Γ.Δ.
1383.31 +0,06%
ACAG
0,00%
5.68
CENER
+0,21%
9.52
CNLCAP
+2,21%
6.95
DIMAND
-0,23%
8.78
NOVAL
+0,56%
2.685
OPTIMA
+0,69%
11.74
TITC
-0,83%
29.9
ΑΑΑΚ
0,00%
5.1
ΑΒΑΞ
+3,01%
1.37
ΑΒΕ
0,00%
0.451
ΑΔΜΗΕ
0,00%
2.095
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.88
ΑΛΜΥ
+0,35%
2.84
ΑΛΦΑ
-0,52%
1.541
ΑΝΔΡΟ
+1,57%
6.48
ΑΡΑΙΓ
-0,28%
10.65
ΑΣΚΟ
+1,87%
2.72
ΑΣΤΑΚ
-0,29%
6.78
ΑΤΕΚ
0,00%
0.418
ΑΤΡΑΣΤ
+0,47%
8.52
ΑΤΤ
+2,68%
8.42
ΑΤΤΙΚΑ
-0,83%
2.38
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+0,18%
5.43
ΒΙΟΚΑ
+3,17%
2.28
ΒΙΟΣΚ
-1,21%
1.63
ΒΙΟΤ
0,00%
0.238
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.3
ΓΕΒΚΑ
+3,36%
1.54
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,35%
17.14
ΔΑΑ
+0,19%
7.504
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.28
ΔΕΗ
+1,55%
11.17
ΔΟΜΙΚ
+1,64%
3.4
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+3,38%
0.306
ΕΒΡΟΦ
+1,34%
1.515
ΕΕΕ
+0,26%
31.26
ΕΚΤΕΡ
-0,92%
1.944
ΕΛΒΕ
0,00%
5.3
ΕΛΙΝ
-0,49%
2.03
ΕΛΛ
-0,37%
13.5
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0,43%
1.852
ΕΛΠΕ
+0,86%
7.06
ΕΛΣΤΡ
+1,45%
2.1
ΕΛΤΟΝ
-0,24%
1.698
ΕΛΧΑ
-1,46%
1.756
ΕΝΤΕΡ
0,00%
8
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.12
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
-0,80%
1.24
ΕΤΕ
+0,82%
7.38
ΕΥΑΠΣ
-0,63%
3.17
ΕΥΔΑΠ
-0,92%
5.4
ΕΥΡΩΒ
-0,15%
1.9885
ΕΧΑΕ
-0,23%
4.39
ΙΑΤΡ
0,00%
1.565
ΙΚΤΙΝ
-0,28%
0.354
ΙΛΥΔΑ
0,00%
1.62
ΙΝΚΑΤ
0,00%
5.03
ΙΝΛΙΦ
-0,41%
4.88
ΙΝΛΟΤ
-1,96%
1.102
ΙΝΤΕΚ
+1,75%
5.83
ΙΝΤΕΡΚΟ
+7,76%
2.5
ΙΝΤΕΤ
+0,84%
1.205
ΙΝΤΚΑ
+1,49%
3.07
ΚΑΡΕΛ
0,00%
330
ΚΕΚΡ
-0,37%
1.36
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.65
ΚΛΜ
0,00%
1.36
ΚΟΡΔΕ
+1,64%
0.434
ΚΟΥΑΛ
0,00%
1.08
ΚΟΥΕΣ
-0,77%
5.18
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
+2,24%
11.4
ΚΤΗΛΑ
-3,85%
1.75
ΚΥΡΙΟ
0,00%
1.15
ΛΑΒΙ
-1,36%
0.797
ΛΑΜΔΑ
+0,85%
7.15
ΛΑΜΨΑ
+1,60%
38.2
ΛΑΝΑΚ
+2,26%
0.905
ΛΕΒΚ
0,00%
0.28
ΛΕΒΠ
0,00%
0.276
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
+1,45%
1.4
ΛΟΥΛΗ
+1,94%
2.63
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.704
ΜΕΒΑ
0,00%
3.96
ΜΕΝΤΙ
+2,04%
2.5
ΜΕΡΚΟ
0,00%
46.6
ΜΙΓ
+2,05%
3.485
ΜΙΝ
-3,60%
0.535
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-1,82%
21.56
ΜΟΝΤΑ
+0,58%
3.47
ΜΟΤΟ
+1,13%
2.675
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.605
ΜΠΕΛΑ
-1,54%
21.68
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,28%
3.54
ΜΠΡΙΚ
+1,30%
1.955
ΜΠΤΚ
0,00%
0.68
ΜΥΤΙΛ
0,00%
34
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.76
ΝΑΥΠ
+1,88%
0.866
ΞΥΛΚ
+0,77%
0.262
ΞΥΛΠ
+2,05%
0.398
ΟΛΘ
0,00%
21
ΟΛΠ
-1,74%
25.4
ΟΛΥΜΠ
+0,85%
2.38
ΟΠΑΠ
-0,26%
15.57
ΟΡΙΛΙΝΑ
-1,15%
0.857
ΟΤΕ
-0,41%
14.41
ΟΤΟΕΛ
+1,77%
11.48
ΠΑΙΡ
+2,00%
1.02
ΠΑΠ
-1,68%
2.34
ΠΕΙΡ
+0,65%
3.744
ΠΕΡΦ
0,00%
6.62
ΠΕΤΡΟ
+1,23%
8.2
ΠΛΑΘ
-0,13%
3.99
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.8
ΠΡΔ
+3,77%
0.22
ΠΡΕΜΙΑ
+3,97%
1.206
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.15
ΠΡΟΦ
-0,65%
4.57
ΡΕΒΟΙΛ
-2,53%
1.735
ΣΑΡ
+4,25%
10.8
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
+2,50%
0.328
ΣΙΔΜΑ
+1,89%
1.62
ΣΠΕΙΣ
-2,37%
6.6
ΣΠΙ
0,00%
0.604
ΣΠΥΡ
0,00%
0.145
ΤΕΝΕΡΓ
+0,16%
19.18
ΤΖΚΑ
+0,78%
1.285
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.16
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,13%
1.594
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.9
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.212
ΦΡΛΚ
-1,34%
3.68
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.64

Ναυτιλία: Η κρίση πριμοδοτεί τα πλοία μεταφοράς LNG

Νέες συνθήκες για τα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), στα οποία έχουν επενδυθεί δεκάδες δισ. δολάρια από τους Έλληνες εφοπλιστές τα τελευταία χρόνια, δημιουργεί η ενεργειακή κρίση, που έχει δημιουργηθεί τις τελευταίες εβδομάδες. Η εντεινόμενη προσπάθεια της Ευρωπαϊκής Ένωσης να απεξαρτηθεί από το ρωσικό αέριο, εκτιμάται ότι θα έχει άμεσο αντίκτυπο και στην ποντοπόρο ναυτιλία, καθώς επιχειρείται η αντικατάσταση όσο το δυνατόν μεγαλύτερων ποσοτήτων με αέριο από άλλες χώρες. Στην πράξη αυτό σημαίνει ότι ένα ποσοστό αερίου που σήμερα μεταφέρεται με αγωγούς, στο άμεσο μέλλον θα μεταφέρεται με πλοία, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την αύξηση της ζήτησης μεταφορικού έργου.

Την Παρασκευή, η αμερικανική κυβέρνηση ανακοίνωσε την επίτευξη συμφωνίας με την ΕΕ για την αύξηση των εξαγωγών φυσικού αερίου προς την Ευρώπη. Βραχυπρόθεσμα, οι ΗΠΑ δεσμεύτηκαν για την αποστολή τουλάχιστον 15 δισ. κυβικών μέτρων LNG στην Ε.Ε. εντός του 2022. Πρόκειται για έναν πολύ εύκολα επιτεύξιμο στόχο, ωστόσο η ποσότητα αυτή είναι μόλις το 10% των 155 δισ. κυβικών μέτρων που η Ε.Ε. αγόρασε από την Ρωσία το 2021. Μακροπρόθεσμα, ο στόχος είναι οι ΗΠΑ να δεσμεύσουν επιπλέον 50 δισ. κυβικών μέτρων φυσικού αερίου προς την Ε.Ε. σε ετήσια βάση. Ωστόσο, αυτό θα απαιτήσει νέες υποδομές εξαγωγών και ασφαλώς περισσότερα πλοία. Αντίστοιχα, θα χρειαστούν και νέες εγκαταστάσεις εντός Ε.Ε. για την μετατροπή του LNG σε αέριο. Τα παραπάνω σημαίνουν ότι θα χρειαστούν τουλάχιστον 4-5 χρόνια έως ότου πραγματωθούν.

Τα στοιχεία της ΕΙΑ 

Σύμφωνα με τα στοιχεία της EIA (Αμερικανική Υπηρεσία Πληροφοριών Ενέργειας) το 2021, η ΕΕ (μαζί με τη Μεγ. Βρετανία) εισήγαγαν 28,1 δισ. κυβικά μέτρα αμερικανικού LNG. Πρόκειται για μέγεθος που αντιπροσωπεύει το 28% των συνολικών εξαγωγών των ΗΠΑ. Σχεδόν το σύνολο των υπόλοιπων φορτίων εξάγεται προς τις χώρες της Ασίας, μέσω του καναλιού του Παναμά. Με βάση το νέο σχέδιο που συμφωνήθηκε, θα πρέπει να εξαχθούν ποσότητες τουλάχιστον 43 δις κυβικών μέτρων προς την Ε.Ε. Λαμβάνοντας υπόψη, τις τρέχουσες εκτιμήσεις για το σύνολο των εξαγωγών αμερικανικού LNG για το 2022 (που κάνουν λόγο για ετήσια αύξηση κατά 16%), αυτό σημαίνει ότι η Ε.Ε. θα απορροφήσει το 37%, ενισχύοντας το μερίδιό της κατά τουλάχιστον 16% συγκριτικά με το 2021.

Βέβαια, ακόμα και πριν ανακοινωθεί η νέα συμφωνία, ήδη οι εξαγωγές των ΗΠΑ προς την ΕΕ κινούνταν έντονα ανοδικά, λόγω και του υψηλότερου περιθωρίου κέρδους. Άλλωστε, δεν θα πρέπει να λησμονείται ότι όλα τα παραπάνω θα πραγματωθούν με την συναίνεση των ιδιωτικών εταιρειών που εξάγουν το αμερικανικό LNG. Δεν πρόκειται για κρατικές εταιρείες, που απλώς εκτελούν τις εντολές της αντίστοιχης κυβέρνησης, όπως συμβαίνει στην περίπτωση της Ρωσίας. Έτσι, τον προηγούμενο Δεκέμβριο το μερίδιο της Ε.Ε. στις εξαγωγές LNG από τις ΗΠΑ εκτινάχθηκε στο 50%, ενώ πληθώρα αναφορών κάνει λόγο για αύξηση ακόμα και στο 70% κατά την διάρκεια του φετινού πρώτου τριμήνου, καθώς το αέριο που αρχικά προοριζόταν για την Ασία, αναδρομολογήθηκε για την Ε.Ε.

Οι υψηλές τιμές ενέργειας

Αιτία ήταν ασφαλώς οι υψηλότερες τιμές πώλησης στην Ευρώπη, συγκριτικά με την Ασία, γεγονός που οδήγησε πολλές εταιρείες ακόμα και στην στροφή των πλοίων στην μέση του ταξιδιού τους, προκειμένου να ξεφορτώσουν το LNG σε κάποιο ευρωπαϊκό λιμάνι. Τα υψηλά αποθέματα αερίου στην Ασία συγκριτικά με την Ε.Ε. σήμανε την επικράτηση υψηλότερων τιμών κι επομένως και μεγαλύτερου κέρδους για τις εταιρείες που εξάγουν αμερικανικό LNG.

Στην πράξη τα παραπάνω δεδομένα αναμένεται να επηρεάσουν σημαντικά και τον τομέα των πλοίων μεταφοράς LNG. Από την μία πλευρά, θα μειωθεί η απόσταση των ταξιδιών (η Ε.Ε. είναι πιο κοντά από την Ασία), κάτι που δεν είναι θετικό για τα έσοδα. Ωστόσο, από την άλλη πλευρά, θα αυξηθεί σημαντικά το μεταφορικό έργο, καθώς ένα σημαντικό μέρος αερίου που σήμερα μεταφέρεται μέσω αγωγών, θα μεταφέρεται μέσω πλοίων. Αντίστοιχα, αυξημένες είναι και οι εξαγωγές διά θαλάσσης αερίου από το Κατάρ προς την Ε.Ε. Ως εκ τούτου, οι περισσότεροι αναλυτές φαίνεται να συμφωνούν ότι τα επόμενα χρόνια θα είναι ιδιαίτερα θετικά για τον κλάδο των δεξαμενόπλοιων μεταφοράς LNG.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!