Γ.Δ.
1510.93 +0,30%
ACAG
-0,50%
5.92
BOCHGR
0,00%
4.75
CENER
+0,50%
10
CNLCAP
+0,69%
7.25
DIMAND
+0,12%
8.27
EVR
0,00%
1.505
NOVAL
+0,42%
2.37
OPTIMA
-0,16%
12.76
TITC
-0,13%
39.65
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
-1,82%
1.73
ΑΒΕ
-0,90%
0.441
ΑΔΜΗΕ
+3,51%
2.8
ΑΚΡΙΤ
+1,33%
0.76
ΑΛΜΥ
-0,67%
4.475
ΑΛΦΑ
-0,23%
1.723
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.42
ΑΡΑΙΓ
-0,76%
10.38
ΑΣΚΟ
+3,57%
3.19
ΑΣΤΑΚ
+2,25%
7.28
ΑΤΕΚ
0,00%
0.45
ΑΤΡΑΣΤ
+0,23%
8.76
ΑΤΤ
-0,26%
0.78
ΑΤΤΙΚΑ
-0,88%
2.26
ΒΙΟ
-0,17%
5.87
ΒΙΟΚΑ
-2,45%
1.99
ΒΙΟΣΚ
+0,31%
1.63
ΒΙΟΤ
0,00%
0.25
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
-1,74%
2.26
ΓΕΒΚΑ
+1,08%
1.41
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,11%
18.58
ΔΑΑ
+0,96%
8.228
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.42
ΔΕΗ
-0,55%
12.67
ΔΟΜΙΚ
-0,33%
2.985
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+2,13%
0.335
ΕΒΡΟΦ
+12,11%
2.13
ΕΕΕ
+0,60%
33.58
ΕΚΤΕΡ
-1,07%
1.85
ΕΛΒΕ
0,00%
5.05
ΕΛΙΝ
-1,70%
2.31
ΕΛΛ
-0,34%
14.65
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-2,20%
2.22
ΕΛΠΕ
-0,39%
7.7
ΕΛΣΤΡ
+1,44%
2.12
ΕΛΤΟΝ
+1,62%
1.882
ΕΛΧΑ
+3,23%
2.235
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.245
ΕΤΕ
+1,69%
8.048
ΕΥΑΠΣ
+1,20%
3.38
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.92
ΕΥΡΩΒ
+0,47%
2.357
ΕΧΑΕ
+0,41%
4.85
ΙΑΤΡ
+1,53%
1.655
ΙΚΤΙΝ
+3,76%
0.373
ΙΛΥΔΑ
+11,76%
1.9
ΙΝΚΑΤ
+1,47%
4.82
ΙΝΛΙΦ
-0,42%
4.7
ΙΝΛΟΤ
+1,13%
1.072
ΙΝΤΕΚ
-0,81%
6.14
ΙΝΤΕΤ
+2,08%
1.225
ΙΝΤΚΑ
+5,31%
3.175
ΚΑΡΕΛ
+0,58%
348
ΚΕΚΡ
+7,39%
1.38
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.73
ΚΟΡΔΕ
+9,68%
0.487
ΚΟΥΑΛ
-3,45%
1.4
ΚΟΥΕΣ
+0,98%
6.16
ΚΡΙ
-1,54%
16
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.86
ΚΥΡΙΟ
+4,50%
1.045
ΛΑΒΙ
+1,62%
0.815
ΛΑΜΔΑ
-0,27%
7.37
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.2
ΛΑΝΑΚ
0,00%
1.01
ΛΕΒΚ
+2,31%
0.266
ΛΕΒΠ
+27,36%
0.27
ΛΟΓΟΣ
+0,63%
1.6
ΛΟΥΛΗ
+0,35%
2.89
ΜΑΘΙΟ
+1,34%
0.606
ΜΕΒΑ
0,00%
3.8
ΜΕΝΤΙ
+2,59%
2.38
ΜΕΡΚΟ
0,00%
40
ΜΙΓ
+2,71%
3.03
ΜΙΝ
0,00%
0.515
ΜΟΗ
-0,28%
21.2
ΜΟΝΤΑ
-0,27%
3.76
ΜΟΤΟ
-0,18%
2.72
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.665
ΜΠΕΛΑ
-1,92%
25.5
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.76
ΜΠΡΙΚ
-1,83%
2.15
ΜΠΤΚ
0,00%
0.59
ΜΥΤΙΛ
+0,06%
34.18
ΝΑΚΑΣ
0,00%
3
ΝΑΥΠ
-1,00%
0.792
ΞΥΛΚ
-0,35%
0.285
ΞΥΛΠ
0,00%
0.334
ΟΛΘ
-0,45%
22
ΟΛΠ
-0,66%
30.25
ΟΛΥΜΠ
+3,19%
2.59
ΟΠΑΠ
-0,63%
15.7
ΟΡΙΛΙΝΑ
-1,23%
0.8
ΟΤΕ
+2,17%
15.1
ΟΤΟΕΛ
+1,83%
11.1
ΠΑΙΡ
+9,76%
1.08
ΠΑΠ
+2,80%
2.57
ΠΕΙΡ
+0,36%
4.195
ΠΕΡΦ
+0,17%
5.85
ΠΕΤΡΟ
-0,72%
8.3
ΠΛΑΘ
+5,76%
4.22
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.6
ΠΡΔ
0,00%
0.288
ΠΡΕΜΙΑ
-1,27%
1.24
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.45
ΠΡΟΦ
+0,93%
5.4
ΡΕΒΟΙΛ
0,00%
1.74
ΣΑΡ
+0,18%
10.9
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
+2,53%
0.365
ΣΙΔΜΑ
0,00%
1.6
ΣΠΕΙΣ
+0,98%
6.18
ΣΠΙ
+4,44%
0.658
ΣΠΥΡ
0,00%
0.151
ΤΕΝΕΡΓ
+0,20%
20.04
ΤΖΚΑ
+1,79%
1.71
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.22
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.65
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
-0,97%
0.204
ΦΡΛΚ
+2,43%
4
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.64

Ενεργειακή κρίση: Κατεβάζει ταχύτητα η ποντοπόρος ναυτιλία

Την «πόρτα» της ποντοπόρου ναυτιλίας έχει αρχίσει να «χτυπά» πλέον η ενεργειακή κρίση, καθώς οι τιμές των ναυτιλιακών καυσίμων έχουν πάρει την ανιούσα, συμπιέζοντας τα ήδη πιεσμένα περιθώρια επιμέρους αγορών, όπως π.χ. τα δεξαμενόπλοια και τα φορτηγά πλοία. Πρόκειται για κατηγορίες που δεν έχουν την πολυτέλεια των υψηλών ναύλων, όπως συμβαίνει για παράδειγμα με τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, που μπορούν να απορροφήσουν μέρος των αυξημένων λειτουργικών εξόδων.

Στις αρχές της εβδομάδας, το κόστος των ναυτιλιακών καυσίμων χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο (VLFSO), που είναι υποχρεωμένα να καίνε τα πλοία της ποντοπόρου ναυτιλίας, κατέγραψε τιμές που αποτελούν αύξηση της τάξεως του 23% από τις αρχές του 2022. Πρόκειται για το υψηλότερο επίπεδο από τα τέλη του 2019. Ανάλογα με το λιμάνι, το σχετικό κόστος ανά τόνο κυμαίνεται από 670 στο Ρότερνταμ, μέχρι και 765 δολάρια στον Πειραιά. Το κόστος των ναυτιλιακών καυσίμων είναι η υψηλότερη μεμονωμένη δαπάνη που αφορά στην λειτουργία του κάθε πλοίου. Ως εκ τούτου, μια σημαντική άνοδος της τιμής επηρεάζει άμεσα την δυνατότητα του πλοίου να παράγει κέρδος για την ναυτιλιακή εταιρεία που το διαχειρίζεται, ή τον ναυλωτή του.

Όπως αναφέρουν οι αναλυτές, μεγάλο μέρος της ανόδου των ναυτιλιακών καυσίμων οφείλεται στην άνοδο της διεθνούς τιμής του πετρελαίου, που αποτελεί τη «βάση» και για την παραγωγή του καυσίμου για τα πλοία. Ωστόσο, ένας ακόμα λόγος οφείλεται στην χαμηλή προσφορά, απόρροια της προτίμησης πολλών διυλιστηρίων να εστιάσουν στην παραγωγή άλλων προϊόντων, όπως βενζίνες και ντίζελ κίνησης, όπου τα περιθώρια κέρδους είναι υψηλότερα. Έτσι, η τιμή του VLFSO έχει «σκαρφαλώσει» με ρυθμό ταχύτερο από εκείνον του πετρελαίου, πιέζοντας ακόμα περισσότερο τις ναυτιλιακές εταιρείες.

Το μεγαλύτερο πρόβλημα αντιμετωπίζουν οι εταιρείες που διαθέτουν, ή διαχειρίζονται δεξαμενόπλοια, όπου η παρατεταμένα χαμηλή ναυλαγορά, δεν αφήνει περιθώριο για ιδιαίτερους ελιγμούς. Ήδη, το υψηλό κόστος των καυσίμων έχει καταστήσει ζημιογόνες τις περισσότερες κατηγορίες δεξαμενόπλοιων. Οι καθημερινές ζημίες για ένα πλοίο VLCC (ο μεγαλύτερος τύπος δεξαμενόπλοιου) στην διαδρομή Αραβικός Κόλπος-Β. Ασία, ξεπερνούν τα 14.000 δολάρια, ενώ για πλοία μεταφοράς πετρελαιοειδών LR1 και LR2, στην ίδια διαδρομή, η καθημερινή ζημία διαμορφώνεται σε περίπου 3.000 δολάρια (λαμβάνοντας υπόψη ότι το κόστος καυσίμου είναι 740 δολάρια/τόνος).

Η απάντηση των πλοιοκτητών είναι η μείωση της ταχύτητας των πλοίων, ώστε να εξοικονομηθεί καύσιμο και να μειωθούν τα λειτουργικά έξοδα. Σύμφωνα με εκτιμήσεις της Vessels Value, η πρακτική αυτή έχει αρχίσει να καταγράφεται ήδη από τον περασμένο Δεκέμβριο. Μέχρι σήμερα, υπολογίζεται ότι η μέση ταχύτητα στον τομέα των δεξαμενόπλοιων έχει υποχωρήσει κατά 3,2%. Η τακτική αυτή εφαρμόζεται ιδίως όταν τα πλοία κινούνται χωρίς φορτίο.

Όταν οι ναύλοι είναι υψηλοί, τα πλοία θα «τρέξουν» ακόμα και με 13 κόμβους, ώστε να παραλάβουν το συντομότερο δυνατό το επόμενο φορτίο τους. Σήμερα, δεν υπάρχει η ίδια «βιασύνη» , με αποτέλεσμα η μέση ταχύτητα να διαμορφώνεται ακόμα και κάτω από 12 κόμβους. Μπορεί η διαφορά να φαίνεται μικρή, αλλά το κέρδος που αποκομίζει ο πλοιοκτήτης από την εξοικονόμηση καυσίμου είναι πολλαπλάσιο. Σε ένα ταξίδι διάρκειας τριών εβδομάδων, η μείωση της ταχύτητας ισοδυναμεί με μείωση των ημερήσιων εξόδων κατά 45.000 δολάρια, ή σχεδόν 1 εκατ. δολάρια. Όσο πιο σύγχρονο και αποδοτικό το πλοίο, τόσο μεγαλύτερη θα είναι και η εξοικονόμηση. Ακόμα όμως κι ένα λιγότερο οικονομικό πλοίο VLCC καταναλώνει 70 μετρικούς τόνους καυσίμων φορτωμένο και 61,5 τόνους χωρίς φορτίο.

Ασφαλώς, ήδη πριν την αύξηση του κόστους των καυσίμων, οι πλοιοκτήτες δεξαμενόπλοιων είχε στραφεί στην λύση της μείωσης της ταχύτητας πλεύσης, για να μειώσουν τα λειτουργικά τους έξοδα, καθώς το περιβάλλον χαμηλών ναύλων αποτελεί καθημερινότητα για τον κλάδο, ήδη από το 2019, με μικρές αποκλίσεις έκτοτε. Άλλωστε, με τον τρόπο αυτό, όχι μόνο διατηρείται το λειτουργικό κόστος χαμηλό, αλλά συντηρείται και ένα – έστω χαμηλό – επίπεδο ναύλων, καθώς οι χαμηλές ταχύτητες συγκρατούν και το σκέλος της προσφοράς πλοίων.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!