THEPOWERGAME
Την ώρα που η διεθνής αγορά κρουαζιέρας είναι έτοιμη να επανεκκινήσει, προσπαθώντας να βγει από τα απόνερα της πανδημίας COVID-19, η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία – σε συνδυασμό με την ενεργειακή κρίση – φέρνει νέες ανησυχίες στους επαγγελματίες του θαλάσσιου τουρισμού.
Ήδη, υπάρχουν αλλαγές στα προγραμματισμένα ταξίδια μεγάλων εταιρειών – μελών της Διεθνούς Ένωσης Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA) με τα περισσότερα δρομολόγια που περιλαμβάνουν στάσεις στις πληγείσες περιοχές να μην προβλέπεται να ξεκινούν πριν από τα τέλη της άνοιξης – αρχές του καλοκαιριού.
Την ίδια ώρα, σε διαδικασία επαναξιολόγησης βρίσκονται τα τρέχοντα δρομολόγια με πολλές εταιρείες να εξετάζουν την προσωρινή αποχώρησή τους από τη Βαλτική και τη Μαύρη Θάλασσα όπως προηγήθηκε με τις Carnival, Royal Caribbean, Oceania Cruises, Norwegian Cruise Lines και Atlas Ocean Voyages.
Ιδιαίτερα κρίσιμες για την τουριστική κίνηση κρίνει τις γεωπολιτικές εξελίξεις ο Θεόδωρος Κόντες, πρώην πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας (ΕΕΚΦΝ) και διευθυντής της Majestic International Cruises, θεωρώντας πως ο κλάδος δεν έχει ανακάμψει από την πανδημία.
Αυτό που βλέπει είναι ότι ο πληθωρισμός των ευρωπαϊκών χωρών, οι υπερβολικές αυξήσεις προμηθειών, καυσίμων και λιπαντικών ταρακουνούν την τουριστική βιομηχανία και τις ναυτιλιακές εταιρείες σε παγκόσμιο επίπεδο και παράλληλα επηρεάζουν αρνητικά την ψυχολογία του ταξιδιώτη.
«Για την ώρα δεν έχουμε υπολογίσει ακυρώσεις, όμως φοβόμαστε πως οι νέες τροποποιήσεις θα φέρουν ανησυχία στους ταξιδιώτες οι οποίοι μπορεί να προτιμήσουν να αναβάλουν το ταξίδι τους για το 2023» λέει σε επικοινωνία με το powergame.gr.
«Υπάρχουν σοβαρά προβλήματα αυτή τη στιγμή που μιλάμε διότι στα πληρώματα των κρουαζιερόπλοιων πλοίων εργάζονται ως επί το πλείστον Ουκρανοί (σ.σ. τραπεζαρίες, μπουφέδες, μπαρ, υπηρεσίες μαγειρείου). Γίνονται προσπάθειες να επιστρέψουν στην πατρίδα τους, έτσι χρειάζεται άμεση αντικατάσταση», αναφέρει σχετικά στο PG.
Παράλληλα, προσθέτει, υπάρχει μια ανησυχία ως προς τα προβλήματα που ενδέχεται να δημιουργηθούν στα τουριστικά πακέτα εξαιτίας των επιβαλλόμενων κυρώσεων σε Ρώσους μεγαλοεπιχειρηματίες που έχουν επενδύσει σε τουριστικές επιχειρήσεις (αερομεταφορές, tour operators, κ.ο.κ.). Αναφέρεται μάλιστα στην περίπτωση της TUI Ρωσίας και του Ρώσου ολιγάρχη Αλεξέι Μορντασόφ ο οποίος παραιτήθηκε από την TUI μετά τις ανακοινώσεις των κυρώσεων από την ΕΕ. Διέθετε το 34% του μετοχικού κεφαλαίου του μεγάλου tour operator και σύμφωνα με τον κ. Κόντε παραμένει άγνωστο το αν θα επηρεαστεί η πορεία της εταιρείας μετά τις εξελίξεις.
Πώς επηρεάζεται η Ελλάδα
Έχοντας μακροχρόνια εμπειρία στον κλάδο του θαλάσσιου τουρισμού και της αγοράς κρουαζιέρας, ο Θεόδωρος Κόντες γνωρίζει σε βάθος τις αλληλοεξαρτήσεις των κρατών στο γεωπολιτικό πεδίο.
Το ερώτημα που προκαλεί ο ρωσο-ουκρανικός πόλεμος αυτή την ώρα είναι αν θα πρέπει να ανησυχούμε για τη θέση που μπορεί να πάρει η Τουρκία στα γεγονότα και σε ποιο βαθμό οι εξελίξεις αυτές θα επηρεάσουν την Ανατολική Μεσόγειο και την Ελλάδα.
Θυμίζουμε ότι η ρωσική αγορά εκπροσωπείται από περίπου 900 χιλιάδες και η ουκρανική από περίπου 150 χιλιάδες. Κύριοι τουριστικοί προορισμοί είναι η Χαλκιδική, το Ιόνιο, το Νότιο Αιγαίο, η Κρήτη και η Αττική.
«Σε περίπτωση που αναμιχθεί η Τουρκία σε οποιοδήποτε γεγονός και αν επιδεινωθεί η κατάσταση, θα επηρεαστεί όλο το κομμάτι του Βοσπόρου, ίσως και το Αιγαίο. Ωστόσο, ενδέχεται όλη αυτή η μαζική αποχώρηση από τη Βαλτική θάλασσα να αναδείξει την Ελλάδα και να ευνοηθούμε. Είναι πολύ δύσκολο αυτό το σενάριο» σχολιάζει στο powergame.gr, θεωρώντας πως η στρατηγική των ΗΠΑ, της Ευρώπης και του ΝΑΤΟ θα είναι καθοριστικές τις επόμενες ημέρες για την ευρύτερη περιοχή της Ευρώπης και ιδιαίτερα για την Τουρκία.