THEPOWERGAME
Επενδύσεις ύψους 150-200 εκατ. ευρώ προγραμματίζει για τα επόμενα περίπου πέντε χρόνια ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ ΑΕ), ενώ από τον Μάρτιο του 2018 -οπότε το λιμάνι πέρασε στο ιδιωτικό μάνατζμεντ- μέχρι και σήμερα, έχουν επενδυθεί συνολικά περί τα 53 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 8 εκατ. από τις αρχές του 2022. Τα παραπάνω επισήμανε ο γενικός οικονομικός διευθυντής της εταιρείας, Χένρικ Τζέπσεν (Henrik Jepsen), κατά τη διάρκεια της σημερινής γενικής συνέλευσης των μετόχων, η οποία ενέκρινε μέρισμα ύψους 1,50 ευρώ/μετοχή. Οι εργασίες της πραγματοποιήθηκαν διαδικτυακά με απαρτία 84,64%, ενώ κατά τη διάρκειά τους επισημάνθηκε ότι η πανδημία είχε περιορισμένη επίπτωση στα έσοδα της εταιρείας, της τάξης του 3%.
Αναλυτικότερα, κατά την αρχική τοποθέτησή του στις εργασίες της γενικής συνέλευσης, ο εκτελεστικός πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου της ΟΛΘ ΑΕ, Αθανάσιος Λιάγκος, υπενθύμισε ότι αναδείχτηκε ο ανάδοχος για την 6η προβλήτα, το σημαντικότερο έργο στο «πακέτο» των υποχρεωτικών επενδύσεων για το λιμάνι, το οποίο είναι εκτιμώμενου ύψους 150 εκατ. ευρώ και θα επιτρέψει την υποδοχή των λεγόμενων «ultra large container vessels», πλοίων με χωρητικότητα έως 24.000 TEUs (μονάδα μέτρησης εμπορευματοκιβωτίων). «Είναι ένα έργο, που θα αλλάξει τα δεδομένα για το λιμάνι», σημείωσε ο κ.Λιάγκος, ενώ ο κ.Jepsen επισήμανε ότι η ΟΛΘ ΑΕ διαθέτει επαρκή χρηματοοικονομικά διαθέσιμα, ύψους άνω των 100 εκατ. ευρώ, για να χρηματοδοτήσει το έργο της επέκτασης της 6ης προβλήτας: «Αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει άμεση ανάγκη για (να αναζητήσουμε) χρηματοδότηση, αλλά εξερευνούμε όλες τις επιλογές: αγορές, ΕΕ και τράπεζες, οι οποίες έχουν ήδη δηλώσει πως είναι πρόθυμες να το χρηματοδοτήσουν εάν τους ζητηθεί».
Από την πλευρά του, ο διευθύνων σύμβουλος της ΟΛΘ ΑΕ, Φράνκο Κούπολο (Franco Νicola Cupolo), υπενθύμισε πως στις 2 Μαΐου θα παραληφθούν στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης (σ.σ. από τη Σαγκάη) οι δύο νέες γερανογέφυρες STS, (σ.σ. συνολικής αξίας 15,7 εκατ. ευρώ και ανυψωτικής ικανότητας 50 και 65 τόνων αντίστοιχα) οι οποίες θα συναρμολογηθούν μέχρι τα μέσα Ιουλίου, ώστε να δώσουν στο λιμάνι τη δυνατότητα να εξυπηρετεί απευθείας πλοία κύριων γραμμών, χωρητικότητας άνω των 10.000 TEUs.
Ως προς το σύμφωνο συνεργασίας με την Οικονομική Ζώνη της Διώρυγας του Σουέζ (SCZone), ο κ.Λιάγκος, σημείωσε, ότι στόχος είναι να αναπτυχθούν και να αυξηθούν οι επιχειρησιακές δραστηριότητες του λιμένος της Θεσσαλονίκης μέσω και άλλων οδών μεταφοράς εμπορευμάτων, από τα μεγάλα logistics centers απευθείας στις αγορές της Κεντρικής Ευρώπης (και όχι μόνο). Γνωστοποίησε δε ότι έχουν ήδη συσταθεί οι ομάδες εργασίας, που θα συγκεκριμενοποιήσουν τα πεδία ανάπτυξης συνεργειών, τα οποία μπορεί να περιλαμβάνουν -μεταξύ άλλων- τη δημιουργία ναυτιλιακών γραμμών για ευπαθή προϊόντα, αλλά και την περαιτέρω ανάπτυξη της κρουαζιέρας.
Ειδικά για την κρουαζιέρα, υπενθύμισε πως για φέτος έχουν προγραμματιστεί 62 αφίξεις 17 διαφορετικών κρουαζιερόπλοιων από 12 εταιρείες, ενώ πρόσθεσε ότι, παραδοσιακά, το 80% των εσόδων από την κρουαζιέρα καταλήγει στην τοπική κοινωνία (πχ, σε εστιατόρια και εμπορικά καταστήματα) και το 20% στο λιμάνι. Ο κ.Λιάγκος, αναφέρθηκε, επίσης, στη συνεργασία με την «Amazon Web Services», με στόχο τη δημιουργία «έξυπνου» λιμανιού, αλλά και στην προσπάθεια που γίνεται στο λιμάνι για την ενσωμάτωση της τεχνολογίας-αιχμής του blockchain.
«Το 2021 ήταν ένα απαιτητικό έτος για το λιμάνι, που επηρεάστηκε μεν από την πανδημία, αλλά όχι σημαντικά, με αποτέλεσμα να μπορέσουμε να αναπτυχθούμε» είπε ο κ.Jepsen και πρόσθεσε πως, παρά την Covid-19, την έντονη αναταραχή στον κλάδο των logistics, αλλά και την αύξηση των τιμών της ενέργειας στη συνέχεια, τα έσοδα παραμένουν σε ανοδική τροχιά: ο κύκλος εργασιών της εταιρείας διαμορφώθηκε στα 76,9 εκατ. ευρώ, αυξημένος κατά 7,2% και τα καθαρά κέρδη μετά από φόρους ανήλθαν στα 21,1 εκατ. ευρώ (+5%). Όσον αφορά το dry port που έχει δημιουργηθεί στη Σόφια, οι εκπρόσωποι της διοίκησης του ΟΛΘ παραδέχτηκαν ότι τον πρώτο χρόνο η εταιρεία έχασε χρήματα από αυτή την πρωτοποριακή επένδυση, που είναι η πρώτη του είδους στην περιοχή, αλλά φέτος καταγράφεται ήδη αύξηση των διακινούμενων φορτίων από και προς την υποδομή που δημιουργήθηκε στη βουλγαρική πρωτεύουσα. Σε ερώτημα μετόχου, ως προς το πώς κινήθηκαν τα μεγέθη της εταιρείας στο πρώτο τετράμηνο του έτους, ο κ.Λιάγκος απάντησε ότι δεν μπορεί να κάνει σχετικές ανακοινώσεις, αλλά «η αγορά είναι καλή και είμαστε καλύτερα από πέρυσι».