Γ.Δ.
1406.07 -0,18%
ACAG
0,00%
5.37
BOCHGR
+2,13%
4.32
CENER
-0,11%
8.69
CNLCAP
0,00%
6.95
DIMAND
+0,33%
9.23
NOVAL
+0,20%
2.475
OPTIMA
0,00%
12.7
TITC
+0,15%
33.95
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
-0,42%
1.424
ΑΒΕ
+1,06%
0.475
ΑΔΜΗΕ
0,00%
2.33
ΑΚΡΙΤ
-2,82%
0.69
ΑΛΜΥ
-1,06%
3.255
ΑΛΦΑ
-0,21%
1.428
ΑΝΔΡΟ
+0,62%
6.5
ΑΡΑΙΓ
-0,10%
9.78
ΑΣΚΟ
0,00%
2.6
ΑΣΤΑΚ
-1,11%
7.16
ΑΤΕΚ
0,00%
0.392
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.74
ΑΤΤ
+17,41%
6.88
ΑΤΤΔ
0,00%
1.495
ΑΤΤΙΚΑ
-0,95%
2.08
ΒΙΟ
+0,19%
5.29
ΒΙΟΚΑ
-1,46%
1.69
ΒΙΟΣΚ
-1,67%
1.47
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.132
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.14
ΓΕΒΚΑ
-3,41%
1.275
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-0,34%
17.34
ΔΑΑ
+0,64%
7.87
ΔΑΙΟΣ
-6,86%
3.26
ΔΕΗ
-0,42%
11.87
ΔΟΜΙΚ
-1,74%
2.54
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+1,69%
0.301
ΕΒΡΟΦ
-1,41%
1.4
ΕΕΕ
-0,77%
33.6
ΕΚΤΕΡ
+0,27%
1.468
ΕΛΒΕ
0,00%
4.82
ΕΛΙΝ
0,00%
2.02
ΕΛΛ
+0,38%
13.15
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-3,36%
1.724
ΕΛΠΕ
+0,74%
6.85
ΕΛΣΤΡ
-1,46%
2.02
ΕΛΤΟΝ
+2,29%
1.784
ΕΛΧΑ
+0,11%
1.746
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-0,44%
1.125
ΕΤΕ
-0,24%
7.572
ΕΥΑΠΣ
+0,93%
3.24
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.79
ΕΥΡΩΒ
+0,20%
1.9955
ΕΧΑΕ
+0,35%
4.34
ΙΑΤΡ
+1,33%
1.52
ΙΚΤΙΝ
+1,64%
0.31
ΙΛΥΔΑ
-0,89%
1.68
ΙΝΚΑΤ
-0,83%
4.79
ΙΝΛΙΦ
0,00%
4.35
ΙΝΛΟΤ
-4,82%
0.948
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.95
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.36
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.045
ΙΝΤΚΑ
-0,73%
2.72
ΚΑΡΕΛ
+0,58%
348
ΚΕΚΡ
0,00%
1.3
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.92
ΚΛΜ
+0,66%
1.525
ΚΟΡΔΕ
+3,45%
0.42
ΚΟΥΑΛ
+0,19%
1.054
ΚΟΥΕΣ
+0,18%
5.65
ΚΡΙ
-0,70%
14.1
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
0,00%
0.936
ΛΑΒΙ
+1,73%
0.763
ΛΑΜΔΑ
-0,69%
7.24
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.89
ΛΕΒΚ
-4,00%
0.24
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.28
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.77
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.65
ΜΕΒΑ
-3,15%
3.69
ΜΕΝΤΙ
0,00%
2.14
ΜΕΡΚΟ
0,00%
40
ΜΙΓ
-2,02%
3.16
ΜΙΝ
0,00%
0.51
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-0,36%
19.47
ΜΟΝΤΑ
+0,80%
3.79
ΜΟΤΟ
0,00%
2.665
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.69
ΜΠΕΛΑ
-0,73%
24.56
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,27%
3.69
ΜΠΡΙΚ
+0,49%
2.04
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
-0,06%
32.18
ΝΑΚΑΣ
0,00%
3.12
ΝΑΥΠ
+0,22%
0.91
ΞΥΛΚ
-1,50%
0.262
ΞΥΛΠ
+9,55%
0.436
ΟΛΘ
+0,96%
21
ΟΛΠ
+0,71%
28.2
ΟΛΥΜΠ
-0,42%
2.36
ΟΠΑΠ
-0,26%
15.06
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,63%
0.805
ΟΤΕ
-0,92%
15.16
ΟΤΟΕΛ
-1,44%
10.94
ΠΑΙΡ
-6,40%
0.95
ΠΑΠ
0,00%
2.36
ΠΕΙΡ
-0,08%
3.727
ΠΕΡΦ
+0,17%
5.86
ΠΕΤΡΟ
-0,25%
7.98
ΠΛΑΘ
+0,41%
3.7
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15
ΠΡΔ
0,00%
0.262
ΠΡΕΜΙΑ
-0,17%
1.164
ΠΡΟΝΤΕΑ
-8,06%
5.7
ΠΡΟΦ
-0,57%
5.2
ΡΕΒΟΙΛ
-0,92%
1.615
ΣΑΡ
-0,18%
10.98
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-1,76%
0.334
ΣΙΔΜΑ
+0,63%
1.6
ΣΠΕΙΣ
0,00%
5.96
ΣΠΙ
0,00%
0.56
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
+0,05%
19.73
ΤΖΚΑ
-2,87%
1.355
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+1,25%
1.62
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.05
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.21
ΦΡΛΚ
+0,27%
3.66
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.595

Εφοδιαστική αλυσίδα: Ο πόλεμος στην Ουκρανία επιδεινώνει τα προβλήματα

Επιβεβαιώνονται κάθε εβδομάδα που περνά οι ανησυχίες παραγόντων της αγοράς, ότι και το 2022 θα αποδειχθεί ιδιαίτερα δύσκολο για την αγορά, καθώς η διατάραξη της εφοδιαστικής αλυσίδας δύσκολα θα εξομαλυνθεί, ενώ και το μεταφορικό κόστος θα διατηρηθεί σε υψηλό επίπεδο, προς «τέρψιν» ασφαλώς των ναυτιλιακών εταιρειών. Η κατάσταση στην Ουκρανία έρχεται να προσθέσει κι άλλους «πονοκεφάλους», επηρεάζοντας άμεσα ένα σημαντικό ποσοστό του διεθνούς εμπορίου σιτηρών, πετρελαίου και φυσικού αερίου.

Πριν από τα γεγονότα στην Ουκρανία, πάντως, είχε φανεί μια «αχνή αχτίδα φωτός», καθώς οι διακοπές στην Κίνα για τον εορτασμό του νέου έτους στις αρχές Φεβρουαρίου, είχαν προσφέρει μια απαραίτητη «ανάσα», τουλάχιστον στα λιμάνια των ΗΠΑ, προκειμένου να μειώσουν τον όγκο των συσσωρευμένων κοντέινερ, μειώνοντας αντίστοιχα και την «ουρά» των πλοίων που περιμένουν να εξυπηρετηθούν.

Παρόλα αυτά, κατά τον πρώτο μήνα του 2022, σύμφωνα με τα στοιχεία του Baltic Exchange, το κόστος μεταφοράς ενός κοντέινερ από την Κίνα προς την Μεσόγειο, αυξήθηκε κατά 2,77% έναντι του προηγούμενου μήνα και διαμορφώθηκε σε 13.858 δολάρια. Συνολικά, ο δείκτης FBX που καταγράφει το συνολικό μέσο κόστος μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, αυξήθηκε κατά 7% τον Ιανουάριο, με την μεγαλύτερη άνοδο (14%) να παρατηρείται στην γραμμή Ασίας-Δυτικής Όχθης των ΗΠΑ, όπου εξακολουθούν να παρατηρούνται καθυστερήσεις.

Με βάση και τον αντίστοιχο δείκτη τιμών που επιμελείται η εταιρεία Drewry, το ύψος των ναύλων για την μεταφορά ενός κοντέινερ από την Κίνα προς την Μεσόγειο, υπολογίζεται ότι είναι σήμερα υψηλότερο κατά 44% σε σχέση με πριν από ένα χρόνο. Ασφαλώς, σε σχέση με την περίοδο πριν την πανδημία, η αύξηση υπολογίζεται ότι είναι πολλαπλάσια, καθώς υπολογίζεται ότι το κόστος δεν ξεπερνούσε τα 5.000 δολάρια, έναντι των σχεδόν 14.000 δολαρίων σήμερα.

Εκτός από το υψηλό κόστος, το πρόβλημα για την οικονομία, τόσο την ελληνική, όσο και την παγκόσμια, είναι η ένταση, αλλά κυρίως η διάρκεια του φαινομένου. Μια ανάλυση της εταιρείας project44, η οποία ειδικεύεται σε ζητήματα εφοδιαστικής αλυσίδας, προβλέπει ότι η διατάραξη της παγκόσμιας αλυσίδας και οι ελλείψεις προϊόντων, που προκλήθηκαν από την πανδημία, αναμένεται να συνεχιστούν για μεγάλο μέρος (αν όχι το σύνολο) του 2022. Η μέση καθυστέρηση των παραγγελιών από την Κίνα στην Ευρώπη αυξήθηκε στις έξι ημέρες τον Δεκέμβριο, μετά από μήνες υποχώρησης, δείγμα ότι τα προβλήματα επιμένουν. Αντίστοιχα, οι παραδόσεις από την Κίνα προς τις δυτικές Πολιτείες των ΗΠΑ συνεχίζουν να παρουσιάζουν συνεχώς μεγαλύτερες καθυστερήσεις από τον Οκτώβριο του 2021 και μετά.

«Όσο παρατηρούνται ξεσπάσματα κρουσμάτων της πανδημίας και οι καταναλωτές συνεχίζουν να αγοράζουν προϊόντα με υψηλό ρυθμό, τόσο θα καταγράφονται καθυστερήσεις» σημειώνει η ανάλυση της project44. Ήδη, τα λεγόμενα «blank sailings», δηλαδή οι ακυρώσεις δρομολογίων, ή η μη προσέγγιση των πλοίων των τακτικών γραμμών σε λιμάνια που περιλαμβάνονται στο κανονικό τους δρομολόγιο, όχι μόνο συνεχίζονται και το 2022, αλλά καταγράφουν και αύξηση. Η εξέλιξη αυτή οφείλεται στο γεγονός ότι η ζήτηση προϊόντων παραμένει υψηλή και πολλά λιμάνια ακόμα δεν έχουν κατορθώσει να μειώσουν τον όγκο των εμπορευματοκιβωτίων, που συσσωρεύονται στις εγκαταστάσεις τους.

Είναι χαρακτηριστική η αναφορά της Lloyd’s List Intelligence στα τέλη Ιανουαρίου ότι συνολικά 82 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων βρίσκονταν αγκυροβολημένα έξω από τα κινεζικά λιμάνια του Νίνγκμπο και της Σαγκάης, περιμένοντας να παραλάβουν εμπορεύματα. Επιπλέον 61 πλοία βρίσκονταν στο αγκυροβόλιο στο Χονγκ-Κονγκ και το Γιαντιάν. Στην άλλη πλευρά του Ειρηνικού, έξω από τα λιμάνια του Λονγκ Μπιτς και του Λος Άντζελες, σχεδόν 70 πλοία περίμεναν για να ξεφορτώσουν το φορτίο τους. Στην δε Ευρώπη, στο Ρότερνταμ και την Αμβέρσα, ο αντίστοιχος αριθμός άγγιζε τα 19 πλοία. Όσο διατηρείται η κατάσταση αυτή, όπου το 15-20% του παγκόσμιου στόλου εμπορευματοκιβωτίων καθυστερεί σε κάποιο λιμάνι, τόσο θα παραμένει η παρούσα κατάσταση υψηλών ναύλων, καθυστερήσεων στις παραδόσεις προϊόντων κι ελλείψεων στην παγκόσμια αγορά. Πρόκειται για μια εικόνα γνώριμη καθ’όλη την διάρκεια του δεύτερου εξαμήνου του 2021, η οποία, όπως φαίνεται, θα χαρακτηρίζει τον τομέα της μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, τουλάχιστον για το πρώτο εξάμηνο του 2022 κι ενδεχομένως ακόμα περισσότερο.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!