικού άνθρακα, πολλές εταιρείες βρίσκονταν σε αναζήτηση εναλλακτικών προορισμών, είτε επειδή ανέμεναν μια τέτοια εξέλιξη, είτε επειδή είχαν επιλέξει να αναλάβουν οι ίδιες πρωτοβουλία να απεξαρτηθούν άμεσα από τη Ρωσία.
Μέχρι στιγμής προτιμώνται αγορές από την Ν. Αφρική, την Κολομβία, την Αυστραλία και την Ινδονησία. Ωστόσο, παράγοντες του κλάδου αμφισβητούν το κατά πόσο είναι βιώσιμες τέτοιες εισαγωγές μακροπρόθεσμα. Αν για παράδειγμα αυξηθεί η ζήτηση άνθρακα στην σποτ αγορά από την Ινδία, ή την Κίνα, τότε δεν θα υπάρχουν διαθέσιμα φορτία για την Ευρώπη. Σημειωτέον ότι την απαγόρευση εισαγωγών άνθρακα από την Ρωσία, αναμένεται να εφαρμόσουν κι άλλες χώρες, όπως ο Καναδάς, η Ιαπωνία, η Μεγ. Βρετανία και οι ΗΠΑ.